Ik ben de Alfa Romeo 33/2, met een 2,5 liter v8 en 315pk bij 9600 toeren. Compact, plat, zo licht als een veertje. Op mooie dagen nam ik nog wel eens een uitstapje, het luchtruim verkennend.
De Alfa Romeo (tipo) 33 is een zeldzaam beestje. Er zijn slechts tientallen van gemaakt, allemaal volbloed raceauto’s. Sterk in de 1000km races, hoogtoerig, 580kg licht. Brandstofinjectie, 4 bobines, 16 bougies, 4 nokkenassen en een 10.000tpm redline. Dit in 1968. Om even goed in clichés te vervallen: Alfa’s zoals ze ooit bedoeld waren, zoals ze die al lang niet meer maken. Dit heeft he-le-maal niks te maken met een Giulietta.
De Alfa Romeo 33/2 was een erg goede racer maar reed in het begin vooral mee in het 3L klassement. De 2,5L V8 had het zwaar met de sterkere Porsche’s. In het 2-liter klassement was de 270pk 1995cc V8 beter tegen de competitie opgewassen. (via jalopnik.com)
vincenzo zegt
Zagen zagen…waarom geen porsje cajen plaatsen dan zeggen dat het niks te maken heeft met de 911 zoals vroeger? M.a.w. wat wil je zeggen met dit artikel?
jackl zegt
@vincenzo: Inderdaad straks ook nog een diesel in de panamera.
Alwood zegt
@vincenzo: jij jammert graag over porsche, ik zeg: kijk wat een fantastische auto alfa in 1967/68 had… Misschien moet je het gewoon on-topic houden en over Alfa’s hebben.
KaCh1ng zegt
@vincenzo: kvind een cayenne diesel meer porsche dan giulletta een alfa(’toen alfa’s nog konden vliegen’)
trigger565 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
trigger565 zegt
@trigger565: aangezien m’n vorige als nutteloos is bestempeld, een iets meer heldere verklaring. Dus volgens jou heeft een groot lomp bakbeest met roetfabriek voorin meer gemeen met lichte sportwagens met boxer achterin, dan een wulps getekende Hatchback die wordt bestempeld als best sturende in zijn klasse met, nou ja, wulps getekende lichte wagentjes met relatief kleine motoren.
OT: Deze 33 heeft inderdaad weinig te maken met een Giulietta, net zoals de huidige Ferrari’s ook niets meer te maken hebben met het concept van Enzo (die wilde zelfs helemaal geen wagens voor het gewone publiek, maar dat weet je wel.). Tijden veranderen nu eenmaal…
rotarypowah zegt
@vincenzo: timmeren timmeren… waarom niet on-topic reageren in begrijpelijke taal dan zeggen dat het niks te maken heeft met dit topic? M.a.w. wat wil je zeggen met je gebrabbel?
TDI-goeroe zegt
is zeker bij Flugplatz op de Nordschleife? :D
random zegt
toen hadden ze nog geen aparte CEO, dat schilt vast
T16 zegt
@random: schilt? Met een dunschiller?
rotarypowah zegt
@T16: kan je met een dunschiller iets vast schillen dan?
T16 zegt
@random: schelen Werkwoord
[?sxel?(n)]
[vvt: heeft gescheeld]
1 verschillend zijn in een bepaald opzicht – différer
`Mijn vader en moeder schelen acht jaar (in leeftijd).`
Mon père et ma mère ont huit ans de différence (d’âge).
Het scheelt een slok op een borrel
(= het maakt een groot verschil) – Cela fait une différence considérable.
Het scheelde maar een haar of…
(= bijna was… gebeurd) – il s’en est fallu de peu que…
`Het had maar een haar gescheeld of hij was verdronken.`
Il s’en est fallu de peu qu’il se noyât.
2
Het kan me niet schelen.
het laat me onverschillig – Je m’en fiche.
3
eraan schelen
( mankeren) niet in orde zijn – ne pas aller (bien)
`Je kijkt zo treurig; wat scheelt eraan?`
Tu as l’air triste; qu’est-ce qui ne va pas?
T16 zegt
@random: schillen Werkwoord
[?sx?l?(n)]
[vvt: heeft geschild]
1 de buitenkant van een vrucht of knol verwijderen – éplucher – peler
`een appel schillen`
peler une pomme
T16 zegt
http://www.youtube.com/watch?v=OipSiIwiDcQ
rufctr01 zegt
@T16:
Zeker een mooi geluid!!!!
slappehap zegt
Alfa’s zoals ze ooit bedoelt waren, zoals ze die al lang niet meer maken.
Inderdaad, toen waren ze nog bedoeld (!) om onbetrouwbaar te zijn ;)
Alwood zegt
@slappehap: maar wel heel gericht! want die 1000km volgas hielden ze mooi vol…
Yeelen zegt
@Alwood: @slappehap bedoelT ook dat de ‘bedoelT’ in het artikel moet vervangen worden door ‘bedoelD’. Begrijp je wat ik bedoel?
carbert zegt
@slappehap @Yeelen: Check, dank!
Alwood zegt
@Yeelen: lol! En bedankt idd ;-)
T16 zegt
http://www.youtube.com/watch?v=Aw9v0SUJSCI&feature=related
Hupke zegt
Met dat Alfa 4C’tje belooft er toch verandering in te gaan komen.
willemseles zegt
Onzin, dat er na die tipo’s geen echte Alfa’s meer werden gemaakt. Wat dacht je van de bertone gtv /(gta), de 75 turbo 0f 3.0 v6 (ben met die turbo naar vele zandvoort en DTM races gereden.
Verder de 155 DTM/ het monster ES-30 zagato/156 gta en noem maar op.
Het is wel zo, dat Alfa tot zo 1976 snellere personenauto’s fabriceerde als Mercedes/bmw/audi ….daarna haakten ze af wat betreft pk’s en cilinderinhoud.
jzaero zegt
Ik ben er helemaal mee eens, Alfa’s zijn lang niet meer wat ze geweest zijn, qua design misschien nog wel te pruimen, maar qua bruutheid? Vroeger ging deze bruutheid gepaard met een prachtige body. Een mooie vrouw met ‘verwoestende’ eigenschappen ;) Tegenwoordig zijn ze te soft. Ook de 8C is nog steeds niet wat Alfa vroeger was, maar met de 4C komt er hopelijk verandering in.
desjonnies zegt
Och ja, Porsches, zoals ik ze ooit reed waren bedoeld om je in deaud te rijden. zonder rembekrachtiging, stuurbekrachtiging, ABS, ASR, navigatie, elektrische spiegels, een fatsoenlijke kachel en wegligging.
Nou ja, wegligging was er wel, alleen liften tijdens een bocht was deaudelijk, stuurde je te snel in, of zette je hem fout in een bocht, moest je rekenen op je beschermengel.
En de gillende Brünhilde die bij 4000 RPM opeens het hele karakter van de 911 deed veranderen, een Sado-masochistische minnares met zweep.
Tijden veranderen, auto’s ook.
hape zegt
@Alwood
De 33/2 was ontwikkeld als volbloed racer, de Giulietta 2010 is bedoeld als auto voor de openbare weg, net als destijds een Giulia bv.
Snap jij niet dat je zoiets niet vergelijken kan of ben je alleen maar uit op smakeloze bijdrages om zo weer een groot aantal hits te ontvangen??
hape zegt
Als je de 33 Stradale als voorbeeld had genomen had je nog laten blijken je klassiekers te kennen….
Klassiekerrally zegt
Zo ver-schrik-ke-lijk lekker dit! Een afgeleide van de motor uit de Tipo 33 vond z’n weg naar ’t vooronder van de Montreal als ik me niet vergis. Nog zo’n bijzonder begeerlijke Alfa Romeo…
En de 33 Stradale… Automotive porn voor op de openbare weg.
heidekonijn zegt
@Klassiekerrally:
Montreal heeft idd een getemde tipo33 V8. Die je dus ook weer kan onttemmen ;-)
http://www.youtube.com/watch?v=aXFm166ov-E
Vanaf 1:30 houd je best je speakers in de gaten.
eelco74 zegt
Fraaie auto hoor die Alfa’s uit die tijd. Ik was van de week even bij voormalig Sam van Lingen, die heeft op de 3e etage nog een aantal fraaie Giulia’s staan en een TZ. Over brute auto gesproken.
De sneer naar de Giulietta begrijp ik niet helemaal. Weet je wat bijv de snelste Alfa is op de korte Hockeheimring. De Guilietta QV. En niet zo’n klein beetje sneller dan bijv de 147 GTA, de 156 GTA en de GT 3.2 V6. En de 170PK Mito is maar 0.7 sec langzamer dan de 147 GTA.
Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio verde 1:20.70
Alfa Romeo 156 GTA Sportwagon 1:21.60
Alfa Romeo GT 3.2 V6 1:21.60
Alfa Romeo 147 GTA 1:22.10
Alfa Romeo Mito Quadrifoglio Verde 1:22.80
Nu is de korte Hoceknheim ring welliswaar in het voordeel van auto’s met een goede handeling en minder op vermogen maar dan toch.
bron: http://www.fastestlaps.com/tracks/hockenheim_short.html
btw nog een aardige, op de autozeitung testtrack is de 159 1.9 jtdm sneller dan de 156 2.4jtd. De zo agiele 156 met een 5 cylinder kan niet op tegen de zware 159 met de nodige pk’s minder.
heidekonijn zegt
@eelco74: Nou, wat vergelijking betreft..
http://www.youtube.com/watch?v=U9UtQMISwfw&feature=related
Je hoort gewoon dat de prachtige 8C gemaakt is voor show, en de tipo33 voor go. Dat vat het zowat samen. Een tipo33 moest voor niemand aan de kant. Helaas klopt dat niet helemaal voor wat er tegenwoordig uit Mila.. euh, Turijn komt.
eelco74 zegt
@heidekonijn
Tuurlijk, maar de tipo33 is uit de jaren 60 toen er nog geen Euro normen waren en er al helemaal geen regels mbt voetgangers waren. Al ga je op je kop staan, een model als de tipo 33 kan anno 2011 gewoon niet meer gemaakt worden. Zelfs de 159 zou in zijn huidige vorm niet meer mogen. De europese regels zorgen ervoor dat dat niet meer kan.
En bovendien is de Tipo een auto voor de racerij en niet voor de straat.
Maar ik zou een 8C toch niet afslaan. Er staat bij SVL (of hoe dat nu ook heet) nog een open versie. Hij blijft mooi….
heidekonijn zegt
@eelco74:
Dat hele verhaal van “kan niet” kan ik niet volgen. Waar Alfa dit niet meer kan (mag), kan dit voor anderen zonder probleem.
Een spider/duetto kan niet meer, maar een MX5 of Z4, geen probleem?
Een Guilia Berlina kan niet meer, maar een 3-serie wel?
Een tipo stradale kan niet meer, maar een 599GTO wel?
Mooiste bewijs hiervoor is dat het dus blijkbaar, zoals de 4C concept toont, wel kan. Maar waarom ze dan een motor gebruiken die klinkt als een stofzuiger..?
Een 8C zal niet snel afgeslaan worden, maar moest ik de keuze hebben, geef mij die Stradale maar.
eelco74 zegt
@heidekonijn
Allereerst had ik het over het design van bijv de 159. Door de nieuwe regels mbt voetgangerbescherming, krijg je allemaal auto’s met een hoge neus en een hoge motorkap ivm de afstand die er moet zijn tussen motor en motorkap. Een lage neus zoals de 159 kan dus niet meer.
Verder zie je bij iedereen (ook bij BMW en Mercedes) de 10 en 8 cylinders langzaam verdwijnen voor bijv een biturbo V6. De Mx5 heeft ook geen dikke motor variant. De 4C is veel beter af met een kleine krachtige motor, zoals Alfa altijd al had (bij de 1750) dan een loodzware V6 in het vooronder. Net als Lotus dit al jaren doet.
heidekonijn zegt
@eelco74: tuurlijk kan dat wel, je moet gewoon zorgen dat de motor kompakter is, lager geplaatst, en achter de vooras. En dat is trouwens wat je sowieso moet doen voor een lage c.o.g.
Zowel de duitsers als italianen ronken nog vrolijk met v8, 10 en 12. Met veel succes, terwijl de teslas van deze wereld nog geen dag winst hebben gedraaid. Denk je nu echt dat bmw ook maar een zes cylinder zouden maken als ze die niet kunnen verkopen?
De busso v6 was nouwelijks groter, zwaarder of meer verbruikend dan de nord 4 cylinder. En lotus die nu al met een lichte toyota v6 rijdt wil upgraden naar v8s om mee te kunnen. Geen enkele reden waarom alfa geen mooiklinkende 4 of6 zou kunnen maken die meekan.