Meer en meer zien we allerlei conceptcars verschijnen die gebaseerd zijn op hybride technieken, elektriciteit of alternatieve brandstoffen. Een deel daarvan belandt nu ook nog daadwerkelijk op de weg. Natuurlijk zijn de mogelijkheden nog beperkt en vooral de actieradius laat nog vaak te wensen over. Maar de eerste auto’s met benzinemotor waren ook niet de technische juweeltjes die het nu soms zijn. Voor het eerst in jaren lijkt het erop dat de automobielindustrie écht een grote stap gaat maken. De auto kampt met een imagoprobleem en dus worden producenten gedwongen om (groene) stappen te ondernemen. Maar waarom gebeurt dit nu pas? En hoe zit het met al die andere technologische hoogstandjes die ons zijn beloofd?
Toen ik nog een klein jochie was zag ik films waarin auto’s zichzelf bestuurden. Films waarin auto’s hun wielen inklapten en opstegen. Films waarin auto’s onder water konden “rijden” zonder dat het interieur nat werd. Er waren zelfs auto’s die in de tijd konden reizen. Natuurlijk, ik weet dat niet alles even veel nut had en dat vliegende auto’s wellicht niet de meest ideale oplossing zijn voor de gemiddelde automobilist die ’s morgens aansluit in de files op onze snelwegen. Maar gevoelsmatig zouden we technisch veel verder moeten zijn dan dat we nu zijn. In de basis rijden we allemaal rond in het concept wat aan het eind van de 19e eeuw ontstaan is: wielen, een stuur en een verbrandingsmotor op benzine of diesel. De auto was er al veel eerder natuurlijk, maar dan met een zeil, op stoom of op waterstofgas. Jaja, zo nieuw is dat idee niet. De eerste auto die reed op waterstofgas werd al gebouwd in de 18e eeuw.
Natuurlijk, we kunnen tegenwoordig onze rug laten masseren terwijl we in een zelf gekozen temperatuur van 21,2 graden Celsius televisie kijken in de file. We kunnen onze voorruit verwarmen zodat we niet meer met een stuk scherp plastic in de weer hoeven om een gaatje van tien bij tien centimeter te creëren waardoor we kunnen kijken -serieus, willen dat soort mensen zichzelf alsjeblieft om een boom vouwen of in een kanaal jakkeren?- op weg naar het werk. We kunnen de kleurtjes kiezen van onze interieurverlichting en we kunnen ons blikje cola ijskoud drinken dankzij het gekoelde handschoenenkastje. Maar zelfs dat is allemaal niet bepaald standaard op nieuwe auto’s. Veiligheidsvoorzieningen als ABS en dergelijke helpen ons de meest gevaarlijke situaties tot een goed einde te brengen en dat is uiteraard een goede zaak. Maar er gebeuren nog steeds ongelukken die technologisch onmogelijk gemaakt zouden moeten kunnen worden als je het mij vraagt. Hoe moeilijk kan het zijn om auto’s te dwingen bij bepaalde snelheden bepaalde minimumafstanden in acht te laten nemen? Natuurlijk, er zijn merken die dit als optie bieden, maar waarom is het nog niet standaard op alle auto’s? We kunnen verdorie met radiografisch bestuurbare autootjes op een andere planeet naar water zoeken maar dit is nog steeds een zeer zeldzame optie op iets wat al tientallen jaren door miljoenen mensen tegelijk op een dagelijkse basis wordt gebruikt.
Alle opties die we nu op auto’s kennen zijn uitbreidingen op het eeuwenoude idee van de auto zoals we die nu kennen. Er is nog steeds weinig gebeurt dat het concept zélf op de kop heeft gegooid. Pas nu, dik 100 jaar nadat de eerste auto’s met verbrandingsmotor in serie in productie werden genomen, gaat een fundamenteel onderdeel van de auto veranderen. We zullen straks voor een groot deel ons woon-werkverkeer afleggen in elektrische auto’s of auto’s met andere, alternatieve aandrijving. De verbrandingsmotor zal derhalve langzaam uit het straatbeeld gaan verdwijnen. Maar voordat het merendeel van de nieuwe auto’s elektrisch is of op waterstof rijdt zijn we nog wel een jaar of twintig verder. Dan ben ik hard op weg naar de vijftig. Vroeger dacht ik dat ik ooit wel een vliegende auto zou bezitten, maar het lijkt erop dat ik dat niet meer mee ga maken.
De redenen waarom het allemaal langzamer gaat dan we ooit dachten is natuurlijk duidelijk. Er zijn teveel partijen met teveel belangen bij de huidige auto-industrie. Maar toch hoop ik stiekem dat er binnenkort eens iemand opstaat die zegt “Jongens, die auto, die is zo vreselijk achterhaald, hier is de oplossing.” Het zou zo prettig zijn als over een jaar of wat voor het dagelijkse verkeer gebruik gemaakt kan worden van een persoonlijk vervoersmiddel wat ons van deur tot deur brengt zonder enige tussenkomst van de bestuurder. Of liever: passagier. Gewoon, een soort van glazen sigaar met ligstoelen en een minibar ofzo. Dat je kan instappen terwijl je de bestemming noemt. En dan lekker achterover zakken met een glaasje wijn terwijl je door de lucht zoeft op weg naar je volgende afspraak. Het fileprobleem is in één keer opgelost. En als je dan héél goed kijkt kan je een paar kilometer onder je iemand zien rijden op dat achterhaalde stuk asfalt wat men vroeger “weg” noemde. De werkende mens zoeft supersnel door de lucht terwijl de liefhebbers eindelijk weer kunnen rijden zonder tussenkomst van al die forenzen die noodgedwongen in hun inspiratieloze grijze of blauwe koekblikken files veroorzaken. Heerlijk lijkt me dat. Maar gezien de vooruitgang die we de afgelopen 100 jaar geboekt hebben denk ik niet dat mijn kinderen of zelfs mijn kleinkinderen dat ooit mee gaan maken.
Jochempie zegt
Houdt hoop, Casper: na de onkunde kwam de babyboomperiode. Nu die egoïstische pessimisten steeds harder gaan verdwijnen uit de invloeden in onze samenleving, hebben wij als jonge generatie de kans om de verandering te zijn! :)
pietje zegt
wat een verhaal!
Buyck zegt
De toekomst zal er allezins drastisch anders gaan uitzien dan vandaag. Veranderingen op vlak van technologie en zich duurzaam verplaatsen is iets dat zeker is!
Rick dos zegt
Een visionair staat nooit alleen. Er zijn genoeg mensen op deze planeet die het vernuft hebben om te bedenken wat jij als “de toekomst” ziet. Er zijn genoeg mensen die het mogelijk kunnen maken. Er zijn genoeg mensen die het kunnen uitvoeren. Er zullen genoeg consumenten zijn die het allemaal rendabel maken.
Maar goed, een visionair staat nooit alleen. Alleen in dit geval wel.
RDS zegt
Leuk stukje Casper!
Er zijn echter nog een paar dingen, zoals de eerste electrische auto die was er eerder dan de benzine variant. Wat de benzine variant zo goed maakte was dat mevrouw Benz onderweg bij de apotheek kon stoppen om even snel te tanken.
RDS zegt
Bij dat tanken komt nog het gemak van tanken, dop er af sap er in dop er op en door. En loop maar eens naar een tankstation als je met een lege accu staat, doe mij even een KWh stroom. Daarnaast zitten we met een kip en ei verhaal. Zie volgende post (ben mobiel)
RDS zegt
Het kip en ei verhaal, Shell gaat geen stroom op tankstations leveren als ze niet weten welke aansluiting standaard wordt, of belangrijker welke voltage en amperes. Daarbij heb je ook een probleem als je niet voor je eigen huis kan parkeren, zie volgen de post
RDS zegt
Je hebt van die straten waar je niet altijd voor je huis kan parkeren. In dat geval zou je kunnen zeggen, oke we leggen in de hele straat aansluitingen neer. Maar zo’n aansluiting is kwetsbaar en met een mes maak je snel een eine aan de stroomvoorziening.
RDS zegt
Wat ik eigenlijk wil zeggen is, benzine en diesel zijn makkelijk. Je kan het desnoods in een spa flesje doen, elk tankstation heeft het en het is super snel. Ten opzichte van waterstof ook nog eens ongevaarlijk.
RDS zegt
sorry voor de vele reacties, deze kunnen niet langer vanaf mijn mobiel………
lincoln zegt
100 jaar geleden reden de Fordjes 1 op 17 ..
100 jaar geleden reed 50% van de auto,s electrisch (in new york iig) ..
dus vernieuwing kan je het niet echt noemen ..
Bender zegt
@RDS
Wat jij doet noemen we ‘denken in problemen’. Voor alle gemakken van fossiele brandstoffen die jij noemt zijn natuurlijk goede en nog makkelijker oplossingen te bedenken. Ik zou je ze zo niet kunnen noemen maar ik weet zeker dat er knappe koppen zijn die dat wel kunnen.
Ik noem maar iets geks: verwisselbare accu…
Laurens zegt
100 jaar geleden reden we paard en wagen.
Toch wel wat veranderd lijkt me.
Alhoewel, in een lincoln ;-)
OT: zo’n “beam me up, scotty” lijkt het me helemaal.
Endlezz zegt
“Hoe moeilijk kan het zijn om auto’s te dwingen bij bepaalde snelheden bepaalde minimumafstanden in acht te laten nemen?”
Dit lijkt me het domste idee ooit. Wat als je in een noodsituatie moet accelereren, maar je wagen laat je niet toe te versnellen omdat één of andere sensor een object detecteert dat “te dichtbij” is?
Technologie mag nooit de bovenhand krijgen op de mens. Dat is de reden dat een automatische piloot van een vliegtuig nog altijd minder te zeggen heeft dan de echte piloot als puntje bij paaltje komt. De mens moet in staat blijven in te grijpen. Dit brengt risico’s mee, maar geboren worden ook! Ik sterf liever nog altijd liever door m’n eigen onkunde dan door een foutieve ingreep van een geautomatiseerd systeem.
Alsmaar meer mensen “worden geleefd”, gebrainwasht door politici en belangengroepen. Uiteindelijk komen we terecht in een toekomst zoals die in de film THX 1138. Dan liever geen leven.
RenesisHP zegt
@Endlezz.
“Alsmaar meer mensen “worden geleefd”, gebrainwasht door politici en belangengroepen. Uiteindelijk komen we terecht in een toekomst zoals die in de film THX 1138. Dan liever geen leven.”
Dat brainwashen moet ook wel om de doelen te bereiken en het volk tevreden te houden. Dan kun je namelijk alles doen en laten wat je wilt.
De geschiedenis heeft geleerd dat het volk ook in opstand kan komen bij teveel onvrede. Als dat gebeurt is geen enkele leider veilig.
Dat weten die leiders ook, dus dat is het laatste wat ze willen.
Politiek is door de eeuwen heen ontwikkeld tot een slim brainwash systeem. Het uitmoorden en afdwingen van vroeger bleek zich nogal vaak tegen je te keren. Democratie is daardoor ontwikkeld tot een hoax.
Uiteindelijk zijn het nog altijd maar een paar families die de touwtjes in handen hebben. De meeste van die families doen dat al eeuwen en zijn daarbij vaak familie van elkaar.
On topic.
Ik blijf voorlopig nog liever in het verleden hangen. Die ontwikkelingen zijn misschien prachtig en ergens ook wel nodig, ze zijn ook beangstigend.
Het gevoel van zelfcontrole is dalijk misschien helemaal weg. Je moet vertrouwen op computers… Hoe vaak hebben jullie thuis problemen met de computer of andere elektronica? Misschien niet zo gek vaak, maar soms meer dan genoeg. Stel je voor dat alles uit valt en je hebt geen controle… Dan maar hopen op het beste dus…
Nou is zoiets op de weg al vervelend te noemen, vanuit de lucht is dit nog net iets vervelender.
Jonas zegt
Als mijn toekomst een maseratie drietand op de motorkap heeft kan ik het enkel rooskleurig bezien :p
RDS zegt
@ Bender,
Ja verwisselbare accu’s zijn een oplossing maar bedenk wel dat er dan maar een paar types kunnen zijn die op alle auto’s passen. Dit is nogal lastig omdat je in een 7 serie een grotere accu nodig heb dan in een 1 serie.
Misschien noem je het in problemen denken, ik noem het de alternatieven bekeken hebben en tot de conclusie komen da benzine en diesel gewoon makkelijk zijn. Ik ben niet tegen electrisch of waterstof (laatste is nog enigzins realistich), ik zie idd gewoon wat problemen. Hoe maak je waterstof? Of electriciteit? Hoe sla je het op, beide hebben een heel lage energie dichtheid etc.
Het zijn allemaal vragen die opgelost kunnen worden, het probleem is echter dat er één systeem moet komen en zie het met zoveel auto producenten en olie bedrijven maar eens eens te worden.
RDS zegt
@ jonas
Opmerking van de maand
Michiel_vd_Brink zegt
@ Jonas: Ik heb nog wel zo’n sticker voor je liggen.
bakkerst zegt
@ RDS, tjek opmerking van de maand :P
en de rest van je verhaal ben ik ’t ook mee eens,
het is allemaal mogelijk, alles is op te lossen, als er maar 2 of 3 personen/ belanghebbenden waren. het probleem is op dit moment voor teveel mensen te belangrijk.
vergelijk het met de europese unie, iedereen (bijna dan) is het er over eens dat we moeten samenwerken, maar ondertussen probeert iedereen daar nog steeds zoveel mogelijk bonusjes en toelages en subsidies voor eigen land binnen te harken en wordt het algemeen belang even op de 2e rang gezet..
het probleem is niet dat het technisch moeilijk is, maar dat er teveel spelers zijn die zich er mee willlen bemoeien wat de communicatie en standardisatie gigantisch in de weg staat.
Vive la FRANCE! zegt
De auto blijft waarschijnlijk gewoon bestaan zoals die nu is, hij zal alleen verbeterd worden. De mens wil zijn leven niet drastisch veranderen maar het goede houden van nu en het slechte verbeteren.
Michiel_vd_Brink zegt
@ Vive la FRANCE!: Drastische veranderingen zijn inderdaad niet altijd gewenst, maar wat als hetgeen dat nu als ‘goed’ wordt gezien ineens niet meer zo ‘goed’ bevonden wordt? Of als men jaren lang niet beter heeft geweten en daardoor geen idee heeft van hoe goed iets totaal nieuws kan zijn?
Thibaut zegt
eind 1800 begin 1900 waren elektrische wagens veel beter ontwikkeld dan de auto’s met brandstofmotor, ze waren zelf veel sneller (1881, snelheidsrecord van 106 km/h)
Michiel_vd_Brink zegt
@ Thibaut: Inderdaad! We gaan eindelijk ‘gewoon’ weer terug naar ‘die goede oude tijd’ van voordat de keus voor de verbrandingsmotor was gemaakt. Wie kan zich nog herinneren dat er begin 1900 meer elektrische dan bezine gestookte auto’s rondreden? Niemand… Of het verkiezen van de verbrandingsmotor boven de elektrische aandrijving een verkeerde keuze was, kan alleen achteraf bewezen worden met het technisch nog te optimaliseren bewijs.
Klassiekerrally zegt
Een leuk filmpje over toekomstvisie:
http://www.youtube.com/watch?v=6S18LCISRm4&eurl=http://www.klassiekerrally.nl/index.php?page=Toekomstmuziek-1950-1959&feature=player_embedded
Klassiekerrally zegt
Linkje klopte niet, het moet dit zijn: http://www.youtube.com/watch?v=H8jZtwRJnRs
timberleek zegt
@ bender
en waar wou je die accu’s laten dan.
als je dat als tankstation wil mag je beste loodsen aan gaan leggen. er moet voor iedereen immers een accu zijn.
ook moet de accu makkelijk verwijderbaar zijn.
er is geen ruimte meer voor ontwikkeling (iedereen gebruikt automatisch de zelfde).
bovendien zijn accu’s wat zwaar. het is al een probleem bij heftrucks soms. die gebruiken dikwijls ook uitrijdbare accu’s. en ze staan wel op wieltjes. maar het is toch nog een blok van 620kg (in ons geval) om er eventjes uit te duwen. (en weer in)
timberleek zegt
er is trouwens nog wel een best nadeel aan elektrische auto’s
de winter (al is die hier niet heel erg meer). in kou gaat je accu minder spanning leveren. das kut als je op een winterochtend naar je werk wil
marruk zegt
100 jaar geleden, reden ze in Londen met paar en wagen 12km/u…
In 2009, rijden ze met auto’s in Londen, 12 km/u….
Zag ik ergens in een reclame, vond ik wel een punt hebben. Heeft niks met aandrijving te maken, meer met files :P maar we zijn er niet veel op vooruitgegaan, ondanks de hotels die sommige auto’s inderdaad zijn geworden…
rudi zegt
casper zegt in zijn column dat de evolutie van de automobiel met meer dan een eeuw langzaam en weining inoovatief getint is. Waanzin! Noem mij één product, entiteit, dat omvangrijker en beter is geintergreerd in het dagelijkse leven in de westerse wereld. Het feit dat een auto een auto is met vier wielen en een verbrandingmotor doet niets af aan het feit dat de auto niet los staat van de ontwikkeling van de moderne wereld. De rede dat de technische principes nog van zelfde aard zijn als in de begintijd komt doordat het voor een lange tijd een efficient product was. Nu we in een tijd komen waar blijkt dat er anders gedacht en gehandeld moet gaan worden (sinds een paar decennia op zijn meest) gaan we technische ontwikkelingen zien, maar nog steeds binnen onze conceptie van persoonlijke mobiliteit. Het product wordt verbeterd met technieken en ontwikkeling die in een nieuwe tijd relevant zijn.
lincoln zegt
@rudi .. leuk die infrastrutuur en electronica meuk ..
maar het gaat hier om de auto opzich ..
niet om de wereld/mensheid die zich daaraan aanpast ..
Michiel_vd_Brink zegt
@ rudi: 1 product: INTERNET.
Kijk eens hoe het in slechts 20 jaar tijd ons leven is gaan beinvloeden en vele commerciele en sociale regels herschreven heeft.
lincoln zegt
@rudi .. 2de product .. glas ..
lincoln zegt
@rudi .. 3de product .. senseo ..