Nog even geduld en dat spuitbusje met rotzooi kun je je kofferbak uit bonjouren.
Zonder John Dunlop reden we nu waarschijnlijk nog op houten wielen rond. We hebben dus best een hoop aan de uitvinder van de opblaasbare rubberband te danken! Desalniettemin kleeft er één groot nadeel aan die dingen: ze kunnen lek gaan. Onderzoekers van Harvard zijn druk bezig om daar iets op te verzinnen.
Het materiaal dat door deze bollebozen ontwikkeld is net zo sterk als natuurlijk rubber. Het goedje is echter in staat om zichzelf te repareren. Het precieze verhaal is ietwat technisch, maar het zit ongeveer zo. Rubber is normaal gesproken heel sterk. Scheurt het spul, dan is het onmogelijk om de boel nog aan elkaar te krijgen.
De onderzoekers hebben de structuur van materiaal aangepast waardoor de zelfhelende moleculen en de natuurlijke rubbermoleculen probleemloos met elkaar kunnen worden gecombineerd. Uiteraard staat de techniek nog in de kinderschoenen en zal het nog wel effe duren voordat je je wagen kunt uitrusten met banden die zichzelf fixen. Toch zijn de onderzoekers hoopvol dat het spul gebruikt kan worden voor commerciële toepassingen.
Voor de volledigheid: runflat banden zijn natuurlijk al jaren op de markt. Met deze dingen kun je, als je lek rijdt, nog een poosje doorrijden om een bandenboer op te zoeken. Dergelijke banden hebben echter nadelen. Daarnaast bestaat het goeie ouwe reservewiel natuurlijk nog!
lekkaah zegt
zelfhelende banden zouden een drama zijn voor bandenboeren, lijkt mij voorlopig nog niet a.d. orde (naast dat het nog niet doorontwikkeld is)
melv zegt
@lekkaah: Dat valt denk ik wel mee, ze zullen immers nog steeds gewoon slijten en dus uiteindelijk vervangen moeten worden.
berlinetta zegt
@lekkaah: Zal wel meevallen denk ik. Zoals ik het lees, heeft het alleen nut bij banden die nog te repareren zijn. Bij een flinke klapband zal je hem alsnog moeten vervangen.
wildewesten zegt
@lekkaah: of je er nou een prop/paraplu in zet of dat de band zichzelf repareert? Maakt voor de bandenboer niet uit.
oemplus zegt
@wildewesten: Jazeker wel. Propje schieten kost rond de 15,- en dat is toch weer omzet die je anders dagelijks mis loopt. Plus dat als een auto op de brug staat met een lekke band, er ook andere gebreken aan de orde kunnen komen waar weer winst te pakken valt. Deze winst verdwijnt dus ook als de band zichzelf repareert. Maar de hele bandenwereld is sws 1 grote commerciële business. Denk je nou echt dat de fabrikanten anno 2017 geen band kunnen maken die zomers en in de winter perfect presteert (dus niet de zo geheten 4 seizoenen band die in elk seizoen matig is) tuurlijk kunnen ze dat. En ze kunnen ook banden maken die minder snel slijten, en banden die minder snel kapot gereden worden. Maar dan verkopen ze veel minder banden en gooien ze dus hun eigen glazen in. Ik heb zelf (helaas) een jaar bij een bandenboer gewerkt, en dan kom je er wel achter dat het gewoon veel geldklopperij is. Hetzelfde met bandenmerken. Continental heeft bijvoorbeeld iets van 13 andere bandenmerken (bijv uniroyal en gislaved), die aan dezelfde eisen en kwaliteit moeten voldoen als de dure conti banden, maar mensen blijven blindelings vertrouwen op de corrupte bandentests, en blijven ‘A merken’ kopen.
peug206 zegt
@oemplus: ik durf rustig te zeggen dat er wel degelijk verschil in zit. Heb mijn auto gekocht met 2 verschillende merken banden, nadat ik voor en achter omgewisseld had gleed ik ineens een stuk meer voor op de auto. Dit waren Linglong banden en de banden die eerst voor zaten waren michelin. Ik heb ze gelijk laten vervangen ook al stond er nog wel genoeg profiel op, het hield niet over op beide. Liever iets meer betalen en ongeluk voorkomen dan achteraf lullen.
oemplus zegt
@peug206: Dat geloof ik best. Maar ook A merken hebben slechte banden. Michelin pilot sport 1, k*t band. Vredestein Ultrac Sessanta, waardeloze band. Goodyear NCT Eagle, slijt idioot hard. Elk merk heeft goede en slechte modellen. Kijk bijv eens naar Nankang, de NS2 is echt een slechte band, maar de ns20 is het tegenovergestelde, dat is gewoon écht een goede band. En als je dan naar de prijs/kwaliteit verhouding kijkt, komt die ns20 ver boven een Michelin band terecht. Maar dat lees je natuurlijk niet in de ANWB bandentests, die gesponsord zijn door de A merken ;) Om een lang verhaal kort te maken; banden business is gigantisch commercieel, en de mensen zijn merkgeil, maar dat is met de meeste producten zo..
oemplus zegt
@oemplus: En ‘liever iets meer betalen en een ongeluk voorkomen’ is helemaal grote onzin, de prijs zegt absoluut niks over de kwaliteit van een product. Een iPhone van 800,- is ook niet beter dan een LG van 300,- ;)
peug206 zegt
@oemplus: de grip die ik heb is zoveel beter met de michelins voor, dat ik rustig geloof dat het mn remweg wel aardig verkort. Als die 2 tot 3 meter een deuk in mn bumper kunnen voorkomen dan graag. En dan heb ik het nog niet eens over nat wegdek. Grip is belangrijker dan de levensduur van de band voor mij, anders had ik er wel pvc omheen gelegd…
marinepower zegt
@oemplus: ik doe met Michelin banden wel 1,5 maal zo lang als met Hankook banden, dan verdien je het wel terug.
oemplus zegt
@marinepower: En ik doe met Nankang banden 2 x zo lang als met Michelin banden. Het merk zegt niks. Toen ik mijn Golf GTI destijds kocht zaten er Michelin pilot sport 1 banden onder. Zodra het ook maar iets nat was op de weg, totaal geen grip meer. Die banden zijn de container in gegaan, waarna ik 4 Nankang ns20 heb gemonteerd, en ik had meer grip dan ik zou willen wensen, ook met nat weer. Tuurlijk heeft Michelin ook wel betere banden, maar dan wel 3 x zo duur. Staar je niet blind op een merk, op een prijs, of een corrupt bandenlabel. Bekijk een band, voel een band, en als je de mogelijkheid hebt (zoals ik) probeer een band. Dan ben je snel genezen. Ik zeg dus niet dat alle B merk banden goed zijn, en alle A merken slecht. Maar het hele ‘A’ en ‘B’ merk gedoe is een beetje onzin.
fietsenmaker zegt
@oemplus: Hoi, hoe voel jij aan een band of deze geschikt is?
trustmeiamanengineer zegt
Zou inderdaad mooi zijn. Er zijn wel al van die (dubieuze) zelfhelende coatings die je aan de binnenkant van een band kan aanbrengen, maar of dat echt werkt…
Zo’n spuitbusje met die die reparatiemeuk kun je sowieso al beter bij voorbaat wegflikkeren, want dat werkt ook voor geen meter.
bmwe81 zegt
@trustmeiamanengineer: een collega rijd al een tijdje op antilekbanden als proef en hij heeft tot nu toe nog geen lekke band gereden. De banden zijn van 2 lagen rubber met een speciale tussenlaag die het lek direct dicht.
peug206 zegt
@bmwe81: ik rijd op gewone banden en heb ook nog geen lek gereden, zijn die van mij nu ook antilekrijdbanden?
twijn zegt
Er bestaan toch al jaren contiseal banden ? Klinkt als hetzelfde concept?!
oemplus zegt
@twijn: Voor het geld wat zo’n band extra kost in verhouding tot een gewone band, kun je beter een paar keer je band laten plakken..
twijn zegt
@oemplus: Alles wat extra is kost ook extra.
In het stuk wordt naar voren gebracht dat zelfhelende banden nieuw zijn maar dat is niet bepaald zo. In de jaren 70 werd er al mee geëxperimenteerd.
Wat je zie is dat met zo’n herstellende band de reserveband door de fabrikanten weg wordt gelaten en zelfs de “plaksetjes” met pomp en krik en moersleutel.
susp1cious zegt
Bij het mountainbiken wordt er al jaren gebruik gemaakt van vloeibare latex in de band om lekken te dichten. Ik ga er vanuit dat dit bij een autoband te veel onbalans geeft.
FieRo zegt
Ook handig voor condooms!
lekkerlinksrijden zegt
@fiero: opblaaspoppen
FieRo zegt
@lekkerlinksrijden: ieder z’n ding, ik heb een vriendin. Falende opblaaspoppen geven minder risico dan 21+ jaar verantwoordelijkheid.
Dutchdriftking zegt
Maar hoe snel groeien ze dicht? Een dag, een week, een maand?
gebakkenei zegt
@dutchdriftking: Waarschijnlijk niet sneller dan mijn vriendin.
HZW zegt
Een reserve wiel vind je ook steeds minder in auto’s terug, want die zit er steeds minder in.
HZW zegt
Btw, leuke Fulda Carat Exelero foto, als header.
duukster zegt
De Passat Cc reed standaard al met zon band van conti die heten conti seal