Terwijl de topmodellen van Ferrari (opvolger Enzo) opnieuw V12’s krijgen aangemeten, wordt er tegelijkertijd nagedacht over een baby-Ferrari met een zescilinder aan boord. Reden: die verdraaide CO2-uitstoot moet natuurlijk naar beneden.
Deze woorden werden opgetekend uit de mond van Ferrari-pief Luca di Montezemolo. Hij sluit niet uit dat de V6 een comeback gaat maken bij de Italiaanse supercarbouwer (iets met oude tijden en herleven). Jaren lang gingen ze niet lager dan acht cilinders, maar zo’n miliuebewuste zespitter brengt de totale CO2 uitstoot wel lekker omlaag. Dus wordt deze optie nu serieus overwogen.
Om nog meer bloemetjes en bijtjes te redden zijn ze in Maranello al even druk bezig met een V12-hybride. Een voorbode daarvan is de hippie-omarmende 599 HY-KERS. Toch zal het volgens Luca di Montezemolo nog wel een jaartje of vier duren voordat dit systeem helemaal af is.
En concurrenten als Lamborghini dan, gaan zij ook inleveren op het aantal cilinders? “No way” is daar het antwoord. Daar zien ze meer in het lichter maken de supercarvloot. Goed, we wachten rustig af welke supercar bij ons als eerst in de 14% bijtellingscategorie valt. (bron: Autocar)
Jokkebrok zegt
Nooo, een V6 in een Ferrari?!!
cheetacars zegt
De enige ”Ferrari” die een V6 mag hebben is de Dino imho. Een 599 met een V6? Een California met een V6? Bij de hybride modellen zal Enzo zich al in zijn graf omgedraaid hebben. Maar goed, er niets bevestigd en niet bekend waarin de V6 dan zou komen, maar laat het alsjeblieft een Dino zijn, zodat Ferrari niet nog meer verkloot wordt. ;)
Hupke zegt
Een lichte ferrari met een V6, kan alleen maar goed zijn.
Kan ferrari eindelijk eens breken met het v8 en v12 dogma.
LorenzoH zegt
Laat maar komen :D
Alex zegt
@cheetacars: Waarom zou enzo zich omdraaien in zijn graf? Voor hem waren straatautos alleen een manier om het racen te kunnen betalen. Dat het nu andersom is is natuurlijk jammer.
cheetacars zegt
@Alex: de straatauto’s moesten bij hem rauw zijn, zo goed mogelijk, het beste van het beste. Een combinatie van een V12 met een zware elektromotor past daar gewoon niet bij.
AlfaGTV zegt
Niks mis met een V6, mits ‘ie een beetje lekker hoog toerig is.
http://www.youtube.com/watch?v=duq9PWI98fE
SHFT zegt
@AlfaGTV:
Dat lijkt me echt een heerlijk blokje, jammer heeft geen enkele Alfa nu nog zo’n blok :(
Tom B. zegt
Hebben ze het dan eindelijk door? Een lichte auto met een goede pk/gewicht verhouding is nog altijd een stuk leuker dan een zware auto met idioot veel pk’s, en daar draait het bij dit soort auto’s toch om?
bpc zegt
de nissan gtr heeft toch ook maan een v6 en de porche gt2 ook maar 6 cylinders die kun je toch alles behalve traag of underpowered noemen he! een v6 kan je (bijna) evenveel vermogen geven als een v8 maar hij is wel lichter … IK BEN VOOR !
SimonMc zegt
@bpc: Alsof het aantal cilinders het vermogen bepaald…
bpc zegt
@SimonMc: wel dat zeg ik toch …
JPM zegt
@ cheetacars
Haha zegt iemand met een plaatje van de California, die de V8 voorin heeft liggen. Blijven leren vriend!
OT:
De uitstoot als reden noemen om V6’jes te produceren is natuurlijk onzin, aangezien ze onderdeel uitmaken van het FIAT concern. Compensatie genoeg.
cheetacars zegt
@JPM: I know van het plaatje, maar dat is puur omdat ik het plaatje mooi vind. Ga mijn reacties (over de California) maar eens lezen op AJ, dan zul jij nog wat over mij leren vriend! ;)
OT Een V6 is geen verkeerde motor, mits goed toegepast. Maar een Ferrari met een V6 is als een Dacia Sandero met een V6 imo
As_long_as_it_is_fast zegt
Waarom niet, moet toch geweldig zijn om een ferrari te hebben met V6, die iets goedkoper is en toegankelijker.
Fantastisch kleur trouwens, mat groen! :D
Ik wil d’r wel eentje.
JeSsE zegt
http://www.youtube.com/watch?v=aGcsd047zV8&NR=1&feature=fvwp
zo’n V6 vind ik wel toch wel fijn;)
toch liever een dikke V12 hoor:D
Fizzy zegt
Ik ben zwaar tegen, niets boven het geluid van een Ferrari V12
y.master zegt
Jaaa…..nou het zal wel. Er werd ook eens beweerd dat Ferrari met een diesel-variant zou komen en dit is ook nog niet gebeurd. Eerst zien en dan geloven.
Flamingo zegt
v8 maar niet minder, ook geen 7 cilinder! Goed begrepen!!?
wat zullen we nou krijgen..
As_long_as_it_is_fast zegt
@Flamingo: niet akkoord neem ik aan? :D
Kom nou, de gedachte van een klein ferrarike heeft toch iets? Kleine broer van de grote modellen. Zo type Z4. Zo onderscheiden we de willers van de kunners? :D
kane_sting zegt
hahaha wat krijgen we dadelijk… een ferrari met een toyota prius motor erin met 80 pk:P Wat maakt iedereen zich toch zo druk om dat milieu. Als amerika nou eens begin met hun zooi op te ruimen en Rusland die Lada’s van de straat te verbannen. Dan kunnen we misschien gaan praten over Ferrari’s met een V6:p tot die tijd… niks onder de V8 en daarmee PUNT.
RDS zegt
@kane_sting: Niets mis met de russen! Heerlijke 7.7 liter V8 in een zil. Gem verbruik van 1 op 2 maargoed.
http://www.amo-zil.ru/zil_eng/67.html#view
Hupke zegt
@kane_sting:
Een ferrari met een prius motor is overdreven maar kan nog altijd snel zijn.
Een Smart roadster heeft nota bene een 0.7 smart motor maar tenzij op de snelweg of op grote snelle banen op het platteland rijd je er nog iedere middenklasser mee naar huis. Van de BMW 530 touring tot een golf GTI, die 1000 tot 800 kg gewichts verschil deden het em echt.
Nu ik geef to een Smart Roadster is geen Ferrari maar uw vergelijking was ook een uit het absurde.
six-trey zegt
de logica van lichter en kleinere motor is sneller geld niet altijd hoor iemand in mijn straat heeft een Elise en ik rij hem met mijn 7L van 1800kg er toch uit (ja ook in de bochten). Maar waarom zou Ferrari zuiniger moeten worden? ik denk niet als je een auto van een paar 100.000 euro kan betalen je ook een hoog verbruik kan betalen? koop anders een 300 1.3litertjes ofzo
EJS zegt
Lijkt me best een goed idee! Ferrari heeft in ’t verleden laten zien dat ze uitstekend mooie v6-en kunnen bouwen die mooi klinken, en er vermogen uitpeuteren lijkt me in deze tijd ook geen probleem meer.. Lijkt me overigens wel wat, de V8 uit de Italia min 2 cilinders in een auto die een stuk lichter en goedkoper is! En miss heeft Alfa dan straks ook wel weer een Italiaanse V6; een aangepast Ferrariblok!
Clocker zegt
Als die V6 even hard gaat als hun V8 en daarbij nog eens zuiniger en schoner is, waarom wel niet dan? Met de klank van een fatsoenlijke V6 is helemaal niets mis, en de loopcultuur is vaak nog beter ook.
Je moet dit ook niet gaan vergelijken met V6-varianten van alledaagse wagens, zijt maar zeker dat ze wel een top blokje ervan zullen maken.
Dimglor zegt
Misschien een mini Ferrari??? Zowat in de stijl van een Lotus ofzo..? Maar ja dan is de exclusiviteit van de naam Ferrari weeral wat kleiner natuurlijk ;)
spykerboy zegt
dit bevalt me niet, lambo blijft normaal maar ferrari word voor mietjes zo!! :(
topless zegt
Wanneer hij compact, licht, hoogtoerig en atmosferisch wordt, kan het nog wel meevallen.
http://www.youtube.com/watch?v=VjjPVr1soVg&feature=related
BananaFlip zegt
@topless: Atmosferisch zit er (heel erg helaas) waarschijnlijk niet in. Nieuwe motoren moéten turbo’s, anders worden ze niet meer geaccepteerd door de niet-autoliefhebbende-maatschappij.
autoblogger zegt
With regard to the adoption of new technologies, including those focused on fuel consumption reduction, the Ferrari chairman confirmed the Prancing Horse’s interest in hybrid cars and stressed that Maranello’s engineers are working on all fronts. When asked for details on V6 or turbo engines, Montezemolo commented that, technologies aside, what will continue to drive emissions and fuel reductions for Ferraris will, as always, be innovation, extreme technology and a constant exchange of information with Formula 1, aimed at maintaining the sportiness and driving pleasure that make Ferraris unique…
rider zegt
zou helemaal geen schande zijn een v6, kunnen ook heerlijk klinken en eventueel met 1 of 2 turbo’s zijn ze net zo potent als een v8. laat maar komen. voordeel is ook dat de tuners er makkelijker mee aan de slag kunnen gaan.
xilver zegt
@rider: tuners die aan een ferrari prullen noem ik geen voordeel, laat em dus maar achterwege die V6.
rikkon zegt
‘Goed, we wachten rustig af welke supercar bij ons als eerst in de 14% bijtellingscategorie valt.’
Dat zal dan een Donky 1.4 TFSI worden.
Sjoske zegt
Als het goed is wordt de eerste supercar in de 14% bijtelling de Porsche 918 als ze opschieten
“1 op 33 en een uitstoot van 70 gram CO2 per kilometer”
lambo4all zegt
dit gaat echt niet gebeuren, ze gaan denkik wel hybride gebruiken, maar die v6 komt er echtniet in.
trouwens, dan zeggen alle kopers: als je me zoekt sta ik bij een Lambo dealer.
marcel zegt
grappig hoe iedereen over zn theewater gaat bij de letter cijfercombie van v en 6 als je het artikel leest staat er de topmodellen blijven een v12 houden dus een 599 met v6 is zo wie zo onzin mischien komt er wel gewoon een nieuwe dino met v6 dat zou tog geweldig zijn het geluit zal hoe dan ook ferrari waardig zijn
Cantago zegt
Een V6 in een Ferrari? Dat is in mijn ogen achteruitgang… Waren we net bij de W16’s aangeland moeten we weer back to the start. Nouja, hopen dan maar dat Lamborghini wel met een goede oplossing komt!