Is less stiekem more?
Bij de titel vrees je wellicht dat Ferrari aan de EV’s gaat. Zo’n elektromotor heeft namelijk veel minder afzonderlijke onderdelen dan een traditionele verbrandingsmotor. Volkswagen claimt dat er om deze reden zelfs tienduizenden banen gaan verdwijnen bij het concern.
Maar gelukkig duurt het nog wel even voordat de raspaardjes helemaal geen geluid meer maken. Voor de nabije toekomst zetten ze in Maranello in op hybrides. Daarmee komen we indirect toch bij de reden waarom Ferrari’s uit minder onderdelen gaan bestaan in de toekomst. Zo’n hybride aandrijflijn voegt namelijk gewicht toe en dat moet bij een sportwagen er liefst weer afgetraind worden.
Ferrari wil dit deels bereiken door hun auto’s uit minder onderdelen op te bouwen. Daardoor kunnen auto’s lichter en toch ook sterker worden. Een voorbeeld is de A-stijl van de Portofino. Deze bestaat uit twee componenten, terwijl hetzelfde stukje Ferrari in de California nog uit 21 afzonderlijke onderdelen bestond. Je kan je afvragen hoe je dat laatste überhaupt voor elkaar krijgt, maar soit.
Al met al claimt Ferrari dat het aantal onderdelen waaruit de koets van de Portofino bestaat ten opzichte van de California met veertig procent is gedaald, terwijl de structurele rigiditeit juist met 35 procent is gestegen. Ferrari’s ontwikkelingschef Michael Leiters geeft aan Autocar aan dat deze strategie in de toekomst ook zijn weg zal vinden naar de andere modellen in het gamma. Bij de LaFerrari voegde de elektro-shenanigans zo’n 200 kilo toe aan de auto. Leiters hoopt op toekomstige modellen gemiddeld de helft daarvan goed te maken door toegevoegde lichtheid van de koets.
raoufff zegt
Zolang ze het maar niet flikken om de brandblusser achterwege te laten!!!
Dutchdriftking zegt
Grote stappen gauw thuis….
potver7 zegt
Minder onderdelen… dat is meestal om het goedkoper te maken… ;)
Dus een Ferrari met dubbele ronde achterlichten is voorlopig niet meer te verwachten?
patrick zegt
@potver7: waarschijnlijk gaat de klant bij vervanging van onderdelen welke beschadigd zijn juist meer betalen. Goed stukje tactiek van Ferrari.
trustmeiamanengineer zegt
Minder onderdelen is natuurlijk niet persé lichter. Wel sneller en goedkoper om te maken.
LaLancia zegt
@trustmeiamanengineer:
Maar vaak wel. Er hoeven weer minder onderdelen aan elkaar vastgemaakt te worden.
henkhupelschoten zegt
Na 2030 hebben we er toch niks meer aan…
Pallas zegt
@henkhupelschoten: wat gebeurd er na 2030, wordt het dan héél slecht weer?
amg65 zegt
@pallas: Alleen nieuwe auto’s emissieloos.
babybenz zegt
Kan er ook minder kapot
viezefreddyw zegt
Heeft bij Ferrari bij Porsche gekeken? Less is more en daar mag je lekker meer voor betalen.
pomoek zegt
Hybride, dat is zo 1905
https://en.wikipedia.org/wiki/Lohner-Porsche
Gulli zegt
Meer 3D printen scheelt al enorm denk ik
mashell zegt
“Je kan je afvragen hoe je dat laatste überhaupt voor elkaar krijgt, maar soit.”
@jaapiyo, Dank voor de buikpijn van het lachen.