Dikke sloffen, jungeh.
Wielen op auto’s hebben een aparte ontwikkeling doorgemaakt. De wielen op de eerste auto ooit, de Motorwagen van Karl Benz, leken zo van een fiets af te komen. Later op bijvoorbeeld de Ford Model T leken de houten wielen nog steeds op die van de oude paardenkoetsen. Ook moderne pornojetsers worden misschien daardoor nog steeds wel omschreven als ‘karrenwielen’.
Maar in de loop der jaren werden wielen in eerste instantie eigenlijk alleen maar kleiner. Sportieve modellen uit de jaren ’70 en ’80 hebben niet zelden dikke 14-inchers. Sterker nog, de Lamborghini Countach, toch een auto die bekend staat om zijn brede sloffen, heeft doorgaans slechts 15″ inch hoge velgen. De eerste slanke versies hadden zelfs 14-inchers.
Vanaf de jaren ’90 worden velgen echter weer groter en groter. Rondom de millenniumwisseling was het heel stoer om in rapliedjes te exclameren dat je ride op dub-zero’s. Inmiddels staan de dikke premium SUV’s al vaak af fabriek op 22″ jetsers en voor een maatje groter hoef je meestal ook niet meer uit te wijken naar een extravagante tuner, een vinkje op de optielijst is afdoende. De vraag is natuurlijk; waar houdt dit op?
In een podcast op GMAuthority laat GM’s hoofd design Michael Simcoe weten dat het einde in zijn ogen nog niet bereikt is. In gesprek met Dan Sandberg, CEO van Brembo Noord-Amerika, laat hij weten dat 24 tot 26 inch vrij normaal gaat worden. Sandberg kan zich daar overigens wel in vinden. Volgens de twee is het wiel namelijk een van de grote bepalende factors als het aankomt op de looks van een auto, die daarnaast ook vooral laag, lang en breed moet zijn. Over een korte frontoverhang hebben de twee het gek genoeg niet, maar goed, dat spreekt ook voor zich.
Enorme jetsers hebben dus de toekomst, kennelijk. Maar wat vind jij de ideale maat?
pa045 zegt
In de bouw mogen de jongens al jaren lang niks tillen boven de 25 kilo. Maar de monteur moet zulke wielen gewoon in zijn handen nemen. En dat voor €1300 per maand. En werken kunnen we allemaal tot 72 jaar..
tortuga zegt
@pa045: moest ik 1300 per maand verdienen was k al lang gestopt ?
pa045 zegt
@tortuga: dat doen ze dus ook. Of anders gezegd, er komen nauwelijks nieuwe jongens bij.
tortuga zegt
@pa045: en als ze er bij komen blokven ze noet lang omdat ze niet voldoen…
johnhert zegt
@pa045: Als je al automonteur vandaag de dag 1300 euro netto betaald krijgt, ben je geen beste monteur…
kennone zegt
@johnhert: of 16 jaar
johnhert zegt
@kennone: Dan heb je nog geen diploma op zak en ben je leerlingmonteur…
pa045 zegt
@johnhert: hey. Ben jij het Rutte? Die denkt dat modaal 60000 per jaar verdient. Koop dan toch die nieuwe auto!
schuiftrompet zegt
@pa045: er bestaan wel liftsystemen voor wielen trouwens. Zoek maar eens op!
mwti zegt
@pa045: hattie maar een vak moeten leren toch!?
pa045 zegt
@mwti: en wat is jouw ‘vak’?
mwti zegt
@pa045: Pornhub
pa045 zegt
@mwti: Doe je goed!
racerx zegt
18 inch, altijd gehad. Ik zou hooguit voor 19” kiezen maar dan houdt het ook op
bassx zegt
@racerx: maar als de diameter van het loopvlak groter wordt gaat de maat van de velg vanzelf mee.
racerx zegt
@bassx: heb je volkomen gelijk in, maar ik vermoed dat ik dat soort auto’s toch niet snel zal gaan rijden of kunnen betalen. ;-)
PeugeotGTI zegt
90-60-90 is de ideale maat. De sloffen maken dan niet veel meer uit.
michaelknight zegt
@peugeotgti: het gaat hier over banden, niet over bumpers…
geelbarrel zegt
@michaelknight: als de bumpers maar wel in kleur van de carrosserie zijn!
racerx zegt
@peugeotgti: keurig.
koekwaus zegt
Heb nu 15 inch, maar de rest van de auto is ook niet zo groot, dus het ziet er naar mijn mening wel goed uit.
schobbejak zegt
Wielmaat is niet belangrijk, wat veel erger is zijn die debiele banden zonder zijwand. Zeker onder de SUV-achtigen met hun ‘off-road’ look.
koekwaus zegt
@schobbejak: ieder zijn ding toch?
schobbejak zegt
@koekwaus: Absoluut
307-2.0-chipped zegt
Sinds kort in bezit van een 307 uit 2007. Zitten 16” onder. Zou tot uiterlijk 18” gaan.
nopetrolnofun zegt
@156v6power: Sterkte
307-2.0-chipped zegt
@nopetrolnofun: Waarom zo’n stompzinnig debiel antwoord? Dat de 307 problemen had, wil niet zeggen dat ze na de update dat nog hebben. Ik heb mijzelf zeer goed ingelezen. Tot nu toe erg genoten van de auto en zeker geen spijt van.
Jammer van je antwoord, zegt meer over jou dan over mijn auto.
trolle zegt
@156v6power: de meeste gaan uit van Frans=slecht. Gewoon niet op reageren
soundgarden zegt
@156v6power: sjonge jonge, niet gegeten zeker?
racerx zegt
@156v6power: geef toe, een 156 V6 is leuker. Heb je die ervoor gehad?
momo zegt
@156v6power: Misschien bedoelt hij dat 18” icm dat onderstel niet fijn rijdt. Ik kan beamen dat de vullingen uit je mond trillen als je door een doorsnee woonwijk rijdt in dat soort auto’s. 15” of 16” volstaat prima.
nopetrolnofun zegt
@momo: Inderdaad dat bedoel ik!
trust zegt
Zolang de velg wordt gevult met een goede set remmen is het mooi. Maar 20 inch met trommelrem ziet er gewoon niet uit.
trust zegt
@trust: gevuld
kniesoor zegt
@trust: Inderdaad, de geschikte velgdiameter hangt samen met het formaat remschijven, dat erachter huist. Immens grote velgen met een paar espressokoffiekopjesschoteltjes erachter is geen porem.
hollow zegt
@trust: allez dan kan je de fake Mercedes 63 AMG nog sneller spotten aan z’n standaard remmetjes.
volvo-s60-adept zegt
Pornojetsers… man man man…
hehe zegt
Zelfrijdende auto’s hebben de toekomst en dan kopen we helemaal geen auto’s meer maar betalen we voor gebruik ervan.
Wie interesseert het dan welke
maat wielen er onder zitten.
moveyourmind zegt
Hangt van de auto af, meestal staat moderne auto’s zo rond de 18 inch wel goed. Heel veel groter vind ik meestal niet mooi, dan zie ik liever concave of deepdish velgen. Krijgt de velg ook lekker veel body door.
Onder de Smart Roadster heb ik trouwens wel overdreven grote velgen voor zo’n kleine puist, 17 inch Brabus velgen. Moesten er gewoon onder van mezelf.
B00G1E zegt
@moveyourmind: zeer zeker waar. Ik denk dan ook dat die meneer van GM over Amerikaanse auto’s praatte zoals een pickup truck of grote SUV. Dan valt 22inch iets minder op.
rob5nismo zegt
17 of 18 inch maar goed ik was 18 toen de fast and furieus uitkwam
RobUSA zegt
Het auto leven begint bij 20″ 315-35-20 om precies te zijn.
3246cm252kw zegt
Dan ben ik benieuwd wat een nieuw setje banden gaat kosten hahah…
pomoek zegt
Laatst een Volvo voor iemand mogen configureren. Standaard stond dit model op 18″. 19″ was een optie. Leverde wel een korting op van bijna 700 euro? Ben ik niet gewend. Toch gekozen voor de 18″. Veel comfortabeler.
bernoulli zegt
Lekker. In de toekomst hebben alle occasions dus standaard kaalgevreten velgranden.
tjorque zegt
Ik heb jaren op 26” gereden. Dan een tijd op 20” en daarna terug op 26”.
Maar dan is het bergaf gegaan ineens op 15” en 16” voor een aantal jaar en nu meestal op 17” en soms nog op 16”.
(Ter info: ligfiets – ligfiets – gewone fiets – auto – auto – moto & auto)
Op m’n auto hoeft het niet meer dan 17” te zijn, ik hou van raggen op kleine bergbaantjes en een de laag profiel is dan te hard naar mijn gevoel.
vaakbenjetebang zegt
Wat de beste man eigenlijk zegt is: “we blijven hier gewoon even enorme als wanstaltige SUV’s bouwen, maar dan wat groter”. 26 freaking inch. Vrachtwagens (je weet wel, die grote logge dingen van 40 ton, die nog nut hebben en zo) staan op 22.5 inch.
sparks zegt
16” onder mijn f30. Goed zat.
minimarcos zegt
Ach kleiner is gewoon beter, ik heb 10 inch velgen onder de Marcos..
Dutchcarwizard zegt
Lelijk zeg.
RAW zegt
Mijn Mazda 6 SW staat op 17″, er was ook een optie voor 19″ die toch iets mooier de wielkasten vult. Toch de 17″ genomen, comfortabeler en de banden kosten de helft minder.
gewoondirk zegt
Ik ben meer dan tevreden met mijn 16″ al is de band wel wat lastiger te vinden. 225/55R16, snelheidscodering minimaal V.