Mocht het inderdaad zover komen dat Alfa Romeo nieuwe modellen gaat lanceren, dan zullen er in elk geval motoren gebruikt worden die door Ferrari zijn ontwikkeld.
Het lijkt er steeds meer op dat Alfa Romeo nog één kans krijgt om uit te groeien tot iets moois. In mei zou Sergio Marchionne, voor de zoveelste keer, een toekomstplan onthullen en inmiddels lekken er steeds meer details uit.
We hoorden al dat er tussen nu en 2018 zeven nieuwe modellen zouden komen. Voornamelijk achterwielaangedreven sedan/stations en SUV’s met vierwielaandrijving. De huidige MiTo en Giulietta zouden het veld moeten ruimen en plaats moeten maken voor grotere modellen.
Denk aan concurrenten voor de BMW 3 Serie en BMW 5 Serie. De topmodellen zouden tevens de beschikking krijgen over motoren die zouden zijn ontwikkeld in samenwerking met Ferrari. Ga er dus maar vanuit dat de nieuwe V6 die in de California T en Maserati Ghilbi en Quattroporte ook door Alfa Romeo gebruikt zal worden.
Momenteel worden de meeste Alfa’s in Europa verkocht, maar om wereldwijd meer voet aan de grond te krijgen wil Marcionne Jeep dealers ook Alfa’s laten verkopen. SUV’s en sportieve auto’s zouden namelijk een prima combinatie zijn.
Het eerste nieuwe model dat we kunnen verwachten van Alfa Romeo is de Giulia, een opvolger van de Alfa Romeo 159. Dat model is sinds 2011 uit productie is. (via: autonews.com)
baasbas zegt
Ferrari? …Volkswagen toch?
celicatwincam zegt
Gaan ze dan ook in de Ferrari stijl maximaal 7.000 auto’s per jaar verkopen? Oh wacht dat halen ze nu al niet?;)
OT: Even zonder grappen, laten we hopen dat het iets wordt, Stijlvolle Italiaanse sedan’s met nog meer stijlvolle Ferrari blokken..
mrrallycross zegt
@celicatwincam: vind je dat 6 cilinder turbo blok een Stijlvol ferrari blok???
celicatwincam zegt
@mrrallycross: uhm ja, n Ferrari 6 cilinder turbo of een Fiat 1.4 4-cilinder, dan noem ik dat stijlvol ja…
Vanquish zegt
@mrrallycross: Er hoeft maar Ferrari op te staan ;)
AlfaAlex zegt
Eerst zien dan geloven, die nieuwe modellen met nieuwe motoren. Fingers crossed however!
Binnenkort eerst maar weer eens de 75 3.0 V6 America uit de winterslaap halen. 100% puur Alfa ontwerp met 100% pure Alfa motor!
roppp zegt
@AlfaAlex: de laatste echte Alfa. Helaas weinig vernieuwend, want feitelijk een doorontwikkelde Alfetta, Guilietta en 90. Desalniettemin een prachtige en heerlijke auto.
LaLancia zegt
Ik geloof het pas als ze in de showroom staan.
trident zegt
@AlfaAlex: met pure alfa problemen
560pkferrari zegt
De California T heeft nog altijd een V8 hè ;-)
bmw135i zegt
@560pkferrari: Het gaat hier dan ook om de LP670-4 uitvoering.
berlinetta zegt
Klinkt als een goed plan, maar dat klonken de talloze vorige plannen ook.
gearhead zegt
Precies, al die loze beloftes………….. En dan een BMW kloon maken moeeehahahaha
Teerdz zegt
Bedoel je dat nu de V8 uit de California T naar Alfa gaat, of de V6 uit de Ghibli en Quatroporte?
Gulli zegt
Waarom de Guilietta en de Mito weg? Willen ze niet opereren in de meest verkochte segmenten?
wouteraerox zegt
@Gulli:
Vreemde keuze in mijn ogen inderdaad. Verkopen best redelijk voor mijn gevoel.
roppp zegt
@Gulli: de Guilietta zit nu ook in het 3-serie segment, dus das gek om dan te roepen dat ze dat segment gaan verlaten. Er zijn daar meer merken actief die zich niet laten verblinden door het idee dat achterwielaandrijving perse noodzakelijk is……
mashell zegt
@roppp: de Guilietta is gewoon een C segmenter (de Golf klasse). Hoewel klein in vergelijk met de concurrentie is de 3 serie in het D segment gepositioneerd (Passat klasse).
roppp zegt
@mashell: dat hebben de media en BMW er zelf van gemaakt. In de praktijk is een 3-serie gewoon een C-segment auto.
desjonnies zegt
Dus is Alfa over een jaar geschiedenis.
laa’n ze nou eens een keertje eerlijk zijn daar in Turijn, de familie Agnelli heeft het wel gehad met auto’s produceren, ze zullen (een aanname van mij) veul meer geld verdienen met andere bedrijven waar ze inzitten.
En auto’s produceren vandaag de dag, de moordende concurrentie, de verkoop cq lange verhuur cq lease constructies, de ontwikkelingskosten, de risico’s dat een model niet aanslaat, de broodje aap verhalen over roest, stevigheid, noem maar op, als Agnelli zou ik me ook beperken tot de kleine groep gefortuneerden die gewoon een Maserati of een Ferrari willen.
Gewoon omdat zij het aan hun status verplicht zijn.
FIAT heeft sinds de komst van de auto uit het verre Oosten de grootste klappen gekregen -Europees gezien dan- en nu zijn het de Koreanen en morgen zullen het de Chinezen zijn.
Lancia is dood en begraven
En Alfa heeft gewoon zijn kans voorbij laten gaan, vergeet niet dat BMW begin zestiger jaren helemaal niets voorstelde.
http://www.klassiekerrally.nl/iconen-bmw-die-neue-klasse/
SpiderIV zegt
@desjonnies: Tja, plannen zat inderdaad.
Ben bang dat je met je analyse nog weleens gelijk kunt krijgen.
Aan de andere kant is dat een enorme kapitaalvernietiging. Fiat heeft de laatste jaren een enorme hoeveelheid centen in “gewoon blik” dus niet” premium” gestopt via Chrysler. En dat historisch mooie Alfa is in die ruim 100 jaar natuurlijk al vaker stervende geweest en toch steeds weer opgestaan.
Ach met een beetje zoeken vind je nog jaren lang een mooie 166 voor vele fijne km ers…….
heidekonijn zegt
@SpiderIV: @desjonnies:
Helemaal eens. Vermoedelijk heeft men Lancia gestript, proberen verkopen, niemand geinteresseerd. Toen Alfa gestript, proberen verkopen, niemand wil er genoeg voor geven. Geen wonder ook, een hele generatie heeft geen Alfa met rwd gezien.
Dan maar weer opwaarderen en wat pimpen met Ferrari motoren om het terug wat interessanter te maken. Goedkoopste oplossing.
Hubert zegt
klinkt allemaal heel leuk,
maar laat ze gvd eerst eens een normale middelklasse sedan ontwikkelen.
Als die aanslaat, kun je altijd nog geld en energie in een Ferrari blok stoppen.
thezwart zegt
@robbie ” Ga er dus maar vanuit dat de nieuwe V6 die in de California T en Maserati Ghilbi en Quattroporte ook door Alfa Romeo gebruikt zal worden. ” Er ontbreekt hier wat ;)
OT: Heerlijk blok die V6. Benieuw of Alfa wederom een hippe, spotieve optie wordt.
Kvgorp zegt
Iedereen roept Italiaanse auto’s mooi. passie. emotie. karakter. Je moet ooit een Alfa gehad hebben. (heb ik ook) Tot dat ze echt moeten kiezen en dan kiezen mensen toch voor degelijkheid en komen ze weer bij een Duitser uit. Jammer. Ik hoop dat ze er iets van kunnen maken en een niveau hoger kunnen komen in de markt dan nu. Ook qua kwaliteit, betrouwbaarheid en afwerkingsniveau De indruk die ik had toen ik alfa reed was dit is eigenlijk de Italiaanse Opel…..
Carreza zegt
Het enige wat ik jammer vind aan de nieuwe plannen van Alfa Romeo is dat er geen opvolger voor de Giulietta komt. Een serieuze misser in mijn ogen.
Verder: top plan, nu nog de uitvoering. Fingers crossed…
k-man zegt
Tof. Zelfde idee als vroeger de Thema 8.32 van Lancia?
En binnenkort dus ook Alfa’s met zelfontbranding?
mashell zegt
@k-man: nee, meer het idee dat Fiat de kleine motoren ontwikkelt voor heel het concern en Ferrari de grote voor heel het concern. Is ook in de praktijk al een al een tijdje zo alleen heeft Alfa geen auto waar de grote motoren inpassen.
doewap zegt
Lada en Porsche,
Proton en Lotus,
Seat en Porsche…
sudsprint zegt
Als echt alfa liefhebber krijg ik hier een grote glimlach van.
1. Omdat ik een alfa met een ferrari motorblok wel zie zitten.
2. Omdat dit het zoveelste plan is wat fiat voor alfa heeft.
Beter pakken ze nu eens door, of verkopen alfa aan een merk wat er wel wat mee wil gaan doen.
sudsprint zegt
@sudsprint:
En dat 2de bedoel ik met een sarcastische glimlach. Van jaja, heb je italianen weer met hun praatjes;-)
PeugeotGTI zegt
Eindelijk eens een beetje marketing praat wat ergens op slaat. Het succes van Maserati is mede te danken aan de motoren van Ferrari. Door de combinatie met de superstrakke styling staat Maserati weer op de kaart. Als Fiat het merk Alfa wil redden, moeten ze er gedowngrade Maserati’s van maken in plaats van geüpgrade Fiats. Klassieke looks, dikke motoren en lekker strak sturend.
Zie je het al voor je?
Een 166 opvolger met de twinturbo V6 uit de Ghibli onder de kap?