De toekomst ziet er niet goed uit voor de Volkswagen Polo
Voor dat de hele discussie losbarst: ja, we begrijpen dat uitstootvrije auto’s de toekomst zijn. En we begrijpen dat de auto’s die níet uitstootvrij zijn, zo zuinig mogelijk moeten zijn. Dat laatste bepaalt de WLTP. Dat is enerzijds volkomen terecht, maar met PHEV’s zit er toch een kleine hiaat.
Met name de Duitse automerken verkopen enorme gigantische extreme SUV’s met extreem krachtige en vervuilende motoren, maar die komen er heel erg goed vanaf in de WLTP. Ze rijden immers het grootste gedeelte op de elektromotor, en hebben maar heel even de verbrandingsmotor nodig.
Toekomst Volkswagen Polo
Dat die auto’s voornamelijk 1 op 5 rondkarren, vergeten we gemakshalve even. Aan de andere kant zien we een veel groter probleem: er worden nauwelijks kleine auto’s gemaakt. De volgende auto die hoogstwaarschijnlijk gaat afhaken is de Volkswagen Polo. Die auto gaat het hoogstwaarschijnlijk niet redden. Da’s raar: de BMW XM is geen enkel probleem, maar een kleine verstandige hatchback als de Polo moet het veld ruimen.
Vanaf de zomer van 2025 (juli) gaat Euro7 van kracht. Volgens de Europese Commissie zou dit zorgen voor een prijsstijging van 90 tot 150 euro per auto. Nu kost een Polo tegenwoordig 26.860 euro, dus dan kan die 150 euro er ook nog wel bij. Echter, het wordt ietsje meer. Met een nieuwe rekenmethode kwam de Europese Commissie uit op een prijsstijging van 304 euro per auto.
Polo wordt extreem veel duurder
Echter, volgens Thomas Schäfer (in gesprek met Autocar), is dat geenszins het geval. Volgens hem worden auto’s als de Polo extreem veel duurder om aan de Euro7-emissiestandaard te kunnen voldoen. Zijn inschatting is dat de Polo nog eens 3.000 tot 5.000 euro per auto duurder wordt dan dat nu het geval is, voor belastingen. Uiteraard gaat Volkswagen dat niet van zijn klanten vragen. Schäfer begrijpt ook wel dat meer dan 30 mille voor een B-segment hatchback gekkenwerk is. In plaats daarvan is Volkswagen van plan de Polo in zijn geheel uit productie te nemen.
Op dit moment zijn de ingenieurs aan het evalueren wat het zal gaan betekenen voor ons. Maar als het waar is dat de prijs enorm zal stijgen, zullen we absoluut niet meer investeren in de Polo. Dan blijven we gewoon bij het plan om alles zo snel mogelijk te elektrificeren.
Thomas Schäfer, ziet het niet meer zitten.
Toekomst Volkswagen Polo eigenlijk dus heel duidelijk
Het A-segment is een tijdje geleden flink uitgedund en niet vanwege een gebrek aan succes. Er is simpelweg geen geld te verdienen op die kleine auto’s met de strenge eisen. Overigens zijn het niet alleen milieueisen die vanuit ‘Oirapa’ worden opgelegd. Ook de veiligheidseisen en anti-privacy-eisen zijn ook strenger dan voorheen. Zeker als we met kastjes moeten rijden die ingrijpen als je te hard rijdt, bijvoorbeeld. Het mooie is nog dat ondanks we nog niemand hebben gevonden die vóór is voor zo’n digitale bemoeidoos, zul je ‘m wél zelf moeten betalen.
Overigens is Volkswagen niet de enige. De huidige Audi A1 krijgt geen opvolger, bijvoorbeeld. Net zoals de Ford Fiesta. In het geval van de Polo zal dat ook betekenen dat de Skoda Fabia en Seat Ibiza automatisch ook niet zullen komen.
Overigens hoeven we ook geen extreem medelijden te hebben met Volkswagen. Kijk naar Stellantis. Opel en Peugeot in dit geval. Daar kun je kiezen uit de Opel Corsa/Opel Corsa-e en Peugeot 208 en Peugeot e-208. Volkswagen had natuurlijk ook voor die strategie kunnen kiezen.
Meer lezen? Dit zijn de 12 leukste Volkswagen Polo’s!
Johanneke zegt
De automarkt is echt knettergek nu. Een verstandige hatchback moet weer eens opdonderen, we zijn de Fiesta en Focus ook net kwijt, maar al die crossovers welke objectief slechtere auto’s zijn mogen wel. Want te veel mensen willen een relatief crappy wegligging en hoog verbruik, want ja een 8cm hogere zit. Omgekeerde wereld. En ze zijn nog lelijk ook, met alle hoekjes en lijntjes en ongespoten stukken plastic.
Het is soms net of de mensheid zichzelf graag tegenwerkt.
mashell zegt
Wat is nou eigenlijk een goede wegligging? Is dat de hoogst mogelijk snelheid op een klaverblad halen of minder door elkaar geschud worden als je over de drempels in je woonwijk rijdt? Want bij de laatste presteert een SUV een stuk beter dan een lager liggende auto.
DeWitteCondor zegt
Rijd jij de hele dag door Vinex wijken met drempels dat je dit zo belangrijk vindt? Het is natuurlijk een beetje een gezocht argument om deze carrosserievorm goed te praten. Johanneke heeft wel degelijk een argument: een crossover heb je in NL echt niet nodig. Je bereikt een beter resultaat met eenzelfde formaat hatchback met een lichtere aandrijflijn. Maarja, crossover is lekker makkelijk geld verdienen voor een fabrikant. Je kan er 10-20k meer voor vragen dan een vergelijkbare B of c segmenter zonder dat er objectief iets tegenover staat.
mashell zegt
Niet heel de dag maar de mensen die in die Vinex wijken rijden daar wel elke dag. En even leuk een klaverbladje rijden tja dat lukt meestal toch niet want dan zit er wel een trage vrachtwagen of bestelbus voor je. Die paar extra centimeter veerweg zorgt gewoon voor meer comfort, die paar centimeter meer ruimte boven je hoofd, rationeel gezien zinloos maar qua ruimte beleving doet het vrij veel, die paar centimeter hoger zitten zodat je verder kunt kijken, over de vangrail kunt kijken zorgt er gewoon voor dat een crossover lekkerder rijdt.
Johanneke zegt
Vanuit een polo kan je ook over de vangrail heen kijken hoor. In ieder geval, ik ben 1.90 en kan vanuit mijn Galant van 1.40 hoog nog over de vangrail heen kijken, want ja, een vangrail is 75cm hoog heb ik zojuist opgezocht.
DeWitteCondor zegt
De ruimtebeleving kan ik volgen. Maar volgens mij kun je met vrijwel elke auto over de vangrail kijken. De extra veerweg is wel wat discutabel want vrijwel iedereen zet een s line / R / Fr pakket op zn crossover met bijbehorend onderstel en 19 inch velgen. Dus dat gaat over t algemeen niet echt op.
Johanneke zegt
Heb je echt een veel diepere veerweg dan op een crossover dan op een normale auto? Ik kijk nu naar buiten, er staat een VW Taigo naast mijn Primera. Zo op het oog lijkt ie niet eens hoger op de wielen te staan.
mashell zegt
Daar leg je de vinger op de zere plek. In de afgelopen jaren zijn wagens groter geworden maar tegelijkertijd mocht het verbruik niet toenemen dus werden de wagens ook wat dichter bij de grond gelegd. Omdat mogelijk te maken werd de vering harder. Dat werd verkocht als “sportief” maar daar heb je in de praktijk helemaal niks aan. Netto is de crossover hype een tegenbeweging op dat steeds maar harder en sportiever. In zekere zin is die Primera van je een vroege crossover…
Johanneke zegt
Nee de Qashqai was de crossover op basis van de primera. De primera was gewoon een sedan / hatchback / station.
Overigens denk ik dat ik met mijn auto met multilink altijd nog beter over de drempels ga en overal beter rij dan een gloednieuwe crossover zonder.
Johanneke zegt
Oja en ik heb het niet over een klaverblad, maar gewoon bochten, rotonden. Als ik in de mazda crossover van mijn ouders rij moet ik echt afremmen voor bochten en rotondes, bij mijn eigen auto’s is afremmen helemaal niet nodig. Even gas los, terugschakelen, en hoppa gaan.
monsieurleloure zegt
@Mashell
Precies ,ik rij een Jeep Grand Cherokee , als ik het hier moet geloven rijdt dat dus als een dweil maar ik kan mij geen fijnere auto wensen,
HelldogBE zegt
Hoger op poten =/= comfortabeler afgeveerd. Vaak hebben ze even weinig veerweg of zijn ze zelfs harder afgeveerd doordat het zwaartepunt hoger ligt en de rolneiging groter is.
Rob zegt
De hatchback was ook ooit een trend die andere type auto’s deed verdwijnen. De twee zitter roadsters bijvoorbeeld. Een hatchback rijdt ook maar matig en is lelijk in vergelijking met een klassieke Italiaanse of Britse roadster.
De autofabrikanten bouwen uiteindelijk ook maar gewoon wat het publiek wil. Die paar autobloggers/autoliefhebbers, die vinden dat een crossover maar matig rijdt, zijn überhaupt niet relevant. Want vraag de gemiddelde autoblogger maar eens wanneer ze voor het laatst een nieuwe auto gekocht hebben.
mashell zegt
Ontbreekt in dit artikel niet een referentie naar de ID.2? Want als de Polo verdwijnt en je krijgt er een ID.2 voor in de plaats dan maakt het allemaal niet zoveel uit.
willeme zegt
Jawel: ‘Dan blijven we gewoon bij het plan om alles zo snel mogelijk te elektrificeren.’. Dat is de ID2 ;-)
Richmond zegt
Daarom wordt ook gezegd dat ze de stellantis strategie kunnen volgen en van hetzelfde model een ice en bev versie uitbrengen.
HZW zegt
Het tover woord is “VW Golf 9”, De Golf 9 wordt de elektrische ID.Golf die onder de ID.3 geschaald gaat worden.
Dit betekend dus dat de Golf 9 ook kleiner gaat worden, VW zegt dat de “Golf” naam te waardevol is om af te schrijven, vandaar dat hij verder gaat als ID.Golf.
Dus met andere worden wordt de ID.Golf de opvolger van de Polo, maar wel geheel elektrisch.
mashell zegt
Golf 9 wordt kleiner dan de ID.3 (minder hoog) maar natuurlijk niet op Polo formaat.
kaeser zegt
Slechte ontwikkeling, ik vind dat de Nederlandse- en Europese beleidmakers zich achter de oren mogen krabben.
moveyourmind zegt
Eerst de Polo die het veld mag ruimen.
Dan Golf.
En tot slot Volkswagen zelf.
Want wat moet je nou met een Volkswagen als het volk geen auto meer kan betalen.
(ooo--V--ooo) zegt
Ben wel eens benieuwd wat een auto zou kosten als alle overbodige rijhulpsystemen, passieve “veiligheidssystemen”, etc. weg worden gelaten.
Lijkt mij niet ondoenlijk om gewoon iets maken met een dak, vier wielen, een stuur en optioneel een toerenteller of rechter buitenspiegel. Gewoon simpel
simonbv zegt
zeg maar een soort Dacia.
HZW zegt
Dat is niet meer mogelijk.
De gemiddelde automobilist rijd zo slecht auto, dat ze al die hulpsystemen en automatische v-bak nodig hebben, om nog enigszins heelhuids door het verkeer te komen.
97% weet niet eens wat autorijden daadwerkelijk inhoud, auto controle hebben ze totaal niet, want het wordt toch wel geregeld door al die hulpsystemen.
(ooo--V--ooo) zegt
Is ook zo en helaas is dat ook weer een neerwaartse spiraal. Meer hulpsystemen zorgen er weer voor dat de noodzaak om goed te kunnen rijden/anticiperen weer minder wordt. Waarbij we weer teveel gaan vertrouwen op de hulpsystemen. Onkunde icm afleiding maken het er niet veiliger op.
Als je niet in staat bent om fatsoenlijk te kunnen rijden (zoals bijv. dingen als: op de weg kunnen letten, weten welke verlichting je wanneer moet voeren, weten dat als je achteruit rijdt je stuur de andere kant op gaat), is het misschien een idee om lekker het OV te pakken.
Inderdaad, a la Dacia. Maar dan nog simpeler.
HelldogBE zegt
Rijden er in NL niet erg veel auto’s rond van 15-20j oud zonder dit soort hulpsystemen? Ik zou zeggen dat we er prima zonder kunnen maar dat het hier en daar wel een verstrooid ongeluk helpt voorkomen. Deze assistenten zijn niet uitgevonden zonder reden.
Tevens zal dodehoekwaarschuwing en rijbaanassistentie de asocialen niet tegenhouden om zich overal voor/tussen te smijten waar het eigenlijk niet verantwoord kan, dat gebeurt zowel met recente patserbakken als met oude gebakjes.
lekkerlinksrijden zegt
Schrap dat Euro 7 geldverslindende gelul en laat Euro 6 voor wat het is en laat ze het geld investeren in BEV en accu technologie, daar hebben we veel meer aan in de toekomst
HZW zegt
Veel autofabrikanten hebben de ontwikkeling al opgegeven voor Euro-7, daarom willen veel autofabrikanten een “EV Only” merk zijn voor Juli 2025.
sirdrinksalotofpetrol zegt
De markt dicteert de vraag en op dit moment zijn het met name de babyboomers met een gevulde portemonnee die nieuwe auto’s kopen. De jeugd heeft liever een nieuwe iPhone van €1300,- dan een auto. Daarnaast is een crossover of suv en makkelijkere auto om een zwaar batterijenpakket in te bouwen. De wereld is raar. Medio jaren 00 werden de suvs nog uitgekotst en kon je een X5 aan de straatstenen niet kwijt, en nu…….
Ik mis mijn Opel Manta, 2 deus, coupé, met achterwielaandrijving. Misschien wordt het ooit weer mode :)
Polo Fun zegt
Willen ze ons daar bij Volkswagen´n plezier doen dan komen ze met een hardcore golf 8 met handbak! YES!
auto62 zegt
Ik rijd nog wel 30 jaar door in mijn auto. De klimaatridders gaan een hele bedrijfstak om zeep helpen terwijl er in de derde wereldlanden alleen maar meer vervuilende auto’s zullen bijkomen. Zie hier onze bijdrage aan het milieu. In India kakken een paar 100 miljoen mensen op het veld. Ga eens na wat dat tot gevolgen voor het klimaat heeft.