Het duurde een jaar, maar nu heeft is de toekomst van de Volkswagen Passat bevestigd.
Het D-segment ligt een klein beetje op zijn gat. Nog niet zo heel erg lang geleden was dit het segment waarin je ging shoppen voor een auto van de zaak. Met zo’n keurige middenklasser kon je prima voor komen rijden bij de klanten, maar ook op vakantie met het gezin. Het waren ideale auto’s.
Onzeker
Maar tegenwoordig moeten auto’s hoger, zwaarder en onhandiger zijn en er uitzien alsof je door honderden kilometers door het Amazone-regenwood gaat ploeteren. Bij veel merken zijn er crossovers die vele malen beter verkopen dan de sedans en stationwagons uit het D-segment. Ook voor Volkswagen. Voor de Duitsers was het de vraag óf er überhaupt nog wel een nieuwe Passat zou komen. De toekomst van de Volkswagen Passat was namelijk hoogst onzeker.
Toekomst Volkswagen Passat aan zijden draadje
Na een jaar vergaderen (dat moet een geweldige tijd zijn geweest) kwamen ze eruit: Jawohl, er komt een nieuwe Passat! Naar het schijnt had Herbert Diess de grootst mogelijk twijfel om de Passat van een opvolger te voorzien. De toekomst van de Volkswagen Passat bleek dus aan zijden draadje te hangen. Het huidige model loopt mee sinds 2015 en aanvankelijk zou de auto uitgefaseerd worden in 2023. Zeker nu Skoda Superb aan de onderkant van de markt en de VW Arteon aan de bovenkant van dit segment uitstekende zaken doen.
Skoda-fabriek
De nieuwe Passat gaat gebouwd worden in een nog te bouwen Skoda-fabriek. Daarmee komt er een einde aan de Passat-productie in Emden, waar de auto 36 jaar lang is gebouwd. Die fabriek heeft Volkswagen nodig om de ID4 te gaan vervaardigen.
Wereldauto
De nieuwe Passat moet weer een ‘wereldauto’ gaan worden. Op dit moment hebben wij Europeanen het superieure model op basis van het MQB-platform. De Chineze en Amerikaanse Passats (NMS) staan op het stokoude en goedkopere PQ46-platform en zijn weliswaar ruimer, maar veel goedkoper gebouwd.
Passat B9
De nieuwe Passat zal op een doorontwikkelde variant staan van het MQB-platform. De Passat B9 schijnt qua design al helemaal af te zijn. De Passat zal zich meer op maximale ruimte gaan richten, daar ze al een luxe en sportieve Arteon in het gamma hebben.
Liftback of sedan
Het klinkt dus als een Skoda Superb, maar dan van Volkswagen. Dat is precies de reden dat de toekomst van de Volkswagen Passat gewaarborgd kan worden. De stationwagon komt er sowieso, het is alleen nog niet zeker daar een sedan (zoals de huidige Passat) of een liftback (zoals de Superb) naast komt te staan. Ook een Passat Alltrack is bevestigd, deze zal hoger op zijn poten staan. Voor alle Passats geldt dat ze allemaal voorzien van voorwielaandrijving, op sommige modellen is 4Motion mogelijk of zelfs standaard.
Via: Autocar.
mashell zegt
Als je een Skoda fabriek gaan bouwen om daar VW Passats te gaan bouwen is het dan wel een Skoda fabriek?
okdoei zegt
@mashell: Als de fabriek “in bezit” is van de “Skoda onderneming”, is het een Skoda fabriek.
De Passat bouwen ze dan wellicht in opdracht van de “Volkswagen onderneming”.
Ondanks dat dit aan de bovenkant hetzelfde concern is, zijn het in principe losstaande bedrijven lijkt me.
Gebeurd wel vaker.
Lekker ingewikkeld maken enzo.
oldebronx zegt
@okdoei: indd. Die fabriek zal er gemaakt gaan worden voor Skoda (o.a. Superb) en kan vanwege het platform vrij gemakkelijk “ook” de Passat doen
willeme zegt
@mashell: Ja.
simonferrari zegt
Tja, het is van buiten een nette auto om te zien waar je prima mee voor de dag kan komen. Het interieur vind ik wel wat saai. Al heb ik 100 keer liever een Passat dan een Crossover of nep-SUV.
arhanso zegt
Het wordt dus een nep-Passat…
hiostu zegt
Ja helaas blijft de SUV trend maar doorgaan. Ik blijf zo lang als ik kan in sedans/stations rijden. Tot het moment dat ze wellicht niet meer te bestellen zijn. Ik wil en hoef geen SUV/Crossover.
arhanso zegt
Dus er zijn geen mooie SUV/Crossovers? Allemaal lelijk? En alle sedans en stations zijn mooi? Dan denk ik niet dat je je zorgen hoeft te maken. Er zullen altijd sedans en stations te koop blijven…
revstars-net zegt
Die R-line variant op de laatste foto, zet maar voor de deur hoor! Naast de Arteon waarschijnlijk de enige VW die ik zou overwegen. Zeg ik als ex- VW rijder.
resulutionNL zegt
Ik vind de huidige Passat toch wel erg fraai om te zien. Als je kijkt waar de Passat vandaan komt qua design etc, vind ik het een hele dikke auto. Vooral in R-trim is die prima te pruimen. Vind het zo jammer dat die lelijke kut SUV’s zo populair worden.. waarom? Het is niet eens praktisch.
rutgerg zegt
@VWTouran75: inderdaad. Een Passat variant is veel ruimer en praktischer als een Tiguan en vaak nog goedkoper ook. Sowieso mooier om te zien. Dus nee ik snap die suv rijders ook niet.
moveyourmind zegt
Wat is de Passat tegenwoordig een chique auto, ik vind hem mooi.
Heel wat anders dan die jaren ’70 Passats die mijn ouders vroeger altijd reden, die hadden zo één als die rode driedeurs uit 1979, maar dan achtereenvolgens in het donkergeel, zilvergrijs en lichtgroen metallic. En tussendoor nog een stationwagen, die in tegenstelling tot de anderen heuse honingraat lichtmetalen velgen had in 13 inch of iets in die buurt en zelfs een rechterbuitenspiegel. Dat dat laatse een luxe was zegt genoeg over hoe kaal die dingen waren.
riddertevoet zegt
Ik denk dat de huidige C-segmenters net zo groot zijn als de D-segmenters van een jaar of acht geleden.
Dutchdriftking zegt
Tja, als Passat rijder zou ik eerder voor een Octavia of Superb gaan dan een Passat als opvolger. Gewoon meer waar voor je geld. De Arteon is wel erg mooi, maar voorlopig onbereikbaar. Overigens ken ik al wel personen welke hun Passat GTE bijtellingsknaller aan het einde van dit jaar op een Arteon gaan inruilen.
dromedaris zegt
@dutchdriftking: dan moet ik je teleurstellen.
Ik rij een passat station 2020 (facelift). De superb had -minder- ik herhaal: minder toeters en bellen standaard aanwezig.
Daarbij komt ook nog eens dat ik de afwerking van VW toch wel een pak beter vond dan de Super B. De Super B vond ik gevoelsmatig ook ietwat luidruchtiger.
Hannes zegt
@dromedaris, daar ben ik het volkomen mee eens.
Ik heb zelf een Passat uit 2018, ik zat toen te twijfelen tussen de Superb en de Passat, de Superb komt in ( mijn ogen ) alle opzichten te kort in vergelijking met de Passat, behalve dan de prijs…
Ik ben nog steeds blij dat ik voor de Passat ben gegaan.
kminne zegt
Als het bestaansrecht van de Passat al ter discussie stond dan vraag ik me af waarom er in ’s hemelsnaam een Arteon bestaat.
Esprit_de_Flandre zegt
@kminne: Dat is een “vierdeurscoupé”, dat verkoopt wel nog een beetje en brengt meer op…
Dizono zegt
Een wereldauto, ofwel een goedkoop gebouwde wagen voor de prijs van een Europese. Vraag maar aan Ford (Ka+) hoe succesvol dat is. Oh wacht, VW heeft zelf ook uitstekende resultaten geboekt met de Fox…
willeme zegt
@Dizono: De Fox was geen wereldauto. Dat was een auto voor Brazilië/Zuid-Amerika voor de Europese markt.
In feite betekent het gewoon dat alle Passats EU-spec zijn er geen NMS meer is. Om de US klant ter willen te zijn, wordt de Passat iets ruimer dan de EU spec.
Esprit_de_Flandre zegt
@willeme: Mwoah, durf toch te betwijfelen of de nieuwe Passat echt zo EU-spec wordt als ie nu is.
De EuroPassat was te duur voor US en China, en aangezien dat belangrijke markten zijn, kregen ze een eigen, goedkoper model. Volgens mij hebben ze niet zitten twijfelen of er nog een Passat komt, maar of ze nog een Europese Passat maken. Het antwoord is dus nee. De nieuwe wordt dus zo’n goedkoop US/China-model, dat nu ook in Europa zal verkocht worden, waardoor het een “wereldauto” wordt…
Robert zegt
De schuld ligt niet alléén bij de SUV minnende consument. We hebben een overheid die zó druk is geweest met het subsidiëren van elektrische auto’s, dat ze het gewoon hebben laten gebeuren dat een cross-over/SUV ongeveer 25% zwaarder is en tevens zo’n 25% hoger verbruik heeft als z’n hatchback/stationwagen broertjes, tóch tegen een acceptabele prijs en/of leasetarief in de markt konden worden gezet.
Over hypocrisie gesproken…
willeme zegt
@RRRobert: Passat GTE is toch ook voldoende gesubsidieerd geweest?
Robert zegt
@willeme: ja, dat klopt. Maar dan mis je m’n punt misschien een beetje.
Concreet voorbeeld: een auto die iedereen tof vindt, maar haast niemand koopt of leaset, is de Mazda 6. Gelukkig voor de importeur, heeft de fabrikant dezes nog een veel betere aanbieding in hetzelfde prijssegment: de CX-5. Die auto kost echter nét iets meer, is ook een stukje zwaarder en verbruikt (logischerwijs) ook redelijk wat meer brandstof. En ondanks dat de (hogere) CO2-uitstoot mede bepalend is voor die aanschafprijs, kan zo’n beetje elke leasemaatschappij deze CX-5 tegen een aanmerkelijk lager maandbedrag aan z’n klanten aanbieden. Waardoor het ‘iedereen-vindt-hem-mooi-maar-niemand-koopt-hem’ classificatie een soort van self fulfilling prophecy is geworden. En we dus nu de wegen gevuld zien worden met dure, onzuinige, meer vervuilende SUV’s.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen fan van SUV’s, maar ook niet mordicus tegen. Een SUV platform kan een m.i. hele goede basis zijn voor een elektrische aandrijflijn, om de simpele reden dat deze in zo’n platform veel beter kwijt te raken is dan in een meer traditionele sedan, hatchback of stationwagen. Maar we slaan door de nu ontstane situatie hier als consument, als overheid en als maatschappij de plank flink mis, door onnodig zware, meer vervuilende auto’s onvoldoende te belasten om het rijden ervan financieel te ontmoedigen.
mashell zegt
De overheid heeft met de een CO2 afhankelijke (en dus verbruiksafhankelijke) BPM er van juist alles tegen gedaan.
Maar het is de consument, die heeft tegenwoordig liever een iets kleinere Tiguan dan een Passat. Logisch ook wel, met een Tiguan met z’n langere veerwegen kun je veel sneller over de drempels in je vinex wijk knallen.
Overigens heeft de overheid een tweezijdig belang, aan de ene kant heeft ze geen enkel bezwaar tegen een auto met een hoog verbruik want dat levert extra BPM bij de aanschaf en accijns bij het gebruik op aan de andere kant moet het wagenpark vergroenen om de CO2 doelstellingen te kunnen halen. Onze regering heeft niet zoveel met het milieu en incasseert dus graag de BPM en accijns. Dat zie je ook aan het enorme tempo waarin stimulering voor elektrisch rijden wordt afgebouwd.
speedie zegt
Zou spijtig zijn, mijn 8 jaar oude B7 met 200.000 km op de teller rijdt nog als nieuw. Is de al 4 de generatie, super zuinig (diesel), ruim, confortable.
deSjonnies zegt
Iedere moderne C- segmenter heeft de afmetingen van de oude D – segmenter, zo is de Focus de Mondeo geworden en de Megane de Laguna , de Golf de Passat en is de hele santekraam gewoon opgeschoven.
Kijk maar simpelweg naar de foto van de oer-Passat en zijn nazaat.
Ot92 zegt
Ik dacht dat ze een fabriek gingen bouwen in het westen van Turkije waar de Passat en Superb geproduceerd zou gaan worden, dat plan is ondertussen geschrapt zo te zien?
arhanso zegt
https://www.autoblog.nl/nieuws/volkswagens-arbeiders-blokkeren-bouw-turkse-fabriek-132055
monsieurleloure zegt
Heb in 2004 een 3 jaar oude Passat TDi 130 pk gereden, geweldige auto!
Nu lees ik in dit bericht dat VW met de Aerton uitstekende zaken doet , zie ze alleen verdomd weinig rijden in Nederland.
Hoe ie het in andere landen doet weet ik niet.
Stijnson zegt
Ik zou echt 100x liever in een Passat willen rijden dan in een Tiguanhok
arhanso zegt
Ik hoef ze allebei niet…
karaya zegt
Ik ben blijkbaar de enige die blij is dat je bijna geen Passat meer zie rijden.
henkp1 zegt
“ De Passat B9 schijnt qua design al helemaal af te zijn.”
Hahaha, ja natuurlijk…..!
Copy, paste
ometom zegt
Wat is een liftback? Heb er oprecht nog nooit van gehoord.
degrotemuis zegt
@ometom Een hatchback met een vlakkere achterklep, zoals de Ford Mondeo 1 5 drs had, de Toyota Carina e of recenter de Skoda Superb (die lijkt een sedan, maar de achterruit gaat mee open).