De toekomst van de Volkswagen Golf is bekend.
Jarenlang was de Volkswagen Golf de best verkochte auto van Europa. Ook in Nederland was het model niet aan te slepen. Enig idee hoe goed de Volkswagen Golf tegenwoordig verkoopt? Slecht. De auto staat op plaats 35 tot nu toe. Dat betekent dat er 34 auto’s beter verkopen dan de auto die ooit de bestseller van Nederland was.
Het ligt overigens ook een beetje aan de klasse (C-segment). De Opel Astra – ooit ook een verkooptopper – staat op dit moment op 76. Daarbij zijn er twee Volkswagens die aanzienlijk beter verkopen dan de Golf, namelijk de Polo en de T-Roc. Nu er ook een Volkswagen ID3 is als C-segment vijfdeurs hatchback. Aangezien alles toch elektrisch wordt, is er nog wel toekomst voor de Volkswagen Golf?
Thomas Schäfer
We geven eerst even direct antwoord op die vraag en lichten en daarna verder toe. Ja, er is toekomst voor de Volkswagen Golf. Dat bevestigt VW CEO Thomas Schäfer aan Autocar. Dit betekent dat er een Golf 9 aankomt. Volgens Schäfer is de naam Golf en de varianten daarop (zoals Golf GTI) veel te sterk om af te danken. Dus ook in een elektrische revolutie is er plaats voor de Golf.
Ok, nu het duidelijk is voor de Golf. Maar hij ziet het dan met de ID3? Dat moest toch na de Kever en Golf de derde belangrijke Volkswagen worden? Ja, dat klopt en nee: het is kennelijk niet gelukt. De ID3 verkoopt ook slechter dan de Golf. De Volkswagen ID4 is aanzienlijk populairder in ons land, bijvoorbeeld.
Toekomst Volkswagen Golf: in welke vorm dan?
De Volkswagen ID3 moet je volgens Schäfer meer zien als de opvolger van de Golf Plus c.q. de Volkswagen Golf Sportsvan. Kennen jullie die nog? Dat was een Golf, maar dan met een hogere instap en zitpositie. Die mensen kiezen tegenwoordig een crossover, dus vandaar dat Volkswagen ‘m uit productie nam.
Qua positionering wordt de Golf 9 onder de ID3 geplaatst. Niet alleen qua prijs, maar ook qua formaat. De nieuwe Golf staat wel boven de ID2, een kleine stadsauto die nog moet verschijnen. Als naam voor de Golf 9 wordt de naam ID Golf als mogelijkheid genoemd.
Via: Autocar
Meer lezen? Dit zijn 11 onderschatte warme hatchbacks uit de jaren ’80!
TheMaster zegt
Nogal een spin om een dramatisch statement. PPE platform wordt vele jaren uitgesteld, komende jaren dus totaal geen innovatie qua platform. Lekker dan, met laadsnelheden van nog geen 150kw.
Software E3 2.0 is niet in 2026 klaar, maar op z’n vroegst in 2029. Dus geen échte OTA softwareupdates wat écht de auto beter kan maken.
Project Trinity, waarmee competitief een auto gemaakt kan worden (productie in 15 uur IPV 30 uur) wordt zelfs helemaal geschrapt.
Totaal geen toekomst visie! Maarja, we krijgen wel een Golf erbij.
Polo Fun zegt
Natuurlijk kun je die niet afdanken. Als golf stopt dan stopt volkswagen.
Flutterbear zegt
Lekker het naampje uitmelken, slim. Overigens erg tevreden met onze 2020 eGolf.
HZW zegt
Onder de ID.3, dus de Golf wordt richting Polo formaat en prijs getrokken, heeft de Polo dan nog wel toekomst. ??
alfagtv6 zegt
Dat die Golf 8 zo slecht verkoopt komt ook omdat het op veel vlakken een mindere auto is dan de Golf 7. Met name de ergonomie is om te janken. Ook komt het golf 7 interieur degelijker over. Overigens, waarom moeten elektrische auto’s van die vage namen hebben. Wat is er mis met Golf. Maar dan met een elektrische aandrijving.
martijnev zegt
Waarom de opvolger van de ID3 over een jaar of 5 niet gewoon weer Golf noemen? Zal dan toch alleen nog maar EV zijn. ID was dan een tijdelijke overgangsnaam.
Passat lijkt mij een mooie nieuwe naam voor de opvolger van de ID4 tegen het eind van dit decennium.
Polo voor ID2, Scirocco voor ID5, enz