De moeilijkst te verkopen auto in de huidige tijd, de Suzuki Jimny, blijft stug volhouden, maar hoe lang nog?
De keiharde les die autofabrikanten nu veel tegenkomen: sympathie verkoopt geen auto’s. Dus hoe leuk fans of autojournalisten iets ook vinden, je moet ook letten op wat de koper wil. De koper wil iets dat vooral uitstraalt dat het heel veel is, terwijl het eigenlijk vooral heel goedkoop en/of voordelig is. Zaken als styling, hoe goed een auto is in het onverharde en een functionele doch simpele insteek, dat doet het allemaal niet zo meer.
Jimny
En toch wil Suzuki maar niet stoppen met de auto die met die logica onverkoopbaar lijkt, de Jimny. Maar dat onverkoopbare lijkt vooral iets Europees te zijn. In landen waar zo’n bonkig no-nonsense terreinwagentje de ruige paden kan betreden, is het nog steeds een prima deal. Het goede nieuws is in ieder geval dat Suzuki daarom absoluut nog niet de handdoek in de ring gooit wat betreft de Jimny. In Australië gaat ‘ie nog als warme broodjes over de toonbank.
Varianten
Wel is Suzuki langzaam op zoek naar wat varianten van de Jimny waardoor ‘ie een zetje in de rug krijgt. Zo is er sinds niet zo lang geleden een vijfdeurs variant van de Jimny. Proportioneel minder leuk, maar wel praktischer. In Japan heb je zelfs een versie van de Jimny met iets kortere bumpers, zonder de breed uitgezette wielkasten en een 660cc groot blokje, om binnen de Kei Car-regels te passen.
De familie wordt wellicht groter, zo meldt het Australische CarSales. Een variant waar velen, vooral in Australië al lange tijd over speculeren: de Ute, die wij beter kennen als pickup. Als je je best doet kan je hem al zo ombouwen, maar Suzuki zou ook zelf bezig zijn met een versie waar je niet zelf hoeft te knutselen.
Hybride/EV?
Iets wat wellicht roet in het eten van het Australische Jimny-succes kan gooien: Australië wil ook nieuwe regels in gang zetten omtrent emissies en milieu. Er is nog niks concreets, maar Suzuki ‘overweegt het’ om schonere varianten van de Jimny te bouwen. Het zou kunnen beginnen met een hybride unit om de benzinemotor bij te staan, tot en met wellicht een Jimny EV? Dat laatste is al helemaal niet concreet, want Suzuki wil eerst zien hoe de nieuwe emissiestandaard van 2025 de Jimny gaat aantasten.
In Europa hebben we een beetje een donderwolk-gevoel bij de Suzuki Jimny. Het VK bevestigde onlangs dat de Jimny uit het gamma gaat en in Nederland is het gamma gedecimeerd tot enkel de Jimny Professional, een versie met twee zitplaatsen die theoretisch gezien op grijs kenteken kan. Totdat die regels veranderen en de auto zo goed als kansloos is.
lecomte zegt
Het ligt niet aan de sympathie, maar aan de vanafprijs hier in Nederland. Ruim € 43.000.
Ik ben deze auto, sinds hij is uitgekomen, twee maal tegengekomen. Best jammer, want het is een leuk wagentje om te zien.
potver7 zegt
LOL, in juni 2024 nog niet weten hoe de emissieregels van 2025 eruit gaan zien? En dan klagen we hier over een onbetrouwbare overheid….
harrie zegt
’theoretisch gezien op grijs kenteken kan’
.
Nee daar is de laadruimte te klein voor, dus je betaalt ook voor de professional bij zakelijke aanschaf volle bak BPM en MRB.
De reden dat ie enkel nog als tweezitter met laadruimte wordt geleverd is omdat de Co2 uitstoot dan niet meegeteld hoeft te worden bij het totaal van de personen auto’s van Suzuki geleverd in de EU.
PrettyAwesome zegt
Het is zeker jammer, ben het met je eens een erg leuk karretje. Maar het is niet alleen de vanafprijs hier in NL, die o.a. wordt bepaald door de uitstoot. Het is dus ook de keuze van de aandrijving. Wat ze hier allejezus hoog belasten, maar wat ik zo lees in andere landen dus ook ‘ontmoedigen’. Als ze deze Jimmy gelijk met een aandrijving hadden uitgebracht die schoner was, dan hadden wij in NL en in de rest van de wereld hem veel meer gezien. Persoonlijk vind ik dat van Suzuki nog best wel een vreemde keuze, want het heeft vwb verkoop, absoluut Jack-pot-potentie.
harrie zegt
De jackpot hebben ze al, ze kunnen de vraag niet bijbenen in Azië, Australië, Afrika en Zuid Amerika. Who cares about die paar Europeanen.
Eduardo Cuvelier zegt
Suzuki Jimny Joyful Junior Jewel – Score :
– Mere : ‘Deathproof’
– https://www.youtube.com/watch?v=ozhqCl6V4co
Tom zegt
Op de eilanden zie je ze wel rijden.
ghost zegt
Die oude ja, met name op ibithahhh😂
Tom zegt
Op de Waddeneilanden. Ook het nieuwe model.
crashingduke zegt
Ik heb er net twee weken op IJsland, waar ze op elke hoek van de straat staan, één gehuurd. Ze zijn best leuk, erg goed in het terrein, maar als je sneller rijdt dan 100 wordt het toch snel minder leuk. Ze zijn erg windgevoelig. Op IJsland, waar je hooguit 90 mag, is het een prima auto, maar hier overweeg ik haar niet.
alloallo zegt
en nu de internationale blik op de jimny: https://jalopnik.com/theres-gonna-be-a-super-cute-suzuki-jimny-pickup-and-a-1851566880