Tussen alle onzekerheden op de beurs en de fluctuerende getallen rond Amerikaanse automerken vergeet je bijna waar het allemaal om gaat. Bijvoorbeeld dat Corvette een onderdeel is van GM. Het bestuur bij GM heeft nog geen vaste koers aangegeven. Ze hebben moeite om duidelijk naar buiten te communiceren in tijde van crisis. Gevolg is een onzekere toekomst voor misschien wel het meest waardevolle onderdeel, Corvette.
In de States hebben een stel journalisten eens navraag gedaan bij ’the General’ over de toekomst plannen. Deze heeft toen weinig naar buiten kunnen brengen. Er staan een aantal updates op de planning voor de (huidige) C6, deze gaat in ieder geval na 2010 nog even mee. Maar dat wisten we al. Een hoop nieuwe gadgets zouden de Corvette aan moeten sterken in deze zware tijden van emissie beperkingen.
We schreven onlangs nog over een datum ergens rond 2013-2014 waarin de zevende generatie Corvette geïntroduceerd zou worden. GM wil echter die datum helemaal niet vast zetten. De kans is zeker aanwezig dat er in 2014 nog steeds geen C7 vette aanwezig is. Onzekerheid spant de kroon. En dat is geen goed teken voor een autofabrikant die nu toch die aandelenkoers wel omhoog moet gaan werken.
Er zijn gelukkig wel een aantal zaken helder geworden. Er wordt nog steeds aan toekomstige modellen gewerkt. Volgens GM staat ons een hoop moois te wachten. De Vette die in 2010 geïntroduceerd wordt zal tevens een grote update brengen. De wijzigingen zullen dan zo ingrijpend zijn dat de Corvette eigenlijk als een nieuw model beschouwd mag worden. Mocht dit model dan een redelijk normale levensduur hebben dan hebben we zeker geen C7 voor 2016. Kijkend naar de C3 en C4 Corvettes is die totale levensduur van de C6 dan nog best te verantwoorden. Het is, net als de C3 en -4, ook een heel mooi ontwerp. Als ze zich maar niet haasten en een C4 of 5 uiterlijk uitbrengen in 2016.
Een advies aan General Motors is het compleet overboord gooien van alle zescilinder ideeën. De zevenliter heeft zich nu vaak genoeg bewezen als uiterst zuinig. De hippie-clan moet maar gewoon accepteren dat er ook grote en onnodig sterke motoren geproduceerd blijven worden. (bron: autoweek.com)
lincoln zegt
alles is onzeker .. op 1 ding na .. dat noemt men rechtvaardigheid ..
wapz zegt
En dat terwijl de maker van de Europese tegenhanger van de Corvette, de 911, net Volkswagen heeft opgekocht. GM doet gewoon iets helemaal verkeerd!
Jimmie zegt
Toch apart, dat 1 van de weinige goede Amerikaanse auto’s zal sneuvelen door de crisis.
Emile_Benz zegt
@ Jimmie: de goeden lijden altijd onder de slechten…helaas…
Tombnolz zegt
Hoe lang gaan ze daar in Amerika nog hun eigen automarkt proberen naar de kloten te krijgen?
Jesper zegt
@ lincoln: Care to elaborate on that? ;)
Ziet iemand GM al opgekocht worden door Tata?
There goes the neighbourhood :twisted:
Nu ff serieus, ik denk dat een heleboel valt en staat met de nieuwe Volt. Als dat ding GM uit de rode cijfers kan trekken, of in ieder geval deels, zullen de aandelen misschien ook iets stijgen :) En naast dat voorspel ik dat Opel het ook weer heel erg goed zal gaan doen met de nieuwe Astra en natuurlijk de Insignia.
Things aren’t so bad after all; don’t worry, be happy :mrgreen:
robbie zegt
@Jesper, ik moet je teleurstellen! De Chevrolet Volt zal GEEN winst opleveren voor GM. En dat heb ik niet verzonnen, dat zegt GM zelf. Ze hopen erop dat ze tenminste de ontwikkelingskosten terug kunnen verdienen.
Pas met de 2e of 3e generatie van de Volt zal GM geld gaan verdienen aan dat model. En dan zijn we dus alweer 14 jaar verder.
lincoln zegt
@Jesper .. eigenlijk altijd .. maar nu effe niet .. bedankt iig ..
MATSS zegt
deze zinnen kloppen volgens mij nie helemaal
“Het, net als de C3 en -4, ook een heel mooi ontwerp. Als ze maar niet haasten en C4 of 5 uiterlijk brengen in 2016.”
het zou eerder dit moeten zijn: “Het is-net al de C3 en -4- ook een heel mooi ontwerp.” die andere zin kan vanalles zijn maar ik denk dees: “Als ze zich maar niet haasten om een C4 of -5 uiterlijk uit te brengen in 2016”
ferrenzi206 zegt
mooi gesproken daar
dat die hippie bende maar zelf een zuinige auto kopen, dan scheur ik ze wel voorbij in men naft xD
danny zegt
de Corvette, het symbool van de VS gaat echt niet verdwijnen hoor
stel je voor dat de 911 verdwijnt, ik niet
Rick dos zegt
Mja, kan er niet wakker van liggen.
Zullen heus wel wat Amerikanen er van wakker liggen en wat American car c.q. Corvette fanboys aan deze kant van de plas er van wakker liggen, maar ook daar kan ik niet wakker van liggen…
Goh, rustige nacht straks dus….
bozewolf zegt
Het is gewoon jammer als zo’n autofabrikant in zwaar weer komt. Hoef je geen fanboy voor te zijn.
Alleen een auto fan.
Tombnolz zegt
Met Chevrolet Volt bedoelen jullie toch de Chevy Hoax hé?
topless zegt
De Corvette was voordat de C5 kwam, bijna verdwenen. Het management wilde ermee stoppen. Een aantal liefhebbers bij GM heeft de C5 stiekem ontwikkeld. Ze hebben geknoeid met de boeken om dat te kunnen doen. Toen de auto klaar was, hebben ze het management weten te overtuigen toch met een nieuwe te komen.
Eric zegt
Niet zolang geleden was er een vergelijking tussen een Z06 en een Lexus 600hybride in een Nederlands automagazine. Ze moesten van de redactie naar het Circuit in Assen rijden. De Corvetter had minder verbruikt dan de Lexus hybride. Zegt genoeg niet!
autoblogger zegt
@Eric: hier ook zo’n zelfde soort test:
http://blog.wired.com/cars/2008/10/505-horsepower.html
Esprit_de_Flandre zegt
Jullie kunnen het misschien jammer vinden, maar als GM zou bekend maken dat ze stoppen met de Vette – en alle andere overbodig modellen – zou de aandelenkoers direct omhoog gaan. De winstmarge op een sportwagen zijn gewoon te klein. GM zal zich moeten gaan concentreren op modellen die veel geld in het laatje brengen, ook al zijn dat dan geen spannende wagens of innovatieve ideeën.
Nick zegt
Met een kleiner blok kun je al een heleboel.
De LS9 is bijvoorbeeld een heel mooi blok, veel moderner dan de LS7 uit de Z06 met bovenliggende nokkenassen en waarschijnlijk ondanks dat hij meer koppel levert, veel zuiniger.
Heel jammer dat de LS9 nog port injectie heeft i.p.v. directe injectie, want dat zou i.c.m. de supercharger de motor nog efficienter maken.
Een Porsche/Ferrari motor zal het nooit zijn, maar ze hebben een grote stap gemaakt.
Floris zegt
De winstmarge op een sportwagen zijn gewoon te klein.
Vertel dat Porsche even, want die verdienen voorlopig bakken met geld aan sportwagens.
phantom zegt
Ik zie corvette niet zomaar van de kaart geschrapt worden hoor, het is natuurlijk niet zomaar een merkje!, kijk eens naar die lange historie!!
corvettez06 zegt
@ nick sorry met alle respect , maar een chevy small blok heeft een langere levens duur als een ferrari motor vriend , en dat gezeur over moderne techniek , oude techniek is niet perse slechter , en alles wat nieuw is niet perse beter , maar dat zien we al aan de meeste ontwikkelingen in de wereld ,.