De toekomst van de Porsche 718 wordt door zijn makers bevestigd.
Er was ooit een tijd dat de Boxster aanzienlijk populairder was dan de 911. Die tijd noemen we ‘de jaren ’90’, een periode waarin Captain Jack en Scatman John een dingetje waren. Niet met elkaar natuurlijk. Met de laatste generatie van de Boxster gaat het eventjes iets minder.
Betaalbare sportwagens zijn immers niet meer salonfähig. Gelukkig dat Alpine de A110 bouwt en dat Toyota en BMW samen de Supra en Z4 maken, maar verder is het droevig gesteld. De Audi TT loopt op zijn laatste benen en de SLK (SLC) is er ook niet meer. De 911 verkoopt daarentegen wél erg goed en op die auto zijn de marges wat interessanter. Dus heeft de Porsche 718 nog wel bestaansrecht?
Toekomst Porsche 718
Volgens Olier Buhme wél. Dat laat de Porsche baas weten aan Paul Horell van het Britse Top Gear. Bluhme stelt dat het zeker is dat er een nieuwe Porsche 718 komt. Dat staat als een paal boven water. Maar het is dan weliswaar zeker dát er een 718 komt, het is nog niet zeker hoe deze zal verschijnen.
Porsche twijfelt of de auto nog eenmaal een verbrandingsmotor krijgt of dat de auto elektrisch wordt. Een sedan of crossover kun je relatief eenvoudig elektrificeren, een sportauto niet. De benodigde kwaliteiten voor een sportauto zijn lastig te behalen met de eigenschappen van een elektrische aandrijflijn. De reden is niet eens het gebrek aan geluid, maar een veel te hoog gewicht.
Batterij evolutie
Afgelopen week liet Porsche al weten met nieuwe accupakketten bezig te zijn voor de racerij. Deze zullen niet op tijd klaar zijn voor straatgebruik. Zelfs de 918 Spyder-opvolger gaat deze technieken niet krijgen. Volgens Bluhme is er daarvoor een batterij-evolutie nodig.
Op dit moment is de 718 leverbaar met vier- en zescilindermotoren. Met name die viercilinders kregen wat kritiek te verduren dankzij het wat brommende motorgeluid. Gelukkig hebben de Boxster Spyder en Cayman GT4-modellen de zescilinder boxer, alsmede de GTS 4.0. Mocht je afvragen of je moet wachten of kopen is het antwoord simpel: kopen. De nieuwe 718 wordt namelijk pas over een jaar of drie verwacht.
Jochempie zegt
Nog een paar jaar wachten tot accu’s een twee keer zo hoge opslagcapaciteit per kilogram hebben, dan pas uitbrengen. Tot die tijd lekker bij die zespitter houden.
ericd zegt
Energiedichtheid… Yup, mee eens.
Jochempie zegt
Ah, ik dacht dat energiedichtheid per volume ging, maar je hebt gelijk, het is per massa.
Benny_Weisz zegt
Een nieuwe 718 of een 2 jaar oude 911? Hmmm…….
wessel04 zegt
@Benny_Weisz: nieuwe 718
gt4porsche981 zegt
@Benny_Weisz: ligt er helemaal aan welke 911 en welke 718 en wat de uitrusting is.
Jochempie zegt
10 jaar oude 997.2 GT3.
kennone zegt
@Jochempie: 991.1 Targa GTS in baby blauw.
Jochempie zegt
Meissen of Gulf?
MarcoM zegt
@Benny_Weisz: 911
laptom zegt
@Benny_Weisz: Ik heb een 997 en een 718, maar een pure rij auto kan je de 718 niet verslaan. Helaas heb ik wel de 4 cilinder, maar de snelheid en handling is perfect op elkaar afgestemd. Voor de 911 is bij mij de 997.1 3.8 de ultieme wagen. Facelift vind ik minder geslaagd en de 991 en 992 zijn geen soort auto’s meer, maar meer een GT zoals de 928 dat was.
knapzuur zegt
Natuurlijk helpt het ook niet dat de enige 6 cilinder versies schier onbetaalbaar zijn en men dan al snel bij een instapper 911 uit komt. Ik zou vroeger niet doorgespaard hebben maar nu wel degelijk, wil ik een dikke 4 cilinder boxer dan haal ik wel een praktische Subaru.
sportabgasanlage zegt
Dat brommende geluid in ’t interieur wordt voornamelijk veroorzaakt door de Soundaktor (bekend VAG-product), oftewel een speaker achter de stoelen. Met 1 zekering lostrekken is dat euvel opgelost.
tommot zegt
@sportabgasanlage: welke zekering?
sportabgasanlage zegt
At your service
https://www.718forum.com/threads/viffermikes-super-duper-soundaktor-disconnection-guide.16592/page-4#post-148474
tommot zegt
@sportabgasanlage: thanksz
tommot zegt
Heb na 3 911’s nu een 718 boxster, basis. Zo top! Licht, daardoor zeer handelbaar. Het niet meetorsen van gewicht is zo lekker auto rijden. En ja een 911 is ook top, maar dit is zo heerlijk terug naar rijden! Maar goed even naar bijvoorbeeld Zwitserland zou ik graag in een 911 doen, edoch aldaar weer graag in het heerlijke licht gewicht nichten ronden.
padoempats zegt
Laat ze de 5 cilinder van audi gebruiken. Dan leeft die voort in de beste combinatie denkbaar