Steeds meer elektrische auto’s maar ook brandstofgestookte auto’s hebben een automaat. Daarmee gaat een prachtig ambacht verloren.
Zwak voor de handbak
Over de handbak en automaat hebben we al ontzettend vaak geschreven bij Autoblog.nl. Als petrolheads hebben we op de redactie toch een zwak voor een handbak, al merken we steeds vaker dat menig supercar over een briljante automaat beschikt. Noem een Porsche 911 GT3 en het is haast zonde om niet voor een variant met PDK te kiezen. Collega @willeme schreef in mei 2021 nog een verhaal waarin redenen stonden over de ondergang van de handbak.
Waarom de handbak verdwijnt
Een handbak werkt niet heel soepel met veiligheidssystemen en autonome rijfuncties. Bovendien schakelt een automaat vaak sneller, soepeler en zonder enige vorm van vermogensverlies. Daarnaast is een auto doorgaans ook een stukje zuiniger en daardoor schoner. Minder CO2 dus, iets waar alle automerken op inzetten.
Opkomst elektrische auto
En dan heb je nog de opkomst van elektrische auto’s. Die hebben geen handbak. Toch? Nou, er is een uitzondering. Want de Detroit Electric SP.01 – wie kent deze sportcoupé op basis van de Lotus Elise nog? – heeft een viertraps manuele transmissie. Het kan dus wel, een elektrische auto met een handbak! Die SP.01 is overigens een zeldzaamheid en daarnaast is de auto compleet geflopt. Het gros van de EV’s heeft gewoon een 1- of 2-traps automaat.
Normaalste zaak van de wereld
Al met al genoeg redenen om de handbak als fabrikant links te laten liggen. Ooit was een handgeschakelde transmissie de normaalste zaak van de wereld. Eigenlijk had elke auto wel een handbak. Oldsmobile – het Amerikaanse automerk – was in 1939 de eerste autofabrikant met een automaat. Die transmissie sloeg in als een bom. Sinds de jaren ’50 van de vorige eeuw reed vrijwel iedereen in de Verenigde Staten met een automaat. Daar raakte de handbak al snel in de vergetelheid.
Handbak in Europa
In Europa beleefde de automatische versnellingsbak een veel rustigere opmars. Pas in de laatste jaren merk je dat de handbak steeds vaker verdwijnt. Zoek voor de lol maar eens naar een Volkswagen Golf GTI op Marktplaats: zestig procent heeft een automaat. Het zegt iets over een trend die al jaren op de achtergrond speelt. De handbak is stiekem al even bezig met zijn ondergang.
Lastig om te verteren
Als autoliefhebber vind ik dat toch lastig om te verteren. De ondergang van de handbak voelt aan alsof er een prachtig ambacht verloren gaat. Keer op keer geniet ik van video’s op de Nürburgring Nordschleife waarin te zien is dat een bestuurder het op- en terugschakelen perfect in de vingers heeft. Of denk aan Walter Röhrl die een handgeschakelde rallyauto tot in de perfectie over een rallystage jaagt. Magisch vind ik dat. Kunst haast.
Heel & toe
Wie nu geboren wordt en op latere leeftijd in een auto stapt, heeft wellicht helemaal geen weet van het bestaan van de handbak. Dat verhaal kan dan alleen opa, oma of papa en mama nog vertellen. De magie van ‘heel & toe’-voetenwerk, het geven van tussengas, de kick om zo snel mogelijk een volgend verzet in te leggen. Elke keer word ik er heel gelukkig van.
Een aspect minder
In het testen van auto’s vervalt er ook een aspect in de werkzaamheden, want een handbak kan goed of juist minder soepel schakelen. Met een handbak kon je jezelf als autofabrikant onderscheiden van de rest. Alfa Romeo, Mazda, BMW zijn allemaal een kei in het maken van handbakken. De automaat van een elektrische auto heeft die ‘diepgang’ niet. Je geeft simpelweg gas en dat was het.
Te saai?
Redenen om een automaat links te laten liggen, lopen heel erg uiteen. Sommigen vinden een automaat wat saai, anderen willen graag actief bezig zijn in de auto. Om die reden geven ze de voorkeur aan drie pedalen en een handgeschakelde transmissie. Dat kunnen we alleen maar aanmoedigen.
Verbonden voelen
In een tijd waarin elektronica en rijhulpsystemen grote invloed hebben op het karakter van de auto, was de handbak nog het enige stukje van mechanica waarmee je je verbonden voelde met een auto. In de toekomst wordt autorijden meer playstation dan ooit. Tuurlijk valt daar mee te leven, want ook auto’s van nu bieden emotie. Maar wie over een jaar of twintig of dertig over een koppelingspedaal spreekt, wordt vast en zeker raar aangekeken.
Nog een beetje hoop
De komende jaren is er nog hoop. Sowieso is het aanbod van gebruikte auto’s met een handbak nog best groot, maar wie als autoliefhebber een nieuwe auto met handbak wenst, is steeds vaker aangewezen op het A- en B-segment. Daar kun je op het moment van schrijven nog genoeg handgeschakelde modellen vinden. Maar houd ook rekening met het volgende: als overheden straks nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor verbannen uit de showrooms, dan gaat het in een keer hard. Dan zijn we aangewezen op de ‘voorraad’ auto’s met handbak die op dat moment nog rondrijden.
Poll
Handbak of automaat?
Stem nu!
leefvrij zegt
Handbak is achterhaald. Automaat schakelt beter en sneller.
Je hebt toch ook geen draaischijf meer op je telefoon. Of druktoetsen…
Ik houd ook van een klassieker met een handbak, maar moderne auto’s die gemaakt zijn om van A naar B te rijden hebben geen handbak nodig.
arta zegt
@leefvrij: precies dit!
Handbak is fantastisch, maar niet meer van deze tijd.
sportevo zegt
@leefvrij: dat een automaat beter en sneller schakelt dan een handbak vind ik nog wel discutabel. Ik reed laatst in een Peugeot 208 automaat maar wat een slechte bak is dat.
Maar de bak van mijn dagelijkse auto schakelt wel weer heel soepel.
Overigens vind ik de reden dat een automaat sneller schakelt dan een handbak in een straatauto niet echt een argument. Lekker boeiend dat je 2 tiende van een seconde sneller overschakelt terwijl je in de rij bij het stoplicht achter elkaar aan met een slakkengangetje weg sukkelt.
leefvrij zegt
Haha een Peugeot. Need I say more. Nee grapje.
Oudere auto’s hebben vaak een langzame automaat, dan in handmatig schakelen beter.
Nieuwe automaten schakelen veel soepeler dan handmatig, dus je merkt de overgang minder. Dat draagt voor mij bij aan een soepelere manier van rijden en vind ik prettig. Dus voor mij geen nieuwe auto met een handbak.
harrie zegt
Waarom zou je in je logge zouteloze lease peoplemover nog een handbak willen.
In je young/oldtimer daarentegen.
brennie-1994 zegt
Hoe graag ik ook een “nieuwe” auto zou willen met een automaat geniet ik er toch nog iedere dag van om zelf te kunnen roeren en te bepalen wanneer ik een versnelling kies. sommige automaten zijn dan wel “zelf lerend” maar zijn toch vaak net iets te traag met bedenken welke versnelling dan toch het beste is.
lastige keuze.. ja een handbak is fijn om zelf het gevoel en controle nog te hebben al is een automaat ook weer super fijn voor de lange stukken en inderdaad voor het stukje “zuiniger” rijden.
petroldrinker zegt
Tis voor mij afhankelijk vd leeftijd vd auto, een auto zoals de E36 etc, dan is de automaat gewoon slecht voor plezier ritjes etc, dus dan de handbak, met de automaten van nieuwere autos (inclusief SMG2 vd e46 m3 etc) kies ik dat liever, sneller dan wij kunnen met de hand….
B00G1E zegt
Ik opteer voor de automaat met nog wel de mogelijkheid om handmatig tussen versnellingen te veranderen.
Met de uitzondering dat ik echter NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOIT een CVT wil
wimof zegt
Een CVT is anders wel fantastisch, ik had er ééntje in mijn Audi A5 2.7 tdi, nooit stuk gemaakt.
Ik had een voordeel, ik wist wat ik wel en niet mocht doen.
Edge zegt
Of ik fan ben van een handbak hangt bij mij heel erg af van het soort auto. Voor de meeste toepassingen is de handbak anno 2022 achterhaald. Voor je dagelijkse door file geplaagde snelwegkilometers of het rijden van rotonde of kruispunt naar rotonde of kruispunt in de binnenstad is een moderne automaat stukken fijner. Als je serieus op zoek gaat naar die laatste tiende op een circuit in een Italiaanse supercar ook. Flipperen scheelt je zo een paar tienden ten opzichte van het koppelingspedaal intrappen, de pook van 3 naar 4 trekken en het koppelingspedaal weer loslaten.
Maar toch, bij sommige auto’s hoort een handbak. Een kleine hot-hatch bijvoorbeeld. Niet die dikke C-segmenters met 300pk en vierwielaandrijving van tegenwoordig, maar bij een guitig en compact autootje met net iets teveel vermogen (en toffe stickers/badges) voor de gemiddelde schoonmoeder. Denk aan een Clio RS van de derde generatie, een 205 GTI of 106 Rallye. Of een leuke, niet al te zware sportwagen waarmee je de een bergpas in Italië gaat bedwingen à la MX-5 of Alfa Romeo Spider. Of zo’n betaalbare wagen waarmee je lol kunt hebben op het circuit, denk Caterham Seven of Lotus Elise/Exige. Daarin wil je gewoon (ont)koppelen tot je linkerbeen niet meer kan en die pook van verzet naar verzet rammen.
Voor dat soort auto’s zie ik met de steeds strenger wordende eisen en het steeds elektrischer wordende autolandschap helaas weinig ruimte, dus ik hoop vooral dat alle liefhebbers met zo’n toffe wagen dat ding vooral ook blijven onderhouden zodat ik mijn kinderen (die ik overigens nog moet verwekken, ik ben nou niet bepaald de Douwe Bob van de familie) ooit kan laten zien hoe tof dat in papa’s tijd en daarvoor was.
baklava zegt
Ik rijd op dit moment met een gerobotiseerde handbak, dus zelf schakelen zit er wel bij(soort van), persoonlijk meer van van een handgeschakelde auto, maar het hangt af van de situatie. Als je en filerijder bent in de Randstad dan is een automaat fijner, heb je mooie wegen zoals hier in het Noorden, dan is een handbak beter.
roadster zegt
Ik wil wel een kanttekening plaatsen bij het feit dat een auto met automaat zuiniger zou zijn. Dat geldt alleen in theorie. Tijdens de verbruikscyclus zijn de schakelmomenten voorgeschreven voor een handbak. Voor een automaat niet, want die bepaalt zelf wanneer hij schakelt. Dan programmeren de fabrikanten de schakelmomenten zodat hij zo zuinig mogelijk uit de bus komt (wel alleen in de eco stand). Bij de handbak mag je niet zo zuinig mogelijk schakelen, want je moet de voorgeschreven schakelmomenten volgen. In de dagelijkse praktijk hoeft de automaat dus helemaal niet zuiniger te zijn.
Joost zegt
99,9% van de tijd is een automaat handiger. Plus, de moderne automaten zijn ook nog beter en sneller dan dat je zelf schakelt. Mijn daily is een 5-serie en ik mis de handbak echt geen seconde. Vriendin rijdt een v50 met geartronic bak en die zou ik juist wel weer graag willen vervangen voor een handbak..
Een leuke classic moet wat mij betreft wel een handbak hebben, tenzij ze af-fabriek alleen als automaat zijn geleverd.
Al is het maar omdat in die tijd de automaten juist alle sportiviteit eruit haalde.
Mocht er ooit een keer een Ferrari op de oprit komen, dan is een handbak verplicht. Geen flippers, maar een pook. Met dat fantastische schakelpatroon. De ‘1’ graag linksonderin
Dutchdriftking zegt
Het hangt nogal af van de auto. In een daily is een automaat eigenlijk altijd beter. Zelfs wanneer het een traag 15 jaar oud hok is. Maar voor het speeltje in het weekend is de handbak toch superieur. Gelukkig is mijn weekendspeeltje er eentje op twee wielen, die zie je nog maar nauwelijks als automaat.
Over dertig jaar kijkt men je inderdaad wat raar aan als je het over de koppeling hebt. Dit is nu overigens ook al het geval wanneer je het over de choke hebt.
jarnobakker zegt
Ik heb een automaat omdat mijn knie versleten is. Het rijd heerlijk , maar qua onderhoud is het wel veel gevoeliger. Heel veel mensen weten nog steeds niet dat de versnellingsbak ook onderhoud nodig heeft. De vorige eigenaar van mijn auto helaas ook niet. Kostte me een revisie van 4 ruggen…
bottles zegt
Een handbak is vaak gewoon leuk en soms is dat reden genoeg om er voor te kiezen.
Niet elke keuze hoeft volledig gemaakt/verdedigd te worden met efficientie, snelheid of logica in het achterhoofd.
Ik hoop dat autorijden en het leven in de toekomst uberhaupt nog leuk is, met of zonder handbak.
faalhaas zegt
Een handbak is een belevingsautomaat.
karhengst zegt
De nieuwe 3-Serie die ik meekreeg (318d) heeft me genezen. M’n 125d (F21) was een genot als handbak te rijden, zonder daarbij afbreuk te willen doen aan de ZF8. Het heeft gewoon wat, dat terugschakelen en doorknallen. Zelfs, of beter gezegd juist, in zo’n dieselbommetje.
De 318d voelde echter lang niet zo mechanisch aan en er viel gewoon geen plezier aan te beleven. Mijn vermoeden is ook dat het een sluitpost bij de ontwikkeling was om klanten naar de automaat te dwingen, net zoals de basisnavi en -audio ook gewoon enkel bestaan om een leuke vanafprijs te kunnen presenteren, terwijl ze niet om aan te gluren/horen zijn.
Onder de burgerbakken is Mazda m’n laatste hoop. Of doe ik Ford daar eventueel nog tekort mee?
mashell zegt
Ik ben bang dat je analyse van zowel de tactieken van de premiummerken en de automarkt helemaal klopt.
50mchljn zegt
Een maand of 3 geleden mijn laatste handbal na 37 jaar autorijden omgewisseld voor een automaat. Vind het eigenlijk wel best.
pindakoning zegt
Mijn woon-werk auto loopt op benzine en heeft een handbak. De opvolger mag wat mij betreft een automaat hebben en ook elektrisch zijn. De fun auto niet ;)
pomoek zegt
Reed vroeger wel eens een automaat. Nu vrijwel alleen maar met. De enkele keer dat ik er weer een met een handbak rijd vind ik het wel leuk. Voor 15 minuten leuk voor bergpasjes en dat soort plekjes. Maar voor de rest niet.
tinnemans zegt
Met knieschijven waar al jaren geen kraakbeen meer tussenzit is voor mij een automaat noodzakelijk geworden, net zoals cruise control voor langere ritten. Een uurtje filerijden met een handbak is voor mij 3 dagen kreupelen.
Dat een automaat al een kleine 20 jaar de ‘betere’ keuze is voor gewone stervelingen, en dat ze met elke nieuwere generatie ze beter zijn geworden, maakt dat ik er wel vrede mee heb.
Ik haal m’n lol wel uit andere dingen.
Beorn zegt
Ik herken me niet in alle positieve reacties over automaten. Ik heb een auto uit 2019 met dsg bak met 7 versnellingen. Wat een dagelijkse frustratie! Misschien door het motorrijden heb ik een sterke mening over welke versnelling ik in wil rijden. En dat heeft ie eigenlijk nooit goed. Ik wil niet in z’n 5 over de rotonde, ik wil niet terug naar z’n 3 als ik op de snelweg even iemand wil inhalen. Ja, het daadwerkelijke schakelen zelf is sneller, jeej :( Heel vermoeiend en ik ga graag terug naar een handbak.
HelldogBE zegt
Ik vermoed dat een koppelrijke 2.0 of 3.0 dieselmotor een veel beter huwelijk is met een conventionele automaat zoals de ZF8.
Die turbobenzinetorretjes halen enkel goede verbruikscijfers door steeds extreem lage toeren te rijden. Zeker bij een benzine mag er gerust nog een extra stand voor de automaat tussen normaal (D) en sport (DS) in. Dat is tegenwoordig vaak reeds te fixen met transmissietuning.
karhengst zegt
Met wat gevoel valt er wel genoeg gas te geven zonder dat je het punt van schakelen triggert, maar de DSG is wel erg triggerhappy. Doe mij maar de ZF8 uit een BMW of de zelf ontwikkelde 9-traps van Mercedes. Die laatste moet je soms even een stapje helpen als je vlot een rotonde uitkomt (dan blijft hij wat lang in z’n twee), maar het rijdt een stuk rustiger.
pier zegt
Ik heb 3,5 jaar een Golf met de dsg7 tdi gehad en dat was een perfecte combinatie vond ik.
kniesoor zegt
Ben een groot liefhebber van de dubbele koppelingsautomaten, wegens de superkorte schakeltijden. Dus de nieuwe oto’s hebben dat. Er net uit praktische overwegingen een oud beestje bijgekocht en ook daar bewust eentje met een automaat voor gezocht (en gevonden). Een ouderwetse sludgebox, dus met een iets hoger verbruik dan z’n handgeschakelde broers. Maar ik vind ‘t lekker relaxed rijden, vandaar. Alleen als er nog eens een M2 CS zou komen zou ik die wel graag met een roerbak hebben. Als een soort ‘sentimental journey’ 🙂
frank2b zegt
Een versnellingsbak is altijd het lapmiddel geweest om hét grote nadeel van de brandstofmotor op te vangen: het is een stationaire motor, nooit bedoeld geweest om een auto aan te drijven. Na verloop van tijd zijn we er aan gewend geraakt en omdat we in Europa na de oorlog nog jarenlang met onderbemeten torretjes rondreden konden we het vermogensverlies van een klassieke automatische bak nauwelijks verwerken. Dus een handbak in elk koekblik. We zijn het schudden bij de overgangen en het roeren in een tandwielkast zó gaan waarderen dat in elke review van een auto waarin een fabrikant een traploze overbrenging had gerealiseerd de autojournalist niet overweg kon met de overgangsvrije versnelling. Dat leidde zelfs tot zoveel frustratie bij fabrikanten dat Lexus er toe overging de schakelomenten in haar aandrijving computergestuurd te simuleren…..
Mieter een eind op met je handbak. Ik bemoei me immers ook niet met de timing van de ontsteking of de temperatuur van het koelwater. Wat heb ik te maken met de overbrengingsverhouding tussen krukas en achterwielen? Wat een onzin. Blij dat ik er van af ben. Helemaal niets kan tippen aan de zijdezachte ubersoepele permanente versnelling die ik in mijn hybride ervaar. Hooguit een EV doet dat beter….
vaakbenjetebang zegt
Alleen handgeschakelde range- en splitterbakken zijn echt.
jannemannl2000 zegt
Een automaat is wel relaxter als een handbak, echter vind ik een handbak wel meer belevenis met autorijden
EJS zegt
Voor iedere auto waarin je kilometers maakt een automaat. Zelfs al is het een drietraps slushpuppy.
In je funauto: ach, dat hangt heel erg van de auto af. Een lelijk eend met automaat zou zonde zijn, maar als ik op zoek ik naar een 996 carrera (s) zou ik gewoon een tiptronic kopen. Ik kan me voorstellen dat als je een MX5 koopt je er graag één met handbak wilt.. Aan de andere kant, als ik een mx5 kocht, zou ik er vaker dan alleen voor m’n lol in willen rijden… En dan is het jammer dat daar geen fijne automaat in is.
Wie nu nog een nieuwe auto met handbak koopt verklaar ik overigens echt voor gek. In m’n daily zou ik zelfs een CVT verkiezen boven een handbak.
ty5500 zegt
Het toont wel aan hoe het sentiment wijzigt. De overgrote meerderheid is voorstander van een automaat hoewel een aantal jaren geleden nog minstens 50% voorstander was van een handbak. Geef het nog een paar jaar en de opinie draait ook zo wel bij over EV’s voor het dagelijkse verkeer.
arthur75 zegt
De electrische is een automaat en de 4×4 ook. Ik vind het heerlijk. Ik schakel alleen nog op de motor, maar zou het niet eens vervelend vinden als dat ook een automaat zou zijn. Begrijp het hele ‘ik moet wel iets te doen hebben ‘ niet zo goed.
sabrerator zegt
Ligt helemaal aan de auto. Mijn MGF zou ik nooit met automaat willen, de Jaaaag nooit met handbak.
omarrs6 zegt
Is volledig afhankelijk van de auto en het gebruik daarvan. Automaat in een daily is erg fijn. Maar een handbak in de fun auto is een leuke afwisseling. Bijvoorbeeld mijn droomgarage: Daily auto + R8 met handbak. Dat klikklak gevoel is toch heerlijk….
martingtv zegt
Rij het liefst met handbak. Ben voor mijn laatste auto bij Mazda uitgekomen. Heb wel proef gereden auto’s met automaten, maar het is allemaal net niet. De meeste automaten zijn irritant. Of ze schakelen idioot vroeg op. Of in de “sport” schakelen idioot laat op. Je hebt het gevoel of je met iemand mee rijdt die net zijn of haar 2de rijles erop heeft zitten.
Beorn zegt
@martingtv: exact! Mooie vergelijking :)
dafmaf zegt
Hier zeg je het zelf al:
” De ondergang van de handbak voelt aan alsof er een prachtig ambacht verloren gaat. Keer op keer geniet ik van video’s op de Nürburgring Nordschleife waarin te zien is dat een bestuurder het op- en terugschakelen perfect in de vingers heeft. Of denk aan Walter Röhrl die een handgeschakelde rallyauto tot in de perfectie over een rallystage jaagt. Magisch vind ik dat. Kunst haast.”
Deze techniek heb je niet nodig als forens op A2 tussen Breukelen en Abcoude, of op weg met de sleurhut naar Zuid-Frankrijk, of op zaterdagochtend als je de weekboodschappen gaat doen bij het plaatselijk winkelcentrum.
r3fl3x zegt
Naast leuker durf ik de stelling wel aan dat een handbak veiliger is. Autorijden is zo makkelijk dat mensen met hun telefoon gaan klooien om de tijd te doden. Een handbak dwingt je om meer betrokken te blijven bij het rijden en je hebt beide handen nodig. #savethemanuals!
Joris24 zegt
Het is voor de hobby leuk om te schakelen, maar een moderne automaat is toch wel echt heel fijn. “Keer op keer geniet ik van video’s op de Nürburgring Nordschleife waarin te zien is dat een bestuurder het op- en terugschakelen perfect in de vingers heeft. “, Ik vind het op de nordschleife echt mega uitdagend om tegelijkertijd met de weg en het continue schakelen bezig te zijn. Ik ben ervan overtuigd dat ik met een goede automaat sneller zou zijn omdat ik niet meer steeds bezig hoef te zijn met toeren, versnellingen, turbodruk enzo zoals in mijn eigen sleeper.
Dus, handbak verdwijnt, techniek dient de mens en net zoals de stoomlocomotief wordt de handbak een museumstuk. Leuk om meegemaakt te hebben, maar m.i. niet per sé een gemis.
slowland zegt
In 90% van de gevallen is een automaat veel beter; auto’s voor het dagelijks gebruik, kleine vrachtauto’s, bussen.
Ik woon in Canada, en ik zal jullie uitleggen waarom een handbak soms handiger en zelfs noodzakelijk is.
Wij hebben in ons gezin 6 auto’s. Daarvan zijn er 4 een automaat. Dit zijn de ‘dagelijkse’ auto’s voor mij, mijn vrouw en zoon. Daarnaast hebben we nog een motorhome (camper) uit 1985. Ook automaat. Heerlijk ding; Ford 7.5L V8 met 3 traps automaat. Zit bij 20 km/uur al in z’n drie, en die is heeeeeeeeeeeeeeeeeel lang….
Daarnaast hebben we onze 2CV geïmporteerd. Is een klassieker, dus handbak.
Verder hebben mijn zoon en ik nog een Suzuki Sidekick (Vitara in Europa). Deze gebruiken we in het bos en de bergen om lekker mee te scheuren. De 4×4 handbak is geweldig en vele malen beter in sneeuw en modder.
Met een handbak kun je bijvoorbeeld ‘wiegen’; Wanneer je vast zit geef je steeds een klein beetje gas, laat de auto terugrollen en geeft weer een beetje gas. Heel gedoseerd, zo kun je makkelijk los komen uit de modder. Bovendien kun je met slippende koppeling rijden, waardoor je veel meer controle over je snelheid hebt.
Ik ben ook nog Trucker en rij met een Eaton-Fuller 18-speed handbak.
Als je delivery driver bent of alleen maar over de ‘platte’ wegen rijdt, is een automaat heerlijk. Maar ik rij veel off-road, in de bergen, modder en sneeuw. Trek dagelijks 63ton de bergen over en dan is een handbak een must. Je hebt veel meer controle over je tractie, je momentum en dosering van je gas.
En ja, terugschakelen met een ongesynchroniseerde bak tegen een berg op met dit gewicht is wel eens ‘a pain in the but’ met tussengas en doubleclutching. Bovendien heb je veel meer controle over je motorrem, en die is bij een afdaling van 10% essentieel….
Deze Eaton-Fuller bakken zullen dan ook nog jaren ingebouwd worden in nieuwe trucks. En ja, de automaten hebben allemaal een ‘manual’ functie, maar die knop-gestuurde versnellingsbakken reageren lang zo direct niet…
r3fl3x zegt
Leuk verhaal over je truck! Wel eens met een handgeschakelde Volvo truck gereden (lesauto), erg gaaf om te doen en echt een kunst op zich met zo veel versnellingen: high, low en dan nog versnellingen die gesplitst kunnen worden…
slowland zegt
Klopt. Mijn truck heeft ook nog sper-diffs en lockers op beide achterassen. En nu het winter is moeten we meerdere keren per dag de sneeuwkettingen om gooien…. op alle vier de achterwielen.
En dan zijn de Europese trucks gesynchroniseerd; net als bij een luxe auto.
Vraag oude chauffeurs maar naar hun ervaringen met ongesynchroniseerde versnellingen….
vaakbenjetebang zegt
@slowland: Hier zijn destijds ook genoeg trucks met een Eaton/Fuller 13- of 18-bak geleverd als alternatief voor de ZF Ecosplit. MAN, IVECO sowieso, en ik denk ook DAF wel – en in Groot-Brittanië al die Britse parts bin-kneut (ERF, Seddon Atkinson, noem maar op). En het zou me ook niet verbazen als de Renault AE/Magnum met de Mack-V8 ook met die bakken te koop is geweest. Het is een beetje een love-it-or-hate-it-bak, sommige chauffeurs zweren er bij, anderen stappen na één keer proberen uit en weigeren pertinent om er nog ooit mee te rijden.
Moderne truck-automaten hier in Europa zijn typisch AMT’s, en die zijn grappig genoeg juist niet meer gesynchroniseerd – weglaten van de synchromeshringen bespaart gewicht en maakt de bak compacter. Met de latere generaties kun je eigenlijk alle klussen prima af, ook met 60 (of meer) ton in de besneeuwde heuvels van Scandinavië. Met eerder generaties kon dat nog flink tobben zijn. Uiteraard ben ik het wel met je eens dat je uiteindelijk meer controle hebt met de handbak, hoe goed die AMT ook is, maar voor 95% (of misschien wel meer) van de toepassingen is een truck-AMT hier in Europa dik prima. Zelfs de 8×8 zand-auto’s kunnen daar tegenwoordig goed mee uit de voeten, daar hoefde je 15 jaar geleden ook niet mee aan te komen.
mashell zegt
Een 1 traps automaat bestaat natuurlijk niet, dat is gewoon een overbrenging. Iets wat je hebt op een elektrische wagen (behalve de rare fratsen van Porsche) en dat is ook het optimum, gewoon geen enkel schakelmoment of schokje, gewoon omdat ze er niet zijn. Het grootste nadeel van een een automaat en nog sterker van een versnellingsbakloze wagen is dat als je dat eenmaal hebt, je gewoon niet meer terug wilt naar het primitieve zelf schakelen, dat was heus wel leuk maar ook zo overbodig.
herve11f zegt
Mijn echtgenote rijdt oa zelf een Stelvio QV. Deze heeft een ongelooflijk snel reagerende automaat waar geen enkele handbak tegenop kan. Nu, laatst heb ik 2 handgeschakelde Abarthjes gekocht voor mijn dochters. Deze dingen zijn zo iets van verslavend om mee te rijden. En ja, er zijn slechts 5 versnellingen, een minpunt qua verbruik, maar persoonlijk vind ik ze onklopbaar qua rijgenot. Door de handbak heb je een ongelooflijk mechanisch gevoel met de baan. Ik sluit me aan bij vele commentaren hier. Een automaat om te reizen of woon/werk maar een handbak voor de momenten je echt wil rijden.
tommygogh zegt
Bij de vraag handbak of automaat, hebben sommigen het erover dat een automaat tegenwoordig veel sneller is dan een handbak, dus waarom kiezen voor zelf schakelen met een pook? Dit laat wel enigszins blijken dat de sommigen hier niet een autoliefhebber zijn in hart en nieren naar mijn mening. Iedereen vindt dikke auto’s mooi, maar echt een liefhebber? Puur kiezen voor een automaat omdat deze sneller is, dat vind ik een uitspraak voor de algemene bevolking die van dikke auto’s houdt. Ik ben het overigens wel eens met sommige dat je eerder neigt naar een automaat bij bepaalde type auto’s. Neem bijvoorbeeld een Audi S8, deze zou ik inderdaad niet als handbak willen (als deze met een handbak werd geleverd).
Het verdwijnen van een handbak wordt een gemis voor de échte autoliefhebber. Ik had eigenlijk verwacht dat iedereen aan het huilen was hier…
mashell zegt
Wat jij beschrijft is geen autoliefhebber maar een liefhebber van schakelen, niet helemaal hetzelfde. Autoliefhebbers heb ik in allerlei soorten, van de jongens met de spoilerbakjes op de parkeerplaats van de McD op zondagmiddag tot de degene die jaren sleutelt aan een klassieker waarbij het helemaal niet de bedoeling is dat de wagen ooit gereed is. Ik zelf ben autoliefhebber in de zin dat ik van de techniek en het soepele reizen per auto houd, dus voor mij geldt: geavanceerder is beter.
vaakbenjetebang zegt
@tommygogh: Waarom zou ik huilen? Moderne auto’s vind ik sowieso niet zo boeiend dus wat voor versnellingsbak er al of niet in zit zal me jeuken. De leukste auto’s zijn al lang gebouwd!
En ik ben het met je eens hoor, als ik denk aan een autoliefhebber denk ik aan iemand die het mechanische niet alleen kan waarderen maar dat juist als een verdieping van het totaal ziet. Wellicht zijn auto’s in die zin vergelijkbaar met horloges: natuurlijk is een digitaal horloge of voor mijn part een smartwatch in alle performance die meetbaar is superieur aan eenen ouderwetschen chronograaf, maar er is iets intens bevredigends aan het bestuderen, doorgronden en op de juiste wijze gebruiken en onderhouden van een mooi stukje mechaniek.
205GTI16 zegt
Ligt geheel aan de auto:
Mijn LS460 was voorzien van een heerlijke zijdezachte automaat, waarbij je het schakelen niet eens voelde, past perfect bij een dergelijke cruiser…
Mijn Focus RS Mk3 is voorzien van een handbak, welke heerlijk werkt. Past ook gewoon echt bij een dergelijke wagen…
Beide wagens zouden ook niet kloppen als de LS voorzien was van een handbak en de RS met een automaat
gasterplancke zegt
Ik heb een Toyota Auris 1.4 met handbak.
dree16v zegt
Als DSG’s heel bleven had ik allang een automaat gehad. Rijdt fantastisch maar als arme particulier durfde ik het bij aanschaf van mijn laatste auto niet aan. Maar heb mezelf beloofd dat de volgende auto wel een automaat wordt. Al was het maar ivm adaptive cruise control wat dan toch nog fijner werkt.