De meningen verschillen in onze Formule 1 stad Zandvoort, om het zo maar even te formuleren.
Je zou zeggen dat de Formule 1 in Zandvoort nou wel weer het fenomeen is dat het jaren geleden was. Het was even hommeles of de rugstreephagedis of de andere reptielen rondom het circuit niet een grote blokkade zouden vormen, maar zoals bekend is in 2020 én 2021 een race gereden op het Nederlandse circuit. De race voor 2023 staat al in de theoretische startblokken en het werd zelfs duidelijk dat een race in 2024 én 2025 ook al zeker is. Dan is nu al het gedoe wel achter de rug. Toch?
Vermakelijkheidsbelasting
Nou, nee. De gemeente van Zandvoort ziet beren op de weg wanneer het gaat over de toekomst van de Formule 1. Vooral als het gaat om de kosten. Vandaar dat er het idee kwam voor een ‘vermakelijkheidsbelasting’. In Jip- en Janneke-taal: een kaartje voor de race wordt duurder en de extra kosten komen in het potje van de gemeente. Jan Lammers als baas van de Nederlandse GP-organisatie was daar niet over te spreken. De GP-leiding ziet de GP al als een grote stimulans voor lokale ondernemers en horeca, dus een extra belasting zou niet nodig zijn.
Toekomst in het geding
Jerry Kramer is de fractievoorzitter van Jong Zandvoort (de grootste partij aldaar) en spreekt dus namens Zandvoort in dit geval. Kramer zegt dat de Dutch GP hen nodig heeft en hard ook. “Als gemeente maken we elk jaar kosten voor de Formule 1, zo’n zes ton. Op deze manier sta ik er niet achter om dat bedrag weer te investeren.” Nog vervelender dan het niet eens zijn met de ‘funtaks’ zoals deze al gekscherend genoemd wordt, vindt Kramer de communicatie met de organisatie achter Dutch GP. “Daarover ben ik pisnijdig. Het lijkt erop dat de Dutch Grand Prix-directie een verdeel en heers-strategie toepast. Ze nodigen de oppositiepartijen uit om ze in stelling te brengen tegenover het college. Ze negeren de wethouder en de burgemeester. Het is heel droevig. Ze moeten beseffen dat ze hiermee de toekomst van de Formule 1 op het spel zetten.” Kramer ziet de belasting dan ook meer als een terugbetaling voor de gigantische investering die Zandvoort heeft moeten doen om de GP tweemaal hier te krijgen.
Trots
Jan Lammers werd ook om nog een portie wederhoor gevraagd en zijn boodschap komt erop neer dat de jaarcijfers sowieso al positief zijn. Volgens hem is er geen sprake van ’terugbetaling’ omdat indirect de winst van het evenement dat al is geweest. Ook zegt hij dat ondernemers en bewoners in Zandvoort veelal trots zijn dat het evenement er is en zij een extra stimulans (zoals dus belasting) niet nodig hebben. Het laatste woord zal hierover nog niet gesproken zijn. (via De Telegraaf)
bobinthebottle zegt
Ik snap beide partijen niet. Als het de gemeente 600k kost (wat ik niet kan checken), vind ik dat behoorlijk meevallen in vergelijking met de baten (die ik ook niet kan checken, maar die gevoelsmatig hoger zijn). Met 100k+ bezoekers, zou een kaartje 6 euro duurder worden om de kosten te dekken voor de gemeente. Op de prijs die je al moet betalen, valt dat wel mee toch? Of zie ik iets over het hoofd?
kniesoor zegt
Ken de ins en outs niet, dus lastig er een goed onderbouwd oordeel over te hebben. Maar vraag me af of Lammers & co. het op deze manier verstandig aanpakken. Enfin, de tijd zal het leren.
awesome zegt
Ik ken nog wel een gemeente die de F1 wel wil hebben hoor.
Die zijn trouwens verdomd goed in het organiseren van vermaak voorafgaand aan een race.
pomoek zegt
Begrijpelijk standpunt van deze politieke partij. Gemeente budgetten zijn krap. Daar kun je van alles van vinden. Ook waar die krappe budgetten aan worden besteed. Mensen kunnen prima leven zonder een jaarlijkse gp. Dat bewijst de rest van Nederland. Zonder zorg voor jongeren, ouderen, straatverlichting en incontinentie materiaal containers wordt het een stuk minder.
Daarnaast dat gel*l van Lammers over trots en winst voor ondernemers. Van trots kun je geen brood kopen en niet alle inwoners van Zandvoort zijn ondernemers. Trickle down verhaal onzin dus.
jensoffbutton zegt
Jongens, ik ken de oplossing. Vermits België en Nederland maar een zakdoek groot zijn; Waarom geen alternerende race? Dan zijn de races ook geen concurrentie voor elkaar qua publiek.
sportevo zegt
Zolang Verstappen meedoet heb ik niet het idee dat deze races te klagen hebben over bezoekersaantallen ondanks dat ze vlak na elkaar verreden worden.
MaartenD zegt
Ik snap niet waarom het de gemeente geld zou moeten kosten. Lijkt mij dat die pandjesprins dat bedrag wel zou moeten ophoesten voor de door de gemeente gemaakte kosten. Het is toch een commercieel evenement?
chrisvis zegt
Oei dit kost ons 6 ton…het Waals gewest legt er elk jaar 12 miljoen aan toe om het verlies van spa te compenseren. Het lijken wel Hollanders daar
Hubert zegt
Het Waals gewest is wel iets anders dan een gemeente met 17.000 inwoners.
cloverleaf zegt
Beide jaren tot nu hartstikke mooi weer en overdag blijven de strandtenten vrijwel LEEG. Lang niet iedereen vaart wel met de Dutch GP
tweetyv6 zegt
Geldverslaafde overheden.
Ze kunnen niet anders. Meeliften op het succes van anderen. Als ze begrotingsissues hebben, dan ligt dat zeker niet aan de GP.
Kunst is het om dan eens een kosten/baten analyse te maken van al hun uitgaven.
Durf te wedden dat daar meer winst ligt dan een additionele belasting.
Maarja, daar moet je moeite voor doen en een bepaalde mate van bekwaamheid voor hebben.
En daar zijn overheden alergisch voor/hebben ze gebrek aan.
kminne zegt
2020/21 in het artikel moet zijn 2021/22.
mrrobot zegt
Smerige pluchezitters, betaald uit belasting euri’s. Aan een brandend kruis hangen deze non-valeur.
flyerbunch zegt
Mss dat ze er alsnog uitkomen want het zou zonde zijn als zoiets verdwijnt door de trots van een organisatie of politici!