Het hoge woord is eruit! We weten wat de toekomst is van de Alfa Romeo Giulia. En jij straks ook!
De Alfa Romeo Giulia is een speciale auto voor ons op de redactie. Nuchter beschouwd is er voldoende op aan te merken. Hij is vrij krap, de techniek is vrij verouderd, het motoraanbod is uiterst beperkt en er is geen Sportwagon. Ergo: het model verkoopt niet zo goed als het zo moeten.
Dat is jammer, want de Alfa Romeo Giulia (en de evenmin populaire Stelvio) moesten juist voor de grote ommekeer zorgen. Er is speciaal voor deze auto een achterwielaangedreven platform ontwikkeld. Dat is heel erg bijzonder, want tegenwoordig wordt alles op basis van ‘iets bekends’ gebouwd. De BMW 1 Serie staat op een groot Mini-platform en de Audi A3 is een Golf. Zo’n Giulia is extreem premium dus.
Toekomst Alfa Romeo Giulia
Maar hoe nu verder als je met een model zit dat veel te slecht verkoopt? Nou, er komt gewoon een opvolger! Dat bevestigt Alfa Romeo CEO Jean-Philippe Imperato aan Automotive News Europe. Alfa Romeo zal in eerste instantie zijn focus gaan leggen op de crossovers.
Dit jaar arriveert (eindelijk) de Tonale die gevolgd zal gaan worden door de favoriete auto van Henk Wijngaard, de Alfa Romeo Brennero. De Stelvio wordt flink gefacelift en er komt een elektrische crossover boven de Stelvio te staan.
Maar hoe ziet het dan met de exacte toekomst van de Alfa Romeo Giulia? Daar is gelukkig goed nieuws over. Die komt er namelijk. Volgens Imperato zal Alfa Romeo het D-segment zeker niet verlaten.
Wel zal er een wijziging zijn: de komende Giulia krijgt een volledig elektrische aandrijflijn. Geen PHEV, geen overgangsplatform, maar een platform dat ontwikkeld is voor enkel en alleen elektrische auto’s.
2027
Ondanks dat we zeer geïnteresseerd zijn in goed rijdende en stijlvolle EV’s (zoveel zijn er immers nog niet), is het natuurlijk niet extreem onverwachts. Alfa Romeo heeft al aangekondigd vanaf 2027 alleen nog meer elektrische auto’s te zullen introduceren.
Als we het hebben over de toekomst van de Alfa Romeo Giulia, kunnen we het huidige model niet overslaan. De ‘952’ is namelijk sinds 2016 in productie en moet er nog wel een paar jaartjes tegenaan.
Net als de Stelvio zal de Giulia een facelift krijgen. Qua wijzigingen verwachten we dat de Tonale-look ook zal zijn weg zal vinden naar de Giulia.
Meer lezen? Dit zijn de 13 gaafste moderne Alfa Romeo’s!
rutgerg zegt
2027… das al snel voor een merk wat nu nog helemaal niets doen met elektrificatie… aan de andere kant het zijn en blijven Italianen, kan ook zomaar 2037 worden..
karhengst zegt
PSA, sorry, Stellantis, heeft al aardig wat ervaring met EV’s. Alleen wel voornamelijk in het compacte segment. Met het D-Segment is het eerder PHEV wat de klok slaat, ik kan me wel voorstellen dat men inzet op een gedeeld platform voor de DS9 / 508 / Insignia.
Mooie concurrentie voor de BMW i4 in ieder geval en gezien het succes van de Giulia eigenlijk ook het logischer vervolg dan een RWD dinostoker.
Edge zegt
@karhengst: Wellicht dat een aangepast platform van de Maserati Grecale soelaas kan bieden? Daar is de EV variant “Folgore” al van aangekondigd.
karhengst zegt
Niet dat ik in de keuken kan kijken, maar het lijkt me aannemelijk. Ik ben benieuwd of het dan een aangepast ICE platform betreft, of dat het nieuwe (STLA) platform dan daadwerkelijk voor EV’s geoptimaliseerd is.
ttr6 zegt
@karhengst: idd, met elke sedan mogen we blij zijn. Zoveel zijn er niet en al helemaal niet electrisch. Ik houd hoop via de I4 weer bij Alfa terug te komen. Al zal dat wel pas ergens over tig jaar zijn, Alfa kennende.
mashell zegt
Ze hoeven nu toch alleen nog maar een nieuwe carrosserie voor een Peugeot te bedenken?
Hmm, Alfa dus dat zal dan wel in 2032 klaar zijn en in 2037 op de markt komen.
Hubert zegt
Ik hoop dat Alfa er op tijd bij is om met BEV te komen.
Maar ben bang dat ze pas daadwerkelijk introduceren als blijkt dat BEV toch niet de toekomst was….
por100 zegt
Dat kan ook een voordeel zijn. Zo veel te laat zijn met ontwikkelen dat nieuwere betere techniek je al weer inhaalt en je op precies het juiste moment (SSD accu’s) je auto aflevert.
harrie zegt
Mooi! Ik ga meteen een proefrit inplannen in mei 2038.
c4seum zegt
Zo ongelooflijk jammer dat het Alfa Romeo zo lang geduurd heeft om na de 156 met fatsoenlijke auto’s op de proppen te komen. Ze hadden zichzelf onsterfelijk kunnen maken en een legende status kunnen krijgen als ze in de afgelopen 15 jaar gewoon heerlijke auto’s hadden blijven maken. En nu ze eindelijk uit de dood opgestaan lijken te zijn moeten ze emotieloze EV’s maken.
vaakbenjetebang zegt
@c4seum: Legendestatus heeft Alfa Romeo al lang geleden weten te behalen om die vervolgens met verkeerdwielaangedreven FIAT-derivaten weer uit handen te moeten geven. Zo mooi als bijvoorbeeld de 156 was om te zien (de sedan van voor de facelift is echt een plaatje), zo bijzonder reed het bij lange na niet. Nu denk ik dat dat ook niet zo boeiend was, het reed voor wat het was echt wel bovengemiddeld goed en op basis daarvan en de uitstraling had het merk echt wel een mooi marktaandeel kunnen claimen. Maar ja, dan moet je wel een beetje consistentie in je modellengamma aan de dag leggen…
c4seum zegt
@vaakbenjetebang: Nou heb ik zelf een 156 van de eerste generatie, maar ben het wel met je eens. Voor wat het is, is het gewoon een goede lekkere auto, maar niet super bijzonder. Echter nadat ze met GM in zee zijn gegaan ging het eigenlijk mis. Naar mijn mening hebben ze een goede 15 jaar op hun reet gezeten en de benodigde innovatie gemist. Voor de Giulia geldt hetzelfde als voor de 156, voor wat het is, is het een hele goede auto, maar objectief gezien was ie natuurlijk al oud toen ie uitgebracht werd. Hij kwam gewoon een generatie te laat. Toch liet Alfa Romeo menig persoon weer helemaal warm worden. Je zou dus een nóg betere opvolger voor de Giulia willen en verwachten. Maar dat is dus EV…
vaakbenjetebang zegt
@c4seum: Zelf heb ik een blauwe maandag een 156 SW van de eerste serie in de vloot gehad., met een 3.0 uit een 166 er in geknoopt. Zag er geweldig uit voor een station, je kon precies niks meenemen, ging met de korte bak als een malle als je maar eenmaal de wielen recht had staan en boven de 60km/h zat en hij klonk glorieus. Maar echt een lekkere rijdersauto: verre van. En toch was het een fijn ding. Het was samen met de 147 ook best een succesnummertje, maar op de een of andere manier hebben ze er daar geen goed vervolg aan weten te geven. Echt jammer. De Gulia 952 is wel een fijn ding, eigenlijk is het de auto die mensen zichzelf met een 3-serie beloven, maar moeilijk te verkopen/verleasen in de huidige markt met Alfa’s reputatie. Too little, too late…
Dutchdriftking zegt
Opzich, als ze deze planning nu eens wél halen, dan krijg je gewoon een trio van de Insignia, 508 en de Giulia, niks mis mee. Nu maar hopen dat Stellantis wat strakker op de agenda zit dan FCA.
por100 zegt
Dat is een voorwielaangedreven platform
Edge zegt
@por100: Nog wel, maar zodra die auto’s EV-opvolgers krijgen zouden het zomaar RWD modellen kunnen worden.
bernoulli zegt
“Vroeger” was de term OFFICIEEL als er een doek van een nieuwe auto werd getrokken. Nu dus als een Fransman roept wat er in 2027 gaat gebeuren bij Alfa. :)
Edge zegt
Al is het een topman die iets bevestigt… Als we één ding hebben geleerd van FCA/Alfa Romeo, dan is het wel dat er elke zes weken een nieuwe, compleet andere roadmap volgt en dat plannen sneller de ijskast in verdwijnen dan je voor mogelijk zou houden. Zoals altijd geldt hier ook weer ‘eerst zien, dan geloven’.
osmo zegt
Hoe lang is de Giulia nu al onder ons? Het blijft toch een mooie wagen die nog niets verouderd uitziet!
bernoulli zegt
Het is inderdaad een mooi model. Maar in detail kun je wel zien dat het al een oudere wagen is. Bi-xenon zie je eigenlijk nergens meer in dit segment. En ook aan het interieur, met heel veel knoppen, zie je de leeftijd. Ik houd er van, knoppen ipv displays.
osmo zegt
@bernoulli ik ben ook fan van het klassieke interieur met knoppen. Ik vind zo’n digitaal Mercedes dashboard (die twee aan elkaar gekleefde tablets) al veel gedateerder uit zien dan dat van de Giulia.
Paul58 zegt
@osmo: gaaf hè. Vanaf 2016 al. Als je die foto’s ook weer ziet bij dit artikel, in het rood ergens in het zonnige Italië, prachtig.
Wolflow zegt
Tja, als je denkt voor Guilia QV hetzelfde te kunnen vragen als voor een M3 hoef je niet op veel bestellingen te rekenen
z3cabby zegt
Een leuke e-Mito past meer in de tijdgeest, dunkt mij.
mokummaser zegt
Ik heb jaren Maserati’s en (minder moderne) Alfa’s gereden. Alles wat je leest of ziet (YouTube) over deze merken klopt, het goede, leuke en het slechte. Ik wilde een SUV kopen en hoewel ik een voorkeur voor Italiaans heb werd ik ontmoedigd door de reviews van de Stelvio. Ik heb toen gefocust op RR, Q7 en X5, maar vond ze te groot, te zwaar, te complex. De RR te tricky, de Duitsers te saai. Toch maar eens naar de Stelvio gekeken. De Levante vond ik qua design te veel op de Aziatische en Amerikaanse markt gericht, dat heeft Maserati beter gedaan met de Grecale.
De Stelvio blijkt wat mij betreft in heel veel opzichten veel beter dan de reviews deden vermoeden. Comfort is heel hoog. Zelfs met 20 inch velgen rijdt hij als een vliegend tapijt en is hij heel stil. Wegligging en stuurgedrag is QuickSilver, heel agile maar ook stabiel. Dus geeft plezier en vertrouwen. Brouwkwaliteit is heel goed en nauwkeurig. Functioneel en logisch maar ook flair in het interieur. Wat wel heel veel uitmaakt is de uitvoering en kleurstelling. Zwart interieur en base stoelen missen de Italiaanse flair. Maar neem de sportstoelen, kies voor rood of chocolade leer en titaan afwerking en Italiaanser wordt het niet. Cardanas is van Carbon. Deuren, voor en achterklep zijn van aluminium waardoor hij licht is in vergelijking met concurrenten. Alle veiligheidssystemen zitten er op, maar je kan zaken uitzetten die afleiden. Het navigatiesysteem is mooi geïntegreerd en functioneert uitstekend, waarom die kritiek? Een IPad achtig systeem leidt enorm af, je moet je in een auto concentreren op het rijden, niet op infotainment. Ik heb dat scherm vaak helemaal uit. Hij is ruim. Ik vind het design onderscheidend en mooi. Het is een totaal onderschatte auto, erg jammer. Een Stelvio geeft je zoveel meer plezier dan bijvoorbeeld een Volvo XC 60. Ik had een Quattroporte V, net als mijn overbuurman, er stonden er dus 2 in de straat. Ik rijd nu de Stelvio en krijg een zelfde gevoel als in de QP. Mijn buurman niet in zijn XC60, hij is er nooit aan gewend. Voor mij was de Stelvio dus een revelatie, de beste auto die ik gehad heb. Spread the word.
frederik zegt
Mooie review! De XC60 is dan ook wel een zeldzaam saaie auto, geen wonder dat de buurman jaloers is. :)