Het is bijna een jaar geleden dat Max Verstappen het kampioenschap wist binnen te slepen. Maar er is een nieuw vuiltje..
Het eerste weken na de overwinning van Verstappen in Abu Dhabi stonden fans, media en de F1 zelf op scherp. Er was heel veel te doen over de manier waarop Max Verstappen het wereldkampioenschap wist te winnen in 2021. Inmiddels zijn we bijna een jaar verder. De gemoederen zijn gesust, toch? Misschien niet.
Het Italiaanse La Gazzetta dello Sport is met een interessant bericht naar buiten gekomen. Volgens de sportkrant doet de FIA onderzoek naar drie teams die het budgetcap in 2021 zouden hebben overtreden. Van de drie teams worden er twee namen genoemd: Red Bull Racing en Aston Martin.
De ingediende financiële cijfers over 2021 door de drie teams in kwestie zorgen voor vragen bij de administratie van de Formule 1. Mogelijk zouden de teams meer geld hebben uitgegeven dan het vastgestelde budgetplafond. In 2021 lag het budgetplafond op 145 miljoen dollar.
Mocht Red Bull Racing inderdaad oneerlijk hebben gehandeld dan kan dit nog een staartje krijgen. Of de sanctie zo hoog gaat zijn dat Max Verstappen zijn titel moet inleveren is pure speculatie. Dat zal afhangen van de overtreding. Een procentje meer zal mogelijk worden afgedaan met een boete. Maar mocht er significant meer uitgegeven zijn dan de bedoeling is dan kunnen er zwaardere consequenties volgen.
Op dit moment is het niets meer dan een smeuïg nieuwtje vanuit de Italiaanse sportkrant. Spreken over consequenties, klein of groot, is pure speculatie. Bovendien is er officieel nog niets naar buiten gebracht. Het zou wel heel bizar zijn als er alsnog een staartje volgt na de al controversiële winst van Max Verstappen waarmee hij het kampioenschap wist te winnen. Goede Tijden Slechte Tijden is er niets bij..
UPDATE
Helmut Marko reageert tegenover Sky Duitsland. Volgens hem is het een lopend proces en maakt Red Bull zich weinig zorgen. Marko was vooral verbaasd over het feit dat deze informatie uitgelekt. Maar goed, het laatste woord is er dus nog niet over gezegd.
Johanneke zegt
Je zegt wel goede tijden slechte tijden is er niks bij, maar dat is wel wat de F1 is, een soap, reality tv. En ik vind het prachtig. Sommige mensen kijken wat opgepompte kleurplaten op een eiland met hun ex, sommige mensen kijken naar een familie waarvan de vrouwen meer plastic dan mens zijn, ik kijk naar wat mannetjes die heel hard rondjes rijden, en al het drama wat zich daarbij afspeelt. Heerlijk.
ukbob zegt
Precies dat!
F1 is meer dan alleen t vermaak op de baan..
Leukste is dat we allemaa weer zullen gaan zeuren over hoe Drive To Survive de boel (fake) gaat hypen, maar stiekem vinden we het geweldig.
dawwg zegt
Nee, vind het allemaal walgelijk en ben alleen geïnteresseerd in de sportieve aspecten; niet de Desperate Housewives verloedering van de sport de afgelopen paar jaar …
Richmond zegt
DTS heeft voor mij geen enkele toegevoegde waarde voor de sport. Voor de rest de roddels, politiek enzo hoort bij de sport en is super. Maar het hoeft niet aangedikt te worden om nieuwe fans aan te trekken die vervolgens op internet huilen over dat Lewis bestolen is.
Johanneke zegt
Eens. Ik vind DTS best wel walgelijk. Maar dit soort posts over ooeh budget cap overschrijding whats gonna happen next vind ik juist wel prachtig en is 1 van de redenen dat ik de sport volg. Maar DTS is meer een aangedikte neppe samenvatting van wat ik een heel jaar iedere dag een beetje lees. Doet mij niks.
Benny_Weisz zegt
@AB
Het is dus budgetgap en geen budgetcap
lithiumion zegt
Hoe meer knikkers er betrokken zijn bij het spelletje, hoe viezer het wordt. Dit soort politieke viezigheid en bullshit trekt zo’n remspoor (pun intended), over de prestaties die worden geleverd en de uitstraling over deze toch al dodelijk saai geworden tak van sport…
Jer zegt
Bij de eerste controle is de boekhouding van alle teams volgens mij gewoon goedgekeurd; nadat Ferrari gevraagd heeft wat zaken extra aandacht te geven is er een overschrijding bij enkele teams naar boven gekomen.
Dat de boekhouding in eerste instantie goedgekeurd was geeft wel aan dat er waarschijnlijk in een grijs gebied gefoefeld is.
Overigens heeft de FIA voor de invoering van het budgetlimiet al aangegeven dat een overschrijding tot 5% als “minor” overtreding gezien wordt. Op 145 miljoen er 5 miljoen boven zitten valt ruim binnen die 5% en zal echt geen puntaftrek tot gevolgen gaan hebben.
harrie zegt
Is Toto nou nog steeds niet klaar met zijn smeer campagne? Lijkt D66 wel.
chrisvis zegt
Ja want Toto werkt bij la gazetta🙄
harrie zegt
Altijd nog iemand nodig die ze ’tipt’.
dijan zegt
Denk dat Harrie heeft getipt !!!
bmw335d zegt
Nee, maar hij heeft wel connecties met Auto, Motor & Sport. Het andere medium dat dit naar buiten bracht.
Kijk maar eens hoe pro-Mercedes AM&S was in de nadagen van Abu Dhabi.
flyerbunch zegt
F1 lijkt wel een DTS soap te worden op deze manier.. las al het volgende: Volgens de regels wordt een overschrijding van vijf miljoen dollar gezien als een ‘kleine overtreding’ en komt het team weg met een boete. Ferrari en Mercedes zouden het hier al niet mee eens zijn, omdat vijf miljoen euro in hun ogen kan zorgen voor een groot verschil op het circuit. Het grootste pijnpunt zit hem voor de concurrentie in 2022. Als Red Bull inderdaad in 2021 teveel zou hebben uitgegeven, dan profiteert het daar ook van in 2022. Die wagen werd namelijk ontwikkeld in 2021 en veel teams snappen nu waarom Red Bull zo competitief kan zijn. Zij nemen dan ook geen genoegen met een boete voor het Oostenrijkse team. Hierbij komt dat berekeningen die worden gemaakt door concurrerende teams laten zien dat Red Bull ook in 2022 de budgetcap zal overschrijden. Red Bull ontkent dit in alle toonaarden, maar het aantal updates die Red Bull naar het circuit meeneemt zouden volgens de concurrenten niet mogelijk zijn binnen de limiet. De FIA komt naar verluidt volgende week met de verklaring waarbij de twee teams weg zouden komen met een boete. Er zou binnen de regels ruimte zijn voor interpretatie van de kosten, waardoor er niet hard ingegrepen kan worden. De concurrentie zou vrezen dat dit allemaal is doorgerekend om een schandaal te voorkomen, vanwaar ook het late moment van de onthulling van de cijfers.
sportabgasanlage zegt
Pure speculatie
gregorius zegt
Alle topteams hebben een stuk meer uitgegeven. Het gaat er alleen om hoe je het in de boeken hebt staan en blijkbaar moeten nu 2 of 3 teams dat uit gaan leggen.
mashell zegt
Red Bull heeft dus betere engineers dan boekhouders. Bij Aston Martin zijn beide groepen niet zo goed.
chrisvis zegt
De carrière van Max begint hoe langer hoe meer op die van Schumacher te lijken…inclusief alle controverse en illegale wagens…. Zoals de Max supporters vorig jaar zeiden: masi volgde de geest van de reglementen, benieuwd hoe ze dit gaan noemen.
Benny_Weisz zegt
Storm in een glas water…… Al zou RB de budgetgap hebben overschreden, het zal hooguit bij een geldboete blijven en een dikke “Foei! Niet meer doen, hé!”
Er is geen rechter die aan het einduitslag van de kampioenschap durft te komen.
chrisvis zegt
Das waar…maar eigenlijk is dit voor mij als liefhebber een volledige competitie-vervalsing. Ze zitten over de Cap dus mogen daar straffen aan vasthangen…niet alleen heeft hun dit voordeel opgeleverd voor ’21 maar ook voor ’22 en de jaren daarna…kijk maar eens naar Ferrari en McLaren en Renault als je de laatste jaren bekijkt(wat sancties waren er toen wel niet)
mc96 zegt
Misschien kun je eerst beter even het officiele bericht van de FIA afwachten voor je allerlei conclusies trekt.
harrie zegt
Dat is het probleem van de hele budget cap.
Na de beste technici, juristen en lobbyisten heb je nu ook nog eens de meest creatieve boekhouders nodig als team.
pomoek zegt
Exact. Budgetcap smudgetcap. Wat als Dieter Mateschniztzc ergens een bedrijfje heeft dat, weet ik veel, aan remklauw optimalisatie doet. Kost normaal 1 ton per remklauw. Maar voor redbull doen ze het voor een special price van 10.000 euro. Voldoe je nog steeds boekhoudkundig aan de budgetcap. Of MB heeft een ontwerpbureau als dochter maatschappij. Die ontwerpen een nieuwe vloer voor een F1 auto. Hamilton huurt deze mensen in, en hij krijgt via een zoom meeting de exacte maten van die vloer door. Het salaris van Hamilton gaat met 5 ton omhoog en hij betaalt het advies van dit ontwerp team vervolgens door.
En ik snap best dat een hoop door de FIA is afgevangen met regels. Maar het is simpelweg onmogelijk om handelingen die “niet in de geest van de sport zijn” volledig in regels te vangen.
chrisvis zegt
Denk dat de andere teams echt wel op de hoogte zijn van wat een update al dan niet kost…reeds aan het begin van het seizoen verklaarde Toto reeds dat red bull over de budgetcap ging. Toch vond ik het als liefhebber ook niet fair dat Mercedes elke race een nieuwe motor pakte(want die komt niet in het werkingsbudget 🤔)…
pomoek zegt
@chrisvis: Ja, dat is op zich logisch, maar daar kan de overtreder dan toch gewoon van zeggen: Dan heb ik gewoon een goede deal gesloten? Ik noem nu extreme bedragen, maar het zal natuurlijk gewoon over procenten gaan. Ik hoorde dat het om 5 miljoen gaat. 3% dus. Daar Mijn punt is: je kan het systeem nooit volledig dichtspijkeren.
flyerbunch zegt
Dit alles op Max z’n 25e verjaardag..
sportevo zegt
Of er nou wel of geen teams zijn die door het plafond heen zijn gegaan, de straf ervoor moet wel dusdanig zijn dat je er last van hebt.
Die boete is leuk, maar gaat die wel ten koste van je budget? Want niet alle kosten vallen binnen de budgetcap. Maak er dan van dat je het jaar erop 10 miljoen minder mag uitgeven als je er met 5 miljoen overheen bent gegaan.
Een straf met terugwerkende kracht werkt niet, zeker niet als het al een jaar geleden gebeurd is.
Richmond zegt
Precies dat.
HZW zegt
Het bedrag dat je over het budget plafond gaat het jaar er op in mindering brengen op het budget van dat jaar.
Ben je er 5 miljoen overheen gegaan, dan het jaar later een budgetcap van 5 miljoen lager.
okdoei zegt
Oke, maar wat is de straf als je het jaar erop hetzelfde besteed en er dus 10 miljoen overheen bent gegaan?
En wat is de straf een jaar later als je weer hetzelfde flikt?
Bram750 zegt
Wanneer het kampioenschap uiteindelijk in de rechtbank aangepast wordt, dan is dat het failliet van de sport. Ik kan er dan in ieder geval niet meer naar kijken.
c3po zegt
Er zijn drie teams in overtreding. Er worden er twee genoemd. Spannend wie de derde is! Klinkt als een ijzersterke lobby bij team drie!
bmw335d zegt
Wat ik me dan afvraag is hoe de FIA dit reguleert danwel de teams dit berekenen. Weet iemand dit? Staat dit ergens zwart op wit?
Neemt het volgende (fictieve getallen):
Team heeft 10 engineers in eigen dienst, onderdeel van het budget plafond. Deze 10 engineers kosten 10x €100.000,- is € 1.000.000
Wat nu als het team 5 engineers zelf heeft a € 500.000 en 5 zogenaamd extern inhuurt a (op papier) € 50.000. Totaal dus € 750.000.
Die engineers willen uiteraard gewoon hun € 100.000 maar het verschil betaal je dan via bedrijf B
Dan kun je toch op papier gewoon sjoemelen en liggen je uitgaven toch lager🤷🏼♂️