Het grootste punt van controverse van de Mercedes-AMG C63 zou wel eens verleden tijd kunnen zijn.
De nieuwe Mercedes-AMG C63 is even een dingetje. Het is de nieuwe strategie van AMG om van alles met hybride techniek te doen, maar dat betekent voor de C63 wel dat ‘ie zijn V8 verliest. Dat was wel één van de grootste USP’s van de voorgaande C63’s. En eigenlijk is het redelijk unaniem dat de C63 daardoor echt wel een groot stuk van zijn karakter verliest. In de woorden van collega @willeme:
Die vierpitter werd ook echt afgefakkeld door, eh, iedereen eigenlijk. 2.150 kilogram, 6 km EV range en alsnog 1 op 7 rijden.
WillemE, durft anno 2023 nog diesel te rijden
Ook een klasse hoger gaat Mercedes de V8 uitfaseren. De aankomende Mercedes-AMG E63 (W214) zou als dikste motor een zes-in-lijn krijgen met dezelfde soort hybride-aandrijving als de C63. Maar wederom geen V8.
Milieu
Eén van de hoofdredenen dat de V8 gedropt werd en wordt in de Mercedes-AMG C63 en E63 is natuurlijk het milieu en de toekomst. Zo’n dik benzine-aggregaat kan natuurlijk echt niet meer. Ook zou Mercedes moeite hebben met de homologatie voor de V8 (motorcode M177) voor de aankomende moordende EU7-regulaties. Zo’n viercilinder is gewoon wel een stukje veiliger voor de milieuafdeling. Maar de liefhebbersafdeling, die je toch wil bedienen als AMG zijnde, huilt.
Return V8?
Maar nu horen we iets dat ons als muziek in de oren klinkt. Onafhankelijke bronnen vertellen aan Car and Driver dat Mercedes werkt aan een terugkeer voor de V8 voor de Mercedes-AMG C63 en E63! De achtpitter zou in 2026 een return maken naar het tweetal. Het gaat dan inderdaad om de M177 V8, waar momenteel toch hard aan wordt gewerkt om die alsnog door de EU7-goedkeuring te laten komen. Deze motor kan dan zonder al te veel problemen weer in de C- en E63 geplempt worden. Aan het koetswerk en de motorruimte hoeft bijna niks te veranderen.
Hybride
Er is wel één ‘maar’, en dat is dat je wel een plug-in hybride-setup moet verwachten. Vergelijkbaar met de Mercedes-AMG GT63 S E-Performance en AMG S63. In die auto’s heb je een totaalplaatje van respectievelijk 840 en 800 pk. Wat het pk-plaatje voor de C63 en E63 gaat worden is niet bekend, het lijkt dan ergens tussen de 680 pk van de viercilinder C63 en de 800 pk te gaan zitten. En ach, rivalen van de C en E gaan ook hybride, met een V8 hybride op de planning voor de BMW M5 en Audi plant een hybride V6 voor de RS5 en RS7.
Mercedes-aficionado’s die Mercedes bij het grofvuil hebben gezet vanwege het droppen van de V8 kunnen dus weer rustig ademen. Vanaf 2026, dan.
petroldrinker zegt
Eerst zien, dan geloven…
rikus zegt
Mercedes is één van de weinige automerken die wel eens uit de ban springt, dus ik zou helemaal niet raar opkijken als de V8 weer terug komt.
kennone zegt
Ha, ze zijn gelukkig toch niet zo stom
racerx zegt
Mooi streven, hopelijk gaat het ook daadwerkelijk gebeuren.
iphonistvongates zegt
Je zal maar bij de afdeling (NO2) Public Relations arbeiten van Daimler/Mercedes AG……..hoe ga je dit in Greta Thunberg’s naam verkopen aan de Grünen en Minister President Franz Timmermans van de EC/GLPvdA und consorten.
lpgbarrel zegt
Hahaha heel makkelijk, je toewenden aan de andere doelgroep. En die van zojuist beschreven negeren
ggj1987 zegt
Haha, wat knt als je net die 2.0T hebt gekocht :p
mpc007 zegt
Veel succes met de afschrijving.
kniesoor zegt
Laat ons bidden . . .
mpc007 zegt
Wel grappig dat Mercedes door werkelijk het hele autojournaille zo hard naar z’n moer gestuurd is dat dit de enige optie is om nog een beetje het vege lijf in de performance klasse te redden. Eigen schuld, moet je maar niet denken dat jij wel even voor iedereen bepaald wat de toekomst is. Kan Apple misschien doen, maar Mercedes heeft (gelukkig) teveel concurrentie.
bobje zegt
Wat zijn het toch enorm lelijke autoos
ericc zegt
Benzine-aggregaat kan niet meer…. het zeeschip dat deze hybriden naar de US of Midden-oosten brengt zal er eens mee lachen!
Grifo65 zegt
En dan te bedenken dat brandstofprijzen kunstmatig hoog gehouden worden. En EV’s binnenkort alleen nog maar in China reproduceert worden. Omdat Europa de grondstoffen ontbeert. Wat ons ook niet verteld wordt is dat de autofabrikanten hier zullen verdwijnen. Ik heb helaas slechte prognose: (ongeneesbare kanker) . Ondernemen ivm chemo’s gestopt. Maar volg trends nog steeds als ik goed ben. En juist door mijn ziekte nog steeds tijd voor contacten. O.a. met denktanken autofabrikanten. En als je iedereen individueel spreekt: China heeft de capaciteiten, grondstoffen komen uit Afrika en Rusland. Afrikaanse landen, althans de mensen die het daar voor het zeggen hebben , spelen ons uit of zijn speelbal van Chinezen en Russen. Europa en zelfs VS tanen weg. De tijdens van de blanke hegemonie zijn voorbij. Dus geniet nog maar even zolang het nog kan. Qua welvaart hoor ik bij de happy gewoon. Maar mijn kinderen en later kleinkinderen niet. De welvaart die wij hier met velen delen, dus ook autogebruik, is over 20 jaar totaal anders. En hoe goed ook bedoeld misschien, de politiek werkt hier aan mee. De toekomstige wetgeving ook.
Dutchdriftking zegt
Laten we het hopen.
MarcoM zegt
Wat een gezeik over dat milieu iedere keer. Trump komt gewoon met zijn eigen vliegtuig naar zijn rechtszaak en zo kan ik nog wel even doorgaan. Laten we toch blijven genieten van heerlijke V8 geluiden zoals deze AMG, of Ford Mustangs etc. Dat er wat aan het milieu gedaan miet worden, dat is wel duidelijk, maar een mini mini percentage aan auto’s ten opzichte van oude diesels etc.
thjvanvlerken zegt
Achja. V8 leuk, maar zwaar in de neus. Ben meer fan van een 6 cilinder voor sportieve wagens. Maar het zou wel leuk zijn als de mb v8 terug komt.
anthwan zegt
Jah voor het circuit is de neus met V8 wat te zwaar maar voor de overige 99,99999% is de V8 1000 maal leuker.