En nee, het is geen snelheidslimiet.
Eerder dit jaar werd er een snelheidslimiet ingevoerd op de ‘Ring. De uiterlijke maximumsnelheid bedroeg 250 km/u op verscheidene plekken op de baan. Later werd bekend dat de beperking toch werd opgeheven. Reden voor de discussie was een dodelijk ongeluk met een toeschouwer tijdens een VLN-race afgelopen maart.
Met de opheffing van het snelheidslimiet komt er wel een andere veiligheidsregel voor in de plaats. De Deutsche Motor Sport Bund maakte bekend dat racers in de SP7, SP9/GT3, SP-Pro en SP-X klasse per 2016 het moeten doen met 10% minder vermogen.
In een statement zegt DMSB baas Hans-Joachim Stuck dat raceauto’s elk jaar sneller en sneller worden. “De limiet is nu bereikt”, aldus Stuck. Naast minder vermogen zullen de auto’s iets hoger op de poten komen te staan.
Ondertussen is de ruim 20 kilometer lange baan gesloten tot nader order. De komende tijd wordt er onderhoud gepleegd en zal er ter hoogte van Schwedenkreuz een ruimte worden gecreëerd die niet toegankelijk zal zijn voor het publiek.
shalomleon zegt
Ach, wat maakt het uit. Sensatie genoeg, en dat hoger op de poten zie je toch niet als ze volgas overhellend in de bocht voorbij stuiven
bcbraems zegt
Is “hoger op de poten” niet nadeliger voor de downforce gecreëerd door de splitters, en bijgevolg juist gevaarlijker in de snelle bochten?
RubenPriest zegt
@bcbraems: Dan vliegen ze straks nog hoger, over het publiek heen. Win win.
bassx zegt
@bcbraems: minder downforce = eerder remmen = veiliger. Althans dat is de logica erachter.
elias zegt
Ze maken het gevaarlijker: een auto hoger op de poten zorg voor een minder stabiele wagen dus een echte evolutie is er ni.
ar156sw zegt
@elias: gevolg is dat ze minder hard kunnen en dus ook gaan, op de limiet rijden ze toch wel en er overheen gebeurt ook gewoon soms, als de limiet dan minder ver ligt, is het resultaat minder gevaarlijk.
bcbraems zegt
@ar156sw: racers gonna race, eens ze twee wijd door de bochten vlammen zal die extra downforce meer incidenten vermijden dan veroorzaken denk ik
koeckenbacker zegt
@ar156sw: maar dat is of je met 260 of daarna met 250 in of over de hekken gaat. Maakt weinig uit als u het mij zal vragen.
poes zegt
@elias:
Haha! Ga jij even Stuck vertellen hoe een raceauto zich gedraagt :-) Iets zegt mij dat je niet helemaal weet hoe ervaren deze kerel is…
HZW zegt
Er gebeurt veel meer op de Nordschleife dan een beetje onderhoud.
Zo wordt de bult bij Flugplatz drastisch afgevlakt zodat de auto’s met hun wielen op de grond blijven.
http://www.motor-talk.de/news/nordschleife-der-flugplatz-wird-zur-landebahn-t5530611.html
vtechlover zegt
Als het publiek gewoon nooit in de buiten bocht gaat staan is het al goed genoeg!
Wat_een_gezeik zegt
Hoger op de poten is vooral om de auto’s aan de onderkant heel te houden. De baan is niet meer zo strak als toen hij net nieuw was.
HZW zegt
@Wat_een_gezeik:
De Nordschleife werd aangelegd tussen 1925 en 1927, dus het is niet vreemd dat hij onderhevig is aan verandering van de natuur waar hij doorheen slingert.
Dus hij zal best last van verzakkingen hebben op diverse plaatsen, met de nodigen kuilen en bulten als gevolg op niet gewenste plaatsen.
flowdesign zegt
@HZW: Kan, maar dat verzakken zal wel meevallen. De Eifel hier bestaat uit steen. Geen wegzakkend zand of klei zoals in NL het geval is ;)
HZW zegt
@flowdesign: er verzakt toch iets anders komen er geen oneffenheden in de baan.
Dutchdriftking zegt
Ach ja, opzich niet heel raar. Zolang ze maar niet helemaal dicht gaan.
daffaa zegt
How to : de nurburgring verneuken
reistje zegt
Maar is het probleem nou dat ze zo snel zijn geworden of slechts dat ene ongeluk?
Als het laatste het geval is kunnen ze dan niet een soort LMP1 oplossing doen waar je gaten/roosters moet hebben aan de bovenkant van je spatborden.