
Goed nieuws voor ondernemers met een busje! De verhoging van de motorrijtuigenbelasting voor bedrijfswagens gaat niet door.
Er is goed nieuws te melden voor mensen die profiteren van de ruimte en het gemak van een busje met een grijs kenteken. Ondergetekende behoort tot die groep en krijgt graag een beetje goed nieuws voor het weekeinde start.
Op de derde dinsdag van afgelopen september kondigde het kabinet namelijk aan dat de bpm-vrijstelling voor de bedrijfsauto geschrapt wordt vanaf 2025. Tegelijkertijd gaat de motorrijtuigenbelasting voor bedrijfswagens omhoog. Die laatste maatregel lijkt nu van tafel.

Grijs kenteken
Ondernemers die voor hun bedrijf rijden in een bedrijfswagen kunnen profiteren van korting op het tarief van de motorrijtuigenbelasting, ook wel het grijs kenteken genoemd. Dat gereduceerde tarief zou in 2025 met 15 procent omhoog gaan en in 2026 nog eens met 7 procent.
Volgens de Bovag is alleen de motorrijtuigenbelasting verhoging al een lastenverzwaring van 364 miljoen euro. Dat is niet weinig. Het niet doorgaan van de maatregel scheelt dus een slok op een borrel.

Belastingplan
Afgelopen donderdag stuurde staatssecretaris Marnix van Rij van Fiscaliteit en Belastingdienst een Nota van Wijziging van het Belastingplan 2023 naar de Tweede Kamer. In deze nota kondigt hij aan de verhoging van de motorrijtuigenbelasting voor bedrijfswagens van ondernemers niet te willen doorvoeren.
Van Rij ziet af van de maatregel omdat hij in de huidige economische omstandigheden ondernemers niet wil opzadelen met een verdere lastenverzwaring. Het moet natuurlijk wel betaald worden… Het gat van 364 miljoen wordt gedicht door het Ministerie van Financiën met hogere verwachte inkomsten uit de bpm op parallelimport van personenauto’s.
Helaas gaat de afschaffing van de bpm-vrijstelling wel door. Dit ondanks de uitgebreide lobby van de Bovag en het bedrijfsleven om ook die van tafel te krijgen. Volgens hen heeft dit namelijk nagenoeg geen effect op de totale CO2 uitstoot van het wagenpark. Maar goed het gaat Den Haag natuurlijk óók om de centjes.
Als het wel was doorgevoerd was het doorberekend aan de klant, dus ja linksom of rechtsom de burger betaald
Waarom krijgen bedrijfswagens eigenlijk korting? Moeten die niet lichter,zuiniger,duurzamer en minder gebruikt worden?
Denk het even door:
Als we overal tolwegen hebben, moet het particuliere busje meer betalen als het zakelijke busje op het zelfde traject?
Ja joh, een beitel en een hamer is wel genoeg gereedschap. Ze kunnen wel met de fiets.
@por100
Stropop die je daar aan haalt. Ik vind het wel een interessante stelling van @faalhaas
Waarom moeten wij als particulier meer betalen dan een ondernemer? Ze hebben al heel wat vrijstellingen op allerlei vlakken. En juist omdat zij over het algemeen véél meer kilometers maken dan een particulier, zit daar nu juist het verschil in.
Or in my case: wáárom moet ik terwijl ik relatief weinig kilometers maak vol tarief betalen, waar een ondernemer die met een oud diesel-busje 50.000 km / jaar rijdt vrijstelling krijgt voor een groot gedeelte van het belastingtarief.
Nog bijzonderder vind ik dat grote Amerikaanse pickups ook onder diezelfde uitzondering vallen. Laten we als voorbeeld een Dodge Ram 1500 uit ’21 pakken. Weegt 2708 kg, hangt een 5,8L motor in en heeft slechts 792 kg laadvermogen. Stoot maar liefst 357 g/km uit.
En voor iedereen die roept: “ja maar wat nu als je 3500kg moet trekken” dan zeg ik op mijn beurt: daarvoor zijn heel wat logischere voertuigen voor te vinden, pak bijvoorbeeld een Iveco 35S16, die heeft dubbel zoveel laadvermogen (~1400kg), weegt wel 600 kg minder, mag gewoon 3500 kg trekken, maar stoot slechts ~185 gram/km uit.
Ik vind het bijzonder dat het onderscheid dan puur op gewicht gemaakt wordt. Voor die Dodge Ram 1500 ben je slechts 195 euro MRB / kwartaal kwijt. Rij je ‘m particulier dan kost het je maar liefst 771 euro MRB / kwartaal.
En laten we wel wezen: je ziet er alleen de ZZP’ers in of de zelfstandige met enkele mensen personeel. Want die willen een stoere auto rijden. Voor zo min mogelijk geld. En dat snapt ondergetekende. Maar vind ie ook niet fair.
het is geen korting, BPM is voor auto’s en motoren.. dat is de letterlijke afkorting.
auto’s en motoren worden extra belast, dat is niet een korting voor de rest zoals vrachtwagens.
Hmm, stel je hebt een bedrijfsauto nodig die wat kilo’s kan trekken (3500kg).. dan zit je vast aan een brandstof auto.
Geen BPM vrijstelling betekent dat een 60.000 euro grijs kenteken ineens 120.000 euro gaat kosten.
Van de 60-70.000 bestelbusjes die verkocht worden per jaar gaan dan bijna tot ruim het dubbele kosten.
Ik denk dat het aantal verkochtte bestelbusjes extreem zal dalen.
Is Bovag niet voor autobedrijven?
Die sukkels heb al liggen slapen toen de BPM ingevoerd werd en nu het aantal merkdealers met 60% ingekakt is, en nu de BPM voor bedrijfsauto’s komt (kan het ook geen BPM meer heten maar BBPM ofzo… belasting bestelbusjes, personenautos motorrijwielen.
ik denk dat het aantal bestelauto’s dat door blijft rijden enorm zal toenemen (daar gaat je natuurlijke vergroening) en de mensen die bestelbusjes hebben zullen vaak meer dan 100km per dag rijden dus electrisch is zinloos voor 90% van de busjesrijders.
Half jaar geleden nog voor €500,- een Caddy uit het jaar 2003 gekocht. €27,- wegenbelasting en €4,- fijnstoftoeslag per maand.
Toch een stuk goedkoper dan mijn Polo uit 2006 met €93,- wegenbelasting en €14,- fijnstoftoeslag per maand.
Toch apart hoe “bedrijven” minder toeslag en wegenbelasting betalen tov particulieren.
Maar de mogelijkheid is er, dus waarom zou ik er geen gebruik van mogen maken.
Voor iedereen minder belastingen ipv altijd meer! Overheid alleen kerntaken en stop met al die onzin als klimaat/asielindustrie/toeslagen etc…. Minder uitgeven als overheid, meer geld en beslissingen bij de inwoners