Een productieversie zou de legendarische M1 en de populaire i8 opvolgen. Helaas mocht het niet zo zijn.
BMW lijkt zichzelf in een bijzondere positie te wurmen. Men blijft de auto’s kopen als geen ander en het gamma is groter dan ooit. De liefhebber lijkt echter het onderspit te delven. Rare designkeuzes, voor het eerst voorwielaandrijving: het BMW van de jaren ’90 en ’00 lijkt nu achter de rug. Zoals gezegd, de verkopen lijden er niet onder, dus op zich is het allemaal nog te begrijpen.
Halo Car
Wat BMW ook niet meer heeft is een dikke halo car. Dit begrip wordt gebruikt voor een auto die aan de top van de merkketen staat. De halo car van Audi is bijvoorbeeld de R8 en die van Mercedes de AMG ONE. BMW heeft niet zoiets. De M8 (Gran Coupé) en de M760Li zijn de dikste wagens van het merk, maar een tegenhanger voor de eerdergenoemde extreem dikke auto’s is er niet. Daar zou wellicht verandering in komen met de BMW Vision M NEXT.
Terug en vooruit in de tijd
Was de BMW i8 zo’n image-builder? Wellicht niet helemaal. Het was een toffe sportwagen, maar hij viel precies tussen wal en schip. Het idee was wel leuk: goede prestaties en door zijn hybride aandrijflijn ook toekomstgericht. BMW pakt wat de i8 sterk maakte en combineert het met styling die doet denken aan een halo car die BMW wél had: de M1.
Het resultaat is dus de BMW Vision M NEXT die we te zien kregen in 2019. De rode designelementen zijn een beetje vreemd maar verder zien we een productieauto in wording. Voor de liefhebber is er qua aandrijving ook goed nieuws: het is geen elektrisch luchtkasteel, maar wederom een hybride. Dit keer met een viercilinder en een set elektromotoren die 600 pk leveren en in 3 seconden naar de 100 kunnen sprinten. Oké, geen brullende V8, maar wel motorgeluid. En dikke specs. Het klinkt serieus alsof deze auto in productie zou kunnen. De NEXT-benaming past daarbij, met de Vision i NEXT die BMW’s elektrische SUV moet worden.
Toch niet
Nu is er echter reden om aan te nemen dat BMW de Vision M NEXT in de ijskast plaatst. BMWBlog maakt deze claim op basis van insiders. Hij is niet compleet gecanceld, maar verwacht een straatversie van de auto niet binnen nu en een paar jaar. De toch wel mooie sportwagen en met recht een halo car voor BMW gaat hem niet worden, zelfs niet met zijn milieuvriendelijke knipogen.
Niet rendabel
De reden is simpel: qua plaatsing zou de auto nog duurder moeten worden dan de i8. En de i8, zoals gezegd een leuk project, kon geen hoge ogen gooien qua verkopen. Het project zou veel geld kosten en te weinig opleveren. Dat zou jammer zijn: zoals gezegd richt BMW zich meer dan ooit op wat verkocht kan worden en niet.
Heel misschien zou de BMW Vision M NEXT nog vertaald kunnen worden naar een volledig elektrische supercar, maar geen gave hybride retro-hommage aan de M1. Jammer edoch begrijpelijk.
Rick-dos zegt
Het valt niet te ontkennen dat de auto’s heerlijk rijden maar tegelijk spreekt het merk me steeds minder aan. Vroeger kon ik nog wel enthousiast worden als er nieuwe modellen uitkwamen. Vroeg je je af wat ze nu weer hadden bedacht maar het is nu allemaal zo voorspelbaar. Ik denk dat ik voor de voorzienbare toekomst nog wel BMW zal blijven rijden maar dat zal meer mijn daily driver zijn. Porsche is voor mij toch wel het merk geworden waar ik nog wel blij van wordt. Dat wordt ook een auto die er bij komt in mijn garage.
911targa zegt
Dat zijn niet direct vergelijkbare auto’s; zowel in aanschafprijs als in onderhoud.
Rick-dos zegt
Nee, maar dat was het punt ook niet.
monaco zegt
@Rick-dos: De nieuwe 7 is wel heel mooi qua ontwerp, ipv van die saaie A8 en S tenminste een uitgesproken design.
trust zegt
@monaco: is toch echt smaak. Een s klasse toont veel meer klasse (zeg ik al BMW fan) uitgesproken betekend niet perse mooi
lekkerlinksrijden zegt
@Rick-dos: ik denk dat ik mijn laatste BMW aan het rijden ben
ouwedibbes83 zegt
@lekkerlinksrijden: eens, je hebt mijn gevoel goed verwoord over de nieuwe BMWs. Mijn interesse voor de BMWs uit de jaren ‘80 en ‘90 groeit, sinds de meeste modellen van de laatste generatie(s) me steeds minder enthousiast maken.
ouwedibbes83 zegt
@Rick-dos: het zou verstandig zijn als BMW een antwoord ontwikkelt op de Porsche Taycan. Ik denk dat Porsche daarmee zich voorbereid heeft op de toekomst, zonder al hun eieren in 1 mandje te doen. Want de 911 kan er prima naast bestaan en heeft zijn eigen doelgroep. Ook de SUV trend pakken ze mee, een electrische opvolger van de Macan zou daar bij passen.
mennok zegt
Ik heb het nooit zo goed begrepen waarom BMW geen supercar heeft. Lijkt me toch het merk bij uitstek wat er een zou moeten hebben. “Freude am fahren” verdient toch een ultra snelle “exclusieve” rijdersauto?
jpoers zegt
@mennok: omdat BMW tegenwoordig gerund wordt door accountants met hele slechte smaak.
mpgc zegt
Ik vind een sportwagens niet passen bij het merk BMW. Pogingen in het verleden zijn nooit succesvol geweest (M1, Z8, i8). Sportieve sedans en coupé’s belichamen de kern van het merk. Auto’s als de 3, 4 en 5 serie staan nog steeds als een huis. Mijn 320i (G20) is de beste BMW die ik tot nu toe heb gehad.
ouwedibbes83 zegt
@mpgc: ik weet niet hoeveel BMWs je gehad hebt, maar rijdt die lekkerder dan andere 3 series? Waar vergelijk je hem mee en waar blinkt hij in uit?
mpgc zegt
@ouwedibbes83: ik heb een E36 (3 serie Touring), E88, F20 (beide 1 serie) en een F31 (3 serie Touring) voor deze 320i (G20) gehad. De F31 hebben we nog steeds, daar rijdt mijn vrouw nu mee. Die E36 heb ik goede herinneringen aan maar dat was lang geleden, dus moeilijk vergelijken. De E88 vond ik fijner sturen als de F20. Die F20 heeft echt het sportonderstel nodig (wat die van ons niet had). Zelfde geldt voor de F30/F31 als ik de recencies lees. Kan ik zelf echter niet beoordelen omdat onze F31 een M-sportuitvoering is, met het sportonderstel dus. Dat is een heel fijne auto en (in mijn ogen) een mooie balans tussen weggedrag en comfort. Echter wel wat kraakjes af en toe. Wat de G20 (ook M-sport uitvoering) er aan toevoegt is dat hij beter in elkaar geschroefd lijkt. Verder voelt hij meer aan als een grotere auto als je rustig toert, maar als je wat “sportiever” gaat rijden voelt ie juist klein en wendbaar. Heeft volgens mij te maken met het feit dat ie iets lichter is geworden, iets stijver is en de gemonteerde dempers. Bijzaak misschien, maar de navi en connectiviteit en entertainment is ook een stuk beter. Waar ik overigens wel aan moest wennen is de besturing. T.o.v. De F31 voelde die eerst rond de middenstand wat “rubberig” aan. Als je er één maal aan gewend bent is het juist fijn. Geeft meer stabiliteit en bij het bochtenwerk voelt de besturing weer als vanouds. Het m-sport onderstel is harder dan dat van de F31. Daar moet je van houden. Ik heb 19 inch banden onder de G20 liggen. De ook leverbare 20 inch velgen zijn heel mooi, maar ik denk dat dat “to much” wordt.
ouwedibbes83 zegt
@mpgc: @mpgc: veel ervaring, dank voor je beschrijving. Ik heb onlangs de F31 gereden (M-sport) en vergeleken met mijn E92 (ook M-sport, 19” en veerpootbrug) mag het wel wat strakker. Het stuurgevoel vd E92 ben ik meer gewend en vind ik prettiger. Minder comfort, maar meer gevoel met de weg, zwaarder en voor mij daardoor preciezer. Ik ken de F11 (5-serie) ook aardig, die bood eveneens een stuk minder gevoel. Mss ging BMW rond die tijd over naar elektrische stuurbekrachtiging ipv hydraulisch. Ik ben nu best benieuwd hoe lekker de G20 rijdt. Het is jammer dat je voor een 6 cilinder aangewezen bent op de 340i…