Het is eigenlijk te gek voor woorden. Je wordt als hybride-rijder al bijna verplicht om in een lelijke auto te rijden, maar het lijkt er tevens op dat je straks al je fiscale voordeeltjes kwijt bent. In het huidige plan voor kilometerheffing is het de bedoeling dat bezitters van een hybride auto net als iedereen het volle pond gaan betalen. Maar als het aan de linkse rakkers van de SP ligt dan gaat dat veranderen, mensen die in een hybride auto rijden zouden straks geen heffing hoeven te betalen.
De partij roept minister Eurlings op om de heffing voor deze groep te schrappen, zo schrijft de Telegraaf: “De minister presenteert zijn filebelasting als goede milieumaatregel, maar zelfs de meest milieuvriendelijke autorijders gaan erop achteruit!” Zo klaagt SP-Kamerlid Roemer.
Bennink zegt
\o/ Dat zou mooi zijn :-) Dan houd ik mijn Insight nog even
rwnkl zegt
Net als de huidige regeling vind ik dit gewoon belachelijk. Die hokken zijn niet alleen lelijk, maar ook vaak niet zuiniger dan de kleine auto’tjes als een aygo. En dan zou je dus door het kopen van een brok techniek (goede techniek, moet ik toegeven) maar ook een hoop vergif, lees accu, gratis mogen rijden… idioot gewoon
Project America zegt
Oh fijn dan moet ik maar per direct een escalade HYBRID aanschaffen want dat is ook een “hynrid”.
Project America zegt
@ mezelf
“hybrid” moet het zijn he!
Bob zegt
Die dingen worden nog goud waard.
Knalpijp zegt
2009 alto valt er ook onder, joepie
Merry zegt
Ja tuurlijk waarom ook niet?
Maar dit bewijst alleen maar weer dat deze auto’s helemaal niet beter zijn.
Als je geen voordeel zou krijgen koopt niemand ze omdat ze helemaal niet zuiniger zijn, en zeker niet als je niet zuinig kan rijden.
Het is trekken aan een dood paard dit, zuinig rijden doe je door zuinig rijden en niet door techniek, als we het over gewone auto’s hebben.
Wat mazda nu doet is veel beter, de techniek die ze nu hebben verbeteren maar dan moet je er wel mee om kunnen gaan.
Je kan een motor/auto zo zuinig maken wat je wil maar zolang lease rijders een tankpas van de zaak hebben gooien ze gewoon het gas open en rijden lekker 130/145 Km/u over de snelweg, en dan is die Prius of Civic Hybride niet zo zuinig meer.
Het is allemaal onzin, of je moet alle auto’s gewoon 125 km begrenzen en ook op toeren, dan weet je zeker dat het zuinig is.
Maar weet je wat ook buiten de KM heffing valt? die tomahawk motor, dat dit met een viper motor :)
Antoon zegt
Ongelofelijk! Neemt die Eurlings een goed besluit, gaat de SP zich er weer tegenaan bemoeien…
@ Merry
Lijkt me niet handig dat begrenzen. Bovendien rijd mijn collega een civic hybrid en die komt niet boven de 1 op 15,5 terwijl mijn C30 makkelijk 1 op 18-19 rijd. En dat terwijl hij er nog een sport van maakt om relatief zuinig te rijden en ik niet…..
Sorcerer zegt
Het volle pond? Volgens mij was het 0,2 ct/km. Helemaal gratis is bullshit. Ik heb iets meer dan 2x meer CO2 uitstoot maar ik betaal straks 5,6 ct/km.
Uitrekenen: http://www.autoweek.nl/kilometerheffing
Vergeet niet dat de extra waardevermindering van je auto in die berekening niet wordt meegenomen!
Bart zegt
Ik vind het prima, zolang de milde hybrides maar bij de groep horen. Dan is iedere auto die remenergie terugwint al een hybride. Kunnen we fijn gewoon premium blijven rijden en ook buiten het rekening rijden vallen.
Sorcerer zegt
Excuses, foutje, de Prius-rijder gaat 0,4 cent per km betalen. Boo-hoo!
Een Prius stoot ook troep uit, dus het is terecht ook… In de praktijk rij ik 2x minder zuinig 1:11 ipv 1:22 … Waarom moet ik dan 5,6 ct/km betalen in plaats van een mij eerlijker lijkend 0,8 ct/km? …
jack zegt
Wel grappig opzich, kilometerheffing is in het leven geroepen om de file’s te drukken en niet vanwege milieuvriendelijker rijden.
Hoop dat het gauw weer stemmen wordt, want ben het complete parlement gruwelijk beu.
jack zegt
Heb even gekeken op die link van Sorcerer.
Uitkomst:
FIAT PUNTO ABARTH (2009)
basistarief per kilometer 1,7 ct/km
tarief motorrijtuigenbelasting1 € 524
kilometeromslagpunt2 30.577 km
Kom ik er net mee weg, zit tussen de 25000-30000 km per jaar.
Corolla G6 zegt
De SP heeft gelijk.
Als je echt wilt dat mensen in mileuvriendelijker auto’s gaan rijden, moet je zorgen dat het veel voordeliger is om in een dergelijke auto te gaan rijden.
Dat is nu namelijk ook zo: je betaalt minder bij de pomp en minder in de lease voor een hybride.
Als dat voordeel verdwijnt, gaat iedereen gewoon weer in een vervuildende stinkdiesel rijden….
Merry zegt
@Corolla G6:
Nee, dat gaat niet werken.
Dat zit zo, dan willen mensen omdat de auto goedkoop is en niet omdat die zuinig is.
Als je niet met dit soort auto’s kan rijden zijn ze niet zuinig, ze zijn eigenlijk al niet zuinig in vergelijking met bv een C30 zoals Antoon al aangeeft.
Als je wil dat mensen zuiniger gaan laten rijden moet je ze het belang ervan laten inzien en ze niet alleen voordeeltjes geven, dat maakt mensen lui.
Door alle regels en maatstaven van de EU en andere overheden gaat fabrikanten iets maken wat binnen een meting valt.
Ik denk dat je met alle techniek die er nu is een hybride kan maken die 1 op 40 of 1 op 60 kan rijden, maar de wil van de fabrikanten is er niet om dat te doen.
Want de hybride die er nu is die 1 op 17 1 op 20(wat nog nooit iemand gehaald heeft) worden door overheden zo heftig vrijgesteld dat ze nu ook verkopen, dus waarom zo je dan iets anders maken?
Mensen worden nu alleen finacieel afhankelijk gemaakt met subsidie’s en niet bewuster van wat ze doen.
Maar dat is altijd al het probleem van (links)socialisme geweest, mensen dom en afhankelijk maken.
Ibanez zegt
dus iedereen gaat goedkoop in “milieuvriendelijke” hybrides rijden (zoals nu ook), het marktaandeel van de hybride stijgt nog verder en na een aantal jaar worden dus de files weer langer.
top idee dit, het wordt steeds beter!
John zegt
Nou dan koop ik meteen een Lexus LS600h ! Wat een goed initiatief!!
Damn…. DSB is failliet nu kan ik geen fijne lening meer krijgen..
johnny m zegt
Ik dacht dat de km-heffing er niet kwam ….of zijn we al gewend :)
Bob zegt
Ik dacht trouwens dat de kilometerheffing ook werd ingevoerd om de dalende accijnzen te compenseren als we allemaal hybride e.d. gaan rijden. Die vrijstelling komt er daarom niet door.
Bohica zegt
De vrijstelling doen ze toch niet want dan gaat iedereen ineens een hybride kopen en dan krijgen ze niet genoeg inkomsten.
@ sorcere ik weet niet wat je rijdt dan maar ik rijd een dikke 6 cylinder en ik hoef maar 4,1 cent te betalen volgens de omrekentabel terwijl ik toch iets van 250gram per km uitstoot.
Sorcerer zegt
jack, jij hebt nog geluk met een kleine en relatief zuinige auto.
Arme sacha is de klos: 13,6 cent per km voor z’n SL55 AMG. Omslagpunt komt rond 8.000 km te liggen. Rij je bijvoorbeeld 16.000 km, dan betaal je het dubbele van wat je nu aan wegenbelasting betaalt.
Er zijn heel wat mensen die fors achteruit gaan door deze regeling… Bijvoorbeeld eigenaren van Volvo benzine-auto’s. Die zijn ook relatief onzuinig. Straks kom je ze 2ehands niet meer kwijt… :/
Corolla G6 zegt
@merry
Ik snap je punt over niet bewust milieuvriendelijk rijden, maar je vergeet dat mensen nu ook enkel en alleen in een hybride rijden omdat dat goedkoop is en niet omdat dat milieuvriendelijk is.
De gewone man is absoluut niet geïnteresseerd in het milieu, maar vooral in zijn portemonnee.
Mensen bewust maken van milieuvriendelijk gedrag heeft dus geen zin, behalve als er ook een FINANCIEEL belang mee gemoeid is.
En dit is ook niet typisch ‘links’ of ‘socialistisch’, en dus ook niet bedoeld om mensen dom en afhankelijk te maken.
Het is gewoon slim om gebruik maken van het feit dat mensen vooral te motiveren zijn voor iets als hun dat financieel voordeel oplevert…
Merry zegt
@Corolla G6:
Als mensen het dus niet uitmaakt en alleen voor het gedl doen dan kan je op zijn minst zorgen dat die auto’s ook daadwerkelijk zuinig zijn, en dat is wat me zo tegen staat.
Want ze zijn niet zuinig.
Rick dos zegt
SP? Die partij staat toch voor nivelleren?
Nou dan.
Doe dit plannetje dan eens ff in de prullenbak.
jack zegt
@Bohica,
Hoeft niet hoor, V70 D5 automaat komt ook op 5,6 uit.
En btw wat noem jij een dikke 6-cillinder?
karel zegt
Ik rijd nu zakelijk een smart for two. Korting op de BPM, lage bijtelling, geen wegenbelasing vanwege de lage CO2 uitstoot.
Straks: 0,5 per kilometer: omslagpunt = 0km!
Als hybrides gratis mogen, wil ik dus ook.
mashell zegt
Slecht idee. Het hele idee is dat er per kilometer betaald wordt. Dat moet dus voor iedereen gelden, Vrachtwagens, auto’s, motoren, brommers, tractoren en ook hybride voertuigen. Bovendien is het inmiddels ook wel genoeg met pamperen van die hybride rijders. Ik begin ze te zien als belastingontduikers.
Stender zegt
Milieuvriendelijke autorijders? Die bestaan niet, mensen…
Maar kom op zeg, iedereen moet meer Co2 uitstoten! Want wat hebben de boompjes en plantjes nodig? Zon en Co2.
De rijdende recht zegt
Wat ik me afvraag is of al die ‘voordeeltjes’ voor hybride en kleine auto’s wel legitiem zijn. Volgens mij is dit toch duidelijk een voorbeeld van concurrentie vervalsing en protectionisme. Ik vraag me af wat de Europese mededingingsautoriteit van dergelijke maatregelen vind.
35i zegt
“De meest milieuvriendelijke autorijders” …..
PARDON?!
Hebben ze’t productie proces wel eens gevolgd van een priput?
Sorcerer zegt
@Bohica: je rijdt een relatief nieuwe BMW zeker?
Ik rij een S60R. In de praktijk haal ik rond de 1:11 met relatief veel snelweg.
Let wel: de Autoweek-site berekent het tarief van 2012! Het tarief in 2018 wordt naar verwachting ruim 2x hoger. Je omslagpunt ligt dan dus op minder dan de helft van waar het nu op ligt!
En nogmaals: de extra waardevermindering van je auto wordt niet meegenomen in de berekening! Het extra voordeel dat je hebt bij het kopen van een gloednieuwe auto trouwens ook niet.
Koop je normaalgesproken alleen occasions, dan heb je pech, want alleen nieuwkopers profiteren optimaal! Een koper van een zuinige BMW 730d blue performance profiteert het meest van de regeling ten opzichte van hoe het nu zit: 4 ct/km, omslagpunt bij bijna 50.000 km per jaar (km-prijs t.o.v. wegenbelasting dus!), aanschafwaarde zal met ruim 30.000 euro dalen…
Merry zegt
Wat ik me nou afvraag he, ik bezit meerdere panden, maar ik woon er maar in 1.
Krijgen we dan ook een woon heffing, betalen voor het gebruik van de woning en niet voor bezit?
Is wel zo eerlijk, ik ben bijna nooit thuis maar er zijn zat werkelozen die de hele dag thuis zijn en veel meer gebruik maken van de riolering en weet ik veel wat maar ik betaal meer omdat mij huis groter is, dat toch on eerlijk?
Rick dos zegt
@Merry:
Je wordt ook nog gesubsidieerd als eigenaar. Noemen ze hypotheekrenteaftrek.
Als we willen bezuinigen zouden ze dat eens moeten afschaffen.
Benny zegt
@ SP voorstel > Ze weten duidelijk weer eens niet waar ze het over hebben…
Daarbij komt nog eens bij als dit stupide plan doorgaat dat dalijk iedereen in zo’n ‘hypocriet mobiel” rond rijd en vervolgens een trekauto ernaast houdt. 50 km rijden naar de grens en dan maar lekker gratis rijden met de sleurhut richting het zuiden. (niet via Frankrijk dan)
Hyrbide Auto zegt
Het schrappen van kilometerheffing is volgens ons een mooie maatregel maar misschien niet de beste. Natuurlijk is het niet goed om erop achteruit te gaan als hybride rijder. Misschien is het beter een ander tarief te laten gelden vooor hybride rijders…
http://www.hybrideauto.eu
karel zegt
@Merry: dat is er al: het huurwaarde forfait kent twee componenten: een eigenaars deel en een bezitters deel.
Laurens zegt
De gemiddelde Nederlander ziet de hybride toch vooral als een wegenbelasting :-)
OT: gewoon meebetalen. Zou ook merkwaardig zijn om CO2 onder 110 gram/km gratis te maken. Die verdwijnt vanzelf onder de grond of zo, naast de SP?
Bob zegt
@ Merry
Jij hoeft nooit naar de WC?
stuko zegt
Dit is wel vet, straks hebben we files van alleen hybride autos!!
prisma zegt
Ik ben voorstander van Hybride en voor de kilometergeving maar dit vind ik verkeerd. Als hybride rijder zal je toch zo ie zo al minder kilometergeving moeten betalen omdat ze minder CO2 uitstoten tenopzichte van het zelfe volume wagen (benzine, diesel).
Dit is een maatregel die zijn doel voorbij schiet.
Merry zegt
Nee ik hoef nooit naar de WC, knap he!Maar serieus dat doe ik weer op me werk, ook een pand waar ik gemeente en riolerings heffing over betaal.
Dus ik betaal 2 keer die heffing maar ik maak er niet 2 keer gebruik van.
Maar wat ik bedoel te zeggen is dat de KM heffing niet klopt want als we moeten betalen wat we gebruiken dan is er nog een hoop recht te trekken.
Maar Rick dos je hebt het nu over een manier waar we een pand mee kunnen betalen niet over de woning zelf.
Ik heb het over gemeente balasting en riolerings heffingen en al dat soort zaken.
Niet ieder pand staat een hypotheek op trouwens, je moet niet 2 dingen met elkaar gaan verwarren, en waar karel het over heeft snap ik wel maar dat gaat helemaal nergens over want dat gaat over huurders, ik ben huurder.
Rick dos zegt
@Merry:
Dat weet ik, maar wil je een mening ergens over hebben dan moet je het van alle kanten belichten en niet van één kant.
Merry zegt
@Rick dos:
Maar wat heeft de rente aftrek te maken met gemeente belastingen?
Zo kan je de kinderbijslag zien als een compensatie die je krijgt omdat je een grote auto nodig hebt om die mormels in te vervoeren.
Waarom moeten we in eens het gebruik van de auto gaan betalen en niet de aanschaf?
Als ik nou een brood koop maar hem niet op eet mag ik dan de BTW terug vragen want ik heb hem niet gebruikt.
En de TV, die gebruiken stroom ook vervuilend, gaan we bij houden hoevaak iemand TV kijkt en iemand daar voor belasten?
Het systeem wat we nu hebben werkt goed, hoe duurdere auto je koopt hoe meer belasting je betaald, dat is een vrij keuze, je kan een corsa kopen of een Ferrari, kan je allemaal zelf uitkiezen.
De een is goedkoop in aanschaf, onderhoud, en om mee te rijden de andere niet.
Als je een auto koopt en stil laat staan ook goed, maar dat je dan betaald voor iets wat je niet gebruikt dat is dan maar zo je hoeft geen auto aan te schaffen.
Maar er komt een systeem dat het gebruik van de auto en wegen een beperking geeft.
Het heet openbaare weg en dat openbaar wordt een stukje minder openbaar als je meer moet betalen in de spits of als je een andere auto hebt dan iemand anders waardoor je vrijheid afgenomen wordt, maar mensen staan niet in spits omdat ze het leuk vinden, deze mensen zijn onder weg geld te verdienen om te kunnen leven, en die groep moet je niet in het nou duwen en als vieze vervuiler bestempelen en als wegen slopers te boeken zetten dat is gewoon niet eerlijk.
Belasting betalen voor aanschaf is best je kan kiezen om iets wel of niet te kopen, maar voor gebruik is gewoon te gek voor woorden.
Zelfs in Franrijk kan je zieken of wel of niet op toll wegen te gaan rijden, allemaal vrije keuzen.
Wij hebben een kastje die gaat rekenen als je er in stapt en nog meer rekenend op een bepaalde tijd omdat je net anders kan, dat is echt te gek voor woorden.
Rick dos zegt
@Merry:
Jij begint nu dingen te verwarren.
In je eerste comment heb je het over “eerlijk” vervolgens betrek je werkelozen erbij die dan volgens jou een bepaalde voordeel zouden behalen. Als dát dan je mening en argumentatie is dan moet je toch even verder kijken dan dat ene punt.
Maar goed, om terug te komen op kmh en ook jouw argumentatie erbij. Je hebt het dan over “vrije keuze” ook bij kmh heb je vrije keuze, sterker nog de regeling is nog vrijer dan de BPM-regeling. Ik bepaal zèlf immers of ik belasting wi afdragen aan vadertje staat of niet. Gezien het feit dat ik groot voorstander ben van eigen verantwoordelijkheid kan ik deze regeling alleen maar toejuichen.
Merry zegt
@Rick dos:
Dat ze een uitkering krijgen gaat het niet om, ze gebruiken hun huis meer dan ik me huis gebruik, dat was wat ik meer wilde zeggen.
Misschien had ik gewoon huisvrouw en gepesioneerde moeten neer zetten.
Maar jij kan dus kiezen of je naar je werk gaat of niet en op welke tijden?Mooie baan hoor.
De km heffing is juist een blok op de eigen verandwordelijkheid omdat er voor je bepaald word met een foute meting wat wel en niet goed is.
Net als de slurptax, ook zo iets verbied dan gewoon sport auto’s.
BTW en BMP kan ik allemaal inkomen, hoe duurder de auto hoe duurder de belasting, allemaal best net als alle andere dingen die we aanschaffen.
Maar waarom moeten auto’s en het wegen netwerk anders werken?
Ik kon nooit maar dan ook nooit naar een winkel centrum, maar er wordt wel van belasting geld van alles opgeknapt en onderhouden.Ik maak daar geen gerbuik van de voetpaden, moeten we bij gaan houden wei daar wel en niet lopen en ze extra belasten.
We nemen het denk patroon van vriendje Camiel over maar als je dat even goed bekijkt is het zo fout als het maar zijn kan.
Rick dos zegt
@Merry:
Het gaat niet om welke groep je erbij betrekt, het gaat om je beredenering.
Je kan ook kiezen met welke vorm van vervoer je naar je werk gaat. Mensen denken maar dat de auto de enige manier is. En dat is een denkfout die steeds maar weer wordt gemaakt.
Daarnaast ben je ook niet consequent in je beredenering. Zoals gezegd heb je het over “eerlijk” in je vorige comment. Als we dat dan volgen, waarom zou ik dan voor jouw gemak moeten betalen? Ik betaal immers BPM.
Sta je op die voetpaden in de file?
RDS zegt
@Merry:
Je draaft nu een beetje door. Het wordt veel eerlijker de vervuiler gaat betalen. Nu kan je een Ferrari kopen waar je niet nodeloos veel belasting over hoeft te betalen. Rijd je alleen in de zomer op zondag, ben je goedkoper uit. Rij je elke dag ben je duurder uit. Bovendien gaat alleen de BPM er af en niet de BTW. Dus bij een duurdere auto betaal je nog steeds meer.
Daarnaast sla je met het gebruik van de TV de plank zo ver mis dat de hamer uit het zicht verdwijnt. Je betaald belasting over je stroom verbruik, dus ook over het gebruik van je TV.
Merry zegt
@RDS:
Kijk precies!!!ik sla die plak helemaal raak met me TV
Een auto verbruikt brandstof dus ik betaal al voor gebruik!
@Rick dos
Omdat we belasting betalen voor andermans gemakken, zo werkt het goed.
We betalen allemaal belasting en dat gaat naar kinderbijslag, straten makers, werkelozen , scholen enz enz enz.
Maar de auto waar heel veel mensen gebruik van moeten maken omdat ze naar hun werk moeten gaan we anders belasten omdat we op eens niet allemaal voor die kosten willen opdraaien maar dat wel voor andere zaken doen, dat vind ik gek.
En over ander vervoer, ik zit hier een een familie bedrijf en de eerste bushalte is 9.5 KM hiervandaan.
Er werken hier mensen die als ze de eerste trein moeten pakken dat al niet halen omdat de bus naar die trein nog niet gaat maar die moeten dan met 3 bussen en 1 trein en als de de eerste bus pakken moeten ze die om 5.34 nemen en zullen pas na meer dan 2 uur hier zijn!!!
Met de auto zijn ze hier binnen 30 minuten en die mensen gaan we dus geld uit de zakken kloppen, dat is fout!
RDS zegt
@Merry:
eh nog even over je TV, welke belasting betaal je nog meer bij de aanschaf dan BTW
Merry zegt
@RDS:
Dat is me hele punt, waarom gaan we dat dan wel met auto’s doen?
RDS zegt
@Merry:
Doen we al heel lang bij auto’s heet BPM, willen ze juist afschaffen. Verdiep je eerst maar eens in de stof.
Merry zegt
@RDS:
Ja?dus de BPM is een gebruiker belasting?knap hoor dat ze weten hoeveel ik met een auto ga rijden voordat ik hem heb.
Maar ik spreek je later wel als je meer moet betalen dan dat je nu doet.
Mij maakt het niet veel uit, ik kan het gewoon betalen ook al wordt het 1 euro per KM, maar hier worden veel mensen afgezet die geen kant opkunnen.
Want vergeet niet dat niet iedereen de luxe heeft even een nieuwe auto aan te schaffen die 10.000 euro of meer kost zodat ze wel een voordeel krijgen.
Verdiep je eerst maar eens in anderemans positie, maar we kijken alleen naar ons eigen huishouden en de rest kan stikken.
De werken de man mag het allemaal weer betalen.
Rick dos zegt
@Merry:
Niet iedereen is een automobilist maar diezelfde automobilist betaalt wel voor de onderhoud van je plantsoentje op de hoek middels wegenbelasting.
Voor de sociale voorzieningen betaalt iedereen die inkomsten geniet. Daar zit een wezenlijk verschil tussen. Hoef je alleen maar te kijken naar de grootte van die twee groepen.
Voor het gebruik van de weg betalen dadelijk alle automobilisten. Eerlijker dan dat kun je het niet krijgen.
Daarnaast vergelijk je met de verschillende belastingen appels met peren. De reden dat er anders tegen auto’s c.q. automobilisten wordt aangekeken is omdat we daar met hele andere problemen te kampen hebben. Denk alleen maar aan de files. Wat men wil is een paradigmawissel bewerkstelligen m.a.w. men wil dat jij en ik anders naar het autorijden gaan kijken. Dat je er bewuster mee omgaat. MOET je nou echt met de auto naar de winkel op de hoek? Of MOET je met de auto naar het werk? MOETEN we met z’n allen in de file staan bij de Ikea of woonboulevard?
Merry zegt
@Rick dos:
Neehoor we hoeven niet allemaal in de auto, blijven we lekker thusi niks doen en ons handje ophouden.
En ja er zijn zat mensen die met de auto boodschappen moeten doen, ik ga niet 10 KM fietsen met boodschappen voor 6 mensen.
En ja ik moet zondag in de file staan voor een woonboulevaar, ik werk 5 dagen in de week en zaterdag moet ook een gezin onderhouden dus blijft er alleen maar zondag over.
Of even met de kids naar de dierentuin kan ook alleen in het weekend.
Of we moeten winkels en dierentuinen en kantoren(werkplekken) 24 uur per dag openhouden dan kunnen we het goed verdelen.
En even naar de winkels geeft geen file dus mag het verschil niet maken.
En als je denkt dat Km heffing de files op gaat lossen kom je helemaal bedrogen uit.
Weet je trouwens wat een trein kaartje kost?want het OV wordt ook zo makkelijk en goedkoop gemaakt met de OV-chip kaart.
Rick dos zegt
@Merry:
Ik begin me toch af te vragen in welk gehucht jij woont. OV is op 9,5km afstand, winkels zijn op 10km afstand…
Maar ik begrijp dat je de auto tot koning hebt verklaard. Het leven is niks zonder auto. Beetje zielig bestaan heb je dan, niet?
De meeste bedrijven (zo niet alle) kennen reiskostenvergoeding. Krijg je niet alleen geld gecompenseerd als je met de auto naar je werk komt maar krijg je ook jaarabonnementen voor de OV. Dus die kostenpost zie ik niet zo gauw.
Merry zegt
@Rick dos:
Ik woon niet eens in een gehucht, er staat geen huis om me heen!mooier krijgt je het bijna niet,ok er staat een bedrijf naast me.
Maar zonder auto kan je hier niks dat is zo en ja en ik hou toevallig van leuke auto’s maar ik heb niet eens zo gek gemaakt.
Het is bij een Impreza WRX STI gebleven, dus zo bond maak ik het niet.
Mijn vrouw rijd in een Polo dus ook geen brandstofslurpend monster.
Maar omdat gelijk zielig te noemen is ook wat overdreven vind je niet?en mijn gezin is mijn leven, of is dat ook zielig?
Ik wil gewoon opkomen voor de mensen die genaait worden, mij situatie gaat het niet om, ik kan het allemaal wel betalen en doe dat netjes maar er zijn zat mensen die minder keuzes hebben dan ik, en die group is nu de klos en het kleine leuke verzetje wat deze mensen hebben wordt ze nu kwalijk genomen of afgepakt, daar kan ik heel boos om worden.
Ieder zijn ding dus als iemand een leuke auto wil hebben moet dat kunnen, er zijn zat vervuilende dingen maar die blijven on aangetast, en erger nog, die mensen zijn nog de boeroepers naar de auto mobilist ook.
Rick dos zegt
@Merry:
Wat ik met zielig bedoelde is dat je niet kan inzien dat er alternatieven zijn. Hoe je het voor de rest zelf invult heb ik en kan ik geen mening over hebben.
Maar ik begrijp dat jij dan de uitzondering bent ipv de regel. Als de regel (dus de meerderheid die wel voor alternatieven kunnen kiezen) het uitgangspunt is van de discussie, dan valt daar zeker wel wat te halen in termen van filebestrijding. Helaas, zoals altijd, zal dat dan voor anderen nadelig uitpakken. Maar daar is Camiel duidelijk en ook eerlijk in geweest.
RDS zegt
@Merry:
Ik geloof dat je niet helemaal snapt wat ik bedoel bij de TV. Koop je een TV betaal je de kosten van de TV plus BTW. Bij een auto is dat kosten + BTW +BPM. Het is toch te idioot voor woorden dat je bij de aanschaf van een auto BPM moet betalen. Je bezit een auto, rijd er nouwelijks mee en je moet bij de aanschaf netzoveel betalen als iemand die 50k per jaar rijd.
Ik ben niet voor de Km heffing, hoewel het voor mij voorlopig niet duur is http://www.autoweek.nl/kilometerheffing.php/?id=45631&jaar=0&cache=no, ik ben vooral bang voor veel rompslomp met maandelijks tig miljoen facturen en bijbehorend aantal fouten.
Merry zegt
@RDS:
Kijk Camiel heeft je al in het o-tje genomen!
De BPM is belachelijk, en hij moet gewoon vevallen en er moet niks voor terug komen.
We hebben eerst extra belasting gekregen(BPM), en nu worden we gechanteerd met die belasting dat hij vervalt als de gaan rekering rijder.
De Maffia is nog milder! ;)
MDV zegt
Laten ze die stinkende oldtimers maar eens aanpakken!!
Turbo zegt
Goed voorstel van de SP. Dan rijdt straks heel Nederland in een hybride (blower op de aandrijving aansluiten o.i.d.) en moeten ze dus alsnog weer belast worden om de pot te vullen.
Bob zegt
@ Sorcerer
Sommige auto’s zullen straks inderdaad niet meer aan de straatstenen zijn te slijten…voor de betreffende eigenaar een enorme strop. Enigste mogelijkheid zal weer een soort sloopregeling moeten zijn, export zou vanuit het milieu-aspect van de kilometerheffing nogal hypocriet zijn.
RDS zegt
Oke ik ben voor
http://www.autoweek.nl/kilometerheffing.php/?id=45631&jaar=0&cache=no
Lekkere 3l 6cyl en toch niet duur. (rij 20k per jaar) :D
Sorcerer zegt
RDS: dit zijn de getallen voor 2012 hè. In 2018 zal de km-prijs voor deze auto rond de 6 cent liggen (iets minder ws). Dan ligt het omslagpunt op circa 15.000 km.
Maargoed, dan heb je ook vast weer een nieuwe die dan dus goedkoper is.
Het probleem met deze hele heffing is hoe groot de verschillen zijn:
BMW 530xi: 193 gr/km – 1:12.3 – 2,6 ct/km
Volvo S60R: 252 gr/km – 1:9.5 – 5,6 ct/km
~30% meer CO2 = ~215% meer belasting!!! Waar nog eens bij komt dat ik in de Volvo gemiddeld 1:11 rij en jij waarschijnlijk de 1:12 maar net haalt in die 530xi…
En dan hebben we het nog niet gehad om het bizarre omslagpunt bij 280 gram. Verbruikt je auto meer dan 280 gr/km, dan ben je echt heel zwaar de pineut want dan ga je in een extreem zwaar wegende schaal zitten… Dus een beetje onzuinige SUV is echt onbetaalbaar straks.
Die BMW verkoop je in 2012 ook nog eenvoudig… maar mijn S60R is dan wel érg duur… en zo’n auto heb je juist als dagelijks vervoer en niet als weekendcruiser (dan koop je wel een snelle Z4 ofzo). Dus deze auto kom ik straks aan de straatstenen niet meer kwijt… tenzij ik er 1000en euro’s van af doe.
Hoezo “we worden er allemaal beter van”?
Ik herhaal het nog een keer: er moet een regeling komen voor lagere km-prijs voor mensen die vóór 2012 een auto hebben gekocht!
RDS zegt
@Sorcerer:
Helemaal mee eens dat de regel hard zuigt, ik kom net goed weg zo te zien. En mijn verbruik, ik let er niet echt op oftewel: geen idee waar de rem zit maar het gas zit rechts….. ongeveer 1 op 8.
Het heeft alles te maken met je rijstijl. Ik heb er voor de fun ook nog een Swift bij (1.5 uit 2008). Rij ik daar het zelfde mee als met de BMW dan doe ik ook ongeveer 1 op 8.
De hele fout van dit systeem is dat er gekeken wordt naar hoeveel/weinig een auto kan gebruiken. Geef mij een prius, ik betaal niets en ik stoot 200gram uit met een verbruik van 1 op 8. Kleine blokken zijn alleen zuinig als ze niet belast worden…..
RDS zegt
@RDS:
Geef mij een prius, ik betaal niets en ik stoot 200gram uit met een verbruik van 1 op 8. Kleine blokken zijn alleen zuinig als ze niet belast worden…..
-edit- oftewel ik betaal niets en vervuil veel, SP nu hun zin?
Sorcerer zegt
@Merry: ik heb even overlegd in de fractie en jouw idee van een woonheffing lijkt ons prima. We noemen het de woonminuutheffing.
We installeren kastjes in ieder huis zodat we weten in welk huis je bent en hoeveel je moet betalen. Je wordt belast voor het aantal uren dat je thuis bent. Als je slaapt betaal je een daltarief, ben je wakker en kijk je tv dan betaal je het piektarief.
Je blijft evenveel betalen, maar daarbij gaan we er wel vanuit dat je doordat het geld kost 15% minder lang thuis bent dan normaal.
Heb je een huis met energielabel A (dubbele beglazing, hoogwaardige isolatie, HRe-ketel, nieuwe generatie vloerisolatie) dan betaal je minder per thuis doorgebrachte minuut.
Overigens mooi kortingscomponent: zuinig rijden belonen door een tankpas te koppelen aan je km-prijs. Rij je zuiniger dan ECE-cyclus, dan betaal je minder per km. Wel extreem fraude-gevoelig maarja…
Merry zegt
En daarom moeten we als volking van een land nee zeggen.
Het is niet fair een een groep(ook is het geen meerderheid maar het zijn wel een hoop mensen)te laten stikken.
Het is ook weer iets voor dit kabinet om met een regeling als deze te komen, we maken een regel die lekker veel verdeling geeft onder de mensen.
Dit kabine maakt nog meer verdeling on de bevolking door allemaal regels inplaats van er juist een samenhang van mensen van te maken.
Een grote groep lekker maken en lokken met geld en de andere die niet mee(kunnen)komen worden verketterd.
Moeten we ook een gele ster op onze auto plakken als we te veel Co2 uitstoten?
Iedereen heeft baat bij een goed wegen netwerk dus is het wel zo fair als iedereen er gewoon voor betaald en het systeem wat we nu hebben werkt goed, dus laat het maar zo.
Rick dos zegt
@Merry:
Als we iedereen blij willen maken dan kunnen we NOOIT een beslissing nemen. Want je kan NOOIT iedereen tevreden krijgen.
En voor de rest over een gele ster en verketteren…zullen we weer even terugkeren naar de realiteit?
Merry zegt
@Rick dos:
Het is wat overdreven ja die gele ster, maar 4 jaar geleden keken we onze ogen uit als iemand een mooie auto heeft en nu gaan we nog net niet met fakkels en hooivolken achter hem aan.
Rick dos zegt
En waarvan gaan we dan de onderhoud van de wegen betalen?
Rick dos zegt
Is dat zo? Niets van gemerkt.
RenesisHP zegt
@Rick dos:
Ik helaas wel.. :roll:
Rick dos zegt
@RenesisHP:
Je huis brand af, geflitst worden in één of andere tunnel waar je dan een hele strijd aan moet gaan met de verschillende instanties en nu wordt je blijkbaar ook met fakkels en hooivorken achterna gezeten.
I mean, what da hell, dude?!
Moet jij je niet eens gaan afvragen of het wel aan de omstandigheden of aan anderen ligt? Moet jij niet bij jezelf te raden gaan of je niet de grootste pechvogel, misschien dan niet op deze aardkloot maar dan toch zeker wel in Nederland, bent?
Maar vertel, hoe manifesteert zich dit in jouw geval?
RenesisHP zegt
@Rick dos:
Jeez dude. In dit geval was ik niet serieus.
Over 1 ding heb je wel gelijk. Ik heb vrij veel pech gehad in de afgelopen jaren.
1 Voordeel. Ik heb ook een hele hoop goede jaren gehad.
RenesisHP zegt
@Rick dos:
Stuur even je mailadres door. Ik heb nog wat leuke foto´s voor je om mijn pechgevalletjes te verduidelijken. Misschien twijfel je dan wat minder. ;)
Cantago zegt
Schaf gewoon die hele kilometerheffing af ipv mensen zonder hybride te discrimineren!
Yellomello zegt
Stel dat er op meerdere vlakken heffingen komen op door mensen veroorzaakte CO2-uitstoot; ga je dan wegens het beoefenen van sport meer belasting betalen?
Een soort ‘arbeidsinspanning-tax’ zodat degene die harder/(meer) werkt/sport (flatulent is)/vul zelf maar in hierop ook afgerekend gaat worden.
**Flatulentie heb ik i.v.m. de overdadige uitstoot van koeien er even bijgehaald. Die schandelijke beesten stoten blijkbaar even veel CO2 uit als een Landrover die 50km per dag rijdt… foei zeg).
Laat maar. Ik was tegenstander van de km-heffing en zal het blijven tot iemand (een Camiel Eurlings bijvoorbeeld) mij kan uitleggen hoe het wel eerlijk kan, dus dat:
* mijn privacy niet geschonden wordt (mensen die beweren dat omdat ze niks verkeerd doen akkoord zijn met totaal privacyverlies moeten hun huiswerk gaan doen) en
* hoe het dubbelbetalen van heffingen voorkomen wordt (eerst BPM, dan de volle mep aan kilometerheffing), en,
* als laatste, de mensen die ervoor kiezen een oud auto’tje te rijden omdat het niet zo duur is, niet vreselijk diep in hun buidel moeten tasten.
Simpele vragen, simpele antwoorden. Helaas werkt politiek niet zo.
Oja, voor de privacy-bashers: als ik misdaden pleeg laat ik mijn mobieltje thuis.
Mooi bewijs voor de rechter; “Edelachtbare, ik was thuis, die agent die beweert dat hij me arresteerde liegt hoor…” (N.a.v. een uitspraak door een Amerikaanse rechter die iemand vrijsprak omdat hij een Facebook statusverandering pleegde terwijl hij een misdaad pleegde)
Oja, als je ergens heenwilt treinen in dit land en je gaat met 2 mensen ben je al goedkoper uit met de auto. Goh, waarom gaan hele gezinnen nooit met de trein?
Tuurlijk heb je keuze…
meneersander zegt
nog steeds ga ik geehn hybride rijden,ik koop wel een oldtimer zoals een amerikaan met een v8 XD
Guust Flater zegt
Dan kun je straks belastingvrij een Cayenne rijden, of later zelfs een Ferrari. Wanneer ze zich dat realiseren bij de SP, bedenken ze zich wel.
Xtrastrage zegt
Als het idee was dat er files mee bestreden zouden gaan worden (met die kilometerheffing), dan is dat nu van tafel, want we kunnen straks goedkoper met een prius in de file staan dan de trein of de bus.
G.Ph zegt
Het zou toch ronduit belachelijk zijn! Ook deze mensen maken gewoon gebruik van het wegennet in nederland. Moet je mij uitleggen wat het verschil is tussen een Prius en een Bentley! Wie veel rijdt betaald meer dan iemand die weinig rijdt!
Echt weer een maatregel van de linkse!
raranono zegt
Heb ik toch maar een Mercedes S400 Hybride besteld rijd ik straks goedkoop over de nederlandse wegen……………
lupo 3l zegt
echt super die km heffing……NOT
rijd ik super voordelige lupo 3l 1:30 diesel bijna geen co2 uitstoot, wordt beloond met belasting vrij rijden, moet ik met de km heffing alsnog gaan betalen en nog meer als dat ik belasting betaalde 11,- pm. echt belachelijk gewoon.
moet maar mooie oldtimer kopen dan…… die zijn wel km heffing vrij.