Maandag zorgde collega Chefke er nog voor dat ware BMW fans een hartverzakking kregen toen ze lazen dat de volgende generatie Z4 voorzien zou zijn van een stalen origami dak, maar gelukkig heb ik beter nieuws voor jullie! BMW zou de nieuwe Z4 namelijk op de markt brengen met zowel een traditionele softtop als een stalen origami dak. Net zoals Mazda dat nu doet bij de MX-5.
Dit nieuws wordt althans gebracht door BMW Blog die claimen een bron binnen de BMW organisatie te hebben. Persoonlijk neem ik het verhaal nog eventjes met een korreltje zout. Want over de huidige generatie 3 Serie cabrio gingen namelijk soortgelijke geruchten. En daar is uiteindelijk ook niks van terecht gekomen. Voorlopig zit er dus niks anders op dan duimen en afwachten tot er meer informatie naar buiten komt lekken…
LC zegt
Lijkt me een logische keuze, lichte constructie, neemt minder ruimte in beslag en tot slot je hebt niet van die afzichtelijke grote naden.
Quinten zegt
Raar gezeik, wie neemt er nou een softtop MX-5? En wie neemt er nou een 3 coupe? Beter de coupe-cabrio, is nog stijf zat.
Quinten zegt
Het wordt tijd voor goede CC’s ipv stoffen kapjes.
w0o0dy zegt
@Quinten: i take the softtop everytime. Als ik een metalen dak wil dan heb ik daarvoor wel een andere auto. Die softtop ligt overigens ook bijna altijd lekker achterop het achterdek. Als het niet echt regent dan rij ik open (of ik rij met een andere auto).
Bijna niemand die een auto als de Z4 als enige auto heeft… dus wat moet je dan met een coupé-cabrio dak? Zorgt er toch alleen maar voor dat mensen die zoiets willen vanwege het imago met mooi weer met het dak dicht rijden…. we leven in een wereld van watjes. Beide aanbieden is een goed idee (dank aan Mazda) maar op zich is het overbodig, dak metalen dak voegt eigenlijk niets wezenlijks toe.
Firefly zegt
Als ik de keuze had zou direct voor een softtop kiezen.
Kijk maar eens naar de het puike werk dat Audi heeft afgeleverd met de A4 cabrio. Een veel mooiere lijn, lichter en van binnen zelfs stiller dan menig klapdak carbriolet. En als bonus meer bagageruimte wanneer het dak open is.
lincoln zegt
cabrio rijders rijden ALTIJD zonder dak ..
en als ze dat effe niet willen dan klappen ze em dicht ..
wat maakt het dan uit met wat voor een materiaal je dat ding oncabrioot ??
het verschil tussen een wax/polyester regenjas ..
Einser zegt
Softtop natuurlijk! Lichtere auto, niet zo’n dikke reet, meer bagageruimte en meer cabriobeleving!
robbie zegt
@lincoln, maar qua gewicht (en bagageruimte) maakt het natuurlijk wel degelijk uit of je dak van sotf danwel metaal gemaakt is. En zeker bij een kleine roadster zoals een Z4 speelt dat volgens mij een veel grotere rol.
w0o0dy zegt
@robbie: hoe het moet zonder het systeem te zwaar te maken kunnen ze gewoon van Mazda afkijken….
@Lincoln: het verschil is aan de ene kant het gewicht… toch altijd meer dan de stoffen kap.
Verder natuurlijk de ruimte, geen enkel metalen dakje (zelfs dat van Mazda niet,) kan zo klein opgevouwen worden als een stoffen dak en hoe groter de auto hoe groter het “probleem” van dat metalen dak. Bij de meeste auto’s kost het ruimte.
Als laatste…. en dat vind ik het belangrijkste…. zo’n metalen dak zorgt ervoor dat allerlei softies vrijwel het hele jaar met het dak dicht gaan rondcrossen en alleen als ze naar het terrasje cruisen over de boulevard doen ze het dakje eraf om indruk te maken…. :roll:
Rick dos zegt
Gewoon doen! Wat interesseren mij die kosten nou? Ik koop ‘m toch niet….
floryn zegt
als ik ooit al een cabrio zou kopen zou ik veel en veel liever een softtop kopen.
al die cc’s het zijn een soort hermafrodieten: Ze excelleren nergens écht in…
CSL zegt
Hardtop voor de Z4 is meer dan welkom. Als het maar allemaal lekker licht blijft.
Een carbonnen dak netals de M3 mogen ze de Z4M coupe en hardtop ook wel geven.
RenesisHP zegt
Keep it real, keep it soft. ;)
majinstar zegt
Soft top is oogt vele malen beter dan zo’n gare hardtop.
Het zou juist mooier zijn als ze de soft tops in dezelfde kleuren mee zouden leveren als de gespote auto zelf. In dat geval heb je geen hard top meer nodig.
Jorden zegt
een hardtop van carbon zou wel wat hebben maar dat is niet realistisch voor een auto in een prijs klasse van onder een dikke ton! en nog iets bentley en Rolce royce hebben een soft-top!! als rede geven ze dat een stalen klap dak de suggestie zou kunnen wekken dat je geen dichte versie zou kunnen betalen! (de bentley of RR cabrio is natuurlijk je 2e bentley of RR) :P
Dat vond ik nog eens een mooie gedachten gang!!
lincoln zegt
@wOoOdy .. ja daaaag .. wat kan een dakje van dat oppervlak nou wegen ..
25 kg soft top en 30 kg hard top hooguit ..
CSL zegt
@lincoln
De V8 uit de M3 was toch nog eens 15kg lichter geworden?
Dus dat moet alleen beter worden voor de Z4M!!
ward430 zegt
uiteraard komt die met een softtop. Als je zegt dat die met een hardtop komt ben je gewoon een idioot, zeker als je het zomaar wat zit te verzinnen. Denk volgende keer na voor jullie iets schrijven wat nergens op slaat aub.
w0o0dy zegt
@lincoln: ik heb ff een 330 cabrio en coupe uit de e46 serie vergeleken en daar is het verschil tussen coupé en softtop 155kg.
Daarna de e92 met de nieuwe CC vergeleken… 235kg verschil.
Dat betekent dus dat het CC dak met het mechaniek maar liefst 80kg zwaarder is dan een softtop… Dat vind ik best de moeite… 5% van het gewicht komt dan op conto van dat metaledakje en mechanike. Daarnaast zit dat gewicht ook nog hoog in de auto waardoor het zwaartepunt duidelijk minder goed is en de auto eerder overhelt.
w0o0dy zegt
hmm, boel tikfouten, excuses.
9000cse zegt
Al heeft het mogelijk een aantal nadelen (moeilijk te verwijderen boomhars- en vogelpoepvlekken, baldadigheid met o.a. messen, enz.), ik vind een cabrio met een softtop nog altijd het chiquest.
lincoln zegt
@wOoOdy .. ok. da,s toch serieus gewicht in de schaal .. ik was uitgegaan van mijn boerenlogica ..
Rick dos zegt
Nieuwe spyshots met véél minder camo!
Meer foto’s hier: http://www.zpost.com/forums/showthread.php?t=134665