Struikel je per ongeluk toch nog even over een echte wereldprimeur in Brussel: de Citroën C-Zero. Hoewel we de Mitsubishi iMiEV en de Peugeot iOn natuurlijk al kennen. Het 100% elektrische karretje moet eind 2010 op de markt komen.
De C-Zero is uitgerust met een een motortje van 64 pk/180 Nm dat al zijn vermogen naar de achterwielen stuurt (elektrodriften?). 0-100 doet het autootje in 15 seconden en de topsnelheid bedraagt 130 km/h. Omdat hij specifiek voor de stad bedoeld is heeft de C-Zero een niet al te grote actieradius (130 km) en een korte oplaadtijd: 6 uur via een normaal stopcontact. Indien nodig kun je de C-Zero ook in een half uurtje voor 80% opladen, maar daarvoor is een speciaal oplaadstation met een hoog voltage nodig.
De lading wordt vastgehouden door een modern en relatief licht lithium-ionpakket (330 V, 88 cellen van 50 Ah) dat in het midden van de auto is geplaatst. Door de wielbasis van 2,55 m op een lengte van 3,48 m zou er toch plaats moeten zijn voor vier personen, plus een kofferruimte van 166 liter. Bovendien is er genoeg spul aan boord: onder andere airco, ESP, noodhulp en zes airbags. Dat valt niks tegen. We zijn dan ook benieuwd hoe de nieuwe kleine Mitsupeugroën het gaat doen.
dotternetta zegt
130 km is mooi genoeg! 180 Nm nog veel mooier! Ben benieuwd!
jmulleman zegt
ook al zijn de prestaties nog zo goed.
Ik zou er nog niet dood in gevonden willen worden!
Camaro zegt
Waarom moet elektrisch altijd lelijk zijn?!
bmw zegt
Mooi hoor… Oh, de auto? Nee, bedankt, die is afgrijselijk :-)
timberleek zegt
“De lading wordt vastgehouden door een modern en relatief licht lithium-ionpakket (330 V, 88 cellen van 50 Ah)”
lithium cellen zijn heel licht. maar ook snel naar de klote. In theorie zijn ze slijtvaster dan nimh en loodaccu’s. Maar in de praktijk is het nog niet zover.
Ik ben zelf al een tijdje met lithium cellen aan het experimenteren. Ze zijn heel leuk. mooi licht en kunnen veel energie houden.
maar ze zijn enorm duur (in verhouding tot andere accu’s). en zoals ik het altijd noem. enorm verwend. je moet ze koel houden. en je moet heel erg opletten met het voltage. net een mV te laag en je kan hem weggooien. net een mV te hoog een hij zegt boem.
nu is dat normaal gesproken beschermt dmv de lader. maar als je in een cellenpakket een kapotte cel hebt die niet oplaad. Dan krijg je zodra de andere cellen vol zijn, dat de lader niet afslaat omdat die nog geen hoog genoeg totaal voltage meet. dus hij laat door => boem.
en even autoblog-on-topic. Hij ziet er nogal uit als een gebakkie. Hij had imo wel wat spannender mogen zijn.
timberleek zegt
Het is dan een stadsauto. daarbuiten kun je hem ook echt niet gebruiken. 130 max. Het is wel genoeg. maar dat is het zelfde verhaal als met die kleine auto’s (matiz enzo). ze zijn heel zuinig. tot je op de snelweg komt. dan zuipt hij als een gek (beetje m3 achtervolgt prius idee). Dat is met deze vast ook.
Hij kan 130. maar hoe is de actieradius dan nog? waarschijnlijk niet lang meer.
net als die auto die laatst op autoblog stond. die had ook een leuke actieradius. maar die haalde je alleen met 30km/h.
Hier liggen nog te grote struikelblokken. Als je de elektrische auto groot wil maken, moet je hem eerst overal inzetbaar maken
Laurens zegt
Het wordt een topper!
Oh, kost minstens 5 keer meer dan een C1, en de accu afschrijving is meer dan je daar ooit aan brandstof in zult gooien: laten we dan maar windmolens gaan bouwen…
Ahura zegt
Jammer voor Mitsubishi. Die kunnen immers beter een zuinigheidsimago en verkoopboost gebruiken van PSA..
JPM zegt
Wow! Een Tata Nano kloon van Citroen? Het moet niet veel gekker worden. Neem eens een foto van een Nano en leg hem naast dit ding.
Citrofiel zegt
@JPM: Het uiterlijk is vrijwel gelijk aan dat van de Mitsubishi i, en die was al in 2006 op de markt, ver voor de Nano…
Ahura zegt
En de concept car al in 2003 :P
Cantago zegt
@Ahura: die ziet er nog fatsoenlijk uit! Maar wat zie ik hier voor een gedrocht? Zo verschrikkelijk smal, moet dit straks echt door onze straten gaan rijden? Ik overweeg om de eerste beste die ik zie omver te duwen, lekker puh! Wat een misbaksel weer zeg… overdekte elektro-scooter (*scheld nog even door…)
Ahura zegt
@Cantago: die ziet er vrijwel hetzelfde uit maar oke.. ;) Tja hij is zo smal omdat het in Japan een keicar is. Die moeten zich houden aan max. lengtes en cc’s
Cantago zegt
@Ahura: hij is ook verre van mooi, maar een stuk beter dan dit gedrocht hier boven! En die max. lengtes en cc’s vind ik prima, zolang je die auto’s dan maar in eigen land houdt;)
Duppie zegt
@timberleek
“nu is dat normaal gesproken beschermt dmv de lader. maar als je in een cellenpakket een kapotte cel hebt die niet oplaad. Dan krijg je zodra de andere cellen vol zijn, dat de lader niet afslaat omdat die nog geen hoog genoeg totaal voltage meet. dus hij laat door => boem.”
Dan gebruik je een foute lader, lithiumcellen moet je gebalanceerd opladen. Op grote packs zoals in elektrische auto’s heb je ook nog een meer geavanceerd pack-management systeem die defecte cellen automatisch uitschakelt.
laulau zegt
citroens antwoord op tata!!!!!
Esprit_de_Flandre zegt
@Ahura: wees gerust, Mitsubishi zal mooi verdienen aan de PSA-varianten. Daar doen ze het voor, er zullen er meer verkocht worden van die twee apart dan van de Mitsu-versie.
Met zijn actieradius en snelheid ideaal voor woonwerkverkeer. Als hij betaalbaar is zou ik dit ding zeker overwegen.
timberleek zegt
@duppie
ja je moet ze ook gebalanceerd opladen. Maar ook dat gaat lang niet altijd goed. Het is wel veel beter als gewoon laden op de uiterste cellen. maar Ook met gebalanceerd opladen ontstaan problemen.
Lennart95vdk zegt
tsja, het blijft natuurlijjk gewoon een Mitsubishi met citroën logo…
tvrspeedsix zegt
waarom is dat ding zoooooo verrekte lelijk,. hoe moeilijk is het??
Flapkees zegt
Ziet er gewoon uit als een gewone C1.. Vind het niet echt iets spectaculairs..
1NteNSe zegt
Geinig karretje ;)
Big Bol zegt
Ben benieuwd wat dit ding gaat doen qua verkopen. Jammer dat ie zo smal is, maar wel echt geinig!
sjazz zegt
@everybody:
de i-MiEV is een nette stadsauto. Hij trekt behoorlijk vlot op (tot zo’n 70 a 80 km/u). Dus voor woonwerkverkeer vaak ideaal. Van binnen redelijk hoge kwaliteitsstandaard: het blijft natuurlijk een Mitsubishi.
Alle concepten daargelaten blijft dit platform wel het meest productie-klare platform dat er in de electro-waggie branche is. Mitsubishi heeft dan misschien niet zoveel uitstraling als de grote Duitse merken, maar helemaal stom zijn ze ook niet.
Als ik er voor mijn werk een kon rijden zou ik daar niet zomaar nee tegen zeggen. Ben verder ook erg benieuwd naar de productieversie van de PX-MiEV. Dit zou wel eens een Hybride opvolger van de Outlander kunnen worden.
wimpie zegt
lijkt op tata nano
killioq zegt
orgineel, echt waar. ik ben wel blij als we straks ook van peugot en citroen een lancer evo krijgen.
Dikke zegt
Die Fransen fatte alles van de Jappaners!! Bv.de Peugeot 107/Citoën C1, dat is ook gwn een Aygo.
Bedenk zelf is wat!
Ahura zegt
@Dikke: Leer zelf even fatsoenlijk Nederlands
jodocus zegt
Een citroën met achterwiel-aandrijving..!
Waar gaat dat heen ?