Je zou het misschien niet zeggen, maar er waren alles bij elkaar minder files in 2009 dan in voorgaande jaren. De filezwaarte (lengte x duur) is gemiddeld met 14% afgenomen ten opzichte van 2008, wat natuurlijk grotendeels komt door de crisis/economische situatie/etc. Vooral de spitsuren waren minder druk: in de ochtendspits bedroeg de daling zelfs 19%.
In de avondspits stond er over het algemeen 15% minder file. Daar stond tegenover dat de weekeinden juist drukker waren, mede door de vele wegwerkzaamheden. Vooral op de A2 tussen Utrecht en Breukelen was het regelmatig een drama, maar ook op de A50 tussen Arnhem en Nijmegen.
Over het algemeen waren de weersomstandigheden in 2009 gunstiger, al waren er een paar uitzonderingen: de eerste werkdag van het jaar bijvoorbeeld, en natuurlijk de afgelopen sneeuwwitte periode. De topper was donderdag 17 december met een nette 670 km stilstaande autootjes, ondanks alle waarschuwingen en weeralarmen. “De ANWB concludeert hieruit dat werknemers nog onvoldoende handelingsperspectief hebben om drukke spitsuren te kunnen mijden.” Nice one.
Als uitsmijter roept de ANWB het volgende: “Het is mogelijk dat weggebruikers die dagelijks in de file staan de daling in filezwaarte niet als zodanig ervaren.” Ah, vandaar.
Cantago zegt
Weeralarms? Is het niet weeralarmen???
-edit: kan allebei, maar alarmen is idd gebruikelijker; is veranderd, thx-
EJS zegt
het meervoud van alarm is alarmen, dus het is ook weeralarmen.
OT mooi dat de filedruk daalt!
EJS zegt
oh, cantago was sneller en het is al veranderd:)
Punk zegt
het is weeralarms guys beter verander je terug. ;)
EJS zegt
@Punk:
weeralarmen tussen dubbele aanhalingstekens haalt op google 66.800 hits, weeralarms tussen dubbele aanhalingstekens levert 682 hits op.. Ik denk dat duidelijk is welke term het meest ingeburgerd is;)
zdev zegt
Ik heb de oplossing:
1) Ambtenaren
Overheden verplichten om kantoren aan de randen van steden te hebben, in plaats van in (dure) binnensteden. Ambtenaren moeten binnen 10KM van hun werk gaan wonen. Anders krijgen ze minder salaris. En ze moeten met het OV.
2) Rijlessen inzetten op doorstroming
Leuk hoor, dat rijden 2.0. Het wordt tijd voor rijden 3.0: rijd door! Als het veilig harder kan, doe het dan. Dat bevordert de doorstroming. Onnodig een ander ophouden is een economisch delict.
3) Werk een dag thuis. Dat scheelt echt.
Thomas Bol zegt
In de spits nooit files ´s ochtends :) Vanaf Nieuwegein over de A2 en A12 naar Driebergen.
JanJansen zegt
Minder verkeer betekent dus ook minder inkomsten van flitspalen en benzineaccijns voor Woutertje Bos.
Ik zie de belasting-bui al hangen.
Megakix zegt
…hmmm…toch heeft iedereen van Autoblog er weer ingestaan ! :-)
lincoln zegt
@Megakix:
je kan niet in de file staan ..
je kan hooguit de file zijn ..
borrelnoot zegt
In de file staan is toch echt een beetje een keuze. Als je er voor kiest om tot 0800uur in je nest te liggen dan sluit je idd aan in de rij. Ik rij elke dag Deventer – Utrecht en vice versa. ’s ochtends 0600uur in de auto en gewoon ’s avonds om 1700 thuis op de bank met een biertje hoor. Tis maar net wat je zelf wil.
Dimocash zegt
@borrelnoot:
dit is niet voor een ieder weggelegd.
het heeft te maken met de openingstijden van je werkgever.
ik kan me bedenken dat als je op een callcenter of in een winkel werkt dat je niet om 7 uur op het werk kan zijn.
Ik heb zelf gelukkig de mogelijkheid om 7 uur te beginnen en half 4 naar huis te gaan.
Hierdoor heb ik inderdaad weinig file, maar mijn collega’s van de helpdesk hebben die luxe helaas niet….
Pim Brussee zegt
Minder files, dus minder brandstofgebruik. Snapt u nu waarom de belasting op brandstof per 1 januarie omhoog gaat?