Ergens werd het ook wel eens hoog tijd dat de Aston Martin Valkyrie eens uitgeleverd wordt.
Wil je je oud voelen? Besef dan dat 2016 dit jaar vijf jaar geleden is. De Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio zou dit jaar onthuld worden. De Opel Astra, die nu hard aan vervanging toe is, is de Auto van het Jaar. In mei 2016 zou Red Bull Daniil Kvyat omwisselen voor een opkomend talent in de Red Bull auto. Dat ging het opkomend talent in kwestie goed af en de 18-jarige Max Verstappen werd de jongste Grand Prix-winnaar ooit. Inmiddels zit de Nederlander al weer bijna vijf seizoenen bij Red Bull.
AM RB 001
Nu we het toch hebben over Red Bull F1: die kondigden samen met F1 partner in crime Aston Martin aan dat ze de heftigste straatauto van het moment gingen bouwen. Dichter bij een F1-auto met nummerborden kan je niet komen. Klanten mochten hem binnenkort bestellen. Het project AM RB 001 (Aston Martin Red Bull) werd in juli uit de doeken gedaan. Dat is deze zomer dus vijf jaar geleden. Vijf jaar. Zo lang is dit project al gaande.
Valkyrie
Ondertussen heeft de creatie een wat meer passende naam, namelijk Aston Martin Valkyrie. Voor de auto zelf maakt het niks uit dat zijn geboorte moeizaam gaat. De specs waren dusdanig indrukwekkend gepland dat het zelfs nu nog één van de snelste auto’s met een nummerbord kan zijn. Sowieso kun je dat al zien aan de vormgeving, er zitten veel gaten in de koets om de auto zo aerodynamisch mogelijk te maken.
Ook de krachtbron mag er zijn. Het gaat om een lichtgewicht V12 van Cosworth. De motor meet 6.5 liter maar is bovendien natuurlijk ademend en raast tot 11.000 toeren per minuut! Het blok is licht omdat de hele auto zo ongeveer een veertje is: er wordt gericht op een gewicht van minder dan 1.100 kg. De motor levert vervolgens iets over de 1.000 pk, met een overboost functie die voor alles tot en met 1.130 pk kan zorgen. Deze overboost-functie is te danken aan een hybridesysteem die gebruik maakt van een welbekende F1-techniek: Kinetic Energy Recovery System, afgekort tot KERS. Deze kan kinetische energie, door bijvoorbeeld remmen, omzetten naar een elektrische boost. De Ferrari LaFerrari heeft dergelijke techniek aan boord.
Busje komt zo
Leuk, maar, waar blijft die Aston Martin Valkyrie nou? Aston Martin heeft tijdig persmateriaal uitgebracht van de auto terwijl ze aan het testen zijn, op de openbare weg of op het circuit. Er kwam een stuk naar buiten waar men nog aardig kritisch was over hoe capabel de Valkyrie is. De auto schrappen stond zelfs op de optielijst! De 150 exemplaren van de Valkyrie hebben allemaal al een baasje gevonden wanneer deze in productie gaan. Schrappen zou een domper van jewelste zijn. Aston Martin blijft maar roepen ‘dat ze er mee bezig zijn’.
Midden 2021
Tobias Moers, CEO van Aston Martin, heeft nu echter weer goed nieuws. De auto gaat gewoon door en ook al zijn ze er nog niet, het eindpunt nadert. Moers zegt dat tegen 2021 de eerste klanten hun Aston Martin Valkyrie mogen ophalen bij de dealer. Tevens biedt de CEO zijn excuses aan voor het lange wachten. Ach joh, wat is vijf jaar op de heftigste straatauto van het moment – en vijf jaar geleden. (via Road and Track)
ar156sw zegt
Benieuwd of hij de belofte waar gaat maken, of dat het een gevalletje XJ220 wordt…
Dakhaas zegt
@ar156sw: dan zou het dus helemaal goed komen :) Wat een icoon en bazenbak is die XJ220!!!
raceface zegt
Best toevallig, ik zat me gister nog af te vragen hoe dit project van AM zou eindigen… hoe dan ook een legendarische auto. Als ie gebouwd en geleverd wordt zal het een van zo niet DE heftigste straat legale auto’s ooit zijn, mochten ze de auto schrappen en zou het blijven bij een aantal pre productie modellen zou het zonde zijn maar zouden deze ook als klassieker in een verzameling eindigen en zou het ding immens veel geld waard worden. Ben blij dat dat laatste niet het geval lijkt te zijn.
Robert zegt
Tja, een periode van vijf jaar om van de grond af een nieuw automodel te ontwikkelen, is voor de meeste fabrikanten helemaal niet zo vreemd hoor. Helemaal als zo’n model de grenzen opzoekt qua performance en exclusiviteit.
Loek zegt
@RRRobert: van eerste brainstorm tot eerste auto die van de band rolt niet. Maar toen de AM RB 001 gepresenteerd werd, zal deze ook niet uit de lucht gevallen zijn. Daar kan een proces van maanden, wellicht jaren aan vooraf gegaan zijn.
mashell zegt
Ik zou denken dat een auto waar je er een miljoen stuks van wilt verkopen een stuk lastiger is te ontwikkelen dan een miljoenen kostende sportwagen waarvan er maar een tiental of zo gemaakt worden.
vacano zegt
mijn vrouw begrijpt niet dat ik zoveel geduld heb om 5 jaar te wachten op een nieuwe auto
Frenkyboy zegt
Doet me gelijk denken aan ‘die andere’ auto. In 2017 liet Mercedes-AMG weten dat het een hypercar ging bouwen op basis van hun Formule 1-auto. Ook die wordt ergens dit jaar verwacht volgens mij. Ben benieuwd naar de autoblog proefrit en vergelijking tussen die 2! :)
Alfarobert zegt
Max zou er 1 krijgen van Aston Martin. Denk dat hij hem nu zelf moet gaan betalen als hij er 1 wil.
bernoulli zegt
Nu krijgt hij een in licentie gebouwde Civic.