Je kunt discussiëren over de feitelijke bijdrage die hybride voertuigen leveren aan een beter milieu. Boze tongen blijven volhouden dat hybride auto’s minstens net zou vervuilend zijn als conventionele auto’s, wanneer gekeken wordt naar de gehele life-cycle van productie tot ontmanteling. Maar goed, als je de opvatting deelt dat hybride auto’s werkelijk bijdragen aan een beter milieu, geef dan eens het goede voorbeeld. Dat is precies wat bestuursvoorzitter Peter Bakker van postbedrijf TNT heeft gedaan. Zijn Porsche die een flinke slok brandstof wel weet te waarderen, heeft hij verruild voor een zuinige Toyota Prius.
Bakker weet ook wel dat dit een druppel op de gloeiende plaat is, maar je kent de slogan misschien wel: “Een beter milieu begin bij jezelf”. Ik vind het dan ook een klasse maatregel, want hoe vaak hebben mensen hun mond niet vol met allerlei maatregelen voor een beter milieu, die ze zelf vervolgens naast zich neerleggen. Praten over een beter milieu is heel wat anders dan er werkelijk iets aan doen.
Privé verruilde Bakker dus zijn Porsche voor een Prius. Zakelijk rijdt hij in een hybride Lexus. Het TNT concern kijkt ook naar mogelijkheden om op grotere schaal de uitstoot van CO2 terug te dringen. Het wagenpark van 50.000 auto’s moet energiezuiniger, vindt Bakker. Hiertoe lopen er al initiatieven. In Amsterdam rijden op proef bestelwagens van TNT op biodiesel en in Londen worden elektrische vrachtwagens getest. (via: zibb.nl)
Jellert zegt
Hahahahahah ontzettende loser, koop dan die electrische sportwagen (Tesla?) of een op ethanol of biodiesel met filter.
Rick zegt
Zoals jullie zelf al zeggen is een Hybride auto even vervuilend, hoeveel keer moet dat nou nog aangetoond worden. Het gaat niet om het productieproces van de auto zelf, maar om het productieproces van waterstof!
Klassiekerrally zegt
Het gebaar is lovenswaardig, hoewel je over de invulling ervan kan discussiëren. En dat ga ik nu dus niet doen ;)
Het aanpassen/aanpakken van een wagenpark bestaande uit 50.000 auto’s zet natuurlijk wel zoden aan de dijk. Respect voor de heer Bakker.
Rick zegt
Ik kwam trouwens laatst Femke Halsema tegen op de A4 bij de Shell thv het brugrestaurant en zij werd ook gereden in een Hybride. Vanzelfsprekend kon ik het niet laten om te zeggen dat ze een even vervuilende auto had als waarin ik reed :).
brad_p zegt
klassegebaar, toch een auto minder die vervuilt in het stadsverkeer/filerijden
Jellert zegt
@ Rick klopt het dat ze een spoor van zwavel achterlaat?
w0o0dy zegt
Vrachtwagens en bestelbussen die remenergie kunnen opslaan en gebruiken voor het accelereren (met behulp van electromotoren) lijkt me een enorme verbetering voor het milieu met name bij gebruik in steden vervuilen vrachtwagens en bestelbussen nogal. Privé je Porsche wegdoen en een prius gaan rijden vind ik een beetje maf, maar zakelijk de GS450h, RX400h of de LS600h is wel een goede stap. Die dingen zijn toch altijd leeg op de chauffeur, de baas en zijn attachékoffertje na….
Stek zegt
Ik heb nog nooit iemand met een goede onterbouwing gezien waarom een Prius net zo vervuilend zou zijn als een Porsche? Beetje cafe praat ??
@Rick waterstof in de Prius of bedoel je dat niet?
Rick dos zegt
Ach ja, een Prius voor een Porsche. Goed hoor! Nu staat die Prius dus tussen zijn andere Porsches, Maserati´s en Lambo´s weg te rotten.
Héél symbolisch dit, lijkt me.
Lappy zegt
Een Prius rijden is een statement maken. Gaat niet erom of ie nou werkelijk beter is voor het milieu of niet.
OV, Hulpdiensten en Post/Koeriers diensten in milieuvriendelijke auto’s laten rijden zal al een stuk helpen in Nederland/Europa.
En dan nog de ontwikkelingslanden laten ophouden met het affikken van bossen voor landbouwgrond en extreem vervuilende energie centrale’s sluiten.
Ik pleit voor kernenergie :) er is veel veranderd sinds 1986.
Lappy zegt
@ Stek: wat denk je van de accu’s produceren?
wat daar voor chemische t*ring zooi in gaat :D
loyalty zegt
Denken jullie nu echt dat Peter Bakker zijn Porsche opgeeft?
Denk het niet kijk maar wat hij prive heeft staan.
Geldt hetzelfde voor Herna Verhagen heeft een dikke 5 serie staan.
Mr. R zegt
@Lappy: precíes! Puur en alleen om het statement te maken! ‘Hallo! Ik koop een Prius en ik doe m’n Porsche weg! Kijk eens hoe zuinig en milieubewust ik ben! Free publicity! Free publicity!’
Jeroen zegt
Haha, onze directeur ruilt zijn relatief zuinige XC90 in voor een Range Rover sport supercharged fuck de vervuiling vind het ook wel lekker zo’n zachte winter
autoblogger zegt
Ook gelezen op http://www.quotenet.nl/2007/01/09/153631.php
’s Morgens wordt hij in Rotterdam opgehaald door zijn chauffeur en beantwoord hij op de achterbank zijn e-mails. Hij vindt het leuk op de terugweg zelf in zijn Porsche 911 te rijden, maar meestal komt het er niet van. ‘Dan stapt hij weer achterin bij zijn chauffeur, om in de file verder te werken’, zegt een TNT-medewerker.
joep zegt
@loyalty, dit topic ging toch juist over wat hij prive had staan? Die porsche geeft hij juist wel op…
OT: Ik vind het een nobel gebaar, en mooi ook dat hij gaat kijken naar het gehele wagenpark van TNT. Of het al dan niet effectief is om hybribe te gaan rijden daargelaten, hij is van mening dat er iig iets moet gebeuren en neemt hier zelf het voortouw in, en dat vind ik een applausje waard.
HeadlightInYourMirror zegt
@ Rick dos
Uit betrouwbare bron weet ik toevallig dat-ie zijn andere auto’s daadwerkelijk heeft weggedaan en druk bezig is om z’n bedrijf milieubewuster te maken. En daar een aantal maatregelen t.a.v. het wagenpark voor heeft ingevoerd (deze week).
Petje af voor wat het bedrijf doet met dit soort zaken en de samenwerking met het WFP. Kunnen veel multinationals in NL een voorbeeld aan nemen.
Mr. R zegt
@autoblogger: Dan moet er dus iemand steeds die Porsche ook heen en weer rijden. Tenminste, als ie er alleen mee terug rijdt.
joep zegt
dodge pakt het iets anders aan. http://thrillingwonder.blogspot.com/search/label/cool%20ads op deze site staan aan aantal ‘coole advertenties’ waaronder ook een van dodge waarin juist afstand word genomen van een milieuvriendelijk imago :) (sorry ik eb geen flauw idee hoor je een plaatje in je reactie krijgt, als zijnde digibeet)
Willem Dierckx zegt
En waterstof ipv hybride?
Jullie zochten toch een oplossing voor de enorme hoeveelheid elektriciteit naar het schijnt die je nodig hebt om water om te zetten naar waterstof en zuurstof.
Er is zoveel verspilde energie hier in Belgie.
Ik wil hier nu niet het elektriciteitsbeleid mee afbreken maar.
Het is zo dat de kerncentrale hier in Belgie het grootste gedeelte elektriciteit produceert, deze energieproductie is ongeveer constant, zowel overdag als snachts, overdag wordt deze ongeveer volledig gebruikt, maar snachts bijna niet, dit wordt dan aangeboden onder een ZEER gunstig tarief om het toch kwijt te kunnen, en laten ze al die lichtpalen aan de autostrades branden om toch die hoeveelheid energie kwijt te kunnen. Want deze moet opgebruikt worden.
Dit is nodig want een kerncentrale kan niet voor een nacht stilgezet worden.
Het proces om optestarten of stil te leggen duurt 3 dagen dacht ik.
Als we nu de lichtpalen snachts uitschakelen zoals in alle andere landen, en deze GROTE hoeveelheid elektriciteit produceren om waterstof aan te maken, kunne we deze zeeeeer goedkoop aanmaken, en het milieu een groot stuk helpen.
Ik zou graag jullie mening hierover horen, of maak er desgewenst een nieuw toppick van want ik zou niet weten hoe ik dat moet doen ;)
Het is misschien wel een groots idee en zie ik wrs weeral een aantal dingen over het hoofd ;D maar het is toch geen slecht idee, alleen weet ik niet hoe ik het moet aanbrengen, maar met het hier te posten is het toch al een eerste stap ;)
Greetz Willem
Stek zegt
@ lappy heb jij geen accu in je auto dan? Het hangt er ook maar vanaf hoe het productie process wordt gedaan. Indien men het zo doet dat er geen vervuiling het milieu in gaat lijkt mij weinig aan de hand. Indien je ook het afvoeren van de accu milieu vriendelijk doet is het ook geen probleem. Je moet uiteraard niet de auto na gebruik de sloot in flikkeren nee. Maar ik heb de cijfermatige onderbouwing nog niet gezien, komt toch meer neer op een vooroordeel van het zal wel milieu onvriendelijk zijn of men is bang voor de verandering. Wellicht is het minder milieu vriendelijk dan het lijkt misschien ook niet.. ik kan het zo vanachter mn computer niet zien. Maar ik sta wel open voor de mogelijkheden en ga dit niet meteen afbranden wat hier toch wel de standaard is op autoblog.
joep zegt
http://farm1.static.flickr.com/137/318411150_6f2c954ab7_o.jpg op deze link staat alleen die advertentie
Mr. R zegt
@Joep: voor de luie lezers, hier ook als plaatje:
Timmie zegt
Een Tesla kan ie niet kopen, want die zijn allang uitverkocht (dacht ik…)
joep zegt
@mr. R, dank dat trucje moet ik toch ook nog eens een keertje leren…
Markus zegt
Haha Mr R, goeie!
Porsche voor een Prius, ik dacht die vent spoort niet. Totdat ik dan zie dat ie eigenlijk stiekum de hele tijd een Lexus hybride rijdt. Das toch heel wat anders.
Als ie verplicht zakelijk ook in die Prius moest rijden deed ie dat echt niet. Ik wed dat die Prius van hem over een jaar een kilomterstand van 1500 heeft ofzo.
Mr. R zegt
@joep: Het staat boven het reactievakje ;)
En dan dus zonder die punten tussen img src.
Fej zegt
ik kan me inbeelden dat hij niet zo blij was toen hij voor de eerste keer het gaspedaal neer duwde.
loyalty zegt
Joep,
Dat heeft hij reeds gedaan ze mogen nu nog uit 11 merken kiezen en daar mag het klootje volk geen toyota meer kiezen.
Mr. R zegt
Ow, hierboven heb ik dus proberen uit te leggen hoe het moet, maar het is gedeeltelijk verdwenen. En nu staat ook nog elke reactie cursief! Iets met zo’n i? Foutje!
Porsche Fan zegt
Ja want een kneus
ik had dat zeker niet gedaan :O
maa ja daar ben ik dan een te gorte porsche fan voor
Porsche Fan zegt
Nou ja misschien als porsche met de cayenne hybride komt
kan die hem weer in ruilen die prius :P
duh... zegt
voor zover ik weet is een hybride lexus iets anders dan een prius
met een hybride lexus valt prima te leven….
joep zegt
@mr. R bedankt dan ga ik het nu maar echt eens proberen.
Een advertentie van Bentley die ik persoonlijk erg mooi vind. En ook nog enigzins ontopic, want bentley is nou ook niet echt en merk dat zich druk maakt om een milieu-vriendelijk imago.
joep zegt
hmm niet gelukt, nog eens proberen.
joep zegt
het mag niet zo zijn geloof ik :( , daarom dan maar gewoon de link http://farm1.static.flickr.com/138/327963886_ae35499c34_o.jpg
justfendi zegt
Ik denk dat dit meer een gebaar was vanuit een strategisch oogpunt, aangezien topmannen van de grotere bedrijven al geruime tijd onder vuur liggen vanwege hun niet onaangename jaarsalarisen en onacceptabele bonussen.. Ik durf te wedden dat deze heer nog een heerlijke sportwagen onder de doek heeft staan voor zn vrije tijd..
Barry330cd zegt
Alsof het milieu ineens opveert nu er een paar hybride auto’s rondrijden. Het broeikaseffect is mondiaal een probleem en de uistoot van alle auto’s wereldwijd draagt daar dan 2% aan bij. Dus 98% van de CO2 vervuiling komt van andere bronnen. Pak dat eens aan zou ik zeggen, zet meer zoden aan de dijk lijkt me.
mvagusta - back in HOLLAND zegt
Optimist! :)
Florijn zegt
goed gebaar goed gebaar maar ik denk inderdaad dat de overheden maar eens wat wetgeving of stumulerende middelen moet gaan gebruiekn om het gebruik van broeikasgasuitstotende machienen te bepereken
Florijn zegt
()
ben ook even aan het oefenen met het invoeren van een jpg’tje
wel ontopic hoor ;)
Torquestein zegt
Dhr. bakker is niet alleen goed in zijn vak als bestuurder van een multinational, maar ook ontzettend goed in marketing! Toch hulde voor deze man die het voortouw neemt, en niet eerst zijn personeel op rantsoen zet wat vervoersmiddelen betreft.
Helaas moet ik hier wel aan toevoegen dat het in het bekrompen Nederland van u en ik noodzakelijk is, “”””het is toch ook een schande dat zo’n man in zulke dure auto’s rijdt en zo veel geld verdient””””” Mensen hou op te zeuren en laat deze grootgrutters lekker hun geld uitgeven! daar hebben ze uiteindelijk ook hun nek voor uitgestoken of dragen een geweldige verantwoordelijkheid.
Deze laatste alinea is een beetje oftopic maar het moest er even uit! neem een voorbeeld aan onze oosterburen, hoe groter de auto hoe succesvoller je bent, hier werkt het wel…. Danke Deutschland!!!
B-RS4™ zegt
stom en goed tegelijk…maar is inderdaad een druppel op een hete plaat.
Jappy zegt
Wat een loser, ik zou die Prius er dan gewoon bij kopen!
Jappy zegt
@Mr.R: dat is wel een erg goeie reclame!
R-Alph zegt
Zo’n Prius…. dat staat toch niet voor een vila?
Ericc zegt
Wat een sukkel
Citrofiel zegt
Hè bah, niet nog zo’n gast, niet nog zo’n Prius… Bah, bah en nog eens bah! Het heeft niet eens effect!
Ik hoor duidelijk bij de “Boze tongen”. ;)
Citrofiel zegt
En die Dodge en Bentleyreclames… GEWELDIG! Hoewel ik het niet met Dodge eens ben, er moet wel wát gedaan worden aan het milieu, maar met hybride lukt dat volgens mijn boze tong niet.
Ruben zegt
@ Citrofiel
En waarom lukt dat met ’n hybride niet? Met de hybride-diesel van PSA zeker wel?
In de binnenstad rijdt zo’n hybride grotendeels op z’n electromotor en dus geen schadelijke uitstoot.
Goed voorbeeld uiteraard dat ie zo’n prius rijdt maar wil niet metee zeggen dat iedereen overstapt daarop.
Zo’n hybride lexus zal ongetwijfeld wel lekker rijden ;)
RenJie zegt
@Barry330cd
Je hebt wel gelijk, maar als die hybrides nou een steentje kunnen bijdragen aan het milieu, dan heb je in ieder geval die 2% gereduceerd.:P Het brein komt wel tot een oplossing;)
RenJie zegt
sorry [tot] moet [met] zijn, of maakt dat nou niks uit?
joep zegt
@citrofiel, ja die van bentley is idd helemaal super he? Gewoo heel de essentie van het merk in een foto gevat :)
Patrick zegt
Hoi,
Een porsche 911 is helemaal niet ZO onzuinig hoor! 1 op 9 moet zeker lukken.
Mzzl!
marcel ter heide zegt
Peter Bakker is niet meer dan een persoon in dienst van TNT die alleen maar zijn zakken vult met het geld dat de postbode voor het bedrijf verdient.
Salaris: 1300 euro per uur
per jaar: 2.9 miljoen en dit jaar naar 3.8 miljoen euro
Bonus van 55% extra
en…………meneer ontvangt 44% extra in aandelen……….. aantal aandelen: 30.079…………dank je wel, da’s snel “verdiend”!
En ik mag mij dag in dag uit voor 1450 euro kapot sjouwen.
Trekt U maar de conclusie. Hoezo 11.000 postbodes eruit!!
Postzegel 25 cent en iedereen een acceptabel salaris en het probleem (wat er niet is) opgelost!
Wat een eikel, “denk aan het milieu”, aan zichzelf zul je bedoelen!!
Financieel topman Jan Haars stapt op bij postbedrijf TNT. Hij vertrekt uiterlijk eind maart, afhankelijk van hoe snel er een opvolger wordt gevonden.
Problemen
Het vertrek van Haars heeft te maken met problemen in de top, erkent het bedrijf. Het zou gaan om ’te grote verschillen in de manier van leiding geven’.
‘Geen ruzie’
Er zou geen sprake zijn van ruzie tussen Haars en topman Peter Bakker en ook géén financiële tegenvallers of andere problemen.
Gouden handdruk
Haars krijgt een gouden handdruk mee van zo’n 1,4 miljoen euro. Hij was drie jaar, in functie als financieel directeur.
geert zegt
als je het totale productie proces van een prius eens tegen licht houd
dan is de prius best wel milieu vervuilend met allemaal accu’s aan boord
daar komt bij dat de huidige werkelijke brandstof verbruik hoog is tegen een auto die licht is van gewicht
met een normale auto kun je zuiniger rijden!!!!!!
zie testen in de autobladen
dus hybride rijden ?
teveel nadelen
ruimte verlies
hoger brandstof verbruik
vervuilende accu ‘in deproduktie en in verwerking naar afval als de accu defect is
hogere gewicht dus meer slijtage banden en andere delen vergeleken met een andere auto die lichter en zuiniger is en met de dezelfde afmetingen
noem een een paar voordelen ?
Joop zegt
@Geert
Jij komt écht van een andewre planeet zeg….
Maak je lagere school eerst eens af.
Nick zegt
@Ruben:
Omdat de productie van de Prius bijna 30 maal zoveel energie vergt als het produceren van een Golf 4.
Én die elektromotor word aangedreven door een accu, en die accu word opgeladen door een dynamo die weer door de benzinemotor word aangedreven.
Het is simpelweg het probleem verschuiven.
Je stoot niks uit als je weinig vermogen nodig hebt, maar dubbel zoveel als je accu leeg is en je rijd op de snelweg.
Ook zijn er veel verliezen bij het omzetten van mechanische energie naar elektrische energie en daarna weer naar mechanische energie.
Conclusie: Het enige waardoor de Prius “milieuvriendelijk” is, zijn resp. de kleine motor en de ærodynamische vorm.
Dus je bent net zo goed af met een Lotus Elise/Exige of zelfs een Europa.
Nick zegt
BMW en VAG zijn wat dit betreft veel beter in het verbeteren van emissieproblemen en brandstofverbruik.
Ook GM heeft een degelijk concept in handen; het Displacement on Demand systeem.
VAG probeert alle nu motoraangedreven systemen (waterpomp, airco, oliepomp, stuurbekrachtiging) door een elektrisch systeem te vervangen die een veel hoger rendement heeft.
Ook werkt het stratified FSI injectiesysteem veel beter dan MPI of SPI injectie.
BMW heeft EfficientDynamics waarmee de energie van het voertuig bij het remmen om word gezet in elektrische energie om de accu op te laden.