Artificial Intelligence verovert de wereld en nu ook je auto. TNO laat met A.I. nu je auto de toekomst voorspellen.
De ontwikkelingen rondom kunstmatige intelligentie gaan razendsnel. Als we zouden willen zouden we alle artikelen online kunnen laten schrijven door ChatGTP en onze overheid gebruikt A.I. om de randen van onze privacy te verkennen.
Ook in de autoindustrie maken autobouwers gebruik van Artificial Intelligence. Zo wordt er uitgebreid getest met zelfrijdende auto’s en er wordt ook geëxperimenteerd met slimme veiligheidssystemen.
TNO laat zelfrijdende auto toekomst voorspellen
In het jaarverslag van TNO (de Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek) vindt het AD dat ook TNO hier afgelopen jaar flink mee getest heeft.
Met behulp van A.I. heeft TNO namelijk een zelfrijdende auto succesvol de toekomst laten voorspellen. Met behulp van kunstmatige intelligentie kan de auto namelijk voorspellen wat er enkele seconden in de toekomst zal gaan gebeuren.
Dat lijkt wellicht niet veel, maar in gevaarlijke verkeerssituaties telt elke seconde. Levens kunnen in secondes gered worden.
Zelfrijdende auto heeft probleem
Testen met zelfrijdende auto’s in bijvoorbeeld San Francisco toonden aan dat autonoom rijdende auto’s moeite hebben met onbekende situaties en dan geen beslissing kunnen nemen.
Met dat gegeven ging TNO aan de slag en met behulp van kunstmatige intelligentie kan de auto leren hoe met welke situatie moet worden omgegaan. Dat begint met het inleren van voorbeeldsituaties. Met dat als basis kan de auto leren redeneren.
Omgaan met het onbekende
In veelvoorkomende situaties weet een zelfrijdende auto inmiddels prima wat die moet doen, maar het gaat erom dat de auto in de toekomst altijd weet wat hij wanneer in welke situatie moet doen. De nieuwe in zelfrijdende auto’s door TNO geteste A.I. zorgt ervoor dat een autonoom rijdende auto beter met die onbekende situaties om kan gaan.
Dat is de ratio, maar ook de menselijke waarden moeten in het systeem geladen. En dat is een belangrijke voorwaarde voor de toepassing van dit soort systemen in de echte wereld.
Met het nieuwe systeem kan de kunstmatige intelligentie in de auto enkele seconden vooruit voorspellen welk gedrag op de weg verwacht wordt. In een testsituatie op een testbaan is de proef in ieder geval succesvol verlopen.
Moreel kompas
De reden dat TNO onderzoek doet naar A.I. is om een moreel kompas te bij robots aan te leren. Robots moeten dan leren om zelf afwegingen te maken. We zijn benieuwd hoe TNO de robots om leert gaan met het zogenoemde trolleyprobleem en wie in de eventuele rechtszaken achteraf de schuld krijgt. We gaan het zien.
Afbeeldingen zijn illustratief en betreffen niet de TNO testauto’s
Bo1972 zegt
Ok, dus ik neem aan dat Jomanda ook betrokken is bij dit onderzoek?
potver7 zegt
Pfff jongens hou toch op.
Kunstmatige intelligentie is niks anders dan het leren van situaties. Kunstmatige intelligentie verzint niks, en kan dus zeker niet de toekomst voorspellen.
Die autonoom rijdende auto’s in San Francisco wisten niet in alle situaties wat ze moesten doen; het lijkt me sterk dat de ontwikkelaars van die auto’s niet al lang aanvullende data hebben gevoed zodat die auto’s in die gevallen wél correct met een situatie om kunnen gaan.
En dat is TNO nu ook aan het doen. Prima natuurlijk dat TNO naar onderzoeken en praktijkervaringen in het buitenland kijkt bij het ontwikkelen van hun systeem, maar ze moeten nu niet gaan lopen doen alsof ze veel slimmer zijn dan andere bedrijven. En je kunt er 200% zeker van zijn dat ook het systeem van TNO situaties tegen gaat komen waar het geen antwoord op heeft.
basman147 zegt
De Audi A8 en de Mercedes S-Klasse gebruiken dit nu al om bij zijdelingse crashes te voospellen wanneer een inkomend object simpelweg niet meer kan stoppen > op dat moment wordt de auto aan een kant verhoogd en worden de airbags op scherp gezet. Alleen snellere chips staan toe dat er meer situaties kunnen worden bekeken zodat de modellen steeds meer kunnen worden verfijnd.
AI is domweg het volgende toverwoord na cryptocurrency en blockchain waarmee goedgelovige investerders van hun geld worden gescheiden. Het wachten is op het eerste business-model waarmee die 3 worden gecombineerd, dat bedrijf gaat echt binnenlopen… en na 10 jaar loopt het weer leeg.
potver7 zegt
Dat is geen ’toekomst voorspellen’ maar ‘reageren op een bepaalde situatie’. Je kunt je zelfs afvragen of er AI voor nodig is om zoiets te implementeren. Een radarsysteem dat een object detecteert van bepaalde grootte, dat op een bepaalde afstand met een bepaalde snelheid nadert, kan ook veiligheidssystemen triggeren.
mashell zegt
Stel je nu eigenlijk dat wat we nu “kunstmatige intelligentie” noemen gewoon nog steeds machine learning is? Want intelligentie verzint juist wel degelijk wat nieuws.
Jerry zegt
Ah oké, FSD à la TNO dus?
michiel_vandelft zegt
CHATGTP?