Even iets online bestellen het thuis laten bezorgen? Dan ben je dus gewoon de aarde aan het vernielen.
De busjes waarmee wij onze pakketjes bezorgd krijgen, maar waarmee ook winkels bevoorraad worden of CV-ketels worden geplaatst blijken namelijk bij lange na niet aan de uitstootnorm te voldoen. TNO heeft met een aantal populaire bestelauto’s zo’n 600 kilometer op de openbare weg gereden en daarbij met mobiele apparatuur de NOx-uitstoot gemeten. Resultaat: gemiddeld wordt de norm zo’n zes keer overschreden.
De grootste viezerik is volgens TNO de Opel Vivaro, maar de Mercedes Sprinter, Renault Trafic en Iveco Daily volgen op kleine afstand. Volgens de Euro V-norm, die voor bestelauto’s een jaar langer van toepassing was dan voor personenauto’s, mag er 280 milligram stikstofoxiden per kilometer worden uitgestoten. Terwijl de Sprinter Euro V daar met 1982 mg ruimschoots overheen gaat, laat datzelfde merk met de Sprinter Euro VI zien dat het wel degelijk mogelijk is; deze stoot slechts 175 mg/km uit.
Kijken we hier nog van op? Nee, natuurlijk niet. Het lijkt er inmiddels sterk op dat vrijwel alle fabrikanten niet aan de uitstootnorm kunnen voldoen. Of moet ik zeggen ‘willen voldoen’? Vermoedelijk schakelen de meeste fabrikanten de reductie van NOx in het uitlaatsysteem uit als de temperatuur beneden (of juist boven) een bepaalde waarde komt. Zogenaamd om de motor te beschermen, al is het terugdringen van brandstofverbruik een minstens zo aannemelijke reden. NOx reduceren kost namelijke energie, energie die een auto haalt uit zijn brandstof.
Ter volledigheid hieronder de testresultaten van TNO. De geteste motoriseringen zijn bij ons niet bekend en importeurs hebben aan de Volkskrant laten weten -hoe verrassend- zich niet te kunnen vinden in de resultaten. Zo zouden de Sprinters een niet originele opbouw hebben die voor extra luchtweerstand zorgt en zou de Trafic een ‘zeer hoge kilometerstand’ (100.000 km) hebben. Opvallend noemt TNO de bevinding dat bij volle belading de bestelauto’s slechts 10 tot 15 procent meer uitstoten.
Opel Vivaro – 2117 mg/km
Mercedes-Benz Sprinter – 1982 mg/km
Renault Trafic – 1967 mg/km
Iveco Daily – 1841 mg/km
Volkswagen Transporter – 1645 mg/km
Peugeot Expert – 1553 mg/km
Ford Transit – 1510 mg/km
Mercedes-Benz Vito – 1225 mg/km
Peugeot Boxer – 914 mg/km
Volskwagen Caddy – 786 mg/km
Mercedes-Benz Sprinter (Euro VI) – 175 mg/km
Met dank aan Maarten voor de tip.
ThomasBol zegt
Zijn al deze busjes Euro V op de Sprinter 175 mg/km na? Inmiddels wordt Euro V namelijk bijna niet meer verkocht.
swid zegt
@thomasbol: In dat geval is het onderzoek nu al waardeloos.
mrrallycross zegt
Nederland gooit z’n eigen ramen in door de regelgeving. Er kunnen makkelijk schonere busjes worden geproduceerd. Kijk maar naar Californië. Nederlandse regelgeving maakt deze busjes echter onverkoopbaar…
martinus zegt
@mrrallycross:
Uitstootnormen zijn Europees geregeld.
En een lagere NOx uitstoot met een Katalysator kan gewoon.
Maar kost geld.
Ook is door Felix Domke, Der Spiegel, ARD en DUH gisteren [url=http://m.spiegel.de/auto/aktuell/a-1092192.html]
gepubliceerd[/url] dat in ieder geval het Merk Opel uit het bovenstaande lijstje, gebruikt maakt van een cheating device.. motormanagement dat de NOx reductie alleen toepast bij een kamer/laboratorium temperatuur. [url=http://www.autobild.de/artikel/dieselabgas-manipulationsvorwuerfe-gegen-opel-7063673.html]Onder die temperatuur, met bijvoorbeeld de temperatuur van nu 15*C werkt de NOx reductie helemaal niet.[/url]
Aangezien de Astra, Vivaro en Zafira nogal populair zijn rijden er waarschijnlijk tienduizenden van rond. En vergiftigen ze ‘as we speak’ honderdduizenden weggebruikers.. simpelweg.. omdat het niet warm genoeg vandaag is.
Dizono zegt
@martinus: zoals in de tekst staat gebeurt dat vaker. Zo zouden onder andere ook Renault en Mercedes van dergelijke technieken gebruik maken. En gezien uit diverse tests blijkt dat vrijwel geen enkele auto aan de norm voldoet, vermoed ik zelf dat zeer veel fabrikanten vergelijkbare technieken gebruiken.
Het zijn dan ook geen ontegenzeggelijk verboden defeat devices zoals VW die gebruikte, maar software die in een grijs gebied valt. Strikt verboden is het namelijk niet. Jarenlang hebben overheden een zo laag mogelijke CO2-uitstoot nagestreefd en dit is naar mijn idee een van de consequenties daarvan.
Je hebt je overduidelijk flink vastgebeten in de materie en daarom vind ik het des te spijtiger dat je je weer heel duidelijk laat kennen door je Opel-haat hier te botvieren.
martinus zegt
@Dizono: Je hebt helemaal gelijk dat andere merken waarschijnlijk vergelijkbare methoden toepassen. 600% overschreiding wordt niet bepaald door de onnauwkeurigheden in de testmethode. Dus ook Renault, Mercedes, VW Iveco en andere zitten hardstikke fout met hun praktijkuitstoot.
En met de grote verschillen, kan het ook naar mijn overtuiging niet anders zijn dat er ook iets kunstmatigs is bij die merken dat de uitstoot verlaagd.
Verschil met Opel en VW is, dat bij die merken, het cheating device ontdekt it..
Opel zet de katalysatie / NOx reductie op een allerdaagse dag, als vandaag uit.. en via de software alleen aan binnen de parameters van de NEDC.. alleen binnen die specifieke tourenrange, alleen voor die specifieke temperatuurrange, alleen voor die specifieke snelheden..
Zo’n stukje software, doet het alleen aanzetten van de NOx reductie onder de specifieke omstandigheden van tempratuur, toerental, snelheid van de test, waarschijnlijk maar met 1 doel: de uitkomst van zo’n test doorstaan.
De RDW (verantwoordelijk typegoedkeuring) doet momenteel ook onderzoek, naar de overige merken. Ik hoop als daar ook uitkomt dat de NEDC uitstoot kunstmatig laag lijkt tegenover de praktijk, dat bij alle merken de software onderzocht.
De hoge, hoogste uitstoot van de Vivaro valt wat mij betreft nu ook te verklaren, overwegende dat er dezelfde Ecotec technologie onder de kap ligt als in de dieselastra en zafira.. Dat andere merken als VW dezelfde sjoemeltechniek gebruiken als VW is in ieder geval een stapje verder in de info over Dieselgate
bergmm zegt
@martinus: Jep, bij veel bedrijven (en zeker waar korte stukjes gerede word!) word achteraf bijvoorbeeld het roetfilter weggehaald omdat de meeste diesels zo efficiënt zijn en weinig restwarmte afgeven, dat deze niet eens meer op temperatuur komen of blijven, hierdoor anders het filter verstopt raakt of continu regenereert op onmogelijke momenten.
Bij veel merken word de EGR ook bij diverse omstandigheden kunstmatig dicht gehouden omdat de temperatuur, toerental en belasting zorgen voor zeer grote vervuiling inwendig, hoger brandstof verbruik en een motor die niet mooi loopt. In combinatie met het roetfilter het recept voor storingen en een hogere verbruiksopgave.
EGR systemen werken/openen altijd onder deellast, dit percentage van belasting is per motor weer verschillend en heeft de fabrikant (al dan niet softwarematig) ingesteld.
Het zou mij ook niet verbazen dat veel software zo gemaakt word dat de opening van de EGR zo geregeld word dat deze maximaal/ideaal geopend word voor de range waarin getest word. Tevens de motor al goed warm is voor de test en ook niet onbelangrijk, veel energieverbruikers als airco en verwarming uitgeschakeld zijn.
eklasse zegt
@Dizono: als jij gewoon een plaatje van een Vivaro had geplaatst ipv de transporter was er waarschijnlijk minder olie op het vuur gegooid.
Beetje hypocriet.
willeme zegt
@eklasse: Het is gewoon een plaatje met busjes. Past bij de tekst. Daarbij staat de Transporter ook in het lijstje. Volgens mij bedoelde @dizono het niet om olie op het vuur te gooien :-)
eklasse zegt
@willeme: dat zal allemaal wel maar als jij een lijstje maakt met de mooiste, de lelijkste, de snelste, de duurste of wat dan ook staat er geen ‘nummer5’ op de topicfoto.
VW was van de manipulatie software. Dit gaat ergens anders over. Vivaro staat op 1. Durf een plaatje van een Vivaro te plaatsen. Zo niet: hypocriet it is. Simpel toch?
willeme zegt
@eklasse: In die lijstjes worden nooit topicfoto’s gebruikt van de nummer 1:
Snelste pickup:
Nummer 1: GMC Syclone
Plaatje: Ford F-150
Snelste voorwielaandrijver:
Nummer 1: Dodge SRT-4
Plaatje: Alfa 156 GTA
Goedkope Coupe:
Goedkoopst: Peugeot 406 Coupe Duurst: CL65
Plaatje: Volvo C70
Snelste auto naar 300:
Nr 1: Regera
Plaatje: Bimoto
Meestal is het een plaatje wat er in voor komt, eigenlijk nooit de nummer 1 of nummer laatst. Kortom, het is gewoon een plaatje met busjes, er wordt verder ook niet over uitgeweid of een sneer gemaakt. Persoonlijk denk ik dat het gewoon toeval is.
eklasse zegt
@willeme: mooi dat je zo in de verdediging schiet.
Ik ga geen 10 andere voorbeelden opzoeken. In een vergelijkbaar artikel met ‘busjes’ op de rechterzijde van de normale website staat er al een.
Succes met Opel. $$$
dracae zegt
@eklasse: Kom op zeg..Willemse geeft hier netjes en gefundeerd antwoord, dat zouden we moeten waarderen.
Ook ik dacht even een momentje dat een VW plaatje vooral als clickbait was bedoelt, maar de uitleg is duidelijk en overtuigend. De eerste indruk is , ook bij mij, niet altijd juist.
lincoln zegt
@eklasse:
Red bull is de sponsor van Max ..
Opel de sponsor van autoblog ..
VAG de sponsor van TNO ..
dieselaer zegt
@martinus: Moet dit epistel nu echt achter elk artikel waar Opel in staat? Je doet dit al maanden, dus we weten het nu wel…
dionijsb zegt
Nou ik ben STOMVERBAASD!
Nee, sorry eigenlijk verbaast al het nieuws over dingen die meer CO2 uitstoten me totaal niet meer….
desjonnies zegt
Ooit.
Hadden we de PTT, let wel DE PTT.
En dat was ergens qua milieu fantastisch die organisatie.
Het was een monopolist die brieven en pakjes bezorgde, maar alles in één hand.
Helaas, van een organisatie die we EU noemen mocht dit niet, dit was staats terreur en PTT moest geprivatiseerd worden en de markt moest open gemaakt worden.
Zodat er ook ander aanbieders actief konden zijn.
Met als gevolg dat de gemiddelde onderneming 34 verschillende bezorgdiensten per dat op zijn dak krijgt en er wurgcontracten worden gemaakt voor de bezorgers.
Ow wat was ik gelukkig als vakantiewerker bij de PTT, mooi leven goed salaris en een prima kantine !
Ik mocht mee met de posttrein, of met de vrachtwagen en reed af en toe een postbus ronde (brievenbussen legen) met de Simca 1100 fourgonette, ook wel ‘bakkies ‘genoemd.
Uiteraard is het nu veel beter geregeld !
https://c7.staticflickr.com/4/3676/13409413494_c6da347ae1_b.jpg
toniominestrone zegt
@desjonnies: het meest misbruikte woord anno 2016 is dan ook ” duurzaam”.
super zegt
@desjonnies:
ik heb een mobiel abonnement, kan ik ongelimiteerd mee bellen en 4G internetten binnen europa, kost 25E per maand, zou ik in de ptt tijd een godsvermogen voor kwijt geweest zijn.
desjonnies zegt
@super:
Maar veel minder vervuiling !
C6_R zegt
Nou, ff de software updaten voor alle milieuzones van Nederland, dieselbusjes raus en oldtimers weer terug.
mashell zegt
@C6_R: moeten wel even de software van die oldtimers updaten…
desjonnies zegt
De lijst is trouwens onnauwkeurig, welke bouwjaren zijn het en welke motor inhoud?
martinus zegt
@desjonnies: Klopt.
De onderzoeker van het eerst anonieme onderzoek heeft dat vanmorgen toegegeven op Radio1. Bovendien zijn dit bestelbusjes die in de praktijk nog vaak worden omgebouwd, dus voorzien van extra laadbakken..
Daarnaast is de test ook in de praktijk gedaan, zoals de nieuwe norm in de toekomst ook zal zijn. Door die praktijktest kun je elke keer afwijkingen hebben, afhankelijk van het verkeer, weer of wind..
Maar de marges van die onnauwkeurigheden, zouden verklarend kunnen zijn voor enkele procenten.. niet voor een overschreiding van 600% van de norm, gaf de onderzoeker aan.
gregorius zegt
@desjonnies: Precies. Opel Vivaro en de Renault Traffic zijn in principe hetzelfde bussie (en er is ook een Nissan versie die in de EU rondrijdt). Deze getallen zullen dan wel te maken hebben met (gewogen) gemiddelden van alle verschillende motoren die in dit ding hebben gezeten (zoals ik het nu zie, 3 dieselblokken in iig 5 configuraties).
En zo zit het ook met die andere bussies, vrijwel allemaal te leveren met verschillende blokken voorin.
cadrez zegt
Het lijkt me toch nog altijd beter voor het milieu dat er 1 iemand met zijn busje 50 pakjes bezorgd . Dan dat er 50 tokkies de wegen onveilig gaan maken op zoek naar de goedkoopste medion pc…
toniominestrone zegt
@cadrez: Je vergeet te melden dat in de door jou genoemde 50 busjes over het algemeen ook Tokkies rijden!
lekbak zegt
Ik ben opgehouden met lezen toen ik ‘op de openbare weg’ las. Dan is het ook niet zo gek dat de uitkomst niet overeenkomt…
martinus zegt
@lekbak: Niet zo gek ook..
Want dat was ook de reden waarom in eerste instantie TNO geen namen en rugnummers publiceerde.
Vanochtend gaf de onderzoeker op Radio1 aan, dat dat zeker icm verkeersdrukte, weer of wind zomaar de resultaten met enkele procenten kan beïnvloeden.
Hij gaf ook aan dat die omstandigheden geen verklaring waren voor de normomschrijving van 600% .. opzich kun je weinig met deze cijfers als wetgever of overheid.. behalve je er bewust van zijn dat de praktijkuitstoot extreem en onnatuurlijk veel afwijkt van de NEDC norm..
lekbak zegt
@martinus: de nedc cyclus is ook volkomen onrealistisch. Een auto gebruikt in het dagelijkse verkeer makkelijk een paar keer zoveel vermogen als in die test. Dan kom je dus ook al snel op een paar honderd procent meer uitstoot. Neem daar dan de overige omstandigheden bij en dan zit je misschien wel op 600%.
Ik wil graag geloven dat bijna alle fabrikanten sjoemelen. Maar zolang ik bij elke test die ik meekrijg dit soort praktijken vindt, kan ik ze niet serieus nemen.
Niet alleen de autofabrikanten sjoemelen, de testers sjoemelen net zo hard!
robert110 zegt
Klink als een vrij onbetrouwbaar onderzoek.
9000cse zegt
@robert110:
Ja! TNO, hè! Zo’n louche bende! Kon wel een corrupte door de maffia geleide organisatie zijn!
Man! Ga toch fietsen! Is nou werkelijk alles wat je niet past onbetrouwbaar?
robert110 zegt
@9000cse: Knetters, verder alles goed? Misschien met het verkeerde been uit bed gestapt?
In de tekst staat letterlijk dat ze met iedere bus 600 km over de weg hebben gereden (“TNO heeft met een aantal populaire bestelauto’s zo’n 600 kilometer op de openbare weg gereden en daarbij met mobiele apparatuur de NOx-uitstoot gemeten.”).
Dat geeft teveel variabelen om een betrouwbaar resultaat te krijgen. Daardoor kan je uit dit onderzoek geen echte conclusie trekken. De resultaten geven hooguit een indicatie en een reden om alle busjes uitgebreid en zorgvuldig te testen in gelijke test omstandigheden.
In de tekst (en ik weet niet of dat door Autoblog of TNO komt) lijken ze te denken dat dit goede test resultaten zijn terwijl in de zelfde tekst dus staat dat de test niet zorgvuldig is uitgevoerd.
Het maakt mij trouwens helemaal niet uit hoe hoog de uitstoot van een busje of auto is, dus heb ik geen belang bij de ongeloofwaardigheid van het onderzoek. Ik vind het gewoon belangrijk dat onderzoeken juist worden uitgevoerd ongeacht de uitkomst. En laat het daarom graag even weten wanneer ik denk dat het onderzoek niet juist is uitgevoerd.
flik2punt0 zegt
Nou het mooie is dat ze met volle belading maar 10 tot 15% meer uitstoten!
eklasse zegt
Durf eens een ander plaatje te kiezen..
gregorius zegt
Hebben ze voor deze test ook die bussies proberen te rijden alsof het rally-auto’s zijn? Want alleen zo krijg je een representatief beeld.
advandermeer zegt
Altijd weer leuk om te lezen hoe tests niet betrouwbaar zijn… om dan later te lezen dat ze dat toch zijn en het management van die fabriek door het stof moet en soms ook moet vertrekken.
Feit is dat de automobielindustrie erg op de tabaksindustrie in de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw lijken. Vanaf vandaag moeten er afschrikwekkende foto’s op de verpakking van tabaksproducten staan. Wellicht zou het zelfde moeten gelden voor benzine- en dieselpompen of zelfs op de multimediaschermen van de auto’s zelf bij het starten.
Dutchdriftking zegt
Goh, verassend….
RutgerK zegt
Was het zo moeilijk om een foto bij het artikel te plaatsen van een Vivaro e.d.? Het zal wel journalisten vrijheid zijn maar als ik Volkswagen was dan zou ik vriendelijk verzoeken de VW busjes niet te gebruiken als foto voor een artikel dat over andere merken gaat.
eklasse zegt
@RutgerK: je zou bijna denken dat die Astra commercials voor de autoblog filmpjes er iets mee te maken hebben.
desjonnies zegt
Dit is gewoonweg niet te testen:::
– Komt de motor wel op bedrijfstemperatuur en die is niet gelijk aan wat de temperatuurmeter aangeeft.
– Rijdt de auto enkel en alleen in een stedelijke agglomeratie, dan zal de motor meer vervuilen omdat ‘ie nooit schoonbrandt wat op de grote weg wel gebeurt.
– Wordt de motorolie op tijd ververst en hoe zit het met het gehele onderhoud ?
– Is de bandenspanning correct?
– Hoe vaak wordt er gestart en gestopt ( ik ben nog steeds de mening toegedaan dat juist het starten en afzetten en weer starten relatief de meeste vervuiling geeft !
– Hoe rijdt de chauffeur, een in zijn versnelling doorjanker of zgn ‘sportieve’ rijder zal gigantisch veel meer vervuilen, denk niet alleen aan de uitlaat maar ook de warmte en remstof wat vrijkomt !
Zo maar een paar ideeën…………………………………..
vindik zegt
Een dieselbusje met 100K op de teller, idd een zeer hoge Km-stand.!
Tis een wonder dat zoiets uberhaupt nog rijdt. En dan nog zeiken over de uitstoot.
En de uitstoot van busjes meten met belading erin is evenzo godgeklaagd. Hoe durven die TNO-ers dit soort onrealistische tests af te nemen.
Logisch dat ze zich in deze resultaten niet kunnen vinden.
(> 2000 mg/km, alle jezus, daar rij je 6 Lambo’s voor).
E34M5Touring zegt
@vindik: Maakt Lambo inmiddels ook personenauto diesels dan? Gaat over Nox niet over Co2….
falcon zegt
Het had TNO gesierd om het anders te formuleren. Want wat gebleken is, is dat in de real-life de europese CO2 uitstoot meting met 600% afwijkt van de realiteit.
Het maakt dan niet meer uit welk merk, de meting/test slaat gewoon nergens op.
choi zegt
Ik dacht dat koeien de grootste viezerikken waren qua uitstoot.
jerry zegt
Rekenen ze ook de rijstijl van die busjesbestuurders mee? Die rijden ook niet bepaald rustig en zuinig.
wimco zegt
Ben ik de enige die me stoort aan de foto? Van elk busje hebben ze de pre-facelift variant, behalve van de t3!!
redneck zegt
En de zelfde motoren liggen ook in een “normale” auto. wat een wijsheid….
Esprit_de_Flandre zegt
Simpel toch, alle busjes elektrisch. Of toch op z’n minst die voor koerierdiensten. Hoeveel kilometer maken die nu eigenlijk op een dag, dat kan toch niet onmogelijk veel zijn?
O plaat zegt
@Esprit_de_Flandre:
ik als service technieker doe 500km per dag. Op dagen dat ik van wacht ben kan dit tot 750 a 1000km per dag oplopen. Tesla haalt dit nog niet met een sedan laat staan met een volledig geladen bus. Ik rij met een nieuwe bus van januarie en hij staat nu boven de 35000km op zijn teller..
Esprit_de_Flandre zegt
@shiva: Akkoord, niet voor iedereen geschikt, maar koerier- en postdiensten zouden toch makkelijk moeten kunnen overschakelen…