Baanbrekend onderzoek van TNO: zwaar gesubsidieerde auto’s verdwijnen massaal de grens over. Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn.
De meeste mensen beseffen wel dat we een beetje oog voor het milieu moeten hebben, maar dat betekent niet dat ze ook een smak geld op een EV stuk willen (of kunnen) slaan. Daarom zijn er wat financiële prikkels nodig. Die zijn er in de vorm van onder meer bijtellingsvoordeel. Dat lijkt zijn vruchten af te werpen, want EV’s voeren tegenwoordig steevast de Nederlandse verkooplijsten aan.
Zijn we er dan? Uiteraard niet, want dat gaat alleen over de verkoop van nieuwe auto’s. Er is ook nog zoiets als een occasionmarkt. Hoe zit het met de vergroening daarvan? TNO zocht het uit.
Volgens TNO is er sprake van een “zorgelijke trend”. De zwaar gesubsidieerde EV’s verdwijnen namelijk nadat ze hun periode als leaseauto uitgediend hebben linea recta de grens over. Tweedehands zijn ze namelijk te duur en dus niet interessant genoeg voor de Nederlandse occasionkoper. Die koopt liever een goedkopere occasion, die toevallig vaak ook vuiler is.
Niets nieuws onder de zon, want eerder gebeurde met PHEV’s precies hetzelfde. De vraag is: wat nu…? Gelukkig heeft TNO ook meteen de oplossing. Of in ieder geval, ze hebben enkele suggesties.
De onderzoeksinstantie stelt in de eerste plaats voor om “consistent te sturen op gewicht”. Gewicht speelt nu al een rol bij de mrb, maar TNO vindt dat ook bpm hierop gebaseerd moet zijn. Ze haasten zich om te zeggen dat er dan wel gecompenseerd moet worden voor het gewicht van accu’s. Daarnaast moeten schone auto’s ook op langere termijn aantrekkelijk blijven, aldus TNO. Dergelijke auto’s moeten namelijk ook als occasion nog interessant zijn.
De suggesties van TNO zijn naar eigen zeggen bedoeld voor de korte termijn, maar het zijn helaas vrij vage suggesties. Daar zal waarschijnlijk dus niets mee gedaan worden en al helemaal niet op korte termijn.
Voor de liefhebbers: de whitepaper is te lezen op de website van TNO
Foto: Schone auto’s, gespot door @rubenpoppink
milanomt zegt
Ja ze zijn inderdaad prijzig, vooral omdat er nog 21% BTW overheen komt in veel gevallen.
loggy zegt
@milanomt: een schone auto en een vervuilde auto verschilt daar niet in. Het gevoel dat er nog 21% overeen komt, komt omdat veel bedrijven deze auto aanbieden excl. btw om maar bovenin de zoekresultaten te komen. Wij Nederlanders sorteren natuurlijk immers direct op prijs! Maar feitelijk is dit bedrog (lokkertje) en zouden de auto’s op dezelfde wijze aangeboden moeten worden
sleepyj zegt
Mondiaal gezien is er nog steeds winst toch? De auto’s verdwijnen niet, doen alleen elders hun ding.
outlook zegt
@sleepyj: pesies, is gewoon ontwikkelingsgeld
rotasaxal zegt
@sleepyj: ja ze doen ergens anders hun ding van oa mijn belastinggeld
tinnemans zegt
@rotasaxal; Precies! Jij en ik leveren met ons belastinggeld een positieve bijdrage aan het milieu en als bijkomend voordeel hoeven we niet tegen 2e hands EV’s aan te kijken.
Het glas is ruimschoots halfvol! ;)
r525 zegt
@rotasaxal: het voordeel is in ieder geval dat ze geen BPM terug krijgen bij export :)
padoempats zegt
Ja, maar als er een benzine/dieselbak voor terugkomt, is het milieu in NL er niet bij gebaat. Voor co2 / klimaat maakt het mondiaal niet uit. Maar voor de Nederlandse doelen maakt het weer wel degelijk uit.
Maw, ons milieu en klimaatdoelstellingen zijn er niet bij gebaat.
Stefje zegt
@sleepyj: mondiaal geen verschil, voor NL klimaatdoelen wel. Betekent dat er nog meer belastinggeld van jou tegenaan moet.
sportabgasanlage zegt
Aangezien alles om geld (en dus niet om het mileu) draait, is de oplossing hartstikke simpel: vraag een exportheffing op EV’s waardoor ze minder snel naar het buitenland verdwijnen, of je de subsidie “terugverdient”.
En ten tweede: verplicht alle verkopers van EV-occasion op alle platforms om averkoopprijzen INCL BTW te tonen…
flutterby zegt
@sportabgasanlage: erg simpel, maar wie betaald de boete aan de EU voor het blokkeren van vrije handel? Stimuleer gebruik, niet bezit.
f31bmw320d zegt
@flutterby: waarom blokkeer je vrije handel? Omschrijf het anders, maak er bijvoorbeeld terugvorderen van subsidie bij export van. Omgekeerd gebeurt ook, bpm terugvorderen kan ook immers.
dennish84 zegt
Stichting open deur
lekkerlinksrijden zegt
Voor een groot deel van de Nederlandse bevolking is het niet te betalen, ons wagenpark wordt steeds ouder en wat je voornamelijk ziet zijn A en B en C-segment auto’s. Vooral jongeren zijn tegenwoordig veel geld kwijt aan wonen iedere maand dus kopen dan maar een oudere auto die in de regel meer vervuilend is. Per saldo wat we compenseren met subsidie op elektrische auto’s wordt teniet gedaan door oudere particuliere auto’s. Het hele belasting systeem is hopeloos verouderd en de belasting druk neemt ieder jaar toe. De hele politiek zit vastgeroest met oude gedachten en er is totaal geen lange termijn visie, dus gaat het waarschijnlijk niet snel veranderen
mashell zegt
Kan, maar het kan ook zijn dat daarnaast auto’s steeds beter van kwaliteit worden waardoor er steeds minder noodzaak is een jonge auto te rijden.
seanxtype zegt
@mashell: auto’s misschien wel beter gebouwd. Maar motoren zijn vaak niet zo goed tegen hogere km standen gewend dan auto’s van pakweg 10 jaar geleden en ouder. Luxe opties zijn wel meer aanwezig zoals ingebouwde Bluetooth bij moderne auto’s.
hondar zegt
@mashell: oh ja, dat zal het zijn :-|. Kwaliteit is er nou niet beter op geworden. Het financiële gat tussen repareren van je huidige auto of het kopen van een nieuwe is gewoon te groot geworden. Dat merken we echt in de verkoop van occasions. Ze zijn niet aan te slepen!!
Daremaster Co zegt
Over 10 jaar zijn die oude stinkauto’s verboden, dus het komt wel goed hoor.
mashell zegt
Dus wij leaserijders doen er alles aan om de wereld te redden en dan laat de particulier het weer afweten? Ik zeg, keihard aanpakken: 25% bijtelling op alle niet elektrische occasions en 50% bijtelling op alle dikke Duitse import gebakjes!
mc96 zegt
@mashell: hij is leuk 😄
tinnemans zegt
@mashell; Foei toch! Ga je mond spoelen met disinfecterende zeep! ;P
Leaserijders kiezen alleen voor/met hun eigen portemonnee, daar zit geen greintje milieubewustheid aan. Als volgend jaar een Mercedes 300d met bruinkoolconversie spotgoedkoop zou zijn in de lease, zouden de wegen in Bulgarije en Albanië leeg en verlaten zijn.
Laat ons lekker genieten. ;)
Redrum zegt
In Nederland misschien 😂
Van Epschoten zegt
TNO heeft een rapport van 10 jaar geleden opgevist.
schuurfonds zegt
Wegenbelasting = mrb.
hanstadema zegt
TNO doet onderzoek en maakt daarvan een rapport. Met een conclusie dat het zorgelijk is dat de door Nederlandse subsidies gesponsorde EV’s hun tweede leven slijten in het buitenland.
Hopelijk drijft de schonere lucht onze kant op, dan is dat probleem deels opgelost.
De door hen aangereikte suggesties zijn in dit kader wel bijzonder. De auto’s verdwijnen naar het buitenland, dus moet naast de wegenbelasting ook de MRB belast worden op gewicht. Kan iemand dat nog wat toelichten?
sportabgasanlage zegt
@hanstadema
“Do not bite the hand that feeds you…” TNO bestaat bij de gratie van opdrachten van de overheid. Dus waarschijnlijk lagen de conclusies en aanbevelingen van tevoren al vast, maar moest er voor de formaliteit alleen nog een onderzoekje worden gedaan en een rapportje geschreven.
En echt goed advies is waarschijnlijk in het nadeel van de overheid (want dat kost langetermijnvisie, stabiel meerjarig beleid en nog veel meer geld dan nu) dus dat gaat niet gebeuren. Laat het volgende kabinet het maar weer oplossen, voor 4 jaar, en dan zien we wel weer verder.
Edit: ik heb in het verleden meerdere keren te maken gehad met TNO en daar gebeuren echt opmerkelijke dingen, zoals: hetzelfde onderzoek verkopen aan verschillende departementen (want die weten van elkaar niet waar ze onderzoek naar doen) of zelfs binnen 1 departement aan verschillende bedrijfsonderdelen. Of een oud onderzoek afstoffen, nieuwe naam erop en proberen weer te verkopen. Als je daar wat van zegt dan spelen ze de verloren onschuld. Het personeelsverloop is ook best groot, want mensen met enige vorm van integriteit willen daar niet werken.
potver7 zegt
Over een paar jaar moet je gewoon motorrijtuigenbelasting betalen voor een EV. En aangezien die vrij zwaar zijn in vergelijking met een ICE kan dat best fors oplopen, hoewel de tarieven voor EV’s uiteraard nog vastgesteld moeten worden. TNO zegt nu dat het wellicht beter is om voor de tariefsbepaling het gewicht exclusief accu’s als grondslag te nemen. Nou kun je je afvragen hoe terecht dat is: ook dat gewicht van de accu’s moet meegezeuld worden en een groot accupakket kost nu eenmaal meer energie om met je mee te zeulen als een wat kleinere…
flutterby zegt
Houden ze ook rekening met hoeveel elektrische auto’s er geïmporteerd worden? Leaf’s uit Duitsland en Zoë’s uit Frankrijk die daar van rijke aanschaf subsidies hebben genoten.
potver7 zegt
Hoe relevant is dat? Het is aan Duitse en Franse overheden om die exportstroom in te dammen als ze dat willen.
ouwedibbes83 zegt
@potver7: dat is toch wel relevant? Als we evenveel grote EV’s exporteren als dat er kleinere geïmporteerd worden, dan blijven we het NL wagenpark vergroenen. Mss niet per gereden kilometer, maar als je dat graag wilt moet je veelrijders motiveren. Busjes, vrachtwagens, dieselrijders, etc
marijnvb zegt
Ik denk dat het een goed idee is als volledig elektrische auto’s na 5 jaar al onder young timer regeling vallen qua bijtelling. Dus geen 21% over de nieuwwaarde, maar 35% over de dagwaarde. Dat zou het voor de zakelijke markt al heel interessant maken zonder dat er geld bijgelegd moet worden.
flutterby zegt
@marijnvb: Een EV van 5 jaar krijgt toch nog steeds de korting van het huidige jaar? Dus voor een i3 van 2016 zit je op 12% van de cataloguswaarde tot 40k. Daarmee is de bijtelling redelijk gelijk met 35% over de marktwaarde van 20k.
marijnvb zegt
@flutterby: nooit geweten, ik dacht dat elektrische auto’s gewoon volle bijtelling zouden krijgen van het moment.
padoempats zegt
Nee zo werkt dat niet helemaal. In 2016 was de basisbijtelling 25% en kreeg je ook volledige korting bij EV. De basisbijtelling is belangrijk. Nu is de basisbijtelling 22% en een EV krijgt 10% korting over de eerste 40K, dat maakt 12% voor eerste 40K. Diezelfde korting krijg je dan na 5 jaar ook. Dat betekent voor een EV uit 2016, dat je over de eerste 40K 25-10 = 15% betaalt (ipv 12%) en over de rest 25% (ipv 22%)
flutterby zegt
@padoempats: +1
flutterby zegt
Subsideer laadpalen, die exporteer je niet gezien de meeste kosten in de aanleg zit. Daarmee wordt gebruik voordeliger en pak je het straks weer terug met een kilometerheffing (voor EVs).
MarcoM zegt
Werkelijk, wat riep ik al jaren terug, tjonge jonge wat een stelletje slapers in Den Haag zeg. Dames en heren van onze overheid die hierover gaan, vraag nou eens advies aan ons Autobloggers, wat denk je wat er met gebruikte EV gaat gebeuren als na 2025 opeens wegenbelasting betaald moet worden over het gewicht of de bijtelling weg is, reken er maar op dat ook die vloot vertrekt en wij in nog oudere vervuilende auto’s gaan rijden.
padoempats zegt
Ja, wat gek eigenlijk van de overheid dat ze jouw berichten niet volgen. Je riep het al veel eerder
zeilboot zegt
Met name het gewicht vind ik een groot nadeel gezien het belastingstelsel. Ik ga ervan uit dat na een paar jaar het voordeel verdwijnt en ik geld moet gaan betalen over het gewicht mocht ik een elektrische auto kopen.
sportabgasanlage zegt
Euh, ja, dat is precies wat in ’t artikel staat ja.
cvoo zegt
Niks nieuws toch. Gebeurde bij de Priussen en de Ampera/Volts toch ook al. Samen met alle 14% muesli diesels of destijds zelfs belastingvrije diesels (2010/2011 dacht ik).
sportabgasanlage zegt
Belastingvoordeel voor *kuch* zuinige diesels liep tot 2013.
ghost zegt
Nederland gaat toch niet de wereld vd ondergang redden, dus boeiend.
techniekmeneer zegt
Goh
robertpassat zegt
Idd wisten we dit niet allang?
j05b zegt
In het originele artikel spreken ze over 50%. typisch weer autoblog om er weer een sensatie kop aan te hangen als “alle schone auto’s…”
Tuurlijk het is belachelijk veel, maar benoem het gewoon zoals het is in plaatst van die clickbait titels.
frank2b zegt
Dus 50% blijft nog hier…..
mikespek zegt
Gewoon per auto uitrekenen hoeveel subsidie erop zit en dat op zelfde manier afbouwen als BPM, als je auto exporteert voor dat de auto “bpm” vrij is moet je openstaande subsidie terug betalen, openstaande bpm kunnen ze ook terug geven dus kunnen we dit toch ook wel terug eisen
potver7 zegt
De grap is dat als je een drempel opwerpt om export van gesubsidieerde auto’s af te remmen, er dus een grotere beschikbaarheid is op de occasionmarkt Van EVs’. Daardoor dalen de occasionprijzen maar stijgen de leaseprijzen door de hogere afschrijving, dus zullen minder leaserijders voor een EV kiezen.
Kortom, blijkbaar heeft de overheid dit nodig om de klimaatdoelen te halen. En uiteindelijk maakt het voor ’t klimaat geen drol uit waar die auto rondrijdt.
mikespek zegt
@potver7: worden ze wel betaalbaarder voor jan modaal, lease rijders hebben al te lang genoten van al die subsidies
mikespek zegt
@potver7: dus dan worden ze eindelijk betaalbaar voor een normale nederlander, en laat de lease rijder maar extra betalen, die genieten al jaren van al die subsidie regeltjes
cloverleaf zegt
BPM, was dat niet die belasting die volgens de EU eigenlijk helemaal niet mag?
mashell zegt
Dat was ooit zo. Er was een belasting op basis van de kostprijs die niet mocht. Die is afgeschaft en vervangen door een belasting op basis van CO2 uitstoot. En die heet (ook) BPM.
Abdelaziz zegt
De nederlandsche politiek poept de Hollanders zo hard als ze kunnen ik besnaar België verhuist en een Nederlandse auto invoeren kost nog geen 20 cent en maar blijven stemmen op de wolven
arsimo zegt
Heb zo’n mijn twijfels over dit onderzoek, of over de interpretatie er van.
Ja, plug in hybrides zullen massaal naar het buitenland gaan, zoals oost europa. Die hang je zonodig aan je eigen stroom als je de ruimte hebt en de rest tank je er vrolijk bij als Slowaak etc.
Maar een volledig elektrische auto is niet zo aantrekkelijk om die en masse naar oost europa te brengen. Lastig laden thuis op drie fasen (11kW) en nauwelijks tot geen snellaadinfratructuur, zeker voor non-Tesla’s niet. En je kan dan niet terugvallen op tanken.
Tuurlijk zullen over drie, vier jaar aardig wat van onze 40K+ Tesla Model 3’s naar het buitenland gaan, maar ik verwacht verhoudingsgewijs veel en veel minder dan met hybrids e.d. gebeurde en zal blijven gebeuren. En dus uiteindelijk de meesten gewoon in Nederland als occasion gaan rijden. Wel kan het de prijs voor straks 5 jaar oude Model 3’s gaan drukken.
melcon zegt
Die gaan dan ook niet naar Oost Europa maar iets dichterbij, voornamelijk Frankrijk en Duitsland. Het punt is dat ze niet in NL blijven. Dit geld uiteraard voornamelijk voor de ontiegelijk dure EVs uit de lease waar zelfs 2e hands nog rustig 60k voor gevraagd wordt met droge ogen.
padoempats zegt
En dus ook voor wordt betaald… ze kunnen het dus vragen
volvov7025t zegt
De enige echte subsidie is wat mij betreft de mia. Voor de rest kan je kiezen tussen heel veel belasting betalen ( volledige bijtelling en wegenbelasting en veel bpm/co2tax) of kiezen voor geen bpm, geen wegenbelasting en weinig bijtelling). Dat laatste kan je eigenlijk geen subsidie noemen. Je bent gewoon dief van je eigen portemonnee als je er voor kiest om wel vee belasting te betalen.
joki zegt
“Die koopt liever een goedkope occasion”… zou het niet eerder “Die heeft het kapitaal niet om dit, zelfs tweedehands, te kopen…” zijn?
leefvrij zegt
Als ik kijk naar de goedkoopste tweedehands Tesla, dan is die 30-35k. Een BMW 5-serie met dezelfde leeftijd (2015) en km-stand (200k) is 15-17k. Nou was de Tesla in aanschaf destijds wel wat duurder, maar toch vergelijkbare auto’s. Is de afschrijving op Tesla veel lager dan op een BMW?
Of maar ik een scheve vergelijking??
gregorius zegt
Je maakt een goede vergelijking.
De hogere prijs van de Tesla heeft te maken met het geringe aanbod gezien de vraag. Het heeft nog wat ‘nieuws’ en het is nu weer voor een andere groep bereikbaar. Ook het ‘idee’ dat het gebruik goedkoper is; zal de prijs minder drukken. Het feit dat als er iets met die Accu aan de hand is en die Tesla straks (of nu al) uit garantie is, neemt men nog even niet mee.
Bij de BMW is bekend dat ie na 200kkm redelijk prijzig kan worden in het onderhoud. Ook zijn de kosten per KM aardig duur. Het gigantische aanbod van die 5-series zorgt ook voor een aardige concurrentie.
e38ossie zegt
Foto gemaakt bij de BMW dealer in Enschede. 😄