UPDATE; Wedstrijdleiding zegt: wegwezen Ferrari, feest gaat niet door!
Het was allemaal leuk en aardig, maar de titelstrijd wordt nu toch langzaam warmer. Ferrari protesteert tegen onze held Max Emilian Verstappen en zijn teammaat.
Het was niet het weekend van Max Verstappen in Monaco. Na de makkelijke zege in de editie van vorig jaar, dachten we dat Max zijn mojo gevonden heeft in zijn eigen woonplaats. Maar dit jaar was de vorm weer een beetje zoals in de jaren daarvoor. Max was gewoon wel snel, maar teammaat Perez was eigenlijk het hele weekend net dat beetje sneller. Max maakt er ook nooit een geheim van dat hij liever op echte traditionele circuits racet, met een paar sparretjes naast de baan enzo.
Leclerc en Ferrari balen
Naast Perez was ook Ferrari eigenlijk sneller dit weekend. Maar een opsteker voor onze held was wat dat betreft dat hij alsnog meer punten scoorde dan rivaal Leclerc. De Monegask kwam als vierde over de meet nadat Ferrari op koddige wijze de juiste strategie in het putje gooide. Was dat niet gebeurd, was Leclerc minimaal tweede geworden en had hij een paar puntjes teruggepakt op Max.
Protest signaleert: no more mister nice guy
Ferrari werd zodoende toch weer afgetroefd door Red Bull, terwijl ze na de kwalificatie de beste troefkaarten in handen hadden. De Italiaanse druiven zijn dan ook zuur. En nu blijkt dat dit ook geleid heeft tot een protestje van team rood tegen Max. Onlangs had Red Bull het er nog over dat de strijd met Ferrari zoveel aangenamer is dan die met Mercedes vorig jaar. Maar na zes races intense tweestrijd, gaan de handschoenen nu af.
Ook protest tegen Perez
Verschillende journalisten melden dat Christian Horner hen heeft laten weten dat Ferrari het niet eerlijk vindt dat Verstappen de witte lijn passeerde na zijn tweede pitstop. Zojuist werd bekend dat er ook een protest tegen Perez is ingediend voor dezelfde reden. We zagen dit al wel tijdens de race, hoewel op de beelden moeilijk te zien was hoe groot de trangressie nou was. Bovendien leek het incident in ieder geval bij Max ook voort te komen uit een overstuur momentje op koude banden in vochtige omstandigheden.
Spann0nd!
Red Bull moest zich om kwart over zeven bij de FIA melden. We vermoeden in dit geval dat er niet zoveel in de zaak zit, maar wachten in spanning af wat hier uit gaat komen.
Update: protest afgewezen
En de kop zegt het eigenlijk al. De wedstrijdleiding ging niet mee in het verhaal van Ferrari. Bij beide auto’s was er geen sprake van dat het grootste deel van een band aan de linkerkant van de gele streep zat. Sorry Ferrari volgende keer gewoon de strategie iets beter uitspelen.
Johanneke zegt
Is dit echt. Wat zielig zeg.
Was het niet leclerc die in 1 van de eerdere races constant de witte pitlijn passeerde, en dat verstappen toen zat te huilen op de radio?
Loek zegt
Tsja, zo kan het ook. Domme fout van Ferrari dus dan maar aanvallen als vorm van verdediging.
Al staat dit wel in het verlengde van Marko die weer loopt te jennen wat betreft Leclerc en de weegschaal. Zo jammer, het doet zo afbreuk aan de sport.
dracae zegt
Dit soort mensen zijn het grootste probleem met de F1. Het maakt niet uit of Ferrari het doet, of Marko, of de ergste van allemaal; Toto.
duderuud zegt
Jammer. Ook jammer dat Veekay uitgevallen is trouwens.
dracae zegt
…… Dit is dus precies wat niet moet gebeuren…
Er zijn altijd, bijna elke race, met bijna elke coureur, wel dingetjes die gebeuren. De beslissingen tijdens de race zijn vaak al dubieus, maar dat is niet te vermijden.. maar dan moet het ook over zijn.
De reden dat Red Bull het deze race beter deed an Ferrari is niet dat lijntje, maar hun eigen fout. Ik ben al 30+ jaar Ferrari fan en jammer genoeg weet ik dan ook dat dit jammer genoeg heel vaak gebeurd. Ferrari heeft blijkbaar een stel professionele Britten en Duitsers nodig om om te winnen…
560pk zegt
Ik kan het niet beter verwoorden
bernoulli zegt
Witte lijn = gele lijn.
S zegt
Als Red Bull was zou ik ook een protest indienen dat Leclerc de weegbrug mist en er opgeduwd werd. In het reglement staat dat de rijder met auto aan de voorzijde zelf op de weegbrug rijd. En het tweede protest dat Sainz een dubbele vlag negeert tijdens Q3.
simonbv zegt
Ze duwden de auto ook over de weegbrug heen. En hij reed daarna zelf erop
sportevo zegt
Het reglement zegt iets anders, zie punt 35.1.a & b. Ze hoeven er niet op eigen kracht op te rijden en ze hoeven ook niet in voorwaartse richting op de weegschalen te rijden.
35) WEIGHING
35.1 After any free practice session or during the qualifying practice session cars will be
weighed as follows:
a) When signalled to do so the driver will proceed directly to the FIA garage and stop his engine.
b) Any driver who fails to stop when asked to do so, and then fails to bring the car back to the FIA garage, or if work is carried out on the car before it is returned to the FIA garage, will be referred to the stewards.
c) Each driver must be weighed by the Technical Delegate at the end of the last part of the qualifying practice session in which they participated.
d) At the end of the qualifying practice session all cars which took part in Q3 will be weighed. If a driver wishes to leave his car before it is weighed, he must ask the Technical Delegate to weigh him in order that this weight may be added to that of the car.
e) If a car stops on the circuit during the qualifying practice session and the driver leaves the car, he must go to the FIA garage immediately on his return to the pit lane in order for his weight to be established.
hippopotamus zegt
So far het op ‘t asfalt uitvechten… 😶
flyerbunch zegt
Het moddergooien is begonnen.. the gloves are off! Dat RB geen protest aantekende tegen Ferrari ivm het weegbrug incident leek me normaal. Het leek banaal, maar tegelijkertijd is het nu jammer dat Ferrari op deze manier de race achteraf hoopt te winnen is weer het niveau van vorig jaar (RB vs Mercedes) en we zijn nog niet eens aan het midden van het seizoen. Max schijnt ondertussen z’n mond te hebben voorbij gepraat want aan The Race liet hij het volgende verstaan ivm z’n pit exit: Ik had het nodig, anders zou hij me hebben ingehaald! Mja, het klinkt een beetje zoals destijds z’n hoogmoed vorig jaar ivm dubbele gele vlag incident. Toen gooide hij ook z’n ramen al in nog voor het onderzoek begon. Hopelijk blijft de stand straks hetzelfde!
okdoei zegt
“Gloves are off?” Nee man, dit soort dingen gebeurd altijd maar soms wordt er een vergrootglas opgelegd.
flyerbunch zegt
Perez had ze nooit overschreden. Max overschreed ze dan weer wel gedeeltelijk, maar volgens de wedstrijdleiding bleef hij voor het grootste gedeelte van zijn banden op het veilige gedeelte.
bernoulli zegt
Beide protesten afgewezen: ongegrond.
https://www.fia.com/sites/default/files/decision-document/2022%20Monaco%20Grand%20Prix%20-%20Decision%20-%20Protest%20lodged%20against%20Car%201.pdf
https://www.fia.com/sites/default/files/decision-document/2022%20Monaco%20Grand%20Prix%20-%20Decision%20-%20Protest%20lodged%20against%20Car%201.pdf
maferick74 zegt
Duurt lekker lang, zo n uitslag… als t om die lijn gaat… dan is dat toch in 30 minuten beslist? Of kijken ze nu allemaal naar de Indy500?
jeroen83 zegt
Ben ik nu de enige die niet snapt dat Red Bull niet bestraft is als ze daadwerkelijk over de lijn gingen bij het uitkomen van de pits. Voor zover ik weet wordt dit altijd al bestraft, al rijdt er niemand in de buurt en zou er niet eens een protest voor nodig moeten zijn van een team. Die regel is er in verband met de veiligheid en die lijnen staan er niet voor niks.
Uiteindelijk heeft Ferrari wel zelf de overwinning weggegooid door niet iemand met Perez te laten meestoppen.
aj26sc zegt
Met ingang van dit jaar zijn de regels aangepast. Je mag de lijn raken, en er zelfs gedeeltelijk overheen met je wiel. Zolang maar niet het hele wiel over de lijn is. Van Perez kon al helemaal niet worden aangetoond dat hij over de lijn was geweest, en bij Verstappen was duidelijk te zien dat hij niet helemaal over de lijn was gegaan. Niks aan de hand dus.
De verwarring komt doordat de wedstrijdleider in de documenten die voorafgaande aan de GP werden rondgestuurd, nog verwees naar de oude regel.. Hij heeft zelf toegegeven dat dit een “copy-paste” van 2021 was.
Ik vind het wel een zwaktebod van Ferrari om dit protest in te dienen. Net zoals met de brandstof temperatuur bij de vorige race moet Ferrari de regels eerst maar eens goed lezen voordat er wordt geprotesteerd en geroepen. Er was ook daar namelijk niets aan de hand.
michelschouten zegt
Protest is afgewezen!
harrie zegt
Afgewezen, terecht, vecht het maar op de baan uit.
Kan me ook niet voorstellen dat Leclerc hier achter stond.
dawwg zegt
Denk dat ie er alleen maar pissiger van geworden is; zo relaxt & kalm als ie vorige week was – mechanische pech hoort bij racen; zelfs als je op plek 1 rijdt – was het hier gewoon een oliedomme – typische Ferrari (nofi) – fout; en dit zwaktebod leidt alleen maar af van ‘dat probleem’ …
Richmond zegt
Red Bull had het ook gedaan als ze daarmee Verstappen voor Sainz konden krijgen.
qubus zegt
Logisch dat ze dit doen. Tactiek voor de lange baan. Ik verwacht niet dat Ferrari hier iets uit denkt te halen. Als Max of Perez de volgende keer weer iets doen wat discutabel kan zijn, kan Ferrari naar Monaco refereren. Het is gewoon het maken van een lijstje van zogenaamde fouten van de tegenpartij wat ze later in het seizoen kan helpen om een punt te maken. Of het nou klopt of niet.