Waarom rijden er meer Golfjes uit 2009, 2011 en 2012 rond dan er hier verkocht zijn, waarom is de Passat populair in Flevoland en welk van de twee is eigenlijk de populairste leaseauto? We zetten de cijfers op een rijtje.
Concludeerden we vorige keer dat de Honda Civic Hybrid bijna net zo snel weer uit het straatbeeld verdween als dat hij verscheen, ditmaal leggen we twee wagens uit Wolfsburg onder de loep. Met behulp van cijfers van VWE bekijken we hoe populair ze waren onder leaserijders, hoeveel er van die wagens er een aantal jaar na dato nog rond rijden en waar in Nederland je de meeste Golfjes en Passat’s vind.
Nieuwverkopen en aandeel in de lease
Zowel de Volkswagen Golf als de Passat waren jarenlang onbetwiste leasetoppers, elk jaar wist Volkswagen weer een substantieel aantal leaserijders in hun C- en D-segmenter te krijgen. De laatste jaren hebben de Volkswagens het lastiger, ze worden regelmatig afgetroefd door concurrenten met een gunstigere bijtelling. Met de Golf GTE en binnenkort de Passat GTE gaat Volkswagen dat overigens ongetwijfeld weer helemaal rechtzetten.
Nieuwverkopen | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 |
---|---|---|---|---|---|
Volkswagen Golf | 10760 | 10087 | 9852 | 9107 | 6059 |
Volkswagen Passat | 2346 | 1396 | 1201 | 2104 | 1586 |
Volkswagen Passat Variant | 5549 | 4385 | 4517 | 6821 | 6499 |
Aandeel Lease | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 |
---|---|---|---|---|---|
Volkswagen Golf | 43% | 38% | 42% | 46% | 45% |
Volkswagen Passat | 54% | 58% | 57% | 60% | 53% |
Volkswagen Passat Variant | 56% | 61% | 66% | 61% | 46% |
Opvallend is eigenlijk vooral dat het percentage van de nieuwverkochte auto’s dat de lease in gaat behoorlijk consistent is gebleven over de periode 2008-2012. Alleen de Volkswagen Passat Variant weet in 2012 een flink lager percentage leaserijders aan zich te binden. Ook in absolute aantallen springt 2012 eruit. Werden er in 2011 nog 4161 Passat Variant’s op naam van een leasemaatschappij gezet, in 2012 waren dat er net iets minder dan drieduizend. De Golf noteerde zelfs een grotere daling, in 2011 werden er nog 4217 nieuwe Golfjes geleased, in 2012 waren dat er nog maar 2706. Doordat in tegenstelling tot de Passat ook de verkopen in zijn algemeen flink daalde, bleef de verhouding leaseauto’s ten opzichte van de nieuwverkopen vrijwel gelijk.
Aantal auto’s ten opzichte van nieuwverkoop
Auto’s gaan naar de sloop omdat ze betrokken raken bij een ongeluk of simpelweg ‘op’ zijn. Van elke auto neemt hun aantal dus af na verloop van tijd. Dat is waar als je naar wereldwijde cijfers kijkt, maar in Nederland is dat zeker niet het geval. Zo rijden er namelijk meer Golfjes uit 2009, 2011 en 2012 rond in Nederland dan er oorspronkelijk in dat jaar zijn verkocht. De import overstijgt dus de sloop en de export. Opvallend is dat Volkswagen Golf’s uit 2008 beduidend minder populair zijn bij de import, dit hangt waarschijnlijk samen met het feit dat in dat jaar nog de vijfde generatie Golf werd verkocht, terwijl de Golf VI pas eind 2008 gepresenteerd werd.
Dat niet alle Volkswagens onverminderd populair blijven, is wel te zien aan het aantal Passat’s dat nu nog rondrijdt. Vooral de sedan, van oudsher in Nederland een minder populaire carrosserievorm, verdwijnt in grote getale naar het buitenland. We gaan er gemakshalve namelijk maar even vanuit dat de Passat niet al massaal naar de sloop worden afgevoerd.
Bouwjaar | Volkswagen Golf | Volkswagen Passat | Volkswagen Passat Variant |
---|---|---|---|
2008 | 83% | 48% | 65% |
2009 | 102% | 48% | 66% |
2010 | 98% | 62% | 77% |
2011 | 102% | 90% | 97% |
2012 | 106% | 100% | 100% |
Populariteit per provincie
Kijken we naar de Passat en de Golf in hun beste leasejaar en zetten we de registraties af tegen de provincie waar ze terecht komen, dan zien we dat de meeste Golfjes naar Zuid-Holland gaan, gevolgd door Noord-Brabant en Noord-Holland. De Passat is het populairst in Noord-Brabant, Zuid-Holland en Utrecht. Opvallend is ook het verschil in populariteit tussen de Golf en de Passat in Flevoland. Blijkbaar hebben ze in Flevoland graag iets meer ruimte.
Aandeel per provincie | VW Golf (2008) | VW Passat (2011) |
---|---|---|
Drenthe | 3,5% | 2,2% |
Flevoland | 2,2% | 8,2% |
Friesland | 4,5% | 3,2% |
Gelderland | 13,8% | 11,1% |
Groningen | 4,2% | 2,3% |
Limburg | 5,4% | 4,6% |
Noord-Brabant | 15,9% | 19,5% |
Noord-Holland | 14,5% | 10,2% |
Overijssel | 7,9% | 6,9% |
Utrecht | 7,6% | 13,3% |
Zeeland | 2,4% | 1,2% |
Zuid-Holland | 18,0% | 17,3% |
Passat versus Golf anno nu
Was de Golf in 2008 tot 2010 de Passat ruimschoots de baas in de lease, in 2011 werden er meer Passats geleasd dan Golfjes, iets wat zo blijft in 2012. Kijken we naar 2015, dan zou het weer een behoorlijk spannende strijd kunnen worden. De Golf kan heel het jaar profiteren van de GTE-versie met 7 procent bijtelling, de Passat GTE wordt pas in de tweede helft van het jaar leverbaar. Daarentegen is de Passat wel fonkelnieuw, iets wat zeker meehelpt in de verkoopstatistieken. De eerste slag, januari om precies te zijn, is alvast voor de Golf, zij het nipt.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.