In deze video geeft Goodyear ons handige tips en weetjes over banden. Vooral bij occasions is het opletten welke banden onder de auto zitten en wat de conditie is.
Lees Interacties
Reacties
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Robert zegt
Jammer dat jullie niet bijvoorbeeld ook een slijtageverschijnsel als cupvorming hebben laten zien. Lang niet iedereen weet hoe je zoiets kan herkennen, maar dit kan enorm afbreuk doen aan het rijplezier. En aangezien de oorzaak op verschillende vlakken kan liggen, kan het wegnemen van die oorzaak nog een flinke zoektocht -en dus kosten- opleveren. Niet echt iets waar je als koper van een occasion op zit te wachten.
Ot92 zegt
@rrrobert Cupvorming kennen ze wellicht niet bij Goodyear. Meestal komt het door de auto, maar het kan ook ontstaan bij banden waarvan de vlakken best ver van elkaar staan.
Robert zegt
@ot92: zoals ik al zei, er kunnen legio verschillende oorzaken zijn; versleten schokdempers, verkeerde uitlijning, te zachte banden, onrondheid van de banden, etc. Dat maakt het duiden van de oorzaak vaak zo lastig. Niet zelden moet je ze allemaal af, voordat je de oorzaak hebt gevonden en opgelost.
Johanneke zegt
Banden maken zo’n gruwelijk verschil. Ik kocht als student mijn realistische droomauto, een getectyleerde 1993 Galant, dus zonder een spatje roest. Ding stond echter ook op banden uit 1993. Ik als arme student goedkoop banden gevonden bij een 2ehands bandenboer, zat profiel, doe maar. Slecht! Maxxis banden van een paar jaar oud waren het, nou echt als er maar een spatje regen was gevallen glibberde ik door de bochten. Later een 98 Galant gekocht, daar lichtmetalen velgen bij gekocht, de oude steelies met continental banden onder de 93 Galant gezet, wat een wereld van verschil. Ja ze zijn iets breder, maar dat kan echt niet alles zijn wat het verschil maakte. Rijdt veel beter en veiliger nu.
Ik dacht altijd, als er profiel op zit is het wel prima, maar nee, beide banden hadden rond de 5mm profiel maar het is echt geen vergelijk.
Robert zegt
@Johanneke: des te vreemder dat toch veel mensen nog besparen op de aanschaf van banden. Zoals in de video al aangegeven: je contact met het wegdek is beperkt tot 4x een A4-tje. Maximaal, denk ik. Het prijsverschil tussen een goedkope en een ‘merk’ band is meestal tientjeswerk, en over de levensduur van een band gemeten bijna verwaarloosbaar in de afschrijving.
Tijdje terug nog wezen kijken naar een A3 Sportsback, waar een vriend van me in geïnteresseerd was. Ding stond op een setje knappe Rotiform velgen, maar daarna was het geld klaarblijkelijk op, want er omheen lagen banden van de allergoedkoopste snit. Dat geeft m.i. duidelijk aan hoe zo’n eigenaar omgaat met de auto in het algemeen, en het onderhoud en de veiligheid in het bijzonder. Niet gekocht, dus.
Richmond zegt
@RRRobert: als service adviseur zo vaak klanten geadviseerd banden te vervangen vanaf 3,5 / 3 mm maar vaak willen klanten wachten tot ze niet meer door de apk komen. Dat is de ondergrens.
moveyourmind zegt
Herkenbaar. Had ooit een MG-F gekocht voor een habbekrats. Een prima autootje, maar zaten ook nog bijna nieuwe achterbanden van een Chinees merk onder, geloof dat die ook van Maxxis waren.
Reed gewoon 120 op de snelweg, het wegdek was maar heel iets vochtig en ik ging naar de rechter rijstrook. Zie als ik het er zo over heb nog de koplampen van de vrachtwagen op me afkomen die ik net had ingehaald. Gelukkig was ik daar al ruim voorbij.
Nou kan zo’n MG tricky zijn, maar denk niet dat onder deze omstandigheden ik een paar keer om de as gedraaid was als er een fatsoenlijk merk onder had gelegen.
fapfap zegt
@moveyourmind: dat ligt aan de MG-F
raoufff zegt
Als de banden maar rond zijn vindt ik het prima!
Hubert zegt
Precies. Vanochtend 4x 2e hands gekocht met ruim voldoende profiel.
Kan ik weer jaren vooruit met m’n weekendbrik.
En om de gruwel compleet te maken : het zijn winterbanden.
baserace zegt
Bij mijn vorige okkazie setje vers rubber onderhandeld bij een Ford Dealer. Dan verwacht je gewoon A-merk banden.
Kreeg echter een set nieuwe Infinity banden rondom: had ik echt nog nooit van gehoord. Bij eerste keer bij nat weer over witte lijn gereden in bocht van A2 / Ring A10 Zuid met 100 km/h en kon bijna mijn auto afschrijven… wat een levensgevaarlijk rubber… Meteen naar bandenboer gegaan voor wat veiligers…
BerlingoHdi zegt
@baserace: Jep, als ik banden onderhandel zeg ik er altijd bij dat ik geen linglong etc wil, en of ze willen laten weten welke banden ze plaatsen.
Henkie zegt
Ik ben een zeikerd wat banden betreft.
En als ik een andere auto koop houd ik er al rekening mee dat er andere banden op komen.
Zelfde bij mijn huidige auto. Stond op redelijk nieuwe Michelin energy saver banden. Man wat een troep is dat zeg.
Maar vervangen voor een paar mooie Bridgestone Turanza’s (potenza niet leverbaar in die maat). De auto knapte er aanzienlijk van op qua rijgedrag.
techniekmeneer zegt
@Henkie: Energy savers zijn extreem slappe banden, met als gevolg dat je auto als een dweil op de weg ligt.
Van Epschoten zegt
Hoe kom je aan tweedehands banden? Eigenlijk is de vraag waarom iemand van zijn oude banden af wil. Ik wissel van banden als er minder dan 3 mm profiel op zit, grip op nat wegdek is dan waardeloos. Of als de banden lawaai maken, of door schade. In alle gevallen dus niet geschikt voor verkoop.
z4coupe30si zegt
@megaturbopowerboost:
Een groot deel van de 2ehands bandenhandel wordt gecreëerd door leaseauto’s. Setje winter (of zomer) blijft achter na verkoop of veiling etc
c4seum zegt
@megaturbopowerboost: ik heb anderhalf jaar geleden nieuwe bridgestones onder mijn Alfa 156 gelegd. 205/55/R16 op de welbekende Teledial velg. Prima banden en nu zo’n 30k km op gereden. Nu heb ik pas geleden een set Jetfin velgen aangeschaft, waar ten eerste al zomerbanden op meekwamen, maar dat zijn 225/40/R18. De Teledials gaan richting de herfst een keer gerestaureerd worden, waarna er winterbanden op gelegd worden. Die bridgestones ga ik never nooit meer gebruiken. Beetje zonde om ze maar weg te gooien dus zodra ze gedemonteerd worden gaan ze marktplaats op voor een zacht prijsje. Dat is de reden dat iemand als ik van mijn “oude” banden af wil.
dutchneon zegt
Blijven ook achter bij verkoop en import, auto in de winter verkocht blijven de zomerbanden over en vise versa.
beder zegt
Nou lijkt het mij toch dat Wouter en zelfs bandenman Robbert in de war zijn over wat toespoor is. Volgens mij hebben ze het steeds over (negatief) camber. Toespoor is als de wielen van boven gezien iets naar elkaar toe wijzen (uitspoor kan ook) Camber is als van voren gezien de wielen niet precies haaks op de weg staan