Duizenden sjoemelaars hoeven namelijk geen cent terug te betalen.
Spitsmijden en frauderen gaan hand in hand, da’s geen nieuws. Wat is spitsmijden? Kort gezegd komt het erop neer dat automobilisten een financiële veer in de bips krijgen als ze plechtig beloven niet in de ochtend- en avondspits het lokale fileleed te zullen verergeren, door juist op andere tijden van en naar de zaak te forenzen. Hierbij gaat het om een select aantal trajecten waar de filedruk dus tegen de muren omhoog klatste.
Uit cijfers die werden opgevraagd door AD blijkt echter dat er op nogal forse schaal wordt gefraudeerd met deze constructie. Op een totaal van 80.000 deelnemers is namelijk bij 4.200 personen de vergoeding/subsidie stopgezet. Volgens de krant gaat het veelal om personen die een verandering in hun situatie (verhuizing, zwangerschapsgeneuzel, andere baan) niet hadden doorgegeven. En het hele punt van spitsmijden tegen een vergoeding is natuurlijk wel dat je aantoonbaar niet in de polonaise hebt gestaan op dat ene traject.
Deze personen zijn dus wel uit het systeem geschrapt, maar hoeven hun onterecht ontvangen vergoedingen niet terug te storten. Aangezien de subsidie op sommige trajecten opliep tot 140 euro per maand, kunnen we ons zo voorstellen dat de fraudeurs hier leuk aan hebben verdiend.
Reactie vanuit Den Haag en de uitvoerders
Kamerlid Duco Hoogland (PvdA) wil dat de fraude wordt bestraft. Klinkt goed, al leert de ervaring dat powertaal als “keihard aanpakken” in Haagse kringen tegenwoordig een volledig uitgeholde en vooral populistische kreet is van politici die niet bij machte zijn om zaken te veranderen.
De uitvoerders zelf vinden dat er niet gesjoemeld wordt, het merendeel van de deelnemers aan dergelijke projecten houdt zich netjes aan de regels. Het geld terugvragen is, getuige de volgende quote bij monde van Provincie Gelderland, simpelweg te veel moeite:
Als je kijkt naar wat het kost om relatief lage bedragen terug te vragen, dan zijn die vermoedelijk hoger dan de gelden die zijn uitgekeerd. Je weet niet eens zeker of er opzettelijk is gefraudeerd en bovendien moet je er een heel juridisch circus voor optuigen om dat geld terug te krijgen.
Alles bij elkaar rijden er natuurlijk wel minder mensen in de spits, dus da’s dan weer een pre. Bovendien is er welgeteld één project, waarbij vooralsnog wordt uitgesloten dat daar is gesjoemeld. Het gaat om het project op de A2 tussen Best en Boxtel, met de ronkende titel “Winnen van de file”. Aldaar werd een app gebruikt om automobilisten te controleren en dat werkte kennelijk wel. Maar zoals Kamerlid Hoogland terecht opmerkt: je kunt je pokkie met GPS natuurlijk ook gewoon in een andere auto leggen en later alsnog de vergoeding opstrijken. Lastige materie.
Dank aan Arno voor het tippen! Foto: @b088y, via Autojunk.
viezefreddyw zegt
“Keihard aanpakken, maar eerst moeten we op onderzoek uit. Want ja, hoe heeft dit toch kunnen gebeuren?” Om er vervolgens achter te komen dat het geld heel ver weg is en dat het lastig is terug te halen. Ik zie de knikkende knietjes al voor me wanneer ze dit voor de camera proberen uit te leggen.
dutchcorvette zegt
En terecht. Rijden met die meuk
dutchcorvette zegt
@dutchcorvette: kortom: _niet_ aanpakken
pomoek zegt
5% sjoemelt, dat is, gezien het gemak waarmee je kan sjoemelen niet overdreven veel. Dat het meer kost om het geld terug te krijgen doet er niet toe. Frauduleus handelen moet je gewoon straffen. Vind het verder een raar project.
gregorius zegt
@pomoek: perfecte opsomming!
vroaaar zegt
@pomoek: Makkelijk? Voor sjoemelen moet anders wel eerst zwanger worden of verhuizen of een tweede auto aanschaffen…
Dat geld moet terug, want als dit de norm zou worden dan betaal ik nooit meer een boete en kies voor vervangende hechtenis die ik dan niet hoef uit te zitten want dat kost nog veel meer…
pomoek zegt
@vroaaar: Is allemaal niet moeilijk, gebeurt volgens mij dagelijks, voor mij persoonlijk wordt alleen het 1e lastig als zijnde man.
vroaaar zegt
@pomoek: dus jij wil beweren dat er dagelijks mensen zwanger worden, verhuizen of een tweede auto kopen speciaal om te kunnen sjoemelen met spitsmijd subsidie? Dat is natuurlijk onzin. Dat je wat laks bent met wijzigingen doorgeven omdat je die extra centen dan kwijt bent, snap ik nog wel. En als je een tweede auto hebt, dat je dan in de verleiding komt om dat kenteken dan op te geven snap ik ook. Dan is het dus logisch dat slechts 5% sjoemelt want die andere 95% heeft gewoon de mogelijkheid niet of geen zin om al die moeite te doen.
Dutchdriftking zegt
Tja, al kost het ophalen van het geld meer, het gaat mij dan om het principe….
jack_abarth zegt
@dutchdriftking:
Inderdaad, en het mag al het dubbele kosten om gelijk uit te komen als waar ze nu staan. Gewoon terugpakken wat teruggenomen kan worden, elke euro is mooi meegenomen.
st220 zegt
Wat is er nu zo moeilijk aan? Gefraudeerd? Dan krijg je in dit geval een boete van 1500 euro. Opgelost! En reken maar dat dit soort bedragen interessant zijn om te innen.
dionijsb zegt
Het zal geen populaire mening zijn maar ik snap het best dat ze het laten, er is relatief weinig geld naar fraudeurs gegaan. Dat ze het niet terughalen omdat het netto niks oplevert is best logisch vindt ik.
jack_abarth zegt
@dionijsb:
Dus als ik € 100,- van mijn werkgever jat, dan moet hij het er maar bij laten want zijn uurloon ligt hoger en hij heeft er toch zeker wel een uur werk mee?
Wat is dat nu weer voor drogreden!
Gewoon aanpakken die handel.
dionijsb zegt
@jack_abarth: ik stel niet dat het ethisch de beste keuze is, maar dat ik op zich begrijp dat ze dit besluit nemen.
lekbak zegt
@dionijsb: je hebt het hier over fraude. Dat is gewoon strafbaar. De kosten zijn dan nauwelijks relevant, deze mensen horen gewoon hun geld terug te geven. Indien er hard gemaakt kan worden dat het opzettelijk is gedaan zelfs met een straf erbij (boete ofzo).
dionijsb zegt
@lekbak: ja precies, INDIEN er hard gemaakt kan worden enzovoorts, omdat het zoveel gedoe is en zoveel onduidelijkheid bevat, heb ik mijn MENING zo gevormd. Ik snap dat jullie vinden dat dit absoluut bestraft moet worden, ik vindt dus dat het best een logisch besluit is.
lekbak zegt
@dionijsb: het bestraffen is iets wat zeer lastig of zelfs onmogelijk zal zijn. Maar terug laten betalen is toch wel het minst. Dat moet iedereen die teveel toeslagen ontvangen heeft ook. Niet vergeten dat het hier niet om een commercieel bedrijf gaat wat bepaalde verliezen accepteert omdat het teveel geld kost. Dit gaat om het gelijk behandelen van burgers door de overheid. Iets wat dus veel verder gaat dan een beetje geld.
dionijsb zegt
@lekbak: ik ben het grotendeels met jou/jullie eens, maar omdat het niet zeker is wie er hoeveel gesjoemeld heeft en alles wat ik eerder zei, begrijp ik het besluit van de overheid (met nadruk op begrijp)
volvologisch zegt
Het hele idee van spitsmijden is naar mijn idee weer zo’n theoretisch idee vanuit de politiek die in de praktijk niks oplevert. Papiertijgahas!
Rick-dos zegt
Als ik een brood steel dan komen er ook agenten langs om een praatje te houden en mij af te voeren naar het bureau. De handelingen van de agenten en de tijd van de agenten die het in beslag neemt kost meer dan het brood. En toch doen we het en niet zonder reden.
Dat zelfde principe moeten ze ook in dit geval hanteren.
Ik denk alleen dat degene die dit project bedacht hebben met een bepaald budget hebben mogen werken. Daar zijn keuzes in gemaakt en één er van is niet een fraude traject opzetten. De afweging om dat niet te doen is al hierboven door de provincie Gelderland aangegeven.
Als het inderdaad zo is gegaan dan is het te begrijpen.
Al met al vind ik 76000 minder automobilisten in de file toch wel een forse winst. Het is maar hoe je het wilt bekijken; glas half vol of half leeg….
lekkaah zegt
@Rick-dos: eens, het is alleen lullig voor die andere 98% die zich wel netjes aan de regels houden
mrrallycross zegt
Kan ook weer alleen in Nederland dit…
mercedesclk350 zegt
Dacht het niet, kudt.
desjonnies zegt
Ik weet het nog goed, ooit stond dit land ergens voor, werkten we hard om iets te bereiken, maar ik kan me niet of nauwelijks voorstellen dat DIT hetgene is dat we wilden bereiken !
Ik niet tenminste !
volvosaab zegt
Mijn vrouw heeft een jaar lang van de regeling gebruik gemaakt en de centen in een fiets geinvesteerd. Fiets nu dagelijks heen en weer naar haar werk in plaats van aansluiten op de A13, A20 en A16. 30km retour.
t1mothys zegt
Die zag je niet aankomen zeg….typisch