Frans Timmermans wil alle bedrijfswagens verplicht elektrisch hebben vanaf 2027.
Het zijn niet alleen de personenwagens die allemaal overstappen van de verbrandingsmotor naar de EV. Er zijn immers ook elektrische bedrijfswagens. Daarbij staat de techniek nog behoorlijk in de kinderschoenen.
Ja, je kunt bij bijna elk merk een elektrische bedrijfswagen aanschaffen, maar in veel gevallen zijn ze nog niet ideaal voor iedere gebruiker. De actieradius is vrij beperkt, evenals het laadvermogen. Daar valt absoluut nog wat te winnen.
Dat moeten de fabrikanten snel voor elkaar zien te krijgen, want Frans Timmermans wil dat alle bedrijfswagens in 2027 elektrisch zijn! De man die elke taal vloeiend spreekt, is bezig met een plan om dat voor elkaar te krijgen.
Timmermans wil elektrische bedrijfswagens verplichten tot 3.500 kg
Het gaat specifiek om ‘kleine bedrijfswagens’, dus de auto’s lichter dan 3.500 kg. Het is een soort tweetraps raket. In eerste instantie is de verplichting gericht op hele grote bedrijven en overheden. Die moeten al in 2027 overstappen op een elektrisch wagenpark.
Dan is het de bedoeling dat kleinere bedrijven, organisaties en dergelijke tot 2030 de tijd hebben om over te stappen. Dan is ook voor hen de elektrische bedrijfswagen verplicht.
Volgens Timmermans is het een perfect moment om de transitie te versnellen. Hij noemt de hoge olieprijzen vanwege de trammelant in Oekraïne. Timmermans is van mening dat juist in dit specifiek segment een snelle omschakeling van diesel/benzine naar elektrisch mogelijk is.
Nog geen wet
Het is overigens nog een plan, geen nieuwe wet. Eerst komt volgende week de wet aan bod voor het verbod op de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor na 2035. De verwachting is dat het plan pas aan het einde van dit jaar wordt aangeleverd. Daarna gaat er ook nog wel tijd overheen voordat men erover gaat stemmen.
Uiteraard hoef je niet per se te wachten. Als je veel werk in binnensteden doet en wel veel ruimte nodig hebt maar niet zozeer veel acteiradius, is zo’n elektrische bedrijfswagen zo gek nog niet.
Via: De Telegraaf.
Friez zegt
Soms vraag ik me af of politici het contact met de realiteit verloren hebben. Dan lees ik echter zo’n artikel en weet ik zeker dat het zo is.
Zonder gekheid, er kan natuurlijk veel gebeuren in de ontwikkeling van accu’s de komende paar jaar, maar onze infrastructuur dient er dan ook klaar voor te zijn. Daarnaast zou ik waterstof ook nog niet willen afschrijven… die ontwikkeling is ook nog volop bezig.
Pascal zegt
Een groot deel van de busjes kan prima elektrisch, want rijden heus niet meer dan +/- 300km per dag. En om dat een beetje te gaan aanmoedigen vind ik wel een goed plan, met name voor de pakketbezorgers die dwars door de binnenstad heen crossen. Echter voor de (lange afstands)situaties waar het gewoon echt nog niet voor past, moet in mijn ogen de optie open gehouden worden om wel gewoon een benzine of diesel te bestellen.
herve11f zegt
De meeste van die koerriers rijden ‘s avonds met hun busje naar huis. Zou onze europese bolleboos al eens nagedacht hebben hoe dit in de praktijk moet gehandhaafd worden? De mensen die zulke job doen hebben heus niet de luxe gratis electrisch te tanken voor hun baas en ze nog bij te betalen om te wachten wanneer een laadpaal vrijkomt… ik vrees dat dit moeilijk word
Pascal zegt
De laadinfrastructuur zal nog wel veel beter moeten worden inderdaad.
Dutchdriftking zegt
Advies van Frans Timmermans neem ik net zo serieus als dat van de tuinkabouters… Overigens kan dit stukje vervoer in veel gevallen prima elektrisch, de gemiddelde aannemer, pakketbezorger en plantsoenendienst zal geen grote afstanden rijden.
Echter moet met gewicht dan wel naar 4.000kg IPV 3.500, en moet er een enorme financiële stimulans komen om dit betaalbaar te krijgen. Veel kleine ondernemers kunnen helemaal geen gloednieuwe bus betalen, en een elektrische is nog eens een klap duurder. Eentje financieren en die prijs doorberekenen naar de klant zorgt er voor dat de hoge uurtarieven van de vakmannen nóg hoger worden.
En dan hebben we nog de vele andere bedrijven met dergelijke busjes die wel afstanden moeten rijden. Helemaal met een aanhanger (niet ongebruikelijk) is de actieradius natuurlijk om te huilen.
Frans kan zich beter druk maken over waar het koper voor de windmolens en de kobalt en lithium voor de accu’s vandaan komt, en of de winning van deze grondstoffen misschien niet wat milieuvriendelijker en zonder kinderarbeid kan. Europees zich hard maken voor duurzaam mijnen in Afrika.
Rudy zegt
Kijkende naar alle (grondstof) issues wereldwijd moet ik maar zien of we die accuproductie werkelijk zover kunnen opschroeven.
maotje zegt
Dachten ze vroeger over aardie ook weleens.
Het zOeken naar andere bronnen heeft toen wel geholpen.
str8six zegt
Complete realiteitswaanzin. Die engnek van een Fransie, kan zich beter verdiepen in het gebruik en verbruik van grondstoffen ipv aansturen op elektrisch rijden wat een druppel op een bedachte gloeiende plaat is.
PunicaOase zegt
En is voor die tijd ook de infrastructuur om te laden in orde? En is er sowieso wel genoeg elektriciteit?
Ik vrees nogal dat we straks allemaal elektrisch moeten maar het net dit nog een decennia over langer helemaal niet aankan.. Gelukkig kan ik fietsen naar het werk..
frank2b zegt
Prima plan. Neemt de vrijblijvendheid goed weg en houdt de druk op de infrastructuurontwikkeling. Niet alleen in NL maar ook elders in Europa mag wel wat meer vaart gemaakt gaan worden.
Het is goed voor iedereen. Stinkende diesels uit het straatbeeld, minder herrie en bouwvakkers in Heerlen kunnen niet meer in Groningen aan de slag en v.v.
Prima ontwikkeling. Ik zeg: kom maar door met dat plan en maak er maar een wet van. Ik vermoed dat Orban helaas wel weer tegen zal stemmen omdat dat stukje Europa dat nog in het stenen tijdperk leeft wel afhankelijk van Russische olie moet blijven, uiteraard.
Benny_Weisz zegt
Wederom bewijs dat onze volgevreten klimaat-Führer niet verder vooruit denkt dan de eerstvolgende regeerperiode
racerx zegt
Of de eerstvolgende maaltijd.
Jantje_555 zegt
dus ook de ambulance en politiewagen, dat wordt lachen.
rikv99 zegt
Ik begrijp vooral niet hoe dit soort politici denken dat kleine/middelgrote bedrijven zoeits moeten gaan betalen?
Een standaard Transporter kost 20.000, het elektrische broertje 46.000! Dat is dik 2 keer zo duur, en daar komt dan nog bij dat je huidge wagenpark met dit soort regelgeving (in 2027) afgescheven zo zijn naar 0euro inplaats van bijvoorbeeld 3.000.
En dan heb je het nog niet gehad over het gebruiks gemak van een ICE t.o.v. een elektrische auto. trekvermogen, verzekering, laadvermogen etc.
dree16v zegt
In geval van de pakketbusjes ben ik voor. Kan me voorstellen dat het voor de stratenmaker/hovenier die nu een Dodge Ram rijdt wat lastiger wordt met oog op trekgewicht.
Waterstof lijkt me voor de zware bestel en vrachtauto’s en personenbussen op lange termijn een meer passende oplossing. Personenauto’s en lichte bestelauto’s elektrisch
deepep zegt
Haha, wat een visieloos beleid, waar wil je die stroom vandaan halen, het elektriciteitsnetwerk kan het volgens het rapport van Tennet zonder 12 miljard aan investering totaal niet aan de komende jaren. Volgens mij is waterstof voor het beroeps/vrachtverkeer het beste alternatief.
lpgbarrel zegt
Frans wie? Familie van Lange Frans dit?! Net zo gek
RiKe zegt
Frans Timmermans, is dat niet die politicus in Brussel die heel luid roept over milieu en duurzaamheid vanuit z’n mega landhuis? Die man is echt de connectie met de realiteit, en wat er überhaupt technisch en fiscaal (voor de consument) haalbaar is, volledig verloren.
HzR zegt
Alle bedrijfswagens, of alle nieuw verkochte vanaf 2027?
Jagris zegt
Kan een goed streven zijn, maar de techniek is momenteel nog niet ver genoeg dat alle bedrijven/zzp’ers deze elektrische bedrijfswagens kan gebruiken. Zwaar beladen en verre afstanden rijden is killing voor de accucapaciteit, en deze is dus nog niet groot genoeg. 2027 is in mijn ogen echt niet realistisch.