Als je er echt voor gaat, kun je bizarre aantallen op de teller zetten. Eén van de vorige eigenaren van een Audi A8 die als occasion aangeboden wordt is goed op weg naar het miljoen.
Het is altijd clichématig ‘de schuld van de fabrikant’ als een auto op een lage kilometerstand de brui eraan geeft. Maar in diezelfde trend wordt een fabrikant bestempeld als de bouwer van extreem betrouwbare auto’s als hun auto’s bijvoorbeeld een miljoen kilometer halen. De waarheid ligt in het midden. Sommige auto’s zijn motorisch nog in orde maar elektronisch belabberd en andersom. Sommige auto’s kunnen met minimaal onderhoud nog grote standen halen, anderen hebben een grote geldinjectie nodig. Maar in theorie is het mogelijk met elke auto.
Audi A8 (D4)
Een auto die toch wel bij de laatste categorie hoort is de Audi A8 van de derde generatie (D4). Niet om nou te zeggen dat ze enorm onbetrouwbaar zijn, maar met de techniek die Audi aan boord stopt is de kans dat iets niet naar behoren werkt aanwezig. Euvel kan meestal verholpen worden. Iets wat de eigenaar van dit exemplaar waarschijnlijk vaak heeft gedaan.
Understatement
We kijken naar een Audi A8 uit 2011. Dat is het tweede jaar van de derde generatie A8. Het exemplaar in kwestie maakt gebruik van een mooi oud licht/donker contrast met het exterieur in Nachtblau Perleffekt en een lederen interieur wat vooral bestaat uit de kleur Messingbeige met een klein beetje zwart. Door niet te kiezen voor S-Line-gevallen of extreem grote velgen kun je het bijna een understatement noemen. De motor is de dikste, maar dan de dikste op satansap: de 4.2 TDI. Dit is een V8 die 351 pk leverde. Klinkt als weinig voor een moderne V8, maar bij diesels telt het koppel meer en dat is in dit geval 800 Nm. De A8 combineert deze dikke motor met een achttraps automaat.
Miljonair
Allemaal leuk en aardig maar een A8 van deze generatie an sich is niet zo bijzonder, helemaal dit nette exemplaar is gewoon het gemiddelde van de A8 van die tijd. Het bijzondere is de kilometerstand. Deze A8 heeft 855.315 km op de klok. Precies 85,53 procent onderweg naar een miljoen kilometer dus. Een illuster clubje.
Het verleden van de auto kun je natuurlijk niet aan de auto vragen. Taxibranche? Een veel reizende directeur? Dat is gissen. Met meer dan 90.000 kilometer per jaar heeft één van de vorige eigenaren in ieder geval de A8 als een tweede thuis behandeld. Op zich heerlijk vertoeven in zo’n auto, lijkt ons.
Afschrijving
Auto’s in deze klasse staan veelal niet bekend om het behouden van hun waarde en deze A8 is geen uitzondering. In 2011 reed hij weg bij de dealer toen de eerste eigenaar bijna 180.000 euro had afgetikt. Negen jaar en 855.000 km later is daar nog 16.499 euro van over. Precies het tegenovergestelde van de Audi V8 van laatst, dus. Wie het aandurft om met zo’n auto op pad te gaan en wellicht het miljoen weet te halen, kan zijn slag slaan op de advertentie van de Audi A8 occasion op Marktplaats. Doe je dat, dan wil ondergetekende ook graag weten of in deze tijd van volledig digitale kilometerstanden weten of er 999.999 km blijft staan, of dat je eindelijk ook daadwerkelijk zeven cijfers kunt zien in het dashboard.
dper4mance zegt
Ik gok dat deze in een oostblok land aan een nieuw leven begint met een tonnetje of twee op de teller…
slickrick zegt
@dper4mance: ik denk eerder in Afrika.
Robert zegt
VAG kennende zullen ze de tellerstand gewoon weer naar 0 laten overspringen. Dat is zelfs al met de dagteller zo. Ik vond dat best irritant toen ik nog in een auto reed die de potentie had om tot 1200 km op één tank te rijden.
Maar verder, respect voor de voormalige bezitters van deze A8. En nog meer kudos voor diegene die de koop van deze auto zelfs maar overweegt.
Ot92 zegt
@RRRobert In wat voor auto van het VAG concern heb je gereden dan? Bij mij geeft ie gewoon 1000+ aan hoor…
Robert zegt
@Ot92: Passat 1.9 TDI uit 2006. Met een zeventig liter dieseltank en een praktijkverbruik van ca. 1:18.
Ot92 zegt
@RRRobert Wacht eens effe… zat jij ook niet op het Passat forum een aantal jaar terug? Robl was het toch?
Geen idee, vreemd dat jouw 3C geen 1000km+ kan aantonen. In de zomervakantie kreeg ons oude 3C ruim 3000km op de dagteller.
Ot92 zegt
@RRRobert Excuses ik heb je door elkaar gehaald met een ander.
stuko zegt
@RRRobert: golfje 2 zeker ?
red5 zegt
“Puur en alleen door de kilometerstand wordt deze auto zo goedkoop aangeboden.” -> als de komma één cijfer verder naar links had gestaan ja.
slickrick zegt
@red5: ik vind het eigenlijk helemaal niet zo goedkoop, had eerder Eur 9.995. Verwacht voor deze BOM VOLLE auto, altijd binnen gestaan en geen tweede van te vinden , bereden door BNer.
mark997gt3 zegt
In de taxibranche de bom en btw er af halen. Dan komt de nieuwprijs eerder in de buurt van de 100k.
boxergt zegt
@mark997gt3: sinds Januari mag dit helaas niet meer…
Geen dikke auto’s meer als taxi dus!
raoufff zegt
Teller beetje terugdraaien, ff naar Stipt en ze is weer fabrieksnieuw.
Ot92 zegt
95.000km/jaar met een taxi? Volgens mij is het gewoon een directie auto geweest van iemand die een paar keer per week op en neer naar Zuid-Duitsland ofzo moest.
Daarnaast oogt de achterbank nog te netjes voor een auto met zo’n kilometerstand die als taxi gebruikt zou kunnen zijn.
bischero zegt
@Ot92: precies mijn idee, directie auto inzet en dan pendelen tussen vestigingen/fabrieken
sportstand zegt
Geen boekjes en onderhoudshistorie bekend volgens de verkoper, zal misschien wel ex ministerie of iets dergelijks zijn
pretje zegt
@sportstand:
Er moet in het VAG ( autoline ) systeem op kenteken of chassisnummer genoeg boven water te halen zijn, indien niet dan Defensie of AA auto ( Wim Lex heeft natuurlijk dezelfde in verlengde uitvoering)
Goed_Koopman zegt
@pretje: Overheid besteld geen Design Selection 4.2 TDI. Defensie, ambassade of AA valt ook af, dan zou deze A8 ‘nieuwe’ kentekenplaten moeten hebben. Gewoon een voormalige directieauto dit.
dracae zegt
Over kilometerstanden gesproken…
Wat is er aan de hand met Priusen? Op Gaspedaal had een hele lijst precies dezelfde kilometerstand, 299.999, sommige met NAP.. Houd de kilometerteller op bij 300.000?
https://gyazo.com/330e7e10417310c6b3d22278dd17e3e8
sanderp zegt
@dracae: Houdt inderdaad op bij 299.999
saabherder zegt
@dracae: Klopt, deze gaan niet verder.
mopar70 zegt
Dit is er eentje voor Joep.
mikje90 zegt
@mopar70: Joep is een mooie kerel, en hij heeft veel verstand van techniek.
ericd zegt
850.000 km. Stel dat ie gemiddeld 85 km/u heeft gereden (lijkt wat veel met het tegenwoordige drukke verkeer, maar goed). dan heeft ie dus 10.000 uur besteedt in de auto. In een jaar gaan 8760 uur. Dan heeft ie 417 dagen lang permanent 24/7 gespendeerd in de Audi. Maak daar normale werkdagen van (rond de 8 uur op een dag), en je kunt het vermenigvuldigen met 3. Zeg maar 1250 dagen. Oftewel drie en een half jaar. Als je terugrekent naar werkdagen (5 per week), dan praat je over 250 weken, grofweg 5 jaar. De Audi heeft dus permanent dienst gedaan, praktisch.
vbarchetta zegt
@ericd: ik reed aantal jaren terug ook zo’n 80.000km p/jaar. Mijn woon-werk verkeer afstand was 300km per dag (150km heen en weer 150km terug). Dan nog paar keer per jaar vakantie, waaronder zomer naar Zuid Frankrijk en in het weekend nog diverse familie/vrienden/kennis bezoekjes. Dan tikken de kilometers hard aan….
Een fijne reisauto zoals zo’n A8 is dan wel gewenst.
Gok dat dit wel een directie auto is geweest.
jarnobakker zegt
@ericd: ik heb in 5 jaar tijd bijna 4 ton op een seat ibiza tdi gezet. En dat vond ik al ongezond veel
clijde7400 zegt
De A8 heeft dus echt dienst gedaan.
Groninger zegt
Mooie auto maar die zonneband op de voorruit is voor mij echt een afknapper…
X zegt
Geld maakt echt niet gelukkig ,maar wanneer ik deze auto bezit heb echt wel enige euforie ,wat gelijk staat aan gelukkig ,jammer dat onze maatschappij zo in elkaar zit dat de wereld er alleen voor de rijken is :degene die hem prive koopt heeft geld als water ,dus die koopt hem met zakgeld ,maar degene die hem zakelijk koopt ,heeft ook geld als water ,maar is een parasiet want die laat hem onderhouden en afschrijven door belasting betaler ,dat is die zelf ook ,maar hij betaald via z,n miljoenenbedrijf liever aan de dealer dan aan de belastingdienst,kom nu niet aan dat zou jij ook doen ,neen wanneer ik zoveel geld te besteden heb zou ik mij echt niet profileren als een bourgondier een beetje normaal is niet zo moeilijk en jaloersheid?daar kun je niks mee ,wanneer je zo,n auto wil besturen ,huur er 1 voor paar dageb ,ben je zo genezen vooral als je een paar keer getankt hebt,dus jaloers hoef je echt niet te zijn,veel plezier met je nieuwe aankoop ,ps besef wel wanneer je de auto om een boom krult dat ik denk 80% denkt : dat krijg je er nou van en dat is ook geen afgunst dat is pure realiteit dat wat de bestuurder van de exclus car zich niet bedenkt want hij is de almachtige op de weg en dat stoort de mensen .
jarnobakker zegt
@Renelig: neem nog een slok…
X zegt
Hoelang krijg je al pgb?
patrick2019 zegt
Goeie schrijfstijl Renelig? in houdelijk ook geweldig…..
X zegt
Pgb klant?
patrick2019 zegt
@Renelig: dat jij pgb weet te benoemen klinkt alsof je het ontvangt? gezien je schrijfstijl en je inhoudelijke betoog heb je het dubbel en dwars verdiend?
monsieurleloure zegt
@ Renelig,
Wat loop je te brabbelen?! Er is geen touw aan vast te knopen.
X zegt
Dat brabbelen krijf je van het ronddraaien van je cognac,niet mijn probleem
thestino zegt
Vragen er nog wel veel voor..