James Hunt werd in 1976 wereldkampioen in de F1, nadat hij pas het jaar ervoor zijn eerste Grand Prix won. In Zandvoort! Tijdens de Historic Grand Prix op datzelfde circuit neemt zoonlief plaats in de auto die Hunt destijds bestuurde.
Hij was best een beetje nerveus, zei hij tegen de mensen om hem heen vlak voordat hij de Hesketh van zijn vader het circuit van Zandvoort op stuurde. Freddie Hunt, zoon van de legendarische wijlen Formule 1-kampioen James Hunt, reed tijdens de Historic Grand Prix op Zandvoort een paar ronden in de wagen waarmee zijn vader in 1975 de Grand Prix van Zandvoort won. Dat was destijds James’ eerste F1-overwinning.
De Hesketh 308C met startnummer 21 kwam niet alleen in actie als demo, maar ook in de race om het FIA Historic Formula 1 Championship, het hoogtepunt van het weekend. Wijde pijpen en bakkebaarden waren niet te zien in de paddock, maar voor de rest ademt het circuit in de duinen dit weekend weer helemaal de sfeer van de jaren zestig en zeventig. En vooruit, tachtig ook nog een beetje.
In die race was ook de andere beroemde Hunt-auto aanwezig, de McLaren M26 uit 1976. In dat jaar vocht Hunt het epische duel met Niki Lauda uit waar de film Rush op gebaseerd is. En ook in dat jaar won Hunt de Grand Prix van Nederland.
Echte competitie
De wagens worden tegenwoordig liefdevol in topconditie gehouden door veelal rijke hobbyisten. Zij maken er niet zomaar een showtje van. Nee, het is een échte competitie, maar wel met respect voor elkaars materiaal.
Want dat materiaal is soms wel heel uniek. De wagens van Hunt zijn dat vanwege hun palmares, maar bijvoorbeeld de Ligier JS/17 is dat door zijn zeldzaamheid. Deze wagen heeft nog een originele Matra-V12 motor aan boord die een heel karakteristiek, hoog twaalfcilinder geluid voortbrengt.
Het lichtblauw-met-wit bodywork met Gitanes-livery en de naam van Jacques Laffite erop brengt Zandvoort weer terug naar vroeger tijden, net als het rood-wit van de Marlboro-reclame op Hunts McLaren.
Bijzonder is dat de Historic Grand Prix met zo’n 50.000 bezoekers over het weekend van 2014 even veel, zo niet méér mensen trekt dan evenementen op moderne leest, zoals de DTM. En dat terwijl 2015 pas de vierde editie is van dit evenement dat zijn plek op de internationale kalender definitief heeft verworven.
Met dank aan Robert van den Oever en Maarten van der Pas voor deze bijdrage!
fejjie zegt
Wat een fantastische hobby!
agera zegt
Wat een fantastische film was Rush toch!
Dutchdriftking zegt
@agera: daar heb ik inderdaad ook erg van genoten.
carfreakjim zegt
Ben dit jaar voor de derde keer geweest en het was weer een feestje, kan niet wachten tot volgend jaar.
davelepeef zegt
Dit is dan ook veel toegankelijker dan de DTM. Vind het geweldig, een clubje mensen die met hun klassieker in een aanhanger aankomen, partytent opzetten en met moeders in een tuinstoel aan het sleutelen slaan. Overigens was het jammer dat groep C, youngtimer trophy en de DRM klassik et niet waren zoals vorig jaar, met name die laatste twee klassen vind ik een erg mooi startveld hebben. Evenement heeft zeker potentie maar als je het vergelijkt met bijv de Nürburgring dan is er gewoon te weinig capaciteit on te groeien :/
Dutchdriftking zegt
Toen de F1 nog voor mannen was. Wat een geweldige wagens.
boltiev6 zegt
de auto,s uit die tijd zijn zoveel mooier dan de huidige F1 auto,s
clarkson zegt
De m26 is zeker beroemd. Maar niet om zijn betrouwbaarheid..
trustmeiamanengineer zegt
Mooi spul, maar een paar filmpjes bij het verhaal om het geluid ook daadwerkelijk te kunnen horen had geen kwaad gekund?!
tweetyv6 zegt
@trustmeiamanengineer:
http://lmgtfy.com/?q=Historic+GP+Zandvoort+2015+%26+youtube
niwi zegt
De M26 was uit ’77. In 1976 reed Hunt in de M23. En daar is Rush op gebaseerd.