Een geweldige soap ontwikkelt zich binnen het grote VAG-concern.
Het is wat binnen dat VAG-concern. Net nu de families Piëch en Porsche de lieve vrede weer gesloten lijken te hebben, botsen twee toonaangevende luxemerken van het concern tegen elkaar aan. Kwaliteitspublicatie Bild meldt vandaag dat Porsche een vordering van 200 miljoen Euro naar de leiding van Audi gestuurd heeft. Aanleiding zijn de ‘kranke Motoren’ die Audi aan Porsche geleverd zou hebben. Het gaat daarbij uiteraard om de diesels met sjoemelsoftware. Dingen worden persoonlijk opgevat, zo lijkt het. Een hoge pief van Porsche laat optekenen:
Wir fühlen uns von Audi betrogen.
Normaal vertalen we Duitse quotes, maar in dit geval lijkt me dat niet nodig. Vanwege het dieselschandaal moesten onder andere auto’s van het (voormalige) sportwagenmerk teruggeroepen worden voor een recall. Daarnaast mochten enkele nieuwe modellen met een dieselkrachtbron op last van de Duitse minister Alexander Dobrindt tijdelijk helemaal niet verkocht worden. Enkele landen troffen hun eigenmaatregelen: in Zwitserland werd bijvoorbeeld besloten nieuwe Cayenne’s met dieselmotor geen kenteken meer te geven. De afwikkeling van al deze problemen gaat natuurlijk ook gepaard met de nodige administratieve en juridische kosten. Alle geleden schade wil Porsche nu dus graag verhalen op Audi.
Een opvallend verhaal, daar beide merken opereren onder dezelfde paraplu. Maar aan de eenheid binnen het bedrijf kan dus nog wel wat gewerkt worden. De interne competitie spat er vanaf. Vind jij dat Porsche een punt heeft, of is de kostenpost volgens jou een terechte straf voor het feit dat het merk überhaupt diesels aanbiedt? (via Handelsblatt)
Bedankt Frank voor de tip!
Image-Credit: @diederik888 via autojunk
sracert zegt
Porsche hoort niet bij VAG. Het is een race merk en geen ouwe trutten fabrikant van Polo’s.
granlusso zegt
@sracert: ‘En een BMW hoort geen dieselmotor te hebben.’
Dingen veranderen nu eenmaal, deal with it.
fouadski zegt
@granlusso: en geen fwd en geen 3 cilinder gebakjes en… en…
sracert zegt
@granlusso: BMW? is maar een matig race merk. Niet te vergelijken met Porsche of Honda. (Stink)Diesels horen in landbouwvoertuigen, schepen, etc., daar zijn ze in Duitsland ook eindelijk achter.
sracert zegt
@sracert: Deal with it. Diesel is over.
m54b30 zegt
@sracert: bmw een matig race merk? zijn anders buiten gewoon goede en leuke stuurwagens.
De M divisie is al decennia toonaangevend.
romeoalfa zegt
@m54b30: Doe je BMW-bril af zou ik zeggen…..
m-tfsi zegt
@romeoalfa: nee een alfa bril ophebben is lekker…..?
racerx zegt
@sracert: Ergens heb je wel een punt, maar ook BMW deed ooit leuk mee in F1 (in twee etappes zelfs) en heeft Le Mans eveneens een keer gewonnen.
sracert zegt
@racerx: Klopt. ik vind het ook leuk en spannend als BMW mee doet met races om “echte knikkers” zoals de F1, Moto GP, Le Mans, Indy 500, maar dan doen ze naar mijn mening te weinig.
boomhauwer zegt
Het zal wel een boekhoudkundig foefje zijn om wat geld heen en weer te schuiven…
Orichy zegt
@boomhauwer: ‘Het heeft te maken met de verantwoording van de gemaakte spullen.
Wie heeft wat gemaakt en waar zit het in, de hoeveelheid en de kosten die ermee gemoeid zijn, moeten te herleiden zijn, naar de basis.
Deze boekhoudmethode heeft ook met produktveiligheid te maken en de bij behorende verantwoording, als er dus iets mis gaat. Dat is enigszins logisch, maar maakt de processen ook duur en omslachtig.
Orichy zegt
Ik denk, dat het de boekhouders van Porsche zijn, die Audi moeten laten opdraaien, voor de niet juist afgeleverde motoren. Dat is heel gewoon tegenwoordig, of eigenlijk al 20-25 jaar zo. Elke onderneming, binnen het concern, heeft zijn eigen boekhouding en moet betalen voor diensten en produkten, die men bij een concerngenoot vandaan haalt. Zelfs afdelingen onderling binnen de bedrijven moeten dit doen. Het is erg omslachtig en maakt de produkten onnodig duur. Wat ook het maken van fouten en de kans op sjoemelen onevenredig vergroot.
De boekhouders hebben de economische wereld in hun macht, waar geld de godsdienst is. En als het om de strijd van godsdienst gaat, is het altijd fout.
Hallellujah.
Erik zegt
@Orichy: zelfs bij Defensie dient een Commandant van een eenheid de maaltijden die hij gebruikt tijdens oefeningen te kopen bij PaRestO, de Paarse Restaurant Organisatie binnen Defensie. Elke eenheid heeft zijn eigen budget, z’n eigen boekhouders en administratie. Absurd dat een Defensie-eenheid bij de andere Defensie-eenheid inkoopt.
Orichy zegt
@erik2907: Ja, het is zo absurd door geslagen, die verrekte controle.
En altijd blijkt, dat men helemaal geen controle heeft, maar dat het gewoon obsessief gedrag is, vanuit uniformiteit van economische maatschappij.
Hoe slap wil je het hebben.
Er wordt vaak gezegd; “je bent zo sterk, als je zwakste schakel”, dat is juist en vaak het ongelukkige, want die is vaak zo slecht, dat het uitschakelen van het “systeem” bar eenvoudig is, dat een kind het bij toeval nog zou kunnen.
racerx zegt
@erik2907: Klopt, net als dat je de diensten van het Facilitair Bedrijf inkoopt… Weet nog dat voor een groot evenement in Den Haag het inhuren van auto’s bij audi NL goedkoper was dan het intern laten inhuren middels bestaande contracten, maar dat mocht niet wegens bedrijfsverplichtingen… Mooi intern geld verschuiven, lekker nuttig.
2wheeler zegt
Of of offffff
Porsche had niet aan vrachtwagenbrandstof moeten beginnen.
ab1963 zegt
Geeft maar weer eens aan dat als het geen boxer is het ook geen Porsche is.
allesmetturbo zegt
‘De nieuwe cayenne, nu met cummins diesel’
arias zegt
Kardashian 2.0 genaamd Keeping up with the VAG’s
sr20det zegt
@arias: Haha heerlijk
drdre1 zegt
100 punten voor de foto! :-D
ko4n zegt
De belangrijke vraag die gesteld dient te worden is tot in hoeverre Porsche op de hoogte was van het gesjoemel bij deze diesels. Als Porsche echt onschuldig is en er niets van wist hebben ze groot gelijk dat ze het op Audi willen verhalen maar eigenlijk geloof ik niet dat Porsche en niks van wist.
mark997gt3 zegt
Zo houdt je wel zuiver welke divisie wat gepresteerd heeft. Zal ook belangrijk zijn voor evt bonussen. Klinkt mij logisch.
tarquesh zegt
Porsche heeft uiteraard gelijk.
Maar familie ruzies zijn geen nieuw fenomeen, het betaat al sinds het prille begin van de mensheid. De broers Kaïn en Abel maakte in de bijbel al heibel, en de Adidaslers gingen elkaar telijf met hun sportschoenen Adidas en Puma.
Zo heb ik met mijn broer grote ruzie gehad om een auto, toevallig dat ik het hier op autoblog schrijf. Hij is dus ook een enrme autogek.