De Tiguan eHybrid is goed maar heel erg duur. Duurder dan een Audi!
Ze zijn lekker bezig in Wolfsburg. In relatief korte tijd zijn de hardlopers voorzien van een opvolger of een ingrijpende facelift. Denk aan de compleet nieuwe Passat Variant of de ingrijpend vernieuwde Golf 8.5.
Van die laatste wist @machielvdd gisteren te melden dat er een heuse eHybrid-versie aan het gamma is toegevoegd. Vandaag heeft ondergetekende de dankbare taak om jou te informeren over de Volkswagen Tiguan eHybrid.
En jongens en meisjes, wat is het toch een wonder der techniek! Net als met de Golf wisten we dat de Tiguan eHybrid eraan zat te komen, maar net als gisteren hebben we nu wat details voor je die je absoluut moet weten, mocht je in de markt zijn voor een Duitse medium-crossover met acceptabele cijfers.
Tiguan eHybrid
Want die cijfers zijn echt wel voor elkaar, hoor. Het elektrische rijbereik bedraagt namelijk 129 kilometer. Dat is natuurlijk volgens de WLTP, dus dat betekent in de praktijk dat je ongeveer 3/5e kunt halen (dus dik 77 km). Het zet tenminste zoden aan de dijk, doordat je een groot gedeelte van je rit elektrisch kunt rijden. Als je thuis en op je werk kunt laden, hoef je bijna niet te tanken.
Een andere troef is het trekgewicht. Er mag namelijk een behoorlijke sleurhut achter, want maximaal mag de Tiguan eHybrid 2.000 kg trekken. Dus een Peugeot 206 Junkyardracer op een trailer gaat prima lukken.
De prijs van al dit moois? Het feest begint bij 50.990 euro in de configurator. Oef, dat is wel een hele hoop geld. Wel grappig: de PHEV is 1.000 euro goedkoper dan de reguliere Tiguan met 1.5 TSI-motor (lagere CO2-0uitstoot, dus minder BPM boete). Je hebt voor die 50.990 euro dan wel de ‘Life’-uitvoering. Dat is de uitvoering die je op de afbeeldingen hier zit (de volgeladen R-Line van de persfoto’s kende je al).
Wil je een Tiguan eHybrid R-Line Business, dan ben je 53.990 euro kwijt. Bij de R-Line is het wel mogelijk om een sterkere PHEV-aandrijflijn te bestellen met 272 pk. Die kost dan 55.990 euro.
En de concurrentie dan?
In vergelijking met de concurrentie is de Tiguan overigens heel erg duur. We kunnen er niets anders van maken. Nu is de elektrische range absoluut een unique selling point, maar voor het geld mag het ook wel. Een andere kanttekening, de bescheiden meerprijs voor een dikke R-Line met 272 pk maakt de Tiguan wel weer interessant.
- Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Intense | € 40.990
- Opel Grandland PHEV Naamloze instappert met 224 pk | € 42.599
- Citroen C5 Aircross PHEV 180 Plus | € 44.120
- Ford Kuga PHEV Titanium | € 43.350
- Hyundai Tuscon T-GDI PHEV Comfort | € 47.995
- De auto van onze Autoblog hoofdredacteur | € 45.000
- Kia Sportage T-GDI Plug-In Hybrid DynamicLine | € 45.195
- Seat Tarraco FR-Line Hybrid | 46.990
- Volvo XC40 T4 PHEV Core | € 49.795
- Audi Q3 45 TFSI E | € 50.420
- Volkswagen Tiguan eHybrid Life | € 50.990
- Alfa Romeo Tonale PHEV Sprint | € 51.600
- BMW X1 xDrive25e | € 52.135
- Suzuki Across PHEV Style | € 59.595
- Toyota RAV4 PHEV Business | € 55.995
De Tiguan is gewoon erg duur. Duurder dan een Audi Q3 met plug-in aandrijflijn (wel een generatie ouder) en prijziger dan een Volvo XC40. Het prijsverschil met BMW X3 is nu wel erg klein, alhoewel je bij BMW erg veel betaalt voor de opties.
De Seat is weliswaar ouder, maar ook een maatje groter en dus flink goedkoper. Ook de Ford is een steengoede aanbieding voor het geld. Oh, en dankzij bovenstaand overzichtje weet je ook meteen waarom de Suzuki Across nog niet echt aanslaat. Toegeven, die is completer uitgerust en heeft meer dan 300 pk. Vergeet niet dat ‘ie in 2020 nog 65 mille moest kosten.
Mocht je willen weten hoe onze razende reporter eruit ziet naast en in een Tiguan, aanschouw dan onderstaande video met @wouter:
Meer lezen? Dit zijn 9 leasetoppers!
rollingstoned zegt
“Er mag namelijk een behoorlijke sleurhut achter, want maximaal mag de Tiguan eHybrid 2.000 kg trekken.”
Hier gaat het gemiddelde ANWB-stelletje ongetwijfeld heel goed op 😋
rwdftw zegt
Het ding weeg schoon aan de haak 1900 kilo en dan mag er nog 500 kilo mee. Je kan niet zo heel veel sleurhut aan de haak hangen voor je eerst even langs het CBR moet voor een extra stempeltje.
Crosscabouter zegt
dat zou in mijn ogen gewoon een eis mogen zijn…. Als ik zie hoe sommigen met een aanhanger rijden lusten de honden geen brood van.
Vooruit gaat dan nog, maar wie kan er goed achteruit rijden?
Dus gewoon E achter B halen, weten de ANWB stellen ook hoe het werkt met een aanhanger rijden en leren ze ook iets over hoe je zo’n sleurhut moet beladen.
rwdftw zegt
Veel van die ANWB stellen hebben in het verleden E achter B gratis erbij gekregen. Zo ook mijn ouders.
Edge zegt
Het is toch schrijnend wat een eenheidsworst zo’n Tiguan is hè? Als je bij dat zijaanzicht de koplampen en achterlichten met je vingers bedekt weet je gewoon niet meer of je nou naar een Volkswagen Tiguan, Renault Austral of willekeurige chinees kijkt.
gregorius zegt
had zo een Hyundai Santa Fe uit 2010 kunnen zijn met een nieuwe lampenset!
denniyo zegt
waarom zijn in het concurrentie lijstje auto’s als de Mercedes-Benz GLA 250e en de Mazda CX 60 eigenlijk niet meegenomen? Komen qua basisprijs ook wel aardig in de buurt dacht ik zo en zien er nog 10x beter uit ook
Alfa5 zegt
Als ik naar het dashboard kijk zie ik waarom de nieuwe Tiguan heel snel van m’n shortlist is verdwenen.
pier zegt
De auto op de foto’s is ultieme automobiele droevenis, en dat voor iets meer dan 50k. Jeej!