Het is vandaag feest. BMW viert diens 100-jarig bestaan. Tijd om het Duitse merk in het zonnetje te zetten.
Want we mogen ze toch wel dankbaar zijn voor automobiele vreugde. De jarenlange filosofie (RIP) van achterwielaandrijving gaf menig automobilist een glimlach op het gezicht. Daarnaast wisten de Duitsers enkele pareltjes te bouwen die we zeker niet hadden willen missen. Zo is de Z8, ondanks zijn leeftijd, nog steeds een prachtige bolide. Of wat te denken van het idiote, maar briljante idee om een V10 in een doodgewone sedan te gooien? Hieronder tien voorbeelden die de wereld de afgelopen 100 jaar niet had willen missen.
BMW 635CSi
De designtaal die BMW hanteerde in de jaren zeventig en tachtig was fantastisch. Nog steeds oogt het uiterlijk van onder andere deze 635CSi gemeen, bruut en tijdloos.
BMW M3 E30
De allereerste M3. Het begin van een icoon. Journalisten waren destijds vol lof en voor een net exemplaar kun je anno 2016 de portemonnee trekken.
BMW M1
De supercar van BMW met een middenmotor, met diens roots in de autosport.
BMW Z8
Al even benoemd in het intro. Wat een fantastisch ding! Met de V8 uit die andere bekende BMW.
BMW E39 M5
Inderdaad, de E39 M5 is misschien wel de mooiste 5-serie ooit gemaakt. In ieder geval de meest tijdloze.
BMW E60 M5
Voor sommige vloeken in de kerk, maar ik benoem ‘m toch. Het design van de E60 M5 kon niet iedereen behagen. Die lel van een V10 onder de kap maakte echter een hoop goed.
BMW Z3 Coupé
Een vreemde eend in de bijt, maar wel een leuke. Ook de Z3 Coupé is een auto die nu nog steeds hebberig maakt.
BMW 507
De cabrio uit ’55 die in het zwart het beste tot z’n recht komt. Een prachtige klassieker die wat mij betreft zeker in deze top 10 thuishoort.
BMW i8
Dit is de toekomst van BMW. Een mooi uiterlijk, maar of de i8 over twintig jaar nog net zo tijdloos oogt als zijn voorgangers?
BMW M3 E46
In Phoenix Yellow een bijzondere verschijning. Met zijn 343 pk sterke zes-in-lijn weet de coupé een snerpend geluid te produceren. Zal op termijn een absoluut icoon worden binnen de BMW-familie.
henkhupelschoten zegt
Voorspelbaar lijstje..
janmetdelangeachternaam zegt
@henkhupelschoten: goh..wat had je anders verwacht de 2 serie grand pensioen?
henkhupelschoten zegt
@janmetdelangeachternaam: Echt iconisch zijn bmw’s niet kwa looks, en dan bedoel ik een wagen netzoals de 300 SL > SLS, MX5 en de defender,. Technisch en kwa beleving zullen ze wel iconisch zijn. Maar bijvoorbeeld de 2002 tii, mooie iconische voorganger voor de M2. 328 die derde generatie 7 serie, e32 als ik me niet vergis.
bmwm3gtr zegt
@henkhupelschoten: e38 dacht ik
danielj zegt
@janmetdelangeachternaam: De e9.
pinut187 zegt
@janmetdelangeachternaam: Z1 had er ook bij gemogen.
dieselaer zegt
@henkhupelschoten: Daarom staat er 10 iconen en niet 10 onbekende bmw’s.
Je zou ook positief kunnen zijn en zeggen: “Man, wat hebben die heren in München toch een fantastische wagens gebouwd. Laat ze daar mee doorgaan.”
SimonMc zegt
@henkhupelschoten: Vind je? Waar is de 3.0 CSL? De E46 M3 is meer iconisch dan de CSL versie? Geen Isetta in het lijstje? Geen Z1?
Misschien moet de auteur overwegen om een lijstje van 15 iconische BMW’s te maken? ( hint hint )
SimonMc zegt
@SimonMc: En gooi er dan ook nog de 2002 bij, en voila, we zitten aan 15.
norge zegt
@henkhupelschoten: Geen BMW 2002?
Niet zo vvorspelbaar dus..
smoothoperator zegt
@henkhupelschoten: ja?? De i8 en z3 coupe horen er mi niet in thuis
oranje123456789 zegt
@smoothoperator: tot het moment dat je die z3 ziet, hoort bewegen op de kustweg van Carmel naar L.A. … Dat was bijna perfectie, ook een chauffeur die de weg kende nog erbij en man dat ding was zo soepel, snel in het bochtenwerk. Gewoonweg geniaal met die avondzon op de achtergrond.
mashell zegt
@henkhupelschoten: maar de Iseta ontbreekt. En dat is de meest iconische van allemaal.
alfav6gta zegt
Hier hoort een BMW 3.0 CSI of CSL tussen te staan.
mrniesoe zegt
@alfav6gta: inderdaad, en die stomme E60 mag wel in de lijst staan…
wimbraber zegt
@mrniesoe: Stomme E60??? Een van de gaafste sedans uitdat tijdperk man! En om het dan maar niet over die bizarre V10 te hebben… Wat hebben ze lef gehad daar in Munchen om zo’n auto te bouwen
mrniesoe zegt
@wimbraber: Juist, die bizar unieke V10 die ook in de RS6 lag…
wimbraber zegt
@mrniesoe: ha-ha, heb je ze ooit al eens gehoord? Allebei klinken ze totaal anders, ook draait de BMW motor veel meer toeren (8250) en de audi gaat volgens mij maar tot 7000, en de audi heeft 2 turbo’s.
De bmw motor is gebaseerd op een F1 motor
mrniesoe zegt
@wimbraber: ik heb al in beide mogen meerijden, de E60 ís en blijft het zwarte schaap van de BMW-familie…
Senne zegt
@wimbraber: Ja, de v10 klinkt heel goed…
Voor de rest is de e60 ( m5 of niet ) de slechtste en zeker de lelijkste 5-serie ooit gemaakt…
Hij werd toen helemaal opgehemeld in de tests etc. maar vergeleken met wat nu te koop is, is het gewoon geen fijne auto meer.
Ik ben een Bmw liefhebber maar als ik voor de keuze had tussen een e63 AMG of e60 M5 moest ik daar geen seconde over nadenken.
En dan nog het liefst de combi…
subaru555 zegt
Zou persoonlijk een rijtje “10 vergeten BMW’s” leuker vinden dat dit rijtje, iedereen kent deze al
willeme zegt
@subaru555:
U vraagt, wij draaien!
BMW 1800ti Touring
BMW-Glas 3000 V8
BMW Z1
BMW 3200 CS
BMW 3.0 Si (E3)
BMW Z4 Coupe
BMW X5 4.6is (met Alpina motor)
BMW 323i (E21)
BMW M3 R (E36)
BMW 740d (E38)
Zoiets?
e1000bmw zegt
@willeme: Ah, gt is vervangen door een “e” erachter? ?
willeme zegt
@e1000bmw523i: Ehh, ja. Even onhandig geweest met mijn accountinstellingen ;-)
bmwtouring zegt
@willeme: BMW 1800ti Touring? Nog nooit van gehoord!
willeme zegt
@bmwtouring: Excuses: 2002tii Touring. Ik haal wat door elkaar :-D
jeroen13 zegt
En de e46 m3 CSL dan?
viezefreddyw zegt
De 635CSI blijft een pareltje! Maar niks wint het van de 507. Zoals ik vandaag al eerder zei, verreweg de mooiste BMW ooit gemaakt.
viezefreddyw zegt
@viezefreddyw: Overigens mag de E60 wel vervangen worden voor bijvoorbeeld de 2002.
e1000bmw zegt
@viezefreddyw: of de NK 1500, of de Isetta, of de 328 roadster…
viezefreddyw zegt
@e1000bmw523i: Inderdaad. Maar dat is vaak het probleem aan een lijstje als dit. We zijn het nooit unaniem er mee eens, is ook onmogelijk.
jordip zegt
Ik had de z1 ook graag gezien met de deuren die wegzakken.
reinoutgtr zegt
Stuk voor stuk prachtige wagens, alleen vind ik de E39 M5 in dit rijtje niet op z’n plaats. Op die plek had ik dan toch eerder de 3.0 CSL gezien!!
rulefollower zegt
waar is de z1?
v60polestar zegt
Voor mij de 6 serie graag, k blijf het een mooi ding vinden!
888natan zegt
Z8 een paar weken geleden bij Breeman in rotterdam zien langsrijden. Blijft een mooi ding zeg
davidw zegt
E39 M5 is de laatste echte BMW die er ooit gemaakt is.
mercedesclk350 zegt
Beetje off-topic: de AB homepage heeft altijd de “vandaag X jaar geleden”, dan is BMW eens 100 jaar en dan is een zinkende Audi interessanter?
mcaa zegt
@mercedesclk350: een audi met zelf reflectie is altijd interessant
thebestcarsnederland zegt
Ik had de 8-serie ook eigenlijk wel verwacht in het lijstje, en dan bedoel ik met name de 850 met V12. Is volgens mij toch ook echt een van de favoriete BMW’s van veel mensen.
100octane zegt
Iconisch? Zo n 3 ton zware M5? Of de driving vibrator met geluid via het soundsystem? Tja… snelsnel samengeraapt lijstje wat mij betreft.
boris9397 zegt
@100octane: Ik ga er maar vanuit dat je de E60 M5 bedoeld en deze weegt nog geen 2 ton (1835 kg om precies te zijn). De M5 waarvan het geluid uit de boxen komt is de F10, en dat is de generatie na de E60 en heeft een twin-turbo V8. De E60 is de enige M5 met een V10 en is daarom in mijn ogen best wel iconisch te noemen, al vind ik niet dat hij in de top 10 thuishoort.
viezefreddyw zegt
@boris9397: Met driving vibrator met geluid via het soundsystem wordt natuurlijk niet bedoelt voor de E60 M5, maar voor de i8.
boris9397 zegt
@viezefreddyw: Ah dat veranderd de zaak. Maar bij die kom ik dan weer terug om m’n laatst zin van vorige comment. Wel iconisch, maar hoort volgens mij wederom niet in de top 10 thuis.
100octane zegt
@boris9397: Van de xduizend man op deze blog, komen xduizend verschillende lijstjes. Ieder zijn voorkeur. Ik wil ook geen welles-nietes spelletje beginnen maar bvb. 328, 3.0 csl, 2002 tii, 1MCoupe zijn wat mij betreft toch al andere auto s dan mister obesitas met de looks van een versleten dweil en die belachelijke Duracellcar. Ook geen 7-serie? Nog een geluk dat de ‘2 hoge schoen’ (hoe noemt dat gedrocht?) er niet bij staat.
potver7 zegt
*** zoekt even de betekenis van het woord ‘iconisch’… ***
thefmanl zegt
M8 had ik ook wel willen zien, wat een geweldige auto is dat.
boris9397 zegt
@thefmanl: De M8 bestaat niet.
thefmanl zegt
@boris9397: ja zie zoveel m’s hier bedoel natuurlijk de 8 serie. Excuses ?
skinnybmw zegt
@boris9397: uhm jawel…er is een M8 gebouwd en staat in München in het museum. Zoek maar eens op Google. 550pk V12 en eenmalig gebouwd.
boris9397 zegt
@skinnybmw: Die ken ik ja, en das een concept-car, nooit uitgebracht, dus officieel bestaat die niet.
Rob zegt
Neue Klasse?!
Rob zegt
@Rob:
Omdat je er eigenlijk alleen iets over mag zeggen auf Deutsch….
https://www.youtube.com/watch?v=N84Px0UhBtY
e1000bmw zegt
@Rob: https://www.youtube.com/watch?v=nwrk_tOuy3Q
Rob zegt
@e1000bmw523i:
Jawohl! Ganz geil!
Zijn die dingen nog een beetje betaalbaar eigenlijk?
e1000bmw zegt
@Rob: Je hebt al een Neue Klasse voor circa 5K, maar dan heb je wel een trailer nodig en heel veel werk (lees: complete restauratie)…
Voor een exemplaar in een redelijke staat – en klein beetje werk – betaal je circa 10K, afhankelijk van de motor net iets meer of minder.
Voor een exemplaar in A-conditie betaal je – gemiddeld – tussen de 14K en 20K, waarbij 1500 voor 33,8K een uitschieter is. De Ti(i)- en TiLux-uitvoeringen zitten hier ver boven. Daar mag je bijna 60K voor meebrengen. Maarrr, ben je niet vies van een beetje (spuit)werk, dan kun je er al een voor 12.9K meenemen.
Persoonlijk zou ik – indien ik een fris exemplaar wil – voor een 1800 of 2000 gaan.
@autoblogger: ik vermoed dat deze reactie straks nog goedgekeurd moet worden… ;)
agera zegt
3.0 csl
Z1
M3 csl
reistje zegt
Benieuwd hoe we over 10-20 jaar naar de BMW I8 kijken.
De E60 M5 mag er wel uit.
kle500 zegt
Enigszins gewaagd, maar ik mis de m6 met v10.. Vind ik echt mooi! +V10.. En die bangle-butt was aprt maar werd daarna wel nagedaan. V10 en smg schijnen niet heel betrouwbaar te zijn,maar daarom nu erg (relatief) betaalbaar. Met die motor zie ik dat echt als een toekomstige klassieker…
bokkepoot zegt
Ik kan een originele E36 M3 ook ontzettend goed waarderen
E30 M3 is koning trouwens, niet supersnel..maar in de eerste bocht als je voelt hoe de auto zich zet… krijg je een grijns van oor tot oor…
DutchCars1999 zegt
2002 Turbo? 8-Serie? 3.0 CSL? Voor de rest ben ik het met dit rijtje eens.
Jantje_555 zegt
geen E34??? Dat is een van de mooiste sedans!
Dizono zegt
Isetta natuurlijk! En de 328 is ook een waar pareltje. De échte 328 dus, niet de Dreier.
e1000bmw zegt
@Dizono: geef ‘m er van langs. Voor of achter de schermen, we don’t mind. ;)
Als je o.a. de Isetta vergeet heb je je niet genoeg verdiept in de modelgeschiedenis als auteur zijnde.
Aan de andere kant: de Isetta was “slechts” een licentieproductie natuurlijk. Geen eigen BMW ontwerp (los van de facelift).
talladega zegt
@Dizono:
Dit soort artikelen laten ze beter aan jou over, de enige redacteur met historisch besef.
Naast jouw keuzes (ook de mijne) wil ik de neue klasse, de Z1 en een R (boxer) motorfiets toe willen voegen.
Geen auto maar er is niets iconischer dan een BMW boxer.
e1000bmw zegt
@talladega: in plaats van die motorfiets zou ik opteren voor de BMW 700. Ook een boxertje, maar dan met vier wieltjes. ;)
pkgek zegt
BMW ISETTA…!
pkgek zegt
@pkgek: en verder… De BMW 303 (eerste BMW met nieren en de eersre 6 in lijn van BMW)… de 3/15 PS (de eerste BMW auto dat eigenlijk een Austin Seven was)…. en de BMW 327 & 328 (Cabrio) 1936 – 1941…!!!
Rick-dos zegt
De 2002 hoort er ook in. The grand daddy van de 3 serie.
giulio zegt
@Rick-dos: de enige icoon van BMW is de M1. De rest is zijn toch design dieptepuntjes.
bmwtouring zegt
@Rick-dos: inderdaad! Wat een gemis! De wagen die BMW redde!
maniko zegt
Historisch besef is er niet echt… 9 van de 10 zijn uit de laatste 1/3 van de totale 100 jaar.
Waar zijn de Dixi, 328, Isetta, 2002 Turbo en 3.0 CSL…?
Dan aangevuld uit dit lijstje de 507, M3 E30, M1 en i8.
Tuurlijk smaken verschillen en er zijn ook zo nog een paar wisselingen te maken, maar als het gaat over 100 jaar en iconisch een betere weergave.
maseratizzzzzzzz zegt
I8 mooi? Niks meer dan een Prius, 1 cilinder minder zelfs.
dirkiii zegt
Leuk lijstje, maar mensen het een blijft persoonlijke voorkeur dus als niet alles erin staat maakt dat niet uit.
turgut100 zegt
Z4coupe
undifined1 zegt
De e39 mag er uit. De e39 m5 is gewoon de minst speciale M5. De e28 M5 en de 850csi mogen van mij erin, net als de e32, de m5 tourings en eigenlijk nog zoveel mooie bmws, man er zijn zoveel mooie bmws 10 is echt te weinig
Rick-dos zegt
Zo’n e21 blijft ook heerlijk om te zien.
e1000bmw zegt
@Rick-dos: Zeker, al zou ik – als ik moest kiezen – toch voor een E6 (02 touring) of E10 (02 tii en turbo) gaan qua looks…
Als we het dan toch over ontbrekende iconen hebben…
bmwtouring zegt
@e1000bmw523i: E6? Staat bij mij in de garage! Wel een bouwpakket…
e1000bmw zegt
@bmwtouring: Nice! Ik een Isetta waar ik toch eens aan moet beginnen (om ruimte te maken).
e1000bmw zegt
Sorry hoor @rubenpriest, maar beide M5-versies mogen eruit voor de E28 M5. En als we dan toch bezig zijn, dan ook gelijk de Isetta 300 erin, evenals de 328 roadster. En tot slot nog de Z1.
Rick-dos zegt
Nog zo’n icoon.
http://www.anwb.nl/bestanden/content/gallery/anwb/portal/auto/automerken/bmw/bmw-2-serie-gran-tourer-620.jpg
Sex on wheels dit ding….
e1000bmw zegt
@Rick-dos: wel alle ruimte om te seksen…
SimonMc zegt
De BMW X5 Le Mans zou ik ook graag ergens in een lijstje terugzien. Misschien niet dit lijstje, maar wel “een” lijstje. BMW’s gekke creaties of zoiets.
karsss zegt
-edit: thanks, gefixt!-
OT: Prachtige wagens, zou ze allemaal graag op de oprit zetten.
bartv8 zegt
Waar zijn de:
3.0l csl
2002
850ci
Z1
7 serie e38
Design_Driven zegt
Bmw 850 vind ik persoonlijk een van de meest ironische
SimonMc zegt
@sketcher: Hij ziet er heel dik uit, maar heeft maar een heel klein motortje?
kimhung zegt
Van de M1 waren er toch maar een bepaalde oplage gemaakt? Of ben ik nou in de war
chiron zegt
E39 M5, blijft toch de mooiste voor mij! Ben geen BMW fan. Maar deze auto netals de E30 M3 zijn super!
escort77 zegt
2 maanden geleden hebben de AB-lezers toch echt een andere BMW gekozen als mooiste ooit:
http://www.autoblog.nl/nieuws/lezersvraag-100-jaar-bmw-welke-is-de-mooiste-83223
pinut187 zegt
Mis de X5, best stuurende SUV en heeft BMW geen windeieren gelegd.