De Duitse minister van verkeer Wolfgang Tiefensee heeft laten weten dat het onwaarschijnlijk is dat Duitsland een algemene maximumsnelheid op zijn snelwegen zal invoeren. Hij valt hiermee zijn eigen partij, de SPD, af. Deze had juist net besloten een maximumsnelheid van 130 km/u te steunen.
Tiefensee wil met de regering kijken naar andere manieren om de CO2-uitstoot tegen te gaan, zoals het verminderen van files en door meer gebruik te maken van alternatieve brandstoffen en aandrijfmogelijkheden. Hij onderstreepte nog eens fijntjes dat slechts de helft van het snelwegnetwerk in Duitsland geen snelheidslimiet heeft.
Dit bewijst nogmaals de macht van de VDA en de grote weerstand die er tegen een maximumsnelheid is in Duitsland. Eerder deze week liet Bondskanselier Angela Merkel al weten geen trek te hebben in een limiet van 130 (bron: autonews.com).
dekster (Union Fait La Force) zegt
Hierbij zou ik ook graag Mvr. Merkel en Mr. Tiefensee voordragen voor de autoblog man and women of 2007 award. :)
dekster (Union Fait La Force) zegt
*woman :oops:
derx zegt
mijn stem hebben ze
Ik woon vlak bij de grens, en rij ook regelmatig door Duitsland. Dat zou toch minder leuk zijn als je ook daar niet meer je gaspedaal eens tot de bodem mag indrukken.
2SLOW4ME zegt
godzijdank!! als ik zelfs daar mijn gaspedaal niet meer tot de vloer in mocht trappen dan ging ik verhuizen naar het eiland Man…
duseehh,, weer ff mn vakantie huisje terug bietse bij die duitser en daar gaan we weer!!
@ dekster, mijn stem heeft ze ;-).
turbo_gt zegt
zaleg dat ze niet naar de vuile linkse ratten hebben geluisterd
John zegt
De mijne ook!!
Kunnen we deze vrouw niet snel integreren in de NL samenleving? Dit is een van de eerste vrouwelijke politica die zinnige dingen zegt en doet.
Long live the Autobahn!!!!
Rick zegt
Logish, want dan stort de hele duitse auto industrie in! en waar moet je dan nog zo hard kunnen rijden?
Citrofiel zegt
Ik vind Eurlings serieus ook zinnige dingen doen hoor! Dus hij mag ook op de kieslijst. :) :P
joost zegt
Heerlijk toch! Freihe Fahrt blijft gewoon gehandhaafd. En terecht! En in Nederland loepen we te miezemuizen over een verbreding van een snelwegje. Nederland op z’n smalst, Duitsland op z’n grootst!
Duitsland, die hebben pas een VOC mentaliteit. Groot denken. Niet die stompzinnige bekrompenheid die in dit land heerst.
tweaker zegt
stemmen +1
Jan C. zegt
@rick: van een land stort de autoindustrie, zelfs in het betroffen land, niet in!
ZOEF zegt
GOED NIEUWS!
De sleutelwaarde van de limietloze autobahn mag niet onderschat worden. Ze moet even drastisch worden verdedigd als pakweg de vrije meningsuiting.
ZOEF zegt
Overigens is het wel huilen met de pet op daar in Duitsland. Herzogenrath: een hele lange secundaire weg tot 50 verkluisterd! Waarom?
roadronner zegt
Ik snap niet zo goed waarom er per sé een max. snelheid doorgevoerd zou moeten worden. Die duitsers zijn ook niet dom, op plekken waar het onverantwoord is om 200+ te rijden staan allang borden van max 130. En die worden vrij streng gehandhaafd met flits- en lasercontroles.
Het wordt tijd het CO2-spook eens wat minder afschrikwekkend te maken.
Mark zegt
Ach opzich slaat het nergens op dat je onbegrensd mag rijden. Al die Auslanders die even gaan ‘boeken’ en er misschien minder bekend mee zijn. Maar goed, de autobranche drukt natuurlijk ook een stempel op dit verhaal.
BaRa zegt
Ach, de Freie Fahrt verdedigen is niet meer dan een achterhoedegevecht. Leuk om stemmen te winnen bij benzinejunks, maar verder een verloren zaak.
(kwestie van wat evenwicht in de commentaar te brengen, nietwaar?)
RenesisHP zegt
I need Freie Fahrt, blijft toch leuk als je richting Nurburgring gaat en waar moeten we anders onze nieuwe auto’s testen? Maasvlakte, hm, rij wel door maar 200+ nee, tikkie riskant.
Pim zegt
Hmm, voorlopig is het idee dus even van de (auto-)bahn..
Goed nieuws inderdaad!! Laten we hopen dat er ook vanuit de EU geen druk zal worden uitgeoefend op dit stukje erfgoed van Duitsland, in het licht van de op stapel staande energiecrisis en we onze laatste restjes olie met plezier mogen consumeren..
pimmert zegt
Ok, dit gaat de goede richting op, zo wil ik nog wel een tijdje in Duitsland blijven wonen! De ADAC heeft een maandelijkse column met Tiefensee en daaraan was al te merken dat hij niet zo snel zou zwikken voor de langzaamaan-maffia. Verder is het hier ook wel nodig, de grote steden liggen behoorlijk ver uit elkaar, en je moet wel het idee hebben dat je een beetje opschiet. De straten zijn wel over het algemeen in niet zo goede toestand (misschien vanwege het harde rijden? :) Nou ja, hevig vrachtwagenverkeer doet ook zijn werk), vandaar dat de helft van de tijd wel ergens een ‘Baustelle’ is. Overigens goed om te weten: er is een wet die zegt dat je bij een wegversmalling pas op het laatst mogelijke moment moet invoegen, dit om meer auto’s op hetzelfde stuk weg te laten passen zodat de file minder lang wordt.
Een ander goed punt van Tiefensee is het stoppen van de ontwikkeling van mega-trucks, voornamelijk omdat de vele autobahnbruggen er behoorlijk onder zouden lijden. Wat minder is dat hij (geloof ik) voor de privatisering van de spoorwegen is, zoiets loopt altijd uit op een dure grap voor iedereen, overheid incl.
CO2 reductie ben ik ook wel voor, is er tenmiste weer een reden voor de industrie om een auto te maken die met minimale CO2 uitstoot toch de 270 haalt :) Lager benzineverbruik mag ook wel van mij, vandaag hebben we hier (zonder kwartje van kok dus!) bijna de 1.40 bereikt, en dat bij een merkloze benzinepomp :(