We zitten veel te graag in de auto. Dat vertellen cijfers over de autokilometers van 2021 via het Centraal Bureau voor de Statistiek ons.
Je zou het bijna vergeten (bijna), maar vorig jaar hadden we nog te maken met zware coronamaatregelen. Een avondklok en harde lockdown waren de realiteit. Ondanks dat reden we met z’n allen verschrikkelijk veel kilometers. Als we ons populistische jasje aantrekken zeggen we; het thuiswerken is keihard mislukt.
Autokilometers 2021
Nederlandse personenauto’s legden in 2021 in totaal 103,4 miljard kilometer af. Dit zijn kilometers in zowel het binnen- als het buitenland. Een stijging van 2,8 procent in vergelijking met 2020. Behoorlijk wat kilometers, zeker als je het moet zou moeten lopen. Maar nog niet op het niveau van voor ‘rona.
In 2019 zat het aantal op 122,5 miljard kilometer. Oftewel 18,5 procent meer in vergelijking met 2021.
De meeste kilometers werden gereden door personenauto’s van natuurlijke personen, zoals het CBS dit formuleert. Dat betekent niet dat het overige aandeel werd gereden door heksen en trollen, maar met natuurlijke personen worden particulieren en eenmanszaken bedoeld.
Auto’s van rechtspersonen (bedrijven) waren goed voor 4,6 procent van de gereden kilometers in 2021.
Een trend die al even doorzet is terug te zien in de cijfers. Diesel levert in, benzine neemt het stokje over en ook het aandeel elektrisch rijden groeit. Driekwart van de gereden kilometers werden ondernomen met een benzineauto.
Afgelegde kilometers op diesel nam af met 10,7 procent. Ook LPG daalde met 2,4 procent. Het aandeel kilometers met een EV nam juist significant toe met 66,5 procent.
2022 is het eerste jaar sinds corona dat de situatie weer een beetje normaal is. De vraag is natuurlijk of er dit jaar meer kilometers gereden worden in vergelijking met 2019, wat in 2020 en 2021 door corona niet ‘gelukt’ is. Want thuiswerken, daar heeft niemand zin meer in.
Foto: @rubenpriest en @wouter zijn onderweg en werken niet thuis op dat moment
mashell zegt
Thuiswerken was een groot succes. Maar we hebben zo lang en zo veel thuisgewerkt dat het ook wel genoeg geweest is. Ik mag nog steeds niet maar zou dolgraag weer een tijdje full time op kantoor zitten.
potjak zegt
Thuiswerken is enorm populair, iedereen ervaart de voordelen van een paar dagen thuiswerken en een paar dagen op kantoor. Het is echter wel zo dat er enorm veel werk is en mensen meer zijn gaan werken. Dat resulteert in meer (vaker) auto’s op de weg. Ik denk als alle mensen massaal naar kantoor gaan de wegen de hele dag vol zullen staan.
berlinetta zegt
Ik vind de aanname dat thuiswerken is mislukt doordat we te graag in de auto zitten niet juist. Veel mensen staan echt niet voor hun lol dagelijks in de file, maar dat zijn mensen die i) niet thuis kunnen werken, ii) niet thuis mogen werken van hun baas of iii) onderweg zijn naar een klant o.i.d.
faalhaas zegt
Mijn beleving is dat bedrijven eisen dat werknemers naar de zaak komen.
racemees1 zegt
En terecht.
berlinetta zegt
Waarom vind jij dan dat alle werknemers terug naar kantoor moeten?
herve11f zegt
🤔
karhengst zegt
Waarschijnlijk gevalletje “zoals de waard is…”
kromatic zegt
Ik vind thuiswerken meer dan een verademing. Ik word nu pas wakker op momenten dat ik allang in de auto (gedouched en al) had moeten zitten. Dus kan het gerust 1 of 1,5 uur later maken in de avond. En hoe heerlijk is het om om 5 uur die laptop dicht te klappen en half 6 aan het eten te zitten, zodat je vanaf een uur of 6 tot een uur of 11 of 12 in de avond volledig vrij bent om te doen wat je leuk vindt.
racemees1 zegt
Gewoon naar kantoor jij, ipv een beetje je snor te drukken.
Meeste mensen moeten toch echt onder supervisie staan, anders wordt het lamballen.
pomoek zegt
@racemees1: Zolang je maar 8 uur werkt zie ik geen probleem. Een beetje manager/leidinggevende heeft wel in beeld welke output er kan worden verwacht van zijn of haar medewerkers. Enkel slechte managers hebben een probleem met thuis werken.
berlinetta zegt
Zelfs uren maken is vaak niet eens van belang. Als je maar je werk goed doet. Zo heb ik een contract van 40 uur. De ene week krijg ik mijn werk in 35 uur gedaan, de andere week is het wat drukker en maak ik 45 uur. Maakt niet uit, want werk moet gewoon gedaan worden.
burninrubber zegt
Laten we dit simpel houden, als jij bijvoorbeeld facturen moet maken voor je werk. Je moet er 1000 per week maken en dat krijg je elke week gewoon af ongeacht hoe je dat doet. Wat maakt het dan uit?
Heel eerlijk ik ben zelf manager van een grote zaak en zolang iedereen z’n werk afkrijgt zal het mij worst wezen hoe ze hun tijd invullen.
Jij wilt op woensdag middag gaan shoppen? Doe je ding meid zolang je werk maar af is.
rutgerg zegt
@burninrubber Niet helemaal met je eens… als week in week uit blijkt dat die 1000 facturen al na de helft van de normale arbeidstijd gemaakt zijn kan er ander werk verzonnen worden voor de rest van de week. Het kan dus zijn dat het werk te weinig of te makkelijk is. Dan is het wel heel makkelijk om te zeggen ga lekker shoppen, je betaald iemand wel voor 40 uur dus mag je ook verwachten dat je hem/haar 40 uur kunt benutten. Als het niet voor die facturen is dan maar voor iets anders.
berlinetta zegt
Tuurlijk, maar als een werknemer het opgedragen werk in de helft van de tijd kan doen dan heeft de werkgever ook wel een verkeerde inschatting gemaakt. Aan de andere kant is het ook netjes van de werknemer om dat aan te geven. Er moet uiteraard wel vertrouwen zijn. Het gros van de werknemers doet zijn of haar werk ook heus wel goed thuis hoor.
grrrrrene zegt
Dit is een typische reactie van een manager die zijn personeel niet vertrouwt. Een manager die geen idee heeft wie wat doet, vanuit een Excel overzichtje denkt te kunnen bepalen hoe een project loopt. Het zegt vooral veel over de leidinggevende als hij zijn personeel in de gaten wil houden: die is vaak zelf vooral niks aan het doen en naar hoger management mooi weer spelen…
Ik mag gewoon thuis werken (max twee dagen in de week als het werk dat toelaat). Als mijn werk maar af komt. En dat gaat thuis dikke prima door minder afleiding en de bereidheid om even langer door te gaan, omdat je toch geen reistijd hebt.
Jantje_555 zegt
thuiswerken wil ik wel, maar sinds april moeten we terug naar kantoor van de baas. En ik hoor dit bij meer bedrijven dat ze terug naar kantoor moeten.
vertrouwen is goed, controle is beter blijft dus de bovenhand hebben
en aan de andere kant is het logisch dat de auto meer gebruikt wordt, we hebben nu ontdekt dat zo een tram, trein of bus niet echt corona proof is en op de kop toe niet stipt of in staking.
Pordon zegt
Met het huidige tekort aan personeel had ik die baan direct ingeruild voor een ander. Een manager/baas die nog met zo’n mindset rondloopt is niet iemand waar ik geld voor zou willen verdienen.
ghost zegt
Volgens mij hebben juist veel mensen een auto aangeschaft omdat het OV en evt alternatieven slecht Coronaproof bleken. Als ik autoverkopers vraag naar 2021/COVID-jaren, zeggen ze allemaal;”beste verkopen in jaren!”
base85v zegt
Ik ben als zzp’er afhangkelijk van mijn werkbus/gereedschap om naar mijn klanten te gaan. Als ik een baan zou hebben en de mogelijkheid bied om thuis te mogen werken zou ik dat zeker doen. Dat bedrijven in deze tijd nog mogen eisen dat je op de zaak moet zijn vind ik best bizar. Als je als werknemer goed presteert en er zich weinig problemen voordoen zou ik het als baas juist aanmoedigen om dat te doen. Zo wordt de auto van de zaak ook een mindere verplichting. Win win zou je denken. Daarbij is het zelfs beter voor het milieu. Je zou er bijna sancties voor op moeten leggen bij bedrijven die het niet aanmoedigen😶. Waar vooral mijn irritatie ligt is het File rijden. Verbruik van diesel is gewoon veel hoger in de file. Dus extra kosten voor brandstof. Wat al niet te doen is op het moment. Tijd die je stilstaat en nooit meer terug krijgt. Aan de andere kant kun je natuurlijk wel telefoontjes afhandelen die je normaal gesproken op de zaak doet.
berrychello zegt
De combi thuis en kantoor is top en mijn werkgever stimuleert dat ook. Het is alleen oppassen dat je dan niet alleen de drukke dinsdag en donderdag naar kantoor gaat maar ook dat een beetje spreidt.
koeberg zegt
Bij mij op kantoor is dat maandag en vrijdag. Dan is is het zoeken naar een onbezet bureau. Nou moest ik gisteren (dinsdag) incidenteel een keer omdat ik toegang nodig had tot bepaalde hardware, en toen had ik de werkplekken voor het uitzoeken. Ben toen naast de enige andere aanwezige gaan zitten voor een beetje aanspraak.
Spreiding is juist niet handig: je gaat naar kantoor om collega’s te ontmoeten, niet omdat de koffie daar beter is. Dan moet je de dagen dus wel op elkaar afstemmen.
petroldrinker zegt
Denk dat dat verschilt, grootste verademing voor mij is juist geen collegas bij thuis werken, als kk naar de zaak ga is dat idd ivm hardware ofzo, en wil ik dus zover mogelijk bij collegas wegblijven… houden je alleen maar van je werk, werk liever door en eerder klaar dan dat ik met iemand sta te kleppen die me echt niets interesseert…
maxidyne zegt
Vind het altijd wel grappig dat het lijkt alsof iedereen een kantoorbaan heeft volgens de overheid en het CPB. Dit eerste half elf alweer 75k diesel kilometers afgelegd. Mijn werknemers zitten ook rond of iets boven dit getal. Fabrieken zullen bevoorraad moeten blijven, we doen ons best!
cloverleaf zegt
Een snelweg waarvan 99% van de capaciteit wordt benut stroomd vloeiend door. Wanneer dit getal naar 101% gaat staat deze muurvast! Ook al kan lang niet iedereen thuis werken, maar zij die dat wel kunnen doen het regelmatig, dan scheelt het al enorm in het aantal files.
Ik kan helaas ook niet thuis werken gezien mijn werkzaamheden. Maar vele vrienden van mij hebben tijdens covid bewezen dat wel te kunnen echter wordt geeist dat ze naar kantoor komen fulltime.
wimbers zegt
Ik heb een eigen bedrijf, en de kilometers die mijn team en ik afleggen zijn ten opzichte van 2019 met 50% afgenomen terwijl we nu met 15% meer mensen zijn en bijna 20% meer klanten / werk hebben.
We zijn allemaal heel blij dat we niet meer zoveel onderweg zijn, we hebben de leasecontracten laten aflopen en gaan nu of met eigen vervoer, of met openbaar vervoer. De tijdswinst op de dagen dat we normaliter zouden reizen levert mensen weer tijd op die enorm helpt met de werk / privé balans.
koeberg zegt
Hoe heb je dat met de arbeidscontracten gedaan? Een leaseauto is een secondaire arbeidsvoorwaarde die in het arbeidscontract is opgenomen. Een arbeidscontract kun je niet eenzijdig wijzigen.
berlinetta zegt
Dat kan wel als je daar een zwaarwegend belang bij hebt en de werknemer compenseert. De werknemer heeft alleen recht op loon, niet per se op een leaseauto. Een leaseauto is slechts een vorm van loon. Dus of je hem nu een leaseauto geeft of wat meer loon, dat is gewoon toegestaan. Bovendien ben je als werkgever niet verplicht om je leasecontracten te verlengen.
flutterby zegt
Een leaseauto hoeft geen secundaire voorwaarde te zijn en wie zegt dat het niet in overleg gewijzigd is? Mobiliteitsvergoeding komt vaak voor beide partijen beter uit.
arthur75 zegt
Mijn werkgever wil onder geen beding dat we thuiswerken. Iedereen moet en zal op de werkplek verschijnen. Meerdere collega’s en ook ikzelf hebben al aangegeven dat we thuis willen werken, maar daar valt niet over te praten.
We worden gewoon geacht weer achter het stuur te gaan zitten en met de vrachtauto rond te rijden.
petroldrinker zegt
Tja vorige werkgever wou ons ook kosten wat koste op de zaak hebben zitten, ondanks dat we productiever thuis waren… blijf het een raar iets vinden (thuiswerken ftw trouwens, beste “uitvinding” ooit in mijn ogen)
alcantara zegt
Ik mag maar 1 dag in de week thuiswerken, zou dolgraag 3-4 dagen thuiszitten als het kon.
Dus ja mijn baas dwingt mij om het milieu te vervuilen.
theghost zegt
Ik ben blij dat ik zelf mag uitmaken of en wanneer ik naar kantoor kom…. Ben ook blij dat ik weer naar kantoor mag na zo lang fulltime thuiswerken!
racerx zegt
3 dagen op kantoor, 1 dag op een vestiging die niet mijn standplaats (10 min van huis) is en 1 dag thuis. Werkt voor mij prima, ik ben thuis iets minder productief maar vind het wel prettig dat ik het zelf kan bepalen.