In Nederland wordt de aanschaf van een geëlektrificeerd voertuig behoorlijk gestimuleerd, maar als je je auto vervolgens netjes wilt gebruiken zoals het bedoeld is kan er een kink in de oplaadkabel komen.
ALs je een plug-in zakelijk gebruikt, dan kan je hem natuurlijk gewoon nooit opladen. Hierbij steek je het belastingvoordeel in je zak, maar ga je niet helemaal volgens de geest van de regeling te werk. Wat maakt het uit, de baas betaalt de brandstof wel. Je kunt ook iets meer bewustzijn tonen, en je plug-in regelmatig opladen zoals de bedoeling is.
Op Groen 7 het relaas van iemand uit de laatste categorie, die bij gebrek aan plek bij zijn werkgever thuis een laadpaal installeerde. Kort hierna kreeg hij de fiscus op zijn nek, met een extra aanslag.
Worden goede bedoelingen hier door de bureaucratie afgestraft? Lees HIER meer over deze lopende zaak.
Foto: Ampera aan de thuislader, autojunk.nl
volvov70 zegt
De overheid heeft stiekem helemaal niet zo veel belang voor elektrische auto’s. Als je ziet wat voor accijns er op brandstof zit, kan de overheid nooit zonder “normale” auto’s.
autogek123 zegt
@volvov70: Weet je dat er meer belastingsheffingen zitten op stroom!
OT: wat een onzin. Hopelijk wordt dit snel rechtgezet.
volvov70 zegt
@autogek123: Relatief gezien wel ja, absoluut gezien gaat er met brandstoffen meer naar de schatkist.
mevipp zegt
@volvov70: gelukkig voor den haag kunnen de EV’s harder dan 80
lamborgfan zegt
Ik weetniet precies hoe het zit maar hoorde laatst nog een ander vrrhaal.
Wanneer je thuis je auto op het net oplaad, moet je je zekering of iets dergelijks upgraden naar een bepaald wattage (zoiets heb ik begrepen)
Maar wanneer je dat zou doen, krijg je regelmatig een dikke vtte toeslag van oa de belastingdienst omdat je een grootverbruiker bent ofzo.
Nogmaals: heb er niet veel verstand van, maar het kwam erop neer dat je je heulemaal scheel betaald..
bosje zegt
@lamborgfan: och, die conclusie komt wel vaker voor in Nederland, dus zo raar is het niet..
henrie zegt
@lamborgfan: Lijkt me sterk. Je geldt pas als grootverbruiker als je minimaal een aansluiting hebt van 3x 80A. Een normaal huis heeft hooguit 2x of 3x 25A. Ik weet niet wat voor type laadpalen er allemaal zijn, maar een normale laadpaal kun je aansluiten op een aansluiting van 1x 10A (230V) Dat is dus een gewoon stopcontact. Misschien dat snellaadpalen een zwaardere aansluiting vereisen (lijkt me wel zo logisch), maar dat is niet per se nodig…
Er zijn overigens goede redenen dat er onderscheid gemaakt wordt tussen kleinverbruikers en grootverbruikers…
potver7 zegt
@lamborgfan: Als je even droog uitrekent wat een electrische auto aan stroom verbruikt (’t is niet bepaald een gloeilampje dat een half uur aanstaat), dan weet je dat je energierekening flink stijgt als je zo’n ding dagelijks thuis oplaadt. Dus in vergelijking met een gewoon huishouden ben je dan al snel een grootverbruiker, inderdaad.
Lennaert zegt
Het is weer lekker nederlands geregeld dus.
Reaver zegt
Dit heeft niets te maken met ontmoediging van het gebruik van electrische auto’s dit gaat over de fiscale toerekening van kosten. Of te wel, Joost, een directeur groot aandeelhouder zet op kosten van de rest van de andere belastingafdragers een laadpaal in zijn tuin. Dit is een prive uitgaven de belastingdienst heeft – mede op basis van jurisprudentie – volkomen gelijk. Als Joost echt slim was dan had hij een hypotheek afgesloten bij zijn BV voor het aanleggen van laadpaal en vervolgens de hypotheekrente afgetrokken.
Joost1990_2 zegt
@renaultsport250: Nou nou nou, ik ben best lief hoor.
lincoln zegt
goed zo tante Rutte / Samson ..
richt dit soort teefjes maar goed af ..
hebben jullie eerst nog zo,n een mooie auto voor slappe sukkels uitgekozen ..
gaan ze nu ineens wildtanken ..
zo komen jullie nooit van het electra overschot af ..
kei-hard aanpakken dat slappe nietszeggende volk ..
oxymoron zegt
Het blijkt niet uit het artikel, maar wie is de eigenaar van de laadpaal en wie betaalt de afgenomen stroom (= op wiens naam staat de meter)? De gedachte dat je huis meer waard wordt door de laadpaal lijkt me vooralsnog duister maar het ziet er naar uit dat het daar niet om gaat. De paal staat op naam van de “naamgevende B.V.”; is dat de eigen BV van de man? Is het zijn werkgever en betaalt die ook de stroom, dan zal hij inderdaad moeten betalen voor het voordeel dat hij ervan geniet. Dat zou hij ook moeten als de baas een benzinepomp op zijn erf zet.
bollegek zegt
Wij hebben nu een volvo V60 PHEV en wij hebben een electricien laten komen voor advies. Uiteindelijk bleek dat onze zekeringkast het makkelijk aankon en er dus geen extra groep nodig was.
Wij hebben zonnepanelen en zijn daarmee self supporting. Maar wij laden de auto nu op met een apart stopcontact met een eigen stroommeter hiermee kunnen wij de stroom die wij wel verbruiken zakelijk afschrijven.
Als je met zoiets bezig gaat moet je het in mijn ogen wel goed doen haha.
realcar zegt
@bollegek: Stroom afschrijven? Waarschijnlijk bedoel je de stroomkosten zakelijk opvoeren zodat ze ten laste van de winst gaan en je uiteindelijk minder belasting betaald. Afschrijven doe je op auto zelf, bijvoorbeeld in 5 jaar, zodat niet de gehele auto in 1 jaar te laste van de winst komt. Dat laatste accepteert de fiscus niet. Ik hoop dat je hier wat aan hebt als je de boekhouding bijwerkt. Het volgende advies gaat een rekening opleveren.
bollegek zegt
@realcar: ja dat bedoel ik inderdaad. Ik was even in de war met afschrijven en wegboeken.
moveyourmind zegt
Lekker omslachtig, een rechtszaak tegen de Belastingdienst aanspannen. Ik had die laadpaal gelijk van de muur getrokken en op naam en kosten van de zaak een dikke dieselgenerator gehuurd en in de tuin gezet om de auto op te laden.
numpty zegt
En tóch, hoe bureaucratisch ook, kan ik een kleine glimlach niet onderdrukken. Zo’n uitgekauwde boekhouder, die er alles aan doet om zo goedkoop mogelijk auto te kunnen rijden, en dan een problemen in de vorm van een aanslag krijgen -juist vanwege- zijn muesli mobiel. Hoe Ironisch !
rob68 zegt
Niemand maar dan ook niemand
zal gratis rijden, eerste regel in het
handboek van een politieker.
sjamp zegt
thuisladen: Het geeft een hogere stroomrekening. tja.
Even rekenen, en dan volledig elektrisch, op basis van een VW e-up!
Bij een mooie, modale 15.000 km per jaar, en een verbruik van 11,7 kWh / 100km ( e-up! gecombineerd verbruik ).
150* 11,7 kWh = 1755 kWh.
Gemiddeld gezin, met verwarming en warmwater via aardgas combi-ketel komt op ongeveer 3500 (zuinig/schraap) a 4250 ( normaal ) kWh per jaar uit.
Een elektische up rijden verhoogd de energierekening dus met ongeveer de helft.
Maar dat is allemaal erg optimistisch bekeken, want het verbruik valt altijd minder fraai uit dan volgens papieren cijfertjes. Ga uit van 20% hoger verbruik als je ‘normaal’ met je spullen omgaat en géén ultra-schraper bent. Ook dan: ongeveer de helft hogere elektriek rekening.
11,7 gecombineerd ’test’ verbruik vertaald zich naar ongeveer 14 kWh bij ‘gemiddeld’ gebruik.
14 kWh/100 km => bij 15.000 km/jaar -> 2100 kWh/jaar = 50% meer verbruik.
Ja, dat ga je wel voelen dan.
2100 kWh/jaar opwekken via zonnepanelen kan: met een installatie van ongeveer 2800 Wp in afmeting (Wp = Watt-piek = maximale opbrengt bij standaard omstandigheden).
Een ‘gemiddeld’ zonnepaneel zit heden ten dage op ongeveer 250Wp. Dus je hebt ruim 11 a 12 panelen nodig om je extra stroomverbruik zelf te kunnen opwekken.
11 zonnepanelen van 1,60×1,00 meter oppervlak = 17,6 m2 dakoppervlak. Panelen mogen zonder bouwvergunning/bestemmingsplan wijziging niet tot het uiterste randje van het dak, maar moeten een stukje uit de rand weg blijven. Benodigde oppervlak komt dan uit op ongeveer 20 m2.
Ergo: Heb je een groot pannendak dat redelijk op het zuiden is gericht? Pleur het vol zonnepanelen, en je kunt ‘gratis’ rijden.
Weet dat zonnepanelen een behoorlijke terugverdien tijd hebben, en dat je e-up! al afgeschreven en achterhaalt is vóór je de zonepanelen uberhaupt hebt terug verdient.
Ben je slim? Pleur een dakkapel op je dak, neem een terrasheater en blijf je lekker in je V8 rijden: Geniet van het leven, ’t is al kort genoeg!
saxoke zegt
@sjamp: autogids heeft de Tesla getest. Ze verbruikten er 24kwh mee. Tel eens uit hoeveel dat kost…..
sjamp zegt
@saxoke: niet zo moeilijk; 2X zoveel.
Maar mijn dak ligt met 6 panelen al vol. Een halve e-up! dan maar?
saxoke zegt
Niet zo goedkoop dus….
bmwe46csl zegt
De volt is op een of andere manier zo veel gaver..