Thuisladen is voordeliger, maar die laadpaal hangt er niet opeens op magische wijze natuurlijk.
Met een elektrische auto is het voordeliger om thuis te laden, dan publiek te laden. Net als dat water nat is en dat thuis plassen goedkoper is dan langs de snelweg bij een pompstation. Maar als het goed is heb je thuis al een toilet staan. Een laadpaal is een ander verhaal.
Thuisladen voordeliger, tenminste..
Toch zegt voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal op basis van berekeningen dat thuisladen, inclusief de investering voor een laadpaal thuis, voordeliger is en je geld kan besparen. Ze hebben het dan over 350 euro per jaar op basis van 12.000 gereden kilometers. Nu is dat een visie op de lange termijn. Een laadpaal kost immers tussen de 2.000 euro en 4.000 euro om te installeren. In sommige gevallen moet de meterkast ook een upgrade krijgen. Bovendien gaan de ontwikkelingen hard. Als de kosten er eenmaal uitzijn is er alweer een nieuwe, snellere paal op de markt.
En dan is het nog de vraag of je de stroom zelf opwerkt via zonnepanelen op het dak. Mocht die installatiekosten er ook nog bovenop komen loopt de investering flink op. Met een jaartje of twee elektrisch rijden, bijvoorbeeld omdat het je leaseauto betreft, ga je dit niet terugverdienen. Je moet elektrisch blijven rijden om de kosten terug te kunnen verdienen, terug naar diesel of benzine staat haaks op je investering.
Voor automobilisten die dagelijks of een paar keer per week op een dag honderden kilometers maken is een bezoek aan een publieke laadpaal sowieso onvermijdelijk. Het is immers niet zo dat je tussen de ritten door thuis kunt laden als je ver van huis bent.
Het hebben van een eigen laadpaal is vooral een stukje gemak. De zekerheid dat je altijd bij thuiskomst je EV in de stekker kunt steken.
Update: wellicht niet duidelijk genoeg, maar de genoemde 2-4.000 euro voor een laadpaal thuis zijn de door Milieu centraal in hun onderzoek meegenomen kosten voor een consument. Voel je vrij om in de comments (zoals jullie al doen) te delen wat de laadpaal bij jullie thuis heeft gekost.
Plus niet onbelangrijk: Milieu Centraal richt zich op de consumentenmarkt en niet op de leaserijder.
Sempiternal zegt
Het is een stukje comfort waar ik zelf prima 2 ruggen voor over zou hebben.
Verder: die rekensom is wellicht Voor een selectieve doelgroep. Ik heb m’n laadpaal voor €1000 geïnstalleerd, kon rechtstreeks aan de wand en dus de meterkast erachter. Ik rij ook 3x zoveel dan die 12,000 km en laad op via zonnepanelen.
Ik kan wel redelijk stellen dat je het voor het geld moet doen ;-)
en moeder aarde. Zou al reden genoeg moeten zijn.
towi1989 zegt
Hoppa, de spijker op z’n kop!
MrHyde zegt
@sempiternal Precies! Het is voor iedereen een ander sommetje, maar de installatiekosten van €2k-4k is erg ruim gerekend. Bij mij was het zelfs maar €800 (€500-600 voor de kast, zelf opgehangen, zelf de kabel uitgerold, en alleen een elektricien voor het aansluiten in de meterkast).
Een benzineauto die 1/15 rijd is 12ct/km, een elektrische auto met 18kwh/100km is 4ct/km.
Bij een kast van €1500, heb je het dus na minder dan 20.000km terugverdiend.
Ervan uitgaande dat electrisch rijden voorlopig blijft, en het ook bijdraagt aan de waarde van je woning, is het belachelijk dat het wordt opgeworpen als een ‘drempel’ om elektrisch te gaan rijden.
padoempats zegt
Je vergelijk met een ICE slaat nergens op. Als je het stuk leest, zie je dat je het moet vergelijken met de kwh-prijs van een publieke laadpaal.
towi1989 zegt
laden aan publieke laadpalen is ~3x zo duur als thuis aan de eigen lader. Dan kom je ongeveer uit op dezelfde prijs als rijden op benzine. Dan is de opbrengst uit eigen zonneenergie nog niet meegenomen
Redrum zegt
Als je de volle mep betaalt bij IONITY misschien wel maar er zijn tig andere oplossingen en abonnementen.
Mijn paal zat in het leasebudget verekend en was aan het einde van de rit van mij…..dus zogoed als gratis. (salariswagen)
poes zegt
@towi1989: wellicht bij de standaard laadpalen (en al helemaal die idioot dure plane van Fastened) maar als je een beetje je huiswerk doet dan kun je publiek laden tegen significant lagere kosten dan rijden op benzine.
rwdftw zegt
Whahaha nee hoor!
De electrische auto laadt je in de nacht, op nachtstroom. Dat kost je 20-21 cent per kWh. Laadt je aan de straat, dan sta je bijvoorbeeld bij Allego voor 35 cent per kWh. Dus het is ongeveer 1.5 tot 2 keer zo duur.
Voor mij viel het wel mee. De chef betaalde de aanleg van de paal. Voor mij zaten er ook kosten aan. De eerste was de plaatsing van een nieuwe meterkast (de oude was te oud, 40 jaar) a 900 euro. Daarna moet er nog een upgrade naar 3 fase gedaan worden. Dat is ook iets van 250-300 euro.
Zit je al nieuwbouw met 3 fase (kookplaat bijvoorbeeld) dan zijn de kosten een stuk minder.
aschja zegt
Je vergelijk slaat nergens op??
Ik kan thuis gewoon laden. Dus die vergelijking gaat wel degelijk op.
MrHyde zegt
@padoempats aangezien de meeste mensen die elektrisch gaan rijden uit een brandstof auto komen, en aangezien bijna niemand een publieke paal recht voor z’n oprit heeft staan, is dit de vergelijking die er toe doet.
200 meter van je huis parkeren bij een publieke paal terwijl je een oprit hebt (anders speelt eigen laadpaal niet) is een non-vergelijk.
padoempats zegt
Vergelijk met benzine auto is totaal uit context. Lees het artikel dan. Er wordt gesteld: reken je niet rijk met een eigen laadpaal, goede kans dat je die kosten er nooit uithaalt. Dat is de enige boodschap. Om dan te vergelijken wat de terugverdientijd van een laadpaal is als je vanuit een ICE komt, is totaal irrelevant.
Erik zegt
Eén van de argumenten in het artikel is dat de terugverdientijd van een laadpaal te lang is als je op korte termijn weer een ICE-auto gaat rijden. Als dat een argument is, dan is het omgekeerde ook waar als je van ICE naar elektrisch gaat.
toniominestrone zegt
@MrHyde: inderdaad, ik was voor €1600 klaar.
redbeams zegt
Nou drempel…het is ook een stukje comfort/gemak wat meespeelt met het opladen.Infrastructuur die niet op orde is en de laadtijd daar moet nig flink aan gewerkt worden. https://www.rtlnieuws.nl/economie/bedrijven/artikel/5253093/elektrisch-netwerk-laadpaal-auto-inftrastructuur-liander
Jasper zegt
De vergelijking in dit artikel gaat over wel of niet een eigen laadpaal. De kWh thuis is ca 15 ct goedkoper dan aan een publieke laadpaal (0,20 vs 0,35 euro)
Als je dan de kosten van je eigen laadpaal (stel 2000eu) , moet je dus 2000/0,15 = 13,333 kWh laden voor break even.
Bij 20.000 km per jaar met 15kWh/100km duurt het dan 10 jaar?! voordat je de paal terug verdiend hebt.
Erik zegt
Met 15 kWh op 100 km rijd je wel héél erg zuinig. ANWB gaat voor een middenklasser als de Kia e-Niro al uit van 17 kWh per 100 kilometer.
macchina zegt
@Sempiternal: eens. En “techniek achterhaald” valt wel mee. Het is in de meeste gevallen een veredeld stopcontact. Bovendien blijft de aansluiting van stroom decennia hetzelfde. Bij de aanleg in 2015 heb ik enkel gevraagd naar 6mm2 kabeldiameter en hoge aansluitwaarde om het een beetje toekomstbestendig te maken. Mijn laadpunt zelf kan ik met een jumper verzwaren tot 3x32A (22 kW) en is dus veel meer dan de 3,6 die ik toen nodig had. Meerprijs was heel klein.
simonferrari zegt
@Sempiternal: Het genoemde in het artikel klopt ook niet helemaal. De prijs van een laadpaal kan inderdaad lager. Maar dat er een snellere laadpaal is over een paar jaar is onzin. Gewoon altijd kiezen voor een 11 of 22 kW. Sneller gaat het nooit worden. Voor een 11 kW hoef je vrijwel nooit de meterkast aan te passen en anders zijn er vaak load balancing systemen.
Verder, opladen bij een snellader kost al snel 70ct per kWh. Thuis omgerekend zo’n 20ct per kWh. Thuisladen is absoluut goedkoper. Voor vrijwel alle kilometrages.
metalmike zegt
@simonferrari: Ik laad altijd bij een publieke laadpaal voor 30 cent per kWh. Dan is het verschil met de 22 cent niet zo groot.
Laden bij een snellader doe ik eigenlijk nooit.
Jasper zegt
De vergelijking in dit artikel gaat over wel of niet een eigen laadpaal. De kWh thuis is ca 15 ct goedkoper dan aan een publieke laadpaal (0,20 vs 0,35 euro)
Als je dan kijkt naar de kosten van je eigen laadpaal (stel 2000eu) , moet je dus 2000/0,15 = 13,333 kWh laden voor een break even.
Bij 20.000 km per jaar met 15kWh/100km duurt het dan 10 jaar?! voordat je de paal terug verdiend hebt.
Jasper zegt
fout in mijn berekening: bij 20.000 km per jaar, verbruik je ca 3200 kWh, dus bij ca 5 jaar break even.
Sempiternal zegt
@jasper 15 is erg laag. Red je niet hoor. Ik verbruik 19 kWh en rij 35,000 km per jaar. 6,650 kWh = na 2 jaar eruit. Zoals ik al zei, het rekensommetje verschilt al heel snel als je aan de knopjes gaat draaien ;-)
Verder is het vooral het stukje comfort waar ik überhaupt al €2k (die zeer ruim is in het artikel) voor over zou hebben. Los van of en het terugverdient of niet
Jasper zegt
Correct, echter waar het om gaat in dit artikel, is dat het verschil in kosten van eigen of publieke laadpaal veel kleiner is dan meesten denken. Pas na 70.000 km break even!
Als je dan maar 10k rijdt per jaar is een eigen laadpaal helemaal.geen must. Dit is goed nieuws voor de vele mensen de geen eigen oprit hebben.
Alexter zegt
@Sempiternal: laat moeder aarde er maar buiten….
Sempiternal zegt
@alexster waarom?
Alexter zegt
@Sempiternal: omdat ik niet geloof dat elektrische auto’s puntje bij paaltje “schoner” zijn. Verdiep je daarnaast eens in hoe en door wie de grondstoffen voor de accucellen worden gewonnen.
Sempiternal zegt
@alexster Per definitie schoner dan olie winnen. En dan spreken we nog niet eens over de uitstoot.
Wel de juiste websites aanklikken en niet in een fake news fuikje blijven hangen hè 😉.
Erik zegt
@alexster Vergeet ook niet dat bij elektrische auto’s er nog volop ontwikkelingen zijn om het productieproces schoner te maken. Zo komt Tesla nu al met Model Y’s waarbij er geen kobalt in de batterij meer zit.
kas_par zegt
Tja, meermaals uitgebreid onderzocht en steeds komt de EV uit de bus als milieuvriendelijker dan de brandstof wagens… geen kwestie van geloven, gewoon de feiten.
dutchneon zegt
precies, je komt voor minder als 1000 euro makkelijk aan een paal als je tenminste bereid bent van de bank af te komen….
Verder gaat ene vergelijk met een publieke laadpaal helemaal scheef, je gaat je auto toch niet ergens anders parkeren…
Dan nog, mijn dieseltje deed 2600 euro mrb per jaar, daar kan ik drie laadpalen voor ophangen ;)
Jasper zegt
Je vergeet dat veel mensen geen eigen paal kunnen plaatsen, en dan is dus een publieke paal geen financiële horde.
En uiteindelijk is een gedeelde voorziening ook weer beter voor het milieu ;)
octaan64 zegt
Beetje vreemd? De meeste EV’s worden zakelijk gereden / lease. Dan staat die laadpaal thuis en bij kantoor niet op je privé balans met een terugverdien of afschrijvingsmodel. Bovendien hebben veel gemeenten een beleid om publieke parkeerplaatsen na een aanvraag te voorzien van een laadpaal op kosten van de belastingbetaler. Verder betreft het in de regel 11kW wisselstroomladers waar miz geen verdere ontwikkeling in mogelijk is dan het ontwerp van de buitenkant. Ik denk dat hele milieulobby zich beter druk kan maken over het rendement van de lader dat rond de 6% ligt. Als je bij de benzine pomp 60L tankt en je krijgt 3 liter te weinig dan schreeuwt de consumentenbond moord en brand en staat Agentschap Telecom op je stoep voor onderzoek. Bij elektrisch laden is het blijkbaar heel normaal dat geen enkele lader aan metrologische regelgeving voldoet. Dan heb je je milieulobby toch wel heel goed voor elkaar!
AlexZjuH zegt
Niet helemaal waar. Ik heb prive een laadpaal aangeschaft, terwijl ik zakelijk rijd. Met verrekening kan ik zelf de prijs bepalen per KWH. in mijn geval met de baas afgesproken dat ik hetzelfde tarief mag aanhouden als de 11KW laders in de wijk. Ik tel 2K neer, en heb inspraak in het model, plaatsing en meterkast aanpassing, ben direct eigenaar en beheer de paal zelf en “verdien” 11ct /KWH geladen. (1 op 1 uitbetaling per sessie). Mijn vrouw rijdt prive nog geen 10.000 km, en ik sluit niet uit dat ergens in de komende 5 jaar (looptijd lease) er een B segment 2e hands EV komt ipv de Ibiza. Dan is het mooi dat je de infra al hebt liggen (ter vergelijk, bij een leasemaatschappij voor een soortgelijke installatie ben ik 3K kwijt, en wordt alles 1 op 1 verrekend, en kan ik niet privé laden. Wil ik dat wel, moet ik de installatie laten aanpassen (en dus alsnog investeren), terwijl deze niet mijn eigendom is. Los van het feit dat er bijtelling / accesoire budget voor vrij moet worden gemaakt, en de maanbedragen simpelweg worden afgestemd op afschrijving aan het einde van de lease.
Dus ja als je er vanuit gaat dat je met verrekening werkt, en zelf dus je tarief kan bepalen, dan is er wel een “verdienmodel”.
De opmerking in het artikel over “snellere” laadpalen/wallboxen is niet heel handig trouwens, met 1 of 2 uitzonderingen (Renault Zoe, Tesla) zijn de meeste B-C-D Segment EV’s begrensd door hun onboard lader op 11KW.
Van begin tot eind, incl meterkast ombouw naar 3 fase, load balancing, backoffice, aanleg, bekabeling etc zat ik op 1999 in de btw, voor een Alfen laadpaal.
Teruggerekend, als ik 300x geladen heb, is die paal terugverdiend. Is lang, maar niet oneindig, aangezien ik een lease termijn van 5 jaar, en ongeveer 20.000-25.000km per jaar rijd, is dus 2x laden per week = 104x p jaar, dus tergverdiend, na 2.9 jaar. mocht ik zonnepanelen aanschaffen, dan is die termijn drastisch korter.
padoempats zegt
Belastingtechnisch is het wat je doet helemaal niet toegestaan. Je mag niet hetzelfde tarief hanteren wat een publieke laadpaal in je buurt vraagt. Je mag immers alleen je eigen gemaakte kosten opvoeren. Je voert nu kosten op die je niet hebt gemaakt.
Wat veel slimmer, voordeliger en toegestaan is, is de kosten van de laadpaal+plaatsing door de werkgever te laten betalen via eigen bijdrage. Dit kan weer van je bijtelling zodat je de paal bruto betaalt. Als je de paal ook prive wil gaan gebruiken, dan kun je tegen die tijd de paal van de zaak kopen, maar tegen een nagenoeg afgeschreven tarief. Dan is die van jou.
AlexZjuH zegt
Interessant, zelfs als ik het tarief zelf mag bepalen, en ik de mogelijkheid heb om mijn paal publiekelijk aan te bieden (wat simpel in de backend staat). Ik ben nu namelijk los van een leaserijder en woningeigenaar, ook een energieleverancier. Dus dan hebben we het niet meer over opvoeren wat je verbruikt. Mijn werkgever ziet niet het verschil tussen een publieke 11KW paal, of een private (met publieke mogelijkheid) 11KW paal. Als ik zelf een tank met goedkoop ingekochte peut heb, en ik gooi dat in mn leaseauto (hypothetisch) tegen de nu geldende prijzen, pleeg ik dan ook belastingfraude? Een leasemaatschappij of werkgever ziet geen verschil, en het opvoeren van de “onkosten” is gelijk. (brandstof voor de auto).
padoempats zegt
Dat een werkgever of leasemaatschappij het verschil niet ziet, doet niet ter zaken. Jij voert kosten op, die je niet hebt gemaakt. In dat geval is het gewoon omzet voor je, en zou je de verdiensten (opbrengst – kosten) als winst moeten opgeven. Dat is namelijk wat de eigenaar van die publieke paal ook doet.
invictus66 zegt
Ik weet niet of het een verschil maakt, maar mijn werkgever in België doet eigenlijk precies hetzelfde. Ik laad thuis aan een gewoon stopcontact, de laadkabel registreert mijn verbruik en ik krijg daar een vergoeding voor die volledig los staat van mijn eigen energie tarief.
Er zijn iets meer restricties dan vroeger, maar een werkgever kan in België nog steeds een vergoeding uitbetalen aan zijn werknemers, die los staat van de effectief gemaakte kosten. Denk dan bv aan een vergoeding voor thuiswerk, een representatie vergoeding, een vergoeding om je auto te wassen, …
padoempats zegt
Hoe het in belgie werkt weet ik niet. Maar in NL kan je niet zomaar je eigen tarief bepalen als je dat als kosten opvoert. Eigenlijk moet overal een factuur tegenover staan. Nou gaat dat met laden vrij lastig. De juiste manier is een gecertificeerde kWh meter plaatsen en obv dat verbruik + jouw kWh-prijs als kosten opvoeren. Nou heb je nog een grijs gebied aan paar cent wat geoorloofd kan zijn voor de eventuele upgrade van je aansluiting (bijv 3x25A -> 3x80A). Maar je mag absoluut geen commerciele tarieven declareren, ‘omdat dat nou eenmaal publieke prijzen zijn’. Als jij gratis stroom krijgt, kan je niets krijgen… er zijn immers geen kosten.
quincy zegt
Mijn Alfen laadpaal (incl. plaatsing) is onderdeel van mijn lease contract, maar is aan het einde van dat lease contract van mij (staat ook in het contract). Het abonnement wat erop zit wordt nu door de leasemaatschappij (en indirect mijn werkgever dus) betaald, maar zal daarna voor mijn rekening worden. Dat dus wel. Maar ik kan gewoon thuis privé laden, want ik gebruik mijn tankpas om aan te geven dat het de werk auto is en een privé pas als het anders is. Mijn werkgever geeft een vaste prijs per kWh. Als ik dit bijvoorbeeld door prijs afspraken of zonnepanelen lager krijg, dan is alles tot die afgesproken prijs wat ik “verdien”.
peterdepeer zegt
zoals het andere commentaar hieronder ook schrijft, meer rekenen per kw dan de kosten gaat niet op. dat is namelijk het equivalent van: aan de snelweg kost benzine 2 euro en ik heb getankt voor 1,8 euro maar ik declareer gewoon 2 euro per liter. Jij vraagt je af of dat fraude is, het antwoord is duidelijk ja. je declareert namelijk niet de daadwerkelijke kosten. overigens moet mijn vriendin bij de lease auto if tanken met de tandpas of het bonnetje declareren. dus dat vergelijk waarbij je goedkoper inkoopt en duurder declareert zul toch ergens een bonnetje moeten fabriceren.
en dat geldt ook voor je levering van stroom. je werkgever kan jou vragen wat de kw prijs van de energie is die jij betaald. en daarna dat vergoeden. anders zit er namelijk ook geen grens aan en kan je gewoon snellaad tarieven gaan rekenen
Sempiternal zegt
@octaan64 Heb mijn laadpaal privé gekocht.
Ja, ik weer! zegt
Denk dat heel veel mensen dit niet weten.
6% is i.d.d. niet niks en zou bij de pomp een rechtzaak opleveren!
Ben benieuwd of dit nog eens door een instantie of persoon word opgepakt.
yajouri zegt
@Diepstra: die 6% kun je verkleinen door juiste kabeldiameters en deugdelijke (aardlek)automaten te gebruiken.
Jasper zegt
Volgens mij was het 6% verlies bij laden, dus 94% overdracht.
w0ut zegt
2000-4000 euro is wel heel stevig. Heb hier 1650 euro betaald. Laadpaal, 25m 5g6 kabel, automaat en installatie.
TheMaster zegt
Terug naar diesel of benzine??? Wat een grap zeg. Dat is net zoiets als terug gaan naar Nokia of Blackberry.
Nu even een stuk praktijk; hang bijvoorbeeld een Tesla Wallbox op (ja, gewoon een type 2 aansluiting, dus dat werkt voor elke andere EV ook), €500 en sluit die gewoon op je normale electra aan op je oprit. 3,7kw is prima voor 99% van de gevallen. Die 3x op jaarbasis dat je met 0% thuis aankomt, en binnen een paar uur weer met 100% moet vertrekken, gebruik je een openbare laadpaal met 11kw.
Dan zijn er ook nog sommige die 22kw adviseren. Wat een onzin is dat om dit thuis te gebruiken. €4000 en een upgrade van je meterkast is echt niet nodig. Dat is hetzelfde als een eigen tankstation in je tuin adviseren, voor een transportbedrijf met 100 vrachtwagens misschien, maar dan houd het ook wel op.
flutterby zegt
@TheMaster: de kosten zitten met name in de graafwerkzaamheden. De paal en aansluiten hoeft echt niet meer te zijn dan €1000, waarschijnlijk red je €750 ook als je geen vorm van beveiliging wenst en tot slot heb je voor €200 een aparte groep en buiten stopcontact om met 13A te laden met de meegeleverde lader. Voor alle drie zijn de graafwerkzaamheden hetzelfde.
Overigens heb ik zelf wel een 22 KW paal gezien de meerprijs nihil was. Binnen een uurtje tientallen kilometers erin rammen is toch wel prettig met een bereik van 180-220 km.
quincy zegt
Uit nieuwsgierigheid: Welke auto rij jij dan die wel 22kW kan laden? Want ik kan er uit mijn hoofd geen 1 bedenken die het kan
flutterby zegt
@quincy: De oudere Tesla’s en Zoë’s ondersteunen het. Mijn meterkast echter niet met 3x25A (standaard) en mijn eGolf doet 7.4 kW op 2 fases. De elektrische Megane krijgt volgens mij ook 3x32A.
invictus66 zegt
+ als je zonnepanelen hebt kan je die optimaal laten renderen ipv de hele nacht te laden, als de zon niet schijnt.
flutterby zegt
@invictus66: ik saldeer lekker. Overdag lever ik terug op piek en laad ‘s nachts op 100% wind. Zowel financieel als in de praktijk aangezien Flevoland energie positief is.
Henkie zegt
U weet dat het Salderen gaat stoppen?
padoempats zegt
@Henkie: dat is nu toch nog niet. Dus voor nu is het correct
flutterby zegt
@Henkie: dat zullen we tegen die tijd wel zien.
quincy zegt
Ik heb sterk zitten twijfelen tussen een 3,7kW of 11kW lader. Voor die laatste moest ik inderdaad de meterkast ombouwen. En alhoewel ik het met je eens ben dat 3,7kW in heel veel gevallen voldoende is, ben ik uiteindelijk toch blij dat ik voor 11kW gekozen heb. Mijn originele argument voor die avonden dat ik met weinig thuis kom en volgende dag weer vol weg wil kunnen is niet zo vaak voor gekomen (zeker door corona niet meer). Maar ik heb nog weleens dat ik overdag thuis kom ergens vandaan, de auto redelijk leeg is en ik na één uur weer ergens naartoe ga. Dan is wat je er met 11kW in die tijd bij krijgt toch prettig. (publieke laadpalen hier in de buurt zijn trouwens schaars, vaak vol of werken niet en ik wilde zekerheid wat betreft laden).
Maar 22kW is mijn inziens ook echt te overdreven voor thuis. Zeker met de extra kosten die dat ook met zich meebrengt (ook bij de energieleverancier ieder jaar 600 euro wegens kracht aansluiting). Naast dat vele EV’s van dit moment 22kW niet eens ondersteunen.
simonferrari zegt
@TheMaster: Een 22 kW is altijd het advies. Maar wel met de mogelijkheid om dit te limiteren naar bijv. 11 kW. Op dit moment acht je namelijk 11 kW voldoende maar wellicht volgend jaar niet meer en vind je het de upgrade van je meterkast waard. Zodoende het advies voor 22 kW met limiet.
Variomatic zegt
Een simpel laadstationnetje thuis aan de wand kost je iets van 1000,- euro en er waren (zijn?) in verschillende gemeentes subsidies voor, dus vaak nog gratieess ook..
Charles Taycan 4S zegt
Een eigen laadvoorziening is super en eigenlijk ook wel essentieel mi. Heb zelf de elektriciën een upgrade laten doen in de garage met een aparte groep 32A en industriële aansluiting naar 7,4 kW op zijn advies. Hier ben ik super tevreden mee want kan gewoon makkelijk bijladen wanneer ik wil en ook tijdens laagtarief. Dit is nu € 0,135 per kW in Frankrijk dus erg gunstig. Hierbij heb ik ook geen verhoging van het abonnement wat bij 3- fase aansluiting wel zou zijn, dit zou qua aanleg ook nog veel duurder zijn. Laad verder 99% thuis met een range van 464 km. dus dikke prima!👍
Pascal zegt
Ideaal Charles, m’n nieuwbouwhuis is in aanbouw met eigen parkeerplek met laadpunt. Ook al heb ik nu al nooit issues met laden omdat ik ‘m een paar keer per week op kantoor erin prik, lijkt me thuis laden pas echt relaxed; gewoon ’s ochtends altijd met 450+km range de deur uit en nooit meer ergens over nadenken. Zelfs als ik die investering niet helemaal terug zou verdienen, zou ik ’t alsnog doen.
Charles Taycan 4S zegt
@pascal, @993carrera4s, ja gewoon doen is echt supercomfi, en 7,4kW is nog net ff wat sneller dan 3,6 kW en kost weinig meer! Laden tijdens Slapen!👍😉
993carrera4s zegt
@Charles Taycan 4S: ja was voor mij ook een voorwaarde. Ik had al 3 fase, maar 1 fase en 7,4kW is gewoon genoeg. Laadpaal kost ook geen 2K zoals hierboven vermeld.
Redrum zegt
In Belgie is 3 fasen geen uitzondering en je betaalt er ook niet extra voor, dacht ik. Mijn paal was een 7,3kWh maar heb hem gewoon mogen wisselen naar een 11kWh. Ik vind 11kWh persoonlijk wel het minimum.
tjorque zegt
Ik heb hier een 63A 3x400V aansluiting. In theorie kan ik dus 40kW laden.
Heeft me eenmalig 280€ gekost.
Maar inmiddels weet ik beter. In 99% van de gevallen heb je echt genoeg met 3,7 of 7kW laadpaal.
Bovendien komt er binnenkort een capaciteitstarief aan waardoor elke afnamepiek van het net boven de 2,5kW de stroom duurder maakt. Dus snelladen wordt zo al helemaal niet interessant.
Pascal zegt
“Als de kosten er eenmaal uitzijn is er alweer een nieuwe, snellere paal op de markt.” Is dit een issue ja? Het gaat er toch om dat je snachts je EV kan volladen voor de volgende dag en dat doen de huidige generaties al mákkelijk. Dan lijkt het me niet interessant of dat nu toevallig in 8, 6 of 4 uur gebeurt.
MrHyde zegt
@pascal en dan na te gaan dat die ‘nieuwe paal’ niet de beperking is, dat is de hoofdaansluiting. En die verander je niet. 11kw (sommigen misschien 22kw) is daarmee de door de netwerkbeheerder praktisch bruikbare max.
flutterby zegt
@MrHyde: in principe kan je 3x25A altijd upgraden naar 3x35A. Dat kost je echt wel €600 p/j extra en is het simpelweg niet waard.
okdoei zegt
@Pascal: was op zoek naar deze reactie, dacht precies hetzelfde.
Dit vind ik ook een mooie: “Met een jaartje of twee elektrisch rijden, bijvoorbeeld omdat het je leaseauto betreft, ga je dit niet terugverdienen.”
We moeten toch straks allemaal elektrisch rijden? Dus je verdient het hoe dan ook terug.
quincy zegt
Daarnaast hebben ze het over 2 jaar elektrisch rijden, want lease auto. Terwijl ze in hun eigen lease tarief berekening in artikelen altijd 10.000km (belachelijk laag mijn inziens, zeker voor zakelijke lease en EV) en 5 jaar aanhouden.
Sempiternal zegt
@pascal lol echt een flut argument inderdaad. Een nachtje vol is prima.
Nog even voor jou als advies icm je nieuwbouwwoning : lekker overdag laden als je thuis werkt of in het weekend. Volle bak op de panelen stroom binnen hengelen. Ik draai nu in de zomermaanden -70 euro per maand aan energie kosten door het salderen.
Jasper zegt
Dat was mischien nodig bij auto’s met een kleine accu. nu met de 40/60+ kWh accu’skan je gemiddeld prima uit met 1 x laden aan een publieke paal per week. Ik heb hierboven al een berekening laten zien dat het jaren duurt voordat een eigen laadpaal terugverdiend is. (het gemak van een laadpunt bij je eigen oprit is natuurlijk super, maar hoeveel mensen hebben dat niet en zijn dus afhankelijk van een publieke laadpaal?)
ronaldotour zegt
Je kunt thuis ook perfect laden met de bijgeleverde 230 Volt lader gewoon op een buitenstopcontact.
Dat duurt wat langer maar in een nacht zitten de meeste auto’s weer vol. Alleen de dealers praten klanten naar een dure laadpaal met dito abonnement omdat dat voor hun een verdienmodel is.
quincy zegt
Op vakantie afgelopen en dit jaar heb ik dat gedaan. Maar als de auto goed leeg is (20% bijvoorbeeld), heb ik echt meer dan een nacht nodig om die weer vol te krijgen. Voor die 2 weken vakantie was de oplossing om te laden wanneer het kan. Maar in Nederland is die situatie voor mij toch anders (in ieder geval voor corona). Dan was het echt lastig om dat vol te houden (meer en andere verplichtingen dan op vakantie).
In deze tijd (en door wisseling van werkgever en reisafstand) waarin ik de helft rijdt van wat ik reed zou het misschien nog wel lukken. Maar stel dat veranderd weer, heb ik toch liever die laadpaal :-)
AlexZjuH zegt
Simpelweg niet waar. De auto waar ik (hopelijk) binnenkort gebruik van maak, met een 80KW accu (laat het 77 bruikbaar zijn) over een 1 fase 230 lader is effectief max 3KW als je dan een 10-80% vol wil laden, dan duurt dat minstens 20 uur, om van warm wordende automaten en andersoortige langdurige belasting maar niet te spreken. Uiteraard rijd je niet elke dag 300+km, maar het gemak, de onbezorgdheid én het niet onderweg te hoeven laden langs een fastned of Ionity (hoi 79ct/KW) maakt dat verschil al zoveel makkelijker. Los van het feit dat mijn werkgever wil vergroenen, mij van een Megane IV Estate naar een Enyaq laat gaan (2x catalogusprijs en een hoop meer luxe) dan ben ik niet de beroerdste om mijn oprit en huis dan te futureproofen als ik er zelf ook meteen baat bij heb.
MrHyde zegt
@alexzjuh welkom en succes bij de elektroclub. Nu nog ff oefenen op kWh vs kW. Of in benzinetermen: dat de tankinhoud in liters iets anders is dan de motorinhoud in liters.
AlexZjuH zegt
Ja was eindelijk gewend aan de EU95/98 naar E10/e5 omzetting, dan is dat a whole new game ;)
luittinke zegt
Eeehm, tankinhoud in liters is wel hetzelfde als motorinhoud in liters. Beide zijn volumes
Ja, ik weer! zegt
Wel jammer dat het je om de catalogusprijs gaat en niet om wat je krijgt.
2x zo duur is niet 2x zo goed. Die Megane brengt je nog altijd goedkoper van A naar B.
padoempats zegt
“Perfect” is denk ik niet de beste woordkeuze. Verre van :)
Jasper zegt
dan ben je helemaal spekkoper! geen extra investering en wel goedkoop laden!!
Robert zegt
Ik heb zonnepanelen besteld voor op het dak. En gelijk maar een Greenrock accu om e.e.a. aan opgewekte stroom op te slaan i.p.v. terug te leveren. Je kunt maar beter voorbereid zijn.
Nu nog sparen voor een stekker hybride. Een volledig elektrische auto zit er de komende jaren toch nog niet in.
Pascal zegt
Die thuisaccu’s zijn wel de toekomst inderdaad. Schijnen uitstekend rendement te hebben en zijn helemaal interessant zodra straks terugleveren niks meer oplevert.
flutterby zegt
@Pascal: 5-10 kWh is voor een thuisaccu al fors, maar voor je auto is dat peanuts en krijg je een PHEV net mee vol. Het wordt tijd voor het herzien van de energiebelasting waarbij laden tussen 0:00 en 6:00 véél voordeliger wordt.
padoempats zegt
Ik zou nog een jaar of 5-6 wachten. Tot die tijd kost een accu pack je alleen maar stroom ivm laad-ontlaad verliezen zonder dat het je ook maar iets brengt. Mbt terugleveren duurt het minstens zo lang totdat het omslagpunt is bereikt. Het salderen wordt namelijk langzaam afgebouwd. In de beginperiode scheelt het maar weinig
Sempiternal zegt
@rrrobert hulde! Ik wacht nog heel even, verwacht dat de prijzen van die thuis accu’s nog wel stukje naar beneden gaan komende jaren. Zodra salderen voorbij is ga ik ook een power wall aanschaffen.
Het hele idee van volledig onafhankelijk je stroom te kunnen ronddraaien is wel erg lekker :)
Robert zegt
@sempiternal: zo’n Powerwall is wel tof ja, maar wel peperduur. Voor de prijs van een Tesla Powerwall koop je bijna tien van die Greenrock zoutwater accu’s.
Die zoutwater accu’s zijn misschien niet snel en de capaciteit is vrij beperkt (ik dacht 5,6 kWh), maar modulair uitbreidbaar (gewoon stapelen!) en veel (brand-)veiliger dan een lithium accu.
Sempiternal zegt
@rrrobert je hebt er al meer in verdiept dan ik zo te lezen :). Ik beperkte mijn zoektocht tot nu toe alleen tot het merk van mijn auto haha…. Ben dus nu wel serieus nieuwsgierig en ga wat meer verdiepen in die zoutwater accu’s. Gave techniek!
De tesla is ook modulair en kan je dus ook stapelen tot 9 dacht ik.
goodvibrations zegt
Niet mee eens.. gemak is fijn en besparing is toch wel prettig…(vergelijk het met een LPG tank) kosten komen voor de baten.. met name bij meer km
sportabgasanlage zegt
Voor het grootste deel zijn elektrische auto’s vooral weggelegd voor de leaserijders. Persoonlijk ken ik geen particulieren die elektrisch rijden, maar die zullen er inmiddels ongetwijfeld al wel zijn, maar ze vormen volgens mij maar een hele kleine minderheid. Leaserijders profiteren natuurlijk van alle subsidies, en mogen uiteraard ook alle kosten die gemaakt worden voor zakelijke kilometers declareren bij hun werkgever. Zo zal een thuislader ongetwijfeld bij veel leaserijders ook vergoed worden door de werkgever, en in sommige gemeentes ook gesubsidieerd worden.
Kortom: voor het grootste deel liggen EV-eigenaren helemaal niet wakker van de kosten en de ROI. Want de baas (of de subsidiepot) betaalt toch wel. Slechts een kleine groep particuliere EV-rijders zal een rekensom maken wat het meest kosteneffectief is. En dan hangt het er helemaal van af hoeveel km’s je rijdt, of je tussendoor aan de openbare laadpaal laadt, of je op je werk (gratis) kunt laden, of je zonnepanelen hebt, etc. etc.
Dus een simpele rekensom is gewoon niet mogelijk. Te veel variabelen.
Pascal zegt
De EV begon inderdaad bij de zakelijke rijder (kan ook niet anders, dat is immers de grote groep die nieuw in het wat hogere segment rijdt), maar die exemplaren gaan binnenkort doordruppelen naar de tweedehands markt. Ook komen er steeds meer EV’s die sowieso al in het goedkopere segment zitten. Die particuliere groep wordt dus rap groter en dat maakt dit artikel wel relevant. Mee eens dat de variabelen per situatie verschillen dus dat ieder wel z’n eigen rekensom zal moeten maken.
Jasper zegt
de stelling ” thuisladen doe het niet voor het geld” klopt gewoon voor de gemiddelde rijder. Iedereen denkt dat hij een eigen paal nodig heeft of dat anders niet interessant is. Dat is dus gewoon niet waar! Op een publieke paal kan je nog steeds jaren voordelig rijden (laden).
marijnvb zegt
Je kan het ook zien als een investeringen in je eigen huis. Je neemt de laadpaal immers niet mee als je gaat verhuizen. Dan is het mogelijk dat je de laadpaal terugverdiend, het moment dat je het huis verkoop.
Pascal zegt
Klopt, het maakt je huis toch wat toekomstvaster, wat bij de verkoop ook wel als een plusje geldt. Maar aangezien we ’t in werkelijkheid over een investering van rond de 1000 euro hebben, is dat op de waarde van je huis eigenlijk niet echt een bedrag wat er heel erg toe doet.
sportabgasanlage zegt
@marijnvb
Een van mijn buren heeft zijn thuislaadstation gewoon meegenomen hoor. Ok, de installatiekosten is hij kwijt, maar de hardware hangt gewoon aan de muur in zijn nieuwe huis.
padoempats zegt
Hij zal wel moeten. 9 uit 10 dat een laadpaal van de baas is.
Rick-dos zegt
Nu kom ik al een tijdje….oké een hele tijd……oké goed, ik ben onderdeel van het meubilair, op AB en moet zeggen dat ik het fascinerend vind hoe de discussie is veranderd. Van “ev’s zijn een utopie” naar “EV’s? Never nooit niet!” tot aan vandaag “2 tot 4000 euro voor een laadpaal? Wat een onzin! Kan veel goedkoper.”. Waar we ooit spraken over ’12 cilinders met een miljoen pk’ hebben we het nu over ‘3 fase en 11kw’.
De wereld verandert vlak voor onze ogen en we hebben het vaak zelf niet eens door hoe snel dat gaat. Times they are a changing.
michaelras zegt
Dit artikel is naar aanleiding van een persbericht van Milieu Centraal. Zij houden deze prijzen aan in hun bericht. Ik heb een alinea toegevoegd om dat duidelijker te maken.
MrHyde zegt
@rick-dos welkom in dit draadje tafel/stoel/meubilair.
Dat het zo verandert is natuurlijk ook ontzettend interessant en prachtig, echter het 1 sluit het ander niet uit.
Ik denk dat wat de meeste autoliefhebbers bindt, is dat we allemaal andere smaak hebben. Ging het vroeger van ‘praktische station’ naar ‘luxe slee’ naar ‘snelste dragracer’ en ‘beste beleving’, hebben we daar nu nieuwe dimensies bijgekregen.
Zo zou er in mijn droom garage, een elektrische dagelijkse auto staan voor comfort, een V-twin naked motorfiets, een V12 cabriocruiser en een snaar strakke circuit auto. (Overigens pas voor de helft gelukt tot nu toe)
Tijden veranderen, maar net als met internetwinkels de stenen winkels niet verdwenen zijn, en de tv de radio niet overbodig gemaakt heeft: het auto landschap wordt heel erg interessant diverser.
Noot: sommige segmenten zullen wel fors in (moeten) krimpen of zelfs verdwijnen.
Sempiternal zegt
@rick-dos ik kom al hier sinds het filmpje van Sasha in de Brabus rocket (Onder een andere alias voor uiteenlopende redenen) en zie dat als een prima ontwikkeling.
Ik ben enorm liefhebber van mooie auto’s en bijbehorende PK’s en cilinders (alles pre ‘00 vooral) en toch enorm verzot geraakt aan EVs. Het rijdt fantastisch, wil niet meer anders. Ben ook van mening dat het alletwee prima kan. Het is jammer dat het soms zo hard tegen hard hier gaat en imo nergens voor nodig.
redbeams zegt
@Sempiternal: Laat al die ev’s…we willen gewoon Aimee weer terug
Sempiternal zegt
@redbeams Haha oh shit hoe kan ik haar vergeten. Vond de vids met haar en Wouter wel altijd lichtelijk awkward :-) :-)
ronaldotour zegt
Wat ook nog kan is een krachtstroom aansluiting laten maken en met een mobiele lader 3 fasen laden, deze kun je ook meenemen om onderweg op een rode stekker op te laden.
rogerzz zegt
Als ik een eigen oprit zou hebben zou ik mijn elektrische auto ook zelf opladen (want 2000kwh per jaar over aan stroom wat met 8 cent teruglevertarief toch geen zak oplevert). En als ik die 8 cent vergelijk met bijvoorbeeld 59 cent van FastNed, dan vind ik het wel erg scheef gaan lopen. Mijn PHEV heeft een klein accuutje en ik heb een publieke Allegro laadpaal voor de deur van 35 cent per kWh dus het boeit mij niet zo gek veel om het te betalen..
Maar de verschillen voor de normale mens worden wel groter lijkt het. Eigen huis/oprit/zonnepanelen, EV haast als no brainer. Woon je in de stad, geen eigen parkeerplek, publiek laden is relatief duur, afgerond is dan heel snel de conclusie: Geen EV. Iets zegt mij dat het allemaal redelijk oneerlijk is en er een extra belasting overheen komt?
Jasper zegt
je conclusie is niet correct. ook bij stad/publiek laden is een EV nog steeds veel goedkoper dan een benzine auto.
Natuurlijk is de aanschaf duurder maar zeker nu met lage/geen wegenbelasting verdien je dat snel terug.
rogerzz zegt
Mweh afschrijving EV is hoog, onderhoud laag, wegenbelasting voordeel zal vast een keer verdwijnen, 59 cent per kWh in sommige gevallen en gemiddeld 20 kWh per 100km is 11,80 euro. En 6 liter op 100km benzine verstookt * 1.90 = 11,40 euro.. ik ben geen verstokte benzine-lover, maar het is met openbare laadpalen soms nog best duur.
Maar EV’s genieten nog enorm veel voordelen. Je mag geen zonnebloemolie in je oude diesel gooien terwijl die er wel op kan rijden omdat je zo accijnzen ontduikt, dat is een fiscaal delict. Maar zonne-energie zonder accijnzen mag wel blijkbaar, ook wegenbelastingvrij, BPM-vrij, de voordelen zijn nu zo hoog dat de geldstroom naar de overheid op deze manier op gaat drogen. En er worden dus geen accijnzen afgestaan bij thuis-laden op zonne-energie. Ik denk dat de overheid nog erg veel geld wil uitgeven en opdrogende inkomsten niet fijn vindt dus blijft dit niet lang instant gok ik zo.
Nogmaals, EV’s (of waterstof, even niet relevant) zijn de lange-termijn oplossingen en snap ik, ik redeneerde puur fiscaal hierboven.
degrotemuis zegt
@rogerzz waarschijnlijk betaal je al 37 cent per kWh, Allego heeft de prijzen verhoogd. Maar de keuze ice, publiek laden, thuis laden zal per geval verschillen. Als ik kijk naar wat ik afreken, dus niet wat de auto zegt, kom ik op 159 Wh/km. Dat was 6,4l/100km met de daily op benzine. Publiek laden kan hier in Gelderland voor 25,4 cent per kWh en begin vorig jaar was dat nog 18,6cent. Daarnaast geeft ook nu de Maingau laadpas je nog wat voordeel bij DC snelladers zo lang je binnen t uur weg bent en het laadstation duurder is dan 54 cent, dat was vorig jaar nog 34 cent. Ook ionity is bij Maingau nog net iets goedkope met 75 cent. Begin vorig jaar bood Eins ook nog een laadpas aan voor snelladen waarbij je ongeveer 26 cent betaalde, want 31 cent voor alle sessies, waar bij DC nog 20% af ging. Dan kan ik op werk nog goedkoop laden bij de 3 vestigingen waar ik regelmatig moet zijn. Krap intussen, maar ik kom vrijwel altijd wel op tijd aan om te kunnen pluggen. Dat gecombineerd met een huis zonder oprit in een gemeente die nu nog eigen laadpalen met een matje over de kabel gedoogt maar niet officieel toestaat maakt een EV met publiek laden op dit moment voor mij financieel toch echt een prima keus. Zelfs met afschrijving op Leaf 1 niveau en de wegenbelasting die er over een paar jaar weer bij komt.
Bella Macchina zegt
En de tijd die je verliest aan een laadpaal, mag je die ook mee in rekening brengen?
Van Epschoten zegt
Dan was de rode dieseltank toch voordeliger
mt03 zegt
Wallbox was iets van 500. Installatie in de meterkast was niet al teveel. Btw retour. Het middagje spitten in tuin was nog het zwaarst😅
Verder een kWh prijs van volgens mij 17 cent. Aftrekbaar etc. Rijden kost allemaal geen drol zo
Laden met 11 kw
Daarnaast geen wegenbelasting tot 2025 en allerlei ander fiscale voordelen. Geen tot nauwelijks onderhoud. Etc
Inderdaad geen V8 sound. Mis ik dat? Nee. Wat ik ook niet mis zijn alle ander kosten aan een ice
Jerry zegt
Nog een extra tip de app: Jedlix
Als je deze app installeert en je auto koppelt kan deze het laden beheren. De app kan dan je auto laden wanneer er bijvoorbeeld een overschot is aan energie op het net of stoppen indien er een piek is (vertrektijden zodat de auto sowieso vol zit op dat moment, start moment van laden (vanaf tijd) en maximale lading zijn in te stellen).
Het voordeel dat gebruikers bij slim laden krijgen is 2ct per kWh.
Wat mij betreft een win/win.
Charles Taycan 4S zegt
@mt03, ja idd! De wereld verandert , en snel! Sneller dan sommigen hier denken… En eenmaal aan de EV , spreek nu voor mezelf, sinds januari 2021 , hebben we er omdat het zo goed beviel en zo fijn rijdt vorige maand nog eentje bijgekocht…. Heerlijk thuis goedkoop laden terwijl ik slaap en in het daltarief en nooit meer vieze handen en voeten bij het tanken!🤪 Geen uitlaatgassen in de garage, lagere onderhoudskosten en ook nog lagere verzekeringspremie! Superstil rijcomfort en allesverpleterende acceleratie! En ook nog beter voor het milieu!😉👍🙏🌴Toppie!Als ik nu in een benzine of dieselauto stap denk ik.. wat ouderwets!😜
lekkerdwars zegt
Tja ik zie het meer als een investering in je huis en in de toekomst. Zelf bewust particulier een EV gekocht, met 3-fase laadpaal aan huis en bijna 10 kW piek aan zonnepanelen op mn dak. Weet niet exact wat de terugverdientijd tijd is maar als je het geld al hebt dan is het een no brainer want vervolgens nul stroomkosten, geen mrb tot 2025 en altijd met 480 km range vetrekken s’ochtends. Oplopende brandstofprijzen boeien dan ook niks meer. Maja snap volkomen dat dit niet voor iedereen haalbaar is of überhaupt geambieerd wordt omdat de plofmotor nog zo leuk is soms ;)
Z zegt
Als je 12.000km rijdt en je kan thuis laden op een aparte groep is de goedkoopste oplossing een mode 2 lader voor €250. In geval van nood kan je altijd nog een publieke laadpaal pakken.
realhustler zegt
Mensen leggen mooie tegels op hun oprit. Ik tank ms 30 tot 40 keer afhankelijk van corona. Is toch iedere keer weer een paar minuten, stukje om, op de tocht staan. Gemak dient de mens. Daarom hebben we een vaatwasser, een magnetron. Kortom de thuislaadpaal is vooral gemak. Of het rendabel is, dat is niet relevant. Die mooie tegels of die vaatwasser verdien je zeker niet terug.
marcomanta zegt
Gewoon aan de 230 volt laden, 2,6 Kw per uur via het gewone stopcontact en een Kona verbruikt ongeveer 14kw per 100 kilometer, kom je om 18:00 uur thuis, hup kabeltje er in en de andere dag heeft de Kona 14 uur maal 2,6 kw stroom geladen.
snelheidisrelatief zegt
Lease Tesla + door werkgever geplaatste en bekostigde laadpaal met aanpassing thuis. Plus privé bmw i3 Rex en zelf geplaatste en geïnstaleerde zonnepanelen (1/3 van consumentenprijs / toen werkzaam bij zonPV bedrijf) op het dak. Als de zon schijnt rijdt de i3 (waar ik 10.000 km per jaar mee rij) op zonnestroom.
marcomanta zegt
@snelheidisrelatief: dat bedoel ik.
HyperTeHK zegt
Vreemde berekening. Ik heb nog geen laadpaal met installatie gezien die boven de 2500 euro uitkomt en voor 900 lukt het ook.
Dus 3 jaar terugverdientijd voor iets dat voor meerdere autos te gebruiken is.
Dat is toch een nobrainer zeker gezien de tijdbesparing.
En kom niet aanzetten met de volgende auto is misschien niet elektrisch want zelf als de waterstof hype doorzet neem ik aan dat ze daar ook stekkers aan gaan hangen om de kleinere accu die erin zit op te laden wat 3x zo efficient is als waterstof tanken.
Erik zegt
Het voelt alsof de kop van het artikel eerst is geschreven en zijn de argumenten er later bij zijn bedacht.
Zo wordt de suggestie gewekt dat je de laadpaal wel moét updaten op het moment dat je break-even bent, omdat er een nieuw modeltje is waar je niet zonder kunt.
Een ander argument is dat je de paal of extra zonnepanelen niet terugverdient als je maar 2 jaar elektrisch rijdt en daarna teruggaat naar een ICE-auto. Dat is nogal wiedes. Een lange termijn investering moet je niet voor de korte termijn doen. Overigens lijkt de schrijver te vergeten dat die extra zonnepanelen ook geld op blijven leveren nadat je niet meer aan huis laadt.
Voor de veelrijders op een dag word er gesteld dat bij “honderden kilometers” op een dag (snel)laden buiten de deur onvermijdelijk wordt. Iemand die zoveel op een dag rijdt, zal bij de keuze voor de aanschaf van een elektrische auto meewegen dat diegene op één charge tussen de 300 en 600 kilometer wil afleggen.
Wat het artikel eigenlijk beargumenteert, is dat een eigen laadpaal te duur is als je bij elke keuze die je kunt maken de meest onlogische optie hebt gekozen.
kas_par zegt
Tja, als gewone sterveling heb ik geen oprit… Dus laadpaal aan huis is sowieso geen optie. Zoals wel vaker is het leven goedkoper voor de mensen met veel geld.
auto62 zegt
Geen MRB = laadpaal.
j05b zegt
Beetje raar om de kosten van je zonnepanelen mee te nemen.
Bekijk het eens anders.. als je niet kan terugleveren aan het net of de saldering verdwijnt. Dan kun je de stroom beter in je auto stoppen. Rij je zakelijk dan kun je de stroom zelfs “verkopen”.
Ik laad trouwens met een tweedehands laadpaal. Gekregen van iemand die in de lease een nieuwe kreeg. Sowiese is 2 tot 4 k voor een laadpaal echt duur. Als je nu een laadpaal koopt kun je 11 tot 22kw laden. Dat laad je minstens 80km per uur. Moet je dit echt upgraden over een paar jaar?????
Pieperpoes zegt
Afgelopen weken ervaren dat de kosten voor een laadpaal onevenredig hoog kunnen uitpakken…
Leasemaatschappij wil de kosten van de paal alleen in de lease verrekenen indien de paal wordt aangesloten door een installateur, De fleetowner heeft een vaste installateur die mijn inziens alles op alles zet om de stelpost van 3000 euro incl. Btw hoe dan ook op te maken. Zelfs voor de meest simpele installatie waarbij een monteur binnen 2 uur weer vertrokken is lukt het niet om het uiteindelijke bedrag te verlagen. Ze leveren een standaardpakket, een gespecificeerde offerte ga je niet van ze krijgen en als je zelf gaat rekenen dan kom je tot de conclusie dat die 2 uur werk een mooi eindje richting de 1000 euro gaat. Die andere 2000 euro is de wallbox + kabel + aardlekautomaat. De aardlekautomaat die ze voornemens zijn te plaatsen is een B-merk, kabel moet wel 6 kwadraat (tegen absurd hoge prijs) omdat ze de paal willen voorbereiden op 22kw. Argumenten als: heb ik niet nodig (nacht is lang genoeg om tot 100% te laden), ondersteund mijn auto niet (3 fase 11 kw boordlader), wordt veel te duur (netbeheerder betalen om de hoofdzekering te verzwaren en meer dan 600 per jaar aan extra capaciteitstarief te betalen) zijn tegen dovemansoren. Krijg alleen de reactie terug dat ze op kwaliteit niet besparen.
Laadpaalmafia…. Bah :-(
Ondanks dat het bedrag meeloopt in 4 jaar lease… bij verhuizing of verandering van werkgever mag je de restanttermijn per direct netto voldoen. Paal is er uitsluitend voor het gemak, voor de rest is het gewoon een lelijk duur ding.