150 kW snelladen thuis in plaats van 7,4 kW met een eigen snellader. Wat kost dat eigenlijk?
Je bent vast niet de enige die ooit gedacht heeft tijdens het snelladen: wat als ik nou thuis zo’n ding had staan? Het thuis opladen van de auto duurt meestal zo’n 9 á 10 uur voor een volledig opgeladen accu. Dat komt omdat de snelheid van 7,4 kW of 11 kW natuurlijk niet in de buurt komt van snelladers tegenwoordig.
Je bent niet de enige die droomt van een snellader thuis. De familie Jonkman uit Nieuwlande (Drenthe) realiseerde deze wens. Na het binnenhalen van de juiste vergunningen en het voorbereiden van de elektra kwam er een 150 kW snellader in de voortuin te staan. De Telegraaf vroeg aan de familie wat dat nou gekost heeft..
Een ton
Als je ook maar een seconde overweegt om dit zelf te doen, denk goed na. De investering was namelijk 100.000 euro. Ter vergelijking, een gewone laadpaal is al voor zo’n 1.500 euro aan te schaffen. De snellader is opgenomen in het publieke aanbod. Dat betekent dat andere EV-rijders bij deze snellader terecht kunnen.
Elektrische auto’s nemen de snellader zelfs mee in de navigatie. Dat wil zeggen: jij vertrekt vanuit Rotterdam richting het oosten en de auto ziet dat je onderweg moet snelladen, dan kan de navigatie je naar deze snellader in Drenthe sturen.
Ze hebben zelf voor 100.000 kWh aan stroom ingekocht. De familie rekent tussen de 0,59 en 0,65 cent per kWh aan bezoekers om te kunnen snelladen. Daarmee zijn ze goedkoper dan de directe concurrentie in de omgeving, waardoor EV-rijders naar Nieuwlande komen.
Er kleeft een grote maar aan deze investering. Nu komen automobilisten nog langs omdat het wellicht goedkoper is dan de concurrentie. De ontwikkelingen gaan razendsnel. Waar de concurrentie blijft investeren in het upgraden van de laadsnelheid, zal deze particuliere 150 kW snellader al snel ‘ouderwets’ worden. Fastned heeft bijvoorbeeld al snelladers van 400 kW in het land staan.
Over een jaar of vijf is het nog maar de vraag of mensen stoppen bij zo’n 150 kW lader. De familie Jonkman zegt zelf in elk geval richting groene cijfers te gaan. Ze denken er zelfs over na om meerdere snelladers te openen..
Johanneke zegt
Is die 100k in of exclusief die 100k kwh stroom die ze gekocht hebben? Scheelt iets van 30k namelijk.
vondick zegt
Dat, en de belangrijkste vraag die ik mis, wat betalen ze in hemelsnaam aan vastrecht?
Als ik mijn aansluiting van 3x25A naar 3x35A will upgraden betaal ik al vele honderden euro’s per jaar alleen voor de aansluting.
Flutterbear zegt
3x35A kost ongeveer 6 tientjes per maand extra, daarboven is het gemiddelde woonhuis niet voor geschikt en moet de straat open. Voor deze snellader zit je al snel aan een zakelijke 3×80 aansluiting, of er moet in die investering ook een accu buffer zitten. Tenslotte trekt z’n lader niet 24/7 het maximale vermogen. De meeste elektrische auto’s slechts 10-20 minuten.
vondick zegt
Met 3x80A ben je er niet, dan zit je pas op 55kW. Zodra je met 150kW begint met laden trek je (zonder grote bufferaccu) meteen je aansluiting plat.
rulefollower zegt
In een groot deel van Nederland mag je 7 jaar wachten op een nieuwe grootverbruik-aansluiting.
gekketurbo zegt
Simpele wallbox is al voor €170 te krijgen. https://www.amazon.nl/Schneider-Electric-Laadstation-stopcontact-elektrische/dp/B0BGS1YHC2/ref=sr_1_1?__mk_nl_NL=%C3%85M%C3%85%C5%BD%C3%95%C3%91&dib=eyJ2IjoiMSJ9.j8cx3eHp2pmr0zXkVsoHwfAhfsqZjNyHjyG53HAxMYWczt-Y0-xtK120PCJk-m7Nl7SNdOcwqwLSzkluO2D9GN-Uf0sGwWt3jRDORuvx7Vw7mQ6gj0xzd0Hy0klnHD1nvz4cqw3xIfih9ugTiYIpDsYblo1JPeFYXHECAjBvzKQSfFZBi1A3IBXSPjX38yD8iCNi9s8Q4_4Q1l0PBaGosiZDSuszdM4Kgt5WJcdxcD6OX9cTt0hCfvzqui6fa8Ee5qjkFILn5u5kw5M7cr4nXsaMePTvVA3bQu5wYEkgSmw.ZPZnjZKRZWsqaLnhZ7H7HY3suX___XXkRrSryium4Gw&dib_tag=se&keywords=Schneider%2BElectric%2B-%2BWallbox&qid=1721636725&sr=8-1&th=1
Als de groepenkast de juiste voorzieningen heeft ben je onder de €250,- klaar…
henk123456 zegt
Duurt alleen 13x zo lang
gekketurbo zegt
Als een snellader? Jazeker! Maar de meeste mensen hebben significant minder haast als ze aan het slapen zijn…
klaasjevaak zegt
Mensen die overdag onderweg zijn willen geen 10 uur wachten tot de accu weer vol is. Dat doen ze thuis wel weer als ze liggen te slapen.
Pfff, waarom reageer ik überhaupt op deze trol..😵💫
Redrum zegt
Wie is hier de trol? Wat je zegt doet niemand en hoeft ook niemand ooit te doen…
Hubert zegt
Die gaan dus voor het equivalent van een pompstation.
Ik ken de situatie daar niet, maar zou als buurman niet blij zijn als er daar een publiek laadstation ontstaat met meerdere laadpalen.
Aan de andere kant kan ik daar vervolgens een soort van retraite center beginnen. Compleet met rustruimtes en kamillethee voor de echte EV rijder.
Benieuwd of ik hier dan een vergunning voor kan krijgen.
carguy24 zegt
Dat hebben ze volgens mij ook gedaan idd (thee weet ik niet) maar wel faciliteiten buiten laden etc.
Hawkeye72 zegt
Vraag is of over vijf jaar überhaupt nog veel mensen willen laden. Het lijkt er toch op dat het failliet van het elektrisch rijden aanstaande is.
gekketurbo zegt
@Hawkeye72: Muah, de verkopen groeien nog steeds al wat langzamer dan voorheen. Sloot aan gebruikte EV’s komen op de markt die zeer interessant voor particulieren zijn mits ze thuis kunnen laden voor minder dan €0,30.
Toyota Corolla hybrid is even duur als een Model 3 tweedehands. Maar als je thuis kan laden kost een Model 3 50-75% lager in brandstof kosten per km…
Johanneke zegt
En dan is een corolla hybrid ook nog echt zuinig. De meeste nieuwe auto’s halen met moeite de 1 op 16. Terwijl je 15 jaar geleden al een prius kon kopen die 1 op 25 doet.
b088y zegt
Mijn Audi A4 reed met gemak 1 op 20. (Uiteindelijk 5,9 gemiddeld over 160k km).
Mijn 6 cilinder rijd ook 1 op 16 (als ik 120 km/h snelweg rijd, maar doe ik nooit ;-)).
Vraag mij af welke auto met moeite 1 op 16 doet.
Johanneke zegt
Zo naïef eh.
Hawkeye72 zegt
Naïef? Omdat ik een ongelovige ben? De infrastructuur, de milieuschade van de accu’s, de onaangename plekken en wijze waarop de grondstoffen voor de accu’s worden gedolven en dan ook nog de vraag wat er met afgedankte electro auto’s moet gebeuren. De vraag neemt niet een beetje af, de vraag naar 100% electrische auto’s neemt sterk af, dat zie je ook aan de restwaarden van zulke auto’s. Dat laatste is zeker geen motivatie voor kopers om over te stappen. Waterstof is de enige weg als we echt een transitie willen.
Maar om het eens anders te zeggen: als je nu €100.000,- stuk moet slaan aan een nieuwe auto (het moet op, en het mag alleen naar de auto gaan) en na 3 jaar mag je de restwaarde bij verkoop in je zak steken, wat zou je dan kopen…….. Electrisch?, ik denk het toch niet.
Redrum zegt
Waarom zou je in godsnaam een auto van 100K na 3 jaar wegdoen? Kan je hem dan niet beter leasen?
Redrum zegt
Geweldig…veel mensen willen geen belastingen betalen en toch….
mattr zegt
Haha. Is dat deze?
https://maps.app.goo.gl/p2n9sVb4zjBzKknd6?g_st=com.google.maps.preview.copy
William zegt
Locatie is net als bij een woonhuis alles, en ze zitten dichtbij de snelweg. In juni 2023 zag de voortuin er nog zo uit:
https://www.google.com/maps/@52.7090013,6.6106134,3a,90y,272.77h,81.25t/data=!3m6!1e1!3m4!1s4SsVI900KtLCKFOpyu6BvQ!2e0!7i16384!8i8192?coh=205409&entry=ttu
cossiekiller zegt
Ik wist niet dat je als particulier zelf stroom mocht verkopen…
Diesel Rocks zegt
Grappig, dan geeft je een ton uit om thuis te kunnen snelladen en dan is je fossiele buurman nog sneller met het rijden naar het tankstation, in drie minuten voltanken, en weer terug naar huis te rijden. Met nog een dubbele tot vier-dubbele actieradius ook nog.
Allison Burgers zegt
Meestal zo’n 9 a 10 uur. laden voor een volle accu? Wat een complete onzin.
Alsof iedereen een 110 kWh accu heeft en die altijd van 0 naar 100% laadt…
madmarky zegt
En niemand die zich afvraagt waar die 7,4kW vandaan komt?
Bij een gewone 25A aansluiting red je 4 of 11kW (driefase), bij een 35A aansluiting is dat 6,6 op enkelfase. Die 7,4 heb ik nog nooit ergens voorbij zien komen.
Allison Burgers zegt
https://soly.nl/kennisbank/laadcapiciteit-van-een-laadpaal-thuis/#:~:text=7%2C4%20kW%20laadpaal%20thuis,kW%20laadpaal%20de%20beste%20keuze.