Aan alles komt een einde, en dus ook aan Jeremy Clarkson die met een uitgestreken gezicht door bochten als Chicago en The Hammerhead boendert.
Vandaag was de dag waarop JC voor de laatste keer het Top Gear-circuit afragde. De ouwe baas laat het grote publiek alleen wel in het duister tasten over de vraag waarmee hij dan dat laatste rondje heeft afgelegd. Als überteaser slingerde Clarkson bovenstaande foto op twitter.
We zien een brute LaFerrari, een kakelverse 488 GTB en een heerlijke AMG-GT S met daarbij de vraag waarin Jezza z’n laatste rondje volgens ons zou moeten voltooien. Later volgen nog Tweets met de volgende mededelingen:
My last ever lap of the Top Gear track is done. Bit sad leaving the place for the final time.
2 good things about the last lap. It raised a load of cash for a good cause. And I did the motherfucker of all tail slides through Chicago.
De laatste (en tegenvallende) Top Gear-aflevering met Clarkson was al een feit, maar nu zit dus ook het allerlaatste rondje over het vliegveldbaantje bij Dunsfold erop. Rest alleen nog de vraag met welke van deze drie zou jij een serieuze laptime neer willen zetten. Oh ja, en hoe het zit met die nieuwe show van het voormalige TG-trio natuurlijk!
Dutchdriftking zegt
De 488, ik vind het echt de leukste van de 3.
sebasjuhh zegt
@dutchdriftking: voor mij dan de GTS.. Laferrari doet me weinig tot niets,488 is me gewoonweg een McLaren na apertje..
stino zegt
@sebasjuhh: voor mij ook die gts… Maar toch lijkt het me gaaf om een keer ferrari te rijden, omdat ferrari. Dus kies dan toch voor de laffe
edgaar zegt
@sebasjuhh: precies dit!
berlinetta zegt
@sebasjuhh: Was de 488 er niet eerder dan de 675 lt?
lambo4all zegt
@berlinetta: je gaat toch niet met droge ogen beweren dat de 675lt werkelijk een ander model is dan de 650S? Die opzichzelf al een 12c facelift was.
berlinetta zegt
@lambo4all: Zeg ik dat dan? Sebas vindt de 488 een nageaapt van McLaren. Maar die 488 was er wel eerder.
noodles zegt
@berlinetta:
Oh, je bent niet in de war met de 458, de 488 is er nog maar net.
Waar hij op doelt, gok ik, is op het feit dat ze het motorconcept van de McLaren hebben gekopieerd.
berlinetta zegt
@noodles: Zou kunnen. Ik ken de motoren van Mclaren en Ferrari niet zo goed dat ik uit mijn hoofd kan zeggen wat de overeenkomsten zijn. En aan de andere kant: Mclaren heeft bij de ontwikkeling van de MP4 de 458 als voorbeeld genomen. Ze houden elkaar beiden goed in de gaten.
JaxDryke zegt
@dutchdriftking: ’t Is dat ik ‘m niet op foto mocht zetten, maar vorige week vrijdag heb ik hem in vol ornaat gezien bij Ferrari Munsterhuis in Hengelo, alwaar ik Jean Alesi’s 1992’er F1 bak op de foto heb gezet. Echt een geile bak.
jessetje zegt
Met de 488, want ik ben echt benieuwd naar die turbo. En omdat het de vervanger van een geweldige supercar. Maar anders gewoon de LaFerrari
gtwillem zegt
De AMG. Motor voorin, aandrijving erachter, en een grijzende homp vlees in het midden.
Die Ferrari’s zijn nu zo sterk en snel dat ik er met mijn beperkt talent nauwelijks 30 procent uit kan halen.
Ozan zegt
@gtwillem: vat me niet verkeerd op, maar ik denk dat hetzelfde voor de GT-S geldt. Is wel een SLS AMG vervanger hè!
Ik denk dat ik bij alle drie het niet eens zou wagen het gas vol in te trappen voor langer dan drie seconden…
Ozan zegt
@ozan: oh wacht zit ik dan niet al (bijna) op de 100… correctie; 1,5 seconden
jeroen13 zegt
@ozan: de ang gt-s is dus juist niét de opvolger van de sls amg, maar een model eronder ;)
Ozan zegt
@jeroen13: ben toch van mening van niet. De SLS AMG is eruit, dus de GT-S staat toch echt bovenaan in het huidige modellengamma van Mercedes wat prestaties betreft.
Ozan zegt
@jeroen13: p.s. Ik heb ‘m geen opvolger genoemd!
gtwillem zegt
@ozan: de AMG GT is niet echt de opvolger van de SLS, net zoals de SLS dat niet was voor de SLR. Totaal andere auto’s.
Over het algemeen vind ik auto’s met een FR layout fijner op de limiet dan een MR. Daarbij heeft de GT S 510pk, de 488 nog eens 180pk méér en de DeFerrari nog eens bijen 300 paarden extra…
drietand zegt
@gtwillem: De AMG GT is dan wel officieel een model ‘er onder’, hij is bijna exact even snel als de SLS AMG die niet meer geproduceerd wordt. Alleen de prijs van de AMG GT is een stuk lager door de lagere uitstoot, qua prestaties kan hij gezien worden als opvolger.
gtwillem zegt
@drietand: het is niet alleen uitstoot hoor, de GT is meer gepositioneerd ten opzichte van de 991 Carrera GTS, de SLS was een 997 Turbo/997 GT2 concurrent en de SLR was een ‘concurrent’ voor de Carrera GT. Per model is het doel naar beneden bijgesteld. En per model werd de ’top-Benz’ alleen maar beter.
drietand zegt
@gtwillem: Klopt, maar wat ik bedoelde te zeggen is dat de AMG GT eigenlijk alleen qua prijs onderdoet voor de SLS ;)
Ozan zegt
@gtwillem: Ik heb ook niet beweerd dat de GT-S te vergelijken is met de twee ‘rari’s’. Maar is ook absoluut geen timide wagentje!
Daarnaast noem ik de AMG GT géén opvolger maar vervanger, zit een aardig verschil tussen.
racerx zegt
@ozan: Tuurlijk wel joh, snelheid went erg snel en daarnaast heb je genoeg elektronische hulpmiddelen.
nasty zegt
@ozan: je kan het mischien niet vergelijken, maar ik heb al eens een GTR gereden op het circuit. Hoewel de acceleratie waanzinnig is, is die drie seconden zó om! Dus niet langer dan drie seconden gaspedaal indrukken? Onzin!
hugoe zegt
@gtwillem: Je maakt een grapje zeker. Heel leuk dat Mercedes zich mengt in het sportwagen terrein, ahum, maar je gaat mij echt niet wijs maken dat je op dat circuit liever zo’n aso bak onder je kont hebt dan 950 PK aan Italiaanse furie.
noodles zegt
@hugoe:
Ik zou dat paard ook laten staan en lekker met de AMG gaan vegen, maar zo als een zeer gewaardeerde reaguurder hier ooit zei.
Ik leef in een echte wereld, waar echte mensen met echt geld echte auto’s kopen.
gtwillem zegt
@hugoe: yup, ik zou de Ferrari’s laten staan. Allebei. Ik ben geen Dario Benuzzi, maar gtwillem. Ik lan redelijk rijden. Lekker spelen met een AMG spreekt mij meer aan dan rondjes rijden met een Ferrari.
hugoe zegt
@gtwillem: Het leren rijden van een Ferrari is nou juist onderdeel van de ervaring. Dat lijkt mij toch als autoliefhebber zijnde niet bepaald een verhindering ofzo …
MARS zegt
We zien ‘m vast nog wel eens rondknallen op die airstrip..
lincoln zegt
En dan pakt hij de Suzuki Liana ..
Zo voorspelbaar allemaal ..
Start de lachband maar alvast ..
SCscreamGT2 zegt
@lincoln: hahah
(dat was een lachband)
jeppie zegt
Niet gewoon alle drie? Anders staan er twee voor niks bij.
scottishcarspotter2000 zegt
@jeppie: drie auto’s voor een rondje? Hij zal ze beslist allemaal gereden hebben, maar zijn láátste rondje zal hij beslist in maar één auto gereden hebben. Overigens gok ik op de Benz, als hij zo’n geweldig rookgordijn neergelegd zou hebben
stephane8200 zegt
Weet je wat nu het grappige is? Naast Dunsfold zit Plans Motorsport. Die hebben destijds het Nitron onderstel van mijn Elise daar afgesteld. Dat doen ze namelijk bijna altijd daar. Met andere woorden: het wordt TG track genoemd maar het wordt voor van alles en nog wat gebruikt. Volgens mij ook trackdays. Dus ook JC kan daar vast nog wel vaker een rondje rijden.
gtwillem zegt
@stephane8200: op Dunsfold worden ook rijderstrainingen gegeven. TopGear huurde het af wanneer ze wilden, maar zo vaak waren ze er ook niet. Diverse toeleveranciers testten en testen inderdaad hun onderdelen. Als circuit is het best handig omdat er een grote variatie is in bochten, grote snelheidsverschillen zijn en het een kort baantje is.
Een trackday zal wat lastiger worden in verband met kans op blikschade ;-)…
Ozan zegt
@stephane8200: Hij kan ook altijd nog Gran Turismo 5 spelen…
n54coupe zegt
@stephane8200: ’t is een soort van een 8-baantje, met een gelijkvloerse kruising, dus zoals GTWillem al hintte, een trackday kon nog wel eens een hoop schade opleveren.
stephane8200 zegt
@n54coupe: ik weet het, dus dan alleen maar in je eentje rijden ;)
jag00 zegt
Nou als niemand de laFerarri neemt, neem ik m wel weer.
gregorius zegt
@jag00: precies. Die andere 2 zijn over een jaar of 10 best betaalbaar. Of de LaFerrari ooit onder een prijs gaat komen van de andere 2 bij elkaar, nieuw; denk t niet.
fmgarcia zegt
Mag hopen dat t de Über pasta raket is. Evt met een record, wat ik eigelijk ook verwacht!
mrrallycross zegt
De Mercedes met nitro en een dubbele mitrailleur uit de motorkap!
henkhupelschoten zegt
Waar zal clarkson in wegrijden. Das wel echt een hele goede. 488 valt voor mij af omdat binnen no time iedereen eentje heeft. Maar dan blijft de gt-s en de laffe Arie over. Met mij rijkunsten denk ik de gt-s maar als ik het daar echt goed zou willen afsluiten blijft er 1 wagen voor mij over die er niet tussen staat: Pagani huayra, laat de laferrari dan maar staan!
nasty zegt
@henkhupelschoten: hoezo omdat iedereen een 488 heeft? Op de parking van Goodwood stonden 3 LaFerrari’s. Ook een tiental McLaren p1’s.
Hoe rijker je daar bent, hoe minder exclusief vaak ook.
ukbob zegt
Er bestaat een klein kansje dat de AMG van clarkson zelf is.. Hij had t laatst op twitter over dat z’n nieuwe auto bijna geleverd werd!
alaindjamal zegt
@ukbob: had hij niet laatst ook een Amg weggedaan?
ukbob zegt
@alaindjamal: klopt.
En dit is wat hij een tijdje geleden tweette:
“@JeremyClarkson: My new car was built yesterday and this morning, passed quality control. I’m very excited.”
Ik gok weer een AMG Mercedes.
pomoek zegt
Why is this still a thing?
clarkson zegt
De La Ferrari, makkelijke keuze! Waarom? Chick’s magnet! En mocht dat allemaal niet werken is het een prima belegging.
jobberns zegt
@clarkson: nou, dan is dat ook weer opgelost! Mr. Clarkson himself zegt gewoon even wat er gekozen is!
clarkson zegt
@jobberns: POWER AND SPEEEEED
gemaskerdemuchacho zegt
Haha, gaat ook iedereen heel ‘verrassend’ de GTS zeggen… Zo voorspelbaar.. Om dan ‘bewust’ niet voor de F150 te kiezen…
De F150 voor mij, all day, any time!
chabar zegt
De LaFerrari en daarna de 488. De Benz doet mij vrij weinig na de slr niet echt meer extreme Benz gezien.
schellekens006 zegt
Laffe Ferrari natuurlijk, zo’n dik apparaat!
Jochen zegt
@schellekens006: bedoel je dan niet ‘laffe Arie’ ipv wat jij typt ?