Ben je niet zo goed in studeren? Dan kan je maar beter voor 1 maart 2009 je theorie examen voor je rijbewijs halen, want vanaf die datum zal het examen een stuk pittiger worden. Per 1 januari van dit jaar is het praktijkexamen al flink op de schop gegaan en werden de nieuwe theorievragen over gevaarherkenning ook al officieus gedeeltelijk toegevoegd aan het examen. Maar vanaf 1 januari gaan ze dus ook echt meetellen.
De nieuwe vragen gaan allemaal over ‘gevaarherkenning’, wat dat precies is?
De gevaarherkenningsvragen beantwoord je door aan te geven wat je in deze situatie zou doen:
– Remmen (dat wil zeggen flink snelheid verminderen of zelfs stoppen);
– Gas loslaten (dat wil zeggen extra attent zijn en voorbereid zijn op een andere gedragskeuze);
– Of niets (dat wil zeggen gewoon door blijven rijden met dezelfde snelheid).
De vragen zouden vooral bedoel zijn om het aantal ongelukken in de eerste 6 maanden na het behalen van het rijbewijs terug te dringen. Persoonlijk vraag ik me sterk af in hoeverre dit soort vragen daaraan bij zullen dragen. Misschien is het wel een veel beter idee om iets van een anti-slipcursus verplicht te stellen. Zoals in een heleboel andere landen gebruikelijk is. En als je het te moeilijk vindt kan je natuurlijk altijd nog je rijbewijs kopen.
VDS20 zegt
Oeh ben ik effe blij dat ik nog net in het huidige systeem mijn theorie heb gehaald, ik had al die vragen over de praktijk fout dus komt goed uit…
Mr Maserati zegt
Net zoals VDS20 heb ik net mijn rijbewijs gehaald, ik heb ook van die gevaarherkenningvragen gehad. Ik had ze ook niet goed hoewel ik de rest van de theorie wel makkelijk heb gehaald. Ik vind dit iig geen pluspunt.
Benny1 zegt
@Robbie wagen beheersing zal inderdaad meer ongelukken voorkomen dan alleen verkeersborden uit je hoofd kennen! Naïeve overheid….
Wat James liet zien in Finland (TopGear 12×03) was volgens mij de beste mehtode om auto te leren rijden (en nog leuk ook ;) ). Vrij vroeg en bestuurders juist de grenzen van auto’s op laten zoeken zodat ze weten waar de grens is en er zonder paniek op deze grens kunnen handelen. Zelfs James ging er beter van rijden… althans dat mag hij a.s. zondag gaan bewijzen.
StormRAM zegt
Ach, een beetje moeilijker kan geen kwaad, zo blijft het een uitdaging! :)
Ik denk inderdaad dat een anti-slipcursus zinvoller is, en voorlichtingsbijeenkomsten ofzo over gevaarlijke situaties. Dat helpt waarschijnlijk beter bij de jongeluitjes die hun rijbewijs willen halen.
rj zegt
ik vindt het juist goed dat ze dit moeilijker maken!
er rijden nog genoeg idiooten rond en als dit een maatregel hiertoe is vindt ik het prima
echter vindt ik zelf dus ook dat een anti slipcursus ook een must moet worden
ik stap toch ook niet achter het stuur van een vliegtuig als ik niet weet hoe dat ding reageert
micheloo0 zegt
komkommertijd
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ VDS20 en Mr Maserati: willen jullie bij deze dan jullie rijbewijs inleveren???????
:D
In het algemeen denk ik dat de praktijk belangrijker is dan theorie. Verplichte slipcursus is dan een uitstekend idee: goed uitvoerbaar en voegt ECHT iets toe!
Ik dacht toen ik net mijn rijbewijs had ook dat me niks kon gebeuren omdat je in een auto zit. Maar bedenk wel: met 50 km/u tegen een boom en de gemiddelde auto is dwars doormidden!
Dus slipcursus en laten zien wat de grenzen zijn
Nijntje zegt
een slipcursus zou echt verplicht moeten zijn.. en dan nog nie voor het slippen, maar gewoon om je rustig te leren houden..
Afgelopen week werd in in Weert de vangrail in geduwd door een trucker die het nodig achte om evenjes een stukje op te schuiven naar links en een 40 tjes op mijn weghelft te rijden.. –> uitwijken –> links enkele cm s & rechts enkele cm’s over van de vangrail..
school echt geen pakje sigaretten !
Nijntje zegt
@ mijn vorige..
werd ik in weert* en
40cm’s op mijn weghelft**
Majinstar zegt
Als het mensen helpt om voorzichtiger te zijn op de weg. Dat stem ik voor ja.
Henkie zegt
@ VDS20 & Mr Maserati
Ik hoop dan jullie niet op de weg tegen te komen. Brrrrr
Luc D zegt
Ik denk dat ik niet de enige ben als ik zeg dat het rijbewijs nog een heel pak moeilijker mag.
Autorijden is geen recht maar een privilege, maar momenteel kan iedereen een rijbewijs halen als ze maar genoeg proberen. iemand die 4 kansen nodig heeft om dit te halen hoort niet thuis in een voorwerp van 1.5 ton dat makkelijk 120km/u kan halen.
rijbewijs duurder, heel wat moeilijker, rijvaardigheidstesten waaronder slip, technische testen(basisvragen maar toch ietwat kennis over dynamica), gedurende het rijbewijs opnieuw testen zeker voor ouderen enz…
Klinkt ongetwijfeld egoistisch, maar zoals elke industriele machine een operator nodig heeft en zoals de slager niet iemand zen haar knipt zo heeft een wagen een goede bestuurder nodig en niet iedereen kan dit zijn, misschien ligt hun talent wel ergens anders zoals bv kleurpotloden sorteren
jinxed zegt
Daar zal mijn collega blij mee zijn, hij is nu al vijf of zes keer gezakt voor zijn theorieexamen. Hij heeft al zestien jaar zijn rijbewijs geloof ik, maar nu haalt hij zijn theorie niet eens.
Super zegt
wat een gelul, al die pogingen om het verkeer weer 0.0001% veiliger te maken.
Ik had alles goed op het theorie examen maar als ik het nu weer zou moeten doen zonder ervoor te leren weet ik echt niet of ik het zou halen, dat betekent dus dat in praktijk veel verloren gaat van de kennis van het theorie examen, ook voor mensen die kennelijk goed kunnen studeren (niet dat je leervaardigheid bewijst met een cbr examen, maar ok).
anti-slip cursus zie ik ook niets in, de hoeveelheid mensen die daadwerkelijk onbedoeld in een slip terecht komt de eerste 6 maanden na het behalen van het rijbewijs moet erg klein zijn (diegenen die het slippen opzoeken daargelaten want die help je hier toch niet mee) dus ik vind het nogal overkill om iedereen op te zadelen met de kosten van iets dat ze waarschijnlijk nooit nodig hebben.
Laurens zegt
Prima. Waarom er een punt van maken?
Beetje autosnugger type zal de vragen zonder problemen beantwoorden. De rest zou inderdaad ook wat mij betreft geen rijbewijs verdienen.
Maar dan houden we nog maar 10% van de automobilisten over. Heeft ook voordelen, maar zal toch niet de bedoeling zijn.
JRDN zegt
Verplichte slip cursus zou zooooooooooooveel nuttiger zijn dan deze aanpassingen. Daar ben ik heilig van overtuigd en ik ben ook van mening dat de overheid deze kosten moet dragen. Minder ongelukken minder files. simpel toch?
Jan C. zegt
@Luc D: Deels ben ik het met je eens, echter:
– Veel mensen zijn nerveus voor een autorij examen en maken fouten die ze anders niet maken
– Veel mensen die in 1 keer slagen krijgen volgens het CBR in de eerste 6 maanden een ongeluk, dit %age ligt lager bij mensen die het examen in 2 of meer keren halen.
– Autorijden heeft niks te maken met het examen. Ik kan me heel anders gedragen voor een examen en daarna de regels aan mijn laars lappen (of me onbedoeld slecht gedragen op een examen, maar buiten dat fatsoenlijk rijden)
– Ervaring in het verkeer zou – naar men zegt – het verschil maken. Mensen die dus langer erover doen om hun rijbewijs te halen hebben meer ervaring en zijn misschien wel betere chauffeurs als petjes als jij die het in een keer halen.
RX-7/6US Owner zegt
of je stuurt ze met een paar straatracers mee dan leren ze meten goed sturen…en vlugte voor de flikken :D
Laurens zegt
Mijn oude moedertje rijdt al minstens 50 jaar auto. Dat de huidige ABS heeft, dat heeft ze vast nog nooit gemerkt. De ongelukken die ze maakt, zijn met paaltjes op parkeerterreinen.
Toch durf ik best naast haar in de auto te zitten. Ze rijdt vlot door, kijkt goed in de spiegels en ga zo maar door.
Wat ik wil zeggen is, dat het meer de instelling van de persoon is of iemand veilig rijdt of niet. En dat het best nuttig is om aan een petje uit te leggen dat je remweg 4 keer langer is als je snelheid verdubbelt.
Mijn moeder leg ik dat niet uit, begrijpt ze toch niet. Maar ze rijdt zo defensief, dat het ook niet nodig is.
Jordey zegt
Heb ik weer… Ben pas volgend jaar 18. Waarom ik weer. En jullie
Emile_Benz zegt
Wordt k*t als ik m’n 3 strafpunten binnenheb…
renaultfreak zegt
ik heb hetzelfde probleem, t word telkens duurder en ingewikkelder…
Laurens zegt
Aan al de scholieren hier, jullie hebben playstation, die hadden wij vroeger weer niet. Boehoe.
knalpijp zegt
Gevaarherkenning komt met de jaren
Tom# zegt
gelukkig heb ik net 2 weken geleden mijn theorie gehaald (3fout:D).
Ze hebben nu al 5 vragen over gevaarherkenning.., maar dat zijn echt lastige :O. Ik had er 2 van de 5 fout. (Gelukkig telden ze nog niet mee dus..)
Majinstar zegt
Ik vraag me af of ik ook examen vraag wordt ( gevaarherkenning ). Wat doe je als je een jonge man over de A4 met 240 km per uur voorbij ziet rijden.
A) Je rijdt hem achterna
B) Je probeert hem in te halen
C) Je maakt de weg voor hem vrij
D) Je drukt A B of C ( alle drie zijn goed ).
Le Feber zegt
@ Laurens, Ik denk dat ik ook heel wat prettiger in de auto zit als deze al 50 jaar rijervaring heeft dan een beginnend bestuurder.
Wat trouwens ook nog het geval is, vele beginnende bestuurders die ook nog geld overhebben of worden gesponsort door hun pappie die kopen ook nog is een auto uit het jaar 80 die niet teveel kost en ook lekker onveilig is. Dus wat krijg je dan, veel gevaar op de weg. Ik moedig ook aan om als je net je rijbewijs hebt gewoon lekker met de auto van je ouders te sturen zodat je wat rijervaring opdoet en dat eventueel gelijk met je ouders ernaast.
Simpson zegt
@majinstar: antwoord E: neem een vast punt en wacht tot de astra daar voorbij rijd. probeer dat punt nu binnen twee seconden te halen :)
@LucD: prima idee, als jij nou morgen eens een theorieexamen aflegt.
en je rijbewijs inlevert als je het niet gehaald hebt.
en een slipcursus is natuurlijk een veel beter idee, meemaken is beter dan voorkomen.
Maarja, minder mensen achter het stuur levert natuurlijk meteen minder ongevallen op. Of we lezen volgend jaar dat de ongevallen op scooters & fietsen zijn toegenomen. Shit happens nou eenmaal.
Citrofiel zegt
Ehm, klopt het artikel niet helemaal? Zie eerste alinea. Is het nou 1 maart of 1 januari? Wel van belang voor mij. :P
Endlezz zegt
@majinstar
Antwoord F: Je haalt hem in, rijdt hem klem, stapt uit en slaat hem het ziekenhuis in. Je blijft ter plaatse omdat je zeker bent van je gelijk.
Antwoord G: Je haalt hem in, rijdt hem klem, stapt uit en slaat hem het ziekenhuis in. Maar je rijdt snel door in de hoop dat niemand je nummerplaat zag (want je had al wel wat glaasjes op).
Antwoord H: Je haalt hem in, rijdt hem klem, stapt uit en vraagt zijn nummer om die leuke snelheidsrace later nog eens over te doen als het wat drukker is.
Esprit_de_Flandre zegt
Zo’n vragen zijn toch SIMPEL! Dat heeft niets te maken met kennis, enkel gezond verstand ik genoeg. En als je dat niet hebt, dan verdien je ook geen rijbewijs.