Deze Theon ITA001 kan wat ons betreft minimaal wedijveren met een pareltje van Singer.
Nu Porsches groter, breder, zwaarder en luxer dan ooit zijn, groeit ook de markt voor 911-restomods. Dat is een oude Porsche 911 met de beleving van een oude 911, maar met de bragging rights van een nieuwe. Precies wat je wil.
Er zijn diverse bedrijven die zich bezighouden met het ouder eruit laten zien van een 964, terwijl er veel dingetjes moderner zijn.
Naast DP Engineering, Ruf en Singer is daar ook Theon Design. Deze restomodder uit Deddington timmert hard aan de weg. Dit is hun laatste project, de Theon Design ITA001.
Ooit een 964
Het is ooit een 964 geweest, maar daar is niets meer van te zien. De auto ziet eruit als een late jaren ’60 911. Heel erg cool natuurlijk. Ondanks de klassieke looks, is de gehele body opgetrokken uit koolstofvezel. Natuurlijk is ‘kaal’ carbon helemaal in, maar dit is gaver. De auto is wel van carbon, maar loopt er niet mee te koop. Heel erg cool.
Niet alleen het koetswerk van deze Porsche is lichter, bij Theon hebben ze ook hun best gedaan om de auto zo licht mogelijk te maken. Zo is zelfs de kabelboom lichter gemaakt dan standaard!
Geen idee wat de originele weegt, maar het geeft aan dat ze heel ver zijn gegaan met de Theon Design ITA001. In totaal weegt de auto namelijk precies 1.152 kilogram. Dat is geen leeggewicht, maar gewoon met alle vloeistoffen aan boord. Indrukwekkend.
Vermogen Theon ITA001
Dat kunnen we waarschijnlijk ook zeggen van de acceleratie. Want onder de kap huist namelijk een luchtgekoelde vierliter zescilinder boxermotor. De basis van het blok komt uit de Carrera RS 3.8.
In tegenstelling tot andere producten van Theon Design heeft de ITA001 géén mechanische turbo. Wel is het blok is gekieteld, waardoor er 400 pk klaar staat bij 7.500 toeren. Het maximum koppel bedraagt 427 Nm, dat pas bij 6.250 toeren vrij komt.
De (bijzonder zeldzame) transmissie is afkomstig van een Carrera RS 3.8 993, evenals de remmen en het sperdifferentieel. In het interieur is ook alles opnieuw bekleed, uiteraard.
Er zijn compleet nieuwe Recaro’s en de achterbank is gebaseerd op die van de 928. Ondanks de klassieke looks is er bluetooth aanwezig, evenals zes Focal-speakers. De prijs is niet bekend, maar dit kan onmogelijk een koopje zijn.
Oh, en zo klinkt ie ongeveer:
Meer lezen? Deze 9 Elfjes combineren oud met nieuw!
Robert zegt
Die Fuchs wielen had Porsche zelf in het assortiment moeten houden.
Het zou de hooggeachte tuners trouwens sieren als ze eens wat vaker de 993, 996 of 997 als basis zouden nemen; die maakt zoiets moois toch net iets beter bereikbaar (lees: minder onbereikbaar) voor de fans.
Turbo S zegt
Ik twijfel aan de geschiktheid van 993, 996 en 997. Bovendien zal het weinig in prijs schelen. Dit soort auto’s gaan gauw richting het half miljoen of meer.
jjcp zegt
Gunther Werks gebruikt de 993, schitterende autos, maar denk inderdaad niet goedkoper dan een Singer.
Turbo S zegt
964 heeft die veel klassiekere look met zijn rechtop staande koplampen. Ook Fuchs velgen hebben iets klassieks. Die staan ook niet op genoemde andere modellen.
ghini zegt
Er blijven geen 964’s over :(
Ga lekker 996jes verbouwen tot goede autos.. Daar zijn er genoeg van..
Dutchdriftking zegt
Heerlijk dit. Maar als het net zoveel als een Singer kost dan weet ik wel wat ik liever heb….
kniesoor zegt
Geen idee waarom je deze liever zou willen hebben dan een Singer. Tenzij het prijsverschil fors is.
Zou trouwens sowieso liever een Ruf SCR hebben, nog meer een rijdersoto dan een Singer. Qua prijs zitten die min of meer op dezelfde golflengte.
hotze zegt
Die SCR ziet er uit als een restomod, maar alleen de voorruit is van een 911 als ik ’t goed heb begrepen.
Zou voor mij ook een lekkere keuze zijn; of bij ze smeken om een turbo R, op basis van de 993. Die staat nl. niet meer in het portfolio.
imaginenl zegt
De specs zijn heel cool maar de verschijning iets minder. De auto komt gewoon veel mooier uit in een lichtere kleur. Zou zelf meer voor een pastel tint kiezen. Ook van het interieur word ik niet echt hebberig. Toch maar van een Singer blijven dromen dan
Wicos zegt
Zucht. De zoveelste verbeterde 911.
herve11f zegt
Vind de stinger drivetrain interessanter
hotze zegt
Een Kia Stinger? Dat is een iets ander segment.
flyerbunch zegt
Mja, er zit veel geld in restomodden en het is een mooi concept, maar het nieuwe is er nu wel een beetje vanaf.
pa045 zegt
Zonde. Weer een 964 verbouwd.
Eduardo Cuvelier zegt
Theon ITA001 Black Beauty – Score :
– Moderat : ‘A New Error’
– https://www.youtube.com/watch?v=QpxFcMYRV08