Autogeluiden, en dan met name de uitlaat… In het beste geval is het porno. In het slechtste geval krijg je er gelijk een kleine kabouter van. Het geluid wat je wil horen is het geluid wat elke jongen vroeger op zijn skelter na heeft gedaan: Vroaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam. Oh wat vond ik dat als kind leuk. Was het leven nu nog maar zo simpel…
Heel wat jaren later kocht ik mijn eerste auto: Een Suzuki Samurai SJ413 Highroof Deluxe. Verschrikkelijk leuk om te rijden, maar dat ding klonk voor geen meter. Gelijk mijn hele kinderdroom in duigen. Gelukkig heb ik het voorrecht gehad dat ik opgegroeid ben tussen met name Amerikaanse oldtimers, dus ik had voor die tijd al genoeg porno gehad om een tijdje zonder te kunnen.
Die porno wordt voor een gedeelte bepaald door de motor zelf, maar een gedeelte wordt ook bepaald door de uitlaat. En dat is dan ook waar deze column over gaat. Iets waar nogal wat mythes over bestaan. Wist je bijvoorbeeld dat een uitlaat in de meeste gevallen niet meer is dan een stuk blik? Dat het in de meeste gevallen ontwikkeld wordt om zo goedkoop mogelijk te zijn? En dat het in veel gevallen uitbesteed wordt en niet gemaakt wordt door de fabrikanten zelf? Dat er eigenlijk 2 soorten constructies mogelijk zijn met een uitlaat? Of een combi van beide?
Een uitlaat is, zoals ik het eerder al zei, niks anders dan een stuk blik. Het enige verschil wat er kan zijn zit in de constructie zelf. Het onderscheid wat kan worden gemaakt is een reflectie- of een absorptie-constructie. Beide hebben hun eigen karakteristieke geluid. In de meeste gevallen wordt er gekozen voor een reflectiedemper, maar dat is niet omdat ze beter zijn. Beide hebben hun eigen voor- en na-delen. Mijn persoonlijke voorkeur gaat echter uit naar absorptiedempers.
Een reflectiedemper is een demper die eigenlijk alleen bestaat uit metaal. Je moet je voorstellen dat de demper er van binnen uitziet als een soort doolhof. Je komt daar allemaal schotten tegen met openingen op plaatsen. Als uitlaatgassen tegen de schotten aan komen, zorgen deze ervoor dat ze de uitlaatgassen afremmen en terugkaatsen. Tegen de tijd dat ze het einde van de demper bereiken is dit meerdere keren gebeurd. Het gevolg is dat het geluid behoorlijk is afgenomen. De reflectiedemper staat erom bekend vooral lage tonen te dempen, aangezien die het langzaamste zijn qua frequentie. Zodoende dat de meeste refelectiedempers schel klinken. Er wordt vaak voor deze dempers gekozen, omdat ze verreweg het goedkoopste zijn om te maken en – mits ze van hetzelfde materiaal gemaakt zijn als een vergelijkbare absorptiedemper – langer meegaan.
Een absorptiedemper is een demper die bestaat uit een geperforeerde metalen pijp met daaromheen een absorberend materiaal. Meestal wordt er staalwol of glaswol voor gebruikt. Door de gaatjes in de buis waar de uitlaatgassen doorheen gaan wordt het geluid gedempt. Ze komen als het ware vast te zitten in de wol. Dit werkt iets minder efficiënt dan een reflectiedemper als je kijkt naar demping per oppervlakte, maar daarentegen is de efficiëntie van de demper zelf vele malen groter. Het monteren van een absorptiedemper zorgt er namelijk voor dat alle restricties die een refelctiedemper wel heeft weggehaald worden. Hierdoor kan een motor vrijer ademen, als je hem goed afstelt heeft dit meer vermogen als gevolg. Meestal worden dit soort dempers op sportauto’s gemonteerd, maar je ziet ze ook op het circuit of als afermarket sportuitlaat. Helaas is het wel de duurdere keuze, waardoor veel fabrikanten ze nog steeds links laten liggen. Een absorptiedemper staat er verder om bekend dat ze vooral de hoge tonen wegfilteren, maar de lage tonen juist meer door laten. Precies het tegenovergestelde van een reflectietiedemper.
Overigens is het een fabeltje dat een absorptiedemper ook meteen hard, of zelfs te hard klinkt. Het blijft natuurlijk altijd een kwestie van smaak. Ik vind persoonlijk ook nog steeds dat je niet een tupperware bak met niks anders dan een sportuitlaatje moet gaan rijden, zodat het klinkt alsof hij 300 kan, maar hij eigenlijk niet vooruit te branden is.
Wat vinden jullie eigenlijk een mooi klinkende uitlaat? Post het in de comments…
dummy zegt
Er staan op youtube filmpjes van een Lamborghini Countach met Tubistyle uitlaat. Ultieme sound. Weet helaas niet hoe ik zo’n filmpje moet posten.
M’n Alfa Romeo heeft een V6 en een uitlaat in stainless steel en die klinkt ook super!
autoblogger zegt
@dummy: http://www.autojunk.nl/2007/12/lamborgini-countach-lp500s-geeft-gas
lincoln zegt
geen geluid is natuurlijk verreweg het sjiekste ..
mijn 78er towncar met 7.5 literblok is zo,n fluisterstil geval ..
maar heel toevalig ben ik nu mijn uitlaatpijpen van mijn Olds aan het doen en heb daarbij besloten helemaal geen dempers te gebruiken ..
gewoon 2 65mm pijpen van voor naar achter ..
blasten met die meuk ..
casperianus zegt
Ik heb niet zoveel verstand van uitlaten, maar ik vind de Pagani fantastisch klinken, beetje een jaren ’80 F1-auto
Johan-SV zegt
als het geluid maar bij de auto past:
niet te hard geluid bij een golf 1.4
en niet een te zacht geluid bij een mercedes V12
het moet klinken wat bij de motor/ auto past
Autogek zegt
Ik hoor liever alleen mijn radio ipv mijn of iemand anders zijn “autogeluiden”.
Rick dos zegt
Mijn eigen uitlaat maakt het mooiste geluid. Het begint bij een pruttel en het eindigt met een grote knal.
Moet alleen nog wat verzinnen voor de gassen die ik produceer.
rotorhead zegt
rotorhead zegt
Edit: hmz, ik dacht dat embedden werkte :D
http://www.youtube.com/watch?v=X7Yr5vjiBc8
lincoln zegt
voor de rest is “geluid” aangeleerde zottepraat natuurlijk ..
een drill-boor of recipro-zaag maken toch ook geen “mooi” geluid .. die maken herrie ..
komt die zelfde herrie onder een auto vandaan is het ineens “mooi” ..
joep zegt
@lincoln: Hear Hear ;)
rutger zegt
mercedes C63 AMG natuurlijk
Porche carrera CGT Straight pipes!
Ken blocks Impreza.
Ford mustang shelby gt500 super snake 2009
Aston martin vantage v8
bmw-e30-7bh zegt
Dit is het bruutste geluid ooit!!!
http://www.youtube.com/watch?v=6uW0dJyMKsU
RazorHead zegt
http://www.youtube.com/watch?v=C0lh1WXyQKA&feature=related
zo soort uitlaatgeluid hoor ik wel graag!
zimbab zegt
Porsche 993 met Fabspeed Supecup uitlaat:
http://www.youtube.com/watch?v=Nv_RaLGVEQ0
en Porsche 996 4s met PSE:
http://www.youtube.com/watch?v=3jaDBhmGNC0
gerard zegt
porsche carrera GT streetpipes
Alpinaa zegt
Er gaat niets boven een M3 CSL!!
gelukzak zegt
Jongens, jongens, jullie vergeten de absolute top. Alfa Romeo 8C ! Geloof me. Mijn AMV8 klinkt pas serieus vanaf 4000 tr/m maar niet half zo mooi als m’n 8C. Gewoon fantastisch …
@gelukzak zegt
En nou weer even met beide beentjes op aarde…..
MSC zegt
Niets boven een lekkere bmw 6cilinder :p
Kheb zelf een e30 320i, met een supersprint uitlaatje
_Eend_ zegt
Over uitlaten gesproken, ik zal laatst iemand met een Alfa Romeo 145 1.6 met boxer motor met een aftermarket uitlaat.
Echt zonde, nu klonk dat ding alsof er een Halfordsuitlaatje onder lag, terwijl die boxer-roffel al prachtig is met een standaard uitlaat.
dummy zegt
@ autoblogger: cheers mate! ;-)
Robin zegt
Wat dachten jullie van een heerlijke 5 liter V10!
Mathias zegt
Dit is voor mij het mooiste! De BRM V16! Hier krijg ik kippevel van!
http://www.youtube.com/watch?v=fZMPDCNyQxE&feature=PlayList&p=E8759B6ABE910E6C&playnext=1&playnext_from=PL&index=34
NLBUURMAN zegt
BMW zescilinders for life :)
NLBUURMAN zegt
http://www.youtube.com/watch?v=aR_kz8l9CjE hoewel deze ook mooi klinkt
Cerbera zegt
@Mathias
Here! Here!
Kan me de eerste keer nog goed herinneren dat ik dit hoorde.
ik had net het boek “Passion for Speed” gekocht van Nick Mason (Drummer van Pink Floyd, gearhead eerste klas) en stopte de bijbehorende cd nietsvermoedend in de cd-speler bij mijn pa toen.
Ik stond echt met mijn bek open toen ik dit hoorde….
Die huil….kippenvel
Die misfires…kippenvel
Vet slaande bougies….prachtig
Krijg er nog steeds kippenvel van als ik het hoor
Laue zegt
http://www.youtube.com/watch?v=BqqtJpfZElQ
op 0,20 :O!!!
Jimmie zegt
@Kevski Style, je noemt meerdere keren uitlaatgassen die rondketsen, maar uitlaatgassen gaan juist relatief langzaam en vloeien maar een beetje rond. Je bedoelt natuurlijk het geluid wat wel heel snel rond gaat (340 m/s tenslotte) wat overal rondkaatst en dus gedempt wordt.
@Razorhead, dat Honda geluid hoor ik echt totaal niet graag, de verschrikkelijke Sjonnie blerpijp die je met regelmaat door de mindere buurten hoort blerren… Net zo vervelend als scootergeluid.
Ferrari blijft toch wel de king of sound, vooral de F50 in het 2e deel met een open uitlaat 8)
http://www.youtube.com/watch?v=5sXCiBtFcu8
Kevski-Style zegt
@Jimmie:
Je hebt gelijk. Alhoewel het niet zo vloeiend is als je denkt. Bovenstaand plaatje van een refelctiedemper is namelijk nog een redelijk effectieve demper. Je hebt zo ook waarbij de hele demper 1 grote kamer is met een soort doolhof erin. Daarvan wordt je echt niet vrolijk. Dan is het ineens niet zo vloeiend meer, maar krijg je zware turbulentie….
Jimmie zegt
@Mathias, dan krijg je hier waarschijnlijk ook kippenvel van ;)
http://www.youtube.com/watch?v=M1InrgZiv30
AlwinH zegt
911 Carrera S vind ik lekker. AMV8 Vantage natuurlijk.
Wat wel belangrijk is dat je als bestuurder zelf ook van het geluid kunt genieten. Dat valt bij sommige auto’s erg tegen.
Bij de DB9 bijvoorbeeld. Klinkt lekker, maar als je er zelf in zit is ie veel te geisoleerd.
liljeezy zegt
Mooiste geluid is nog altijd de Carrera GT met ‘Straight Pipes’ Maar een F50 of een 360CS klinkt ook niet slecht ;)
Machoman zegt
mooiste vind ik de Lambo Countach uit de film Cannonball run. Echt een heerlijk rauw geluid alleen jammer dat die muziek er door heen zit.
http://www.youtube.com/watch?v=wFB6FfaNQ40
Nick zegt
@Jimmie: De V10 van 4 jaar terug klonk ook wel aardig hoor. ;)
Ik vind de V12 uit 1993 samen met de V10 uit 2004 het beste klinken.
Helaas zitten we nu opgescheept met arm tierige achtcilindertjes…
Cantago zegt
Dat filmpje van Lau is idd geniaal! Die 360 Modena maakt zo’n onwijs gaaf geluid:O
Een Carrera Gt (desnoods met straight Pipes) is ook echt geweldig, de absolute top!
En dat natuurlijk samen met dikkere Lamborghini’s, luister maar:
Cantago zegt
Of zo dan: http://www.youtube.com/watch?v=3D1eMFq8_so
CX-9 Owner zegt
ik weet alleen niet of dat nou de uitlaat of de motor is
CX-9 Owner zegt
deze dus http://www.youtube.com/watch?v=T7J48gpmVPs&eurl=http%3A%2F%2Fr0wan%2Dk%2Ehyves%2Enl%2F&feature=player_embedded
Scaglietti zegt
ultiem geluid,
dat moeten de geluiden zijn die uit kreissieg uitlaten komen, F1-style.. vooral op Ferrari’s geven die een magistrale klank!!
Dana zegt
Mercedes SLR Club Trophy 722 GT
Dana zegt
Met link….
http://www.youtube.com/watch?v=iX3zpz9Dx6I
Laue zegt
http://www.youtube.com/watch?v=HxmEgv12QDI
Deze hoort iedereen natuurlijk het meest. :D ikzelf overigens (gelukkig) ook.
SimonMc zegt
Ik vind de carrera GT één van de mooiste geluiden hebben, met dank aan de uitlaat, en niet de verkrachte versies met die straight pipes!
Pagani zonda F heeft ook een zeer mooi geluid.
Ik zie hier wel veel voorbeelden voorbijkomen, waar je vooral veel motorgeluid hoort ipv uitlaat geluid.
Maar is soms wel moeilijk te onderscheiden natuurlijk.
Svensson zegt
@SimonMc:
“Ik zie hier wel veel voorbeelden voorbijkomen, waar je vooral veel motorgeluid hoort ipv uitlaat geluid.”
Dat valt best mee hoor. Bij de meeste video’s hoor je toch echt bijna alleen de uitlaat. Sowieso is het motorgeluid zowat alleen maar goed te horen wanneer de motor via individual throttle bodies of carbs met meerdere gaskleppen ademt.
Om je een voorbeeldje te geven, bij de volgende 2 video’s hoor je eerst de rauwe aanzuiggrom van de motor als ze richting de camera komen rijden, gevolgd door het jankende uitlaatgebrul nadat ze de camera gepasseerd zijn:
http://www.youtube.com/watch?v=JnSbmnG5jFs&fmt=18
http://www.youtube.com/watch?v=o3gkCPzF4NY&fmt=18
Duidelijk verschil tussen inlaat- en uitlaatsound dus.
RenesisHP zegt
Ik ben vooral fan van mijn eigen uitlaatgeluid. Zeer licht aanwezig bij lage toeren en zeer zwaar aanwezig op hoge toeren. Daarbij ben ik gek op uitlaatplofjes(onverbrande brandstof).
Wat_een_gezeik zegt
Ik kan er wel een noemen maar dan doe ik de andere weer te kort, er zijn zo veel auto’s die zo’n ontzettend gaaf geluid maken, daar is niet uit te kiezen.
Svensson zegt
Ben het trouwens wel met SimonMC eens wat betreft het geluid van de Carrera GT.. die klinkt standaard veel en veel mooier dan met die straight pipes. Ook de Zonda F klinkt super idd. Sowieso kan er maar weinig op tegen een V12 qua sound.
Nog een paar voorbeelden:
http://www.youtube.com/watch?v=89U2RO5UJa0&fmt=18
http://www.youtube.com/watch?v=6R_JadM6hOM&fmt=18
http://www.youtube.com/watch?v=zSRWCoNvM-k&fmt=18
http://www.youtube.com/watch?v=XjB4F_FpWtI&fmt=18
Shenkie zegt
http://www.autojunk.nl/2009/02/1005bhp-lamborghini-gallardo-twin-turbo
Heffner Lamborghini Gallardo op 3:24 en 3:40
Svensson zegt
:o Hoe kan ik deze vergeten… Ferrari F50 GT(1)
http://www.youtube.com/watch?v=RZtwzgfonhs&fmt=18
http://www.youtube.com/watch?v=aVE8fdDqWKo&fmt=18
http://www.youtube.com/watch?v=H0M73wYuD6k&fmt=18
http://www.youtube.com/watch?v=Z7jQ200ewOU&fmt=18
der otto zegt
@machoman
maar wat een cast!
Stel je voor: een film met met Murcielago’s, Scuderia’s, 911 GT3 en 2’s, links en rechts een R8, GTR en AMG.
En in de bijrollen: Brad Pitt en Goerge Clowny.
En Angelina en Cameron Diaz en Charlize Theron en Kirsten Dunst en J-Lo.
Dat zou de hedendaagse sequel van de “Canon ball run” zijn.
Hell daar ga ik voor naar de bioscoop. Of mss liever in mijn private huiskamer genieten van al die (automotive)pron
lincoln zegt
in Suriname heb je brul-apen ..
baboens noemen ze die daar ..
die maken ook zo veel mogelijk herrie ..
niet omdat ze dat mooi vinden hoor ..
maar louter om aandacht te trekken ..
Rick dos zegt
O, dus jij bent, met al je comments hier, de virtuele evenknie van een brulaap?
lincoln zegt
@Rick dos (nummero uno 2008) ..
da,s een algemeen misverstand ..
comments is een hele nieuwe manier van communicatie ..
niemand kan schreeuwen ..
niemand kan door een ander heen spreken ..
alles wordt verstaan ..
er is hier maar 1 zintuig te prikkelen ..
en maakt lezen en schrijven een plezierige bezigheid ..
visueel en verbaal aandacht trekken is hier onmogelijk ..
lincoln zegt
misschien wel nog bijzonderder is het feit dat je eigenlijk geen aandacht KAN trekken ..
(tenzij je achter elke zin 2 puntjes zet) ..
en dat je tegengas krijgt van mensen die je bewust opzoeken ..
Rick dos zegt
@lincoln:
I.t.t. jou deed ik dat met een bepaalde passie. Iets wat bij jou totaal ontbreekt. Ik doe en deed het niet alleen maar om aandacht te trekken.
De term comments is nieuw, maar de manier van communiceren niet. Immers is de mensheid niet gaan schrijven sinds de uitvinding van internet.
Non-verbale communicatie is net zo opvallend als verbale communicatie. En aangezien we allemaal naar een scherm staren en de meeste van ons elkaars comments lezen trek je al visueel de aandacht.
Wellicht niet zoals een brulaap. Maar goed, ik bezigde ook de term “virtueel”.
Rick dos zegt
Over visuele aandacht gesproken….zie de X1 reclame en kijk hoeveel mensen daar overheen struikelen….
lincoln zegt
is dat reclame ??
waarom zetten de marketing-boys van BMW in godsnaam een vergelijkingsmongool in om hun spullen aan de man te brengen ??
voorheen bij Witte-reus werkzaam geweest ofzo ..
en waarom krijgt ie net zo veel (passionele) aandacht als mij ..
ik verdien beter .. veel beter ..
Rick dos zegt
Zo! Snutverdurrie zeg! Hallo zeg! Je krijgt ook veel betere aandacht! Ik bedoel, ik geef je aandacht!
Ik bedoel…
(allemaal uitroeptekens, lijk verdurrie wel een virtuele brulaap)
lincoln zegt
@Rick dos ..
jij maakt altijd veel werk van je comments ..
en dat probeer ik ook ..
en waarom ??
omdat je weet dat een wildvreemde het leest en erom kan lachen ..
of omdat Piet Snot uit Lutjebroek nu voor de rest van zijn leven weet dat de 911 beter is dan de GT-R ..
of op zijn achterste poten gaat staan ..
na die genomen moeite is het leuk om respons te krijgen ..
RenesisHP zegt
@lincoln:
Je wil te graag. :twisted:
lincoln zegt
@RenesisHP ..
doe es effe met een beetje passie .. want dit slaat kant noch wal ..
RenesisHP zegt
@lincoln:
Je wil te GRAAG. :twisted: :evil: :D :( :o etc.
Zo genoeg passie en emotie?
Rick dos zegt
@lincoln:
We kunnen dus concluderen dat we allemaal op de één of andere manier brulapen zijn. En als je in sommige omstandigheden het hardste brult dan kom je ergens in een lijstje op 1 te staan…
RenesisHP zegt
Top 25 =>
En bedankt hè. :P
Hupke zegt
Ik wilde eigenlijk vragen wat de vorm, lengte en diameter voor verschil maken? En hoe race-tuners en autofabrikanten dat kunnen berekenen, welke het meest efficient zijn?
ohja de mooiste uilaat geluiden is het hoge getik van een crosmotor met een verdikkende en versmallende uitlaat (je weet wel zo’n trompet of tuba of wat dan ook)
en natuurlijk de 55 AMG en anders laag gedonder, en de marcos mantis klink took nooit slecht op een circuit (hoewel ze altijd slecht afgesteld lijken te klinken)
Headhunterz zegt
dit zijn HEERLIJKE filmpjes! :D
http://www.youtube.com/watch?v=bxXb9JYYFfI
http://www.youtube.com/watch?v=tA2pVWVbo74
http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/12/carrera-gt-soundcheck-in-beverly-hills
phantom zegt
Doe mij maar een dikke vette bruute oorverdovende na 3 dagen nog kippenvelverwekkende muscle-v8 brul met hese snerp van een supercharger!!
MATSS zegt
hier nog een GROOT verschil tussen dat geluid van langs voor en langs vanachter ,maar het klinkt wel fantastisch!
http://www.youtube.com/watch?v=5JM5knbdDB0
niels_92 zegt
de m1 natuurlijk :D
http://www.youtube.com/watch?v=rVkY8oA3RlE&feature=player_embedded