Na de reeks zelfmoorden rond een fabriek van Renault, hebben de afgelopen maand ook drie personeelsleden van de PSA Peugeot-Citroën fabriek hun leven genomen. Volgens Franse media was een te hoge werkstress wederom de oorzaak. Collega’s krijgen het nu nog drukker…
De productiviteit per werknemer is in Frankrijk erg hoog, één van de hoogste ter wereld. Werknemers in de auto-industrie schijnen dan ook gebukt te gaan onder enorm veel druk, het is echt vreselijk. Het flesje wijn gaat soms pas na zessen open, middagdutjes zijn afgeschaft en de Foie gras is voor sommigen niet eens meer betaalbaar.
Maar goed, de vraag is of er bij andere (internationale) autofabrieken ook veel zelfmoorden plaatsvinden? Of komen die niet in de media? Kan me voorstellen dat het er in China een stuk harder gewerkt wordt, maar dat kan aan mij liggen (via).
Jordey zegt
Niet zo’n leuk onderwerp.
Heel erg vervelend, ik vindt dat ze dan meer mensen moeten aannemen! klinkt raar! maar meer mensen = minder banen toch? daarom dacht ik, als die franse autofabriek meer mensen aanneemt, dan verdelen ze alle banen met alle nieuwe werknemers en wordt er minder gewerkt per persoon. misschien een raar beeld, maar levens gaan wel voor hé!
robert zegt
als die productiviteit zo hoog ligt daar, waarom kent dat land dan zoveel werklozen?
Beaten zegt
omdat ze daar een nog groter immigrantenprobleem hebben dan hier..
[no offence verder]
Byron zegt
als iemand 2x zo hard werkt is er 2x zo weinig plaats voor andere werknemers dus dat is juist een rede voor meer werkeloosheid.
Volgens mij zijn de werkomstandigheden in landen als China vele malen erger. Maar de chinezen hebben een hele andere mentaliteit natuurlijk als de fransen, dat zijn meer levensgenieters en zullen veel meer moeite hebben met een hoge werkdruk en lange werkdagen. Wel triest dat je vanwege je werk besluit om een einde te maken aan je leven. Dat gepush om altijd maar meer geld te verdienen, ze zouden die vieze flikkers die tonnen verdienen in het bestuur eens aan de productielijn moeten zetten. Ik vraag me ook af als zo’n bedrijf weer eens winst maakt waar al dat geld allemaal naar toe gaat, je kunt dat toch investeren in een betere werkomgeving, daar heeft iedereen volgens mij baat bij.
jasperbos zegt
ja dit kun je niet voorkomen als fabriek die zoveel werk moet leveren
Guan zegt
Mn frans in nul, maar volgens mij verteld het artikel niet hoeveel mensen er voor PSA in deze fabrieken werken. Wanneer men dat nu gaat relateren aan de totale bevolking van Frankrijk, gedeeld door het totale aantal zelfmoorden, zal je zien dat het er 1 meer is dan gemiddeld te verwachtten.
Oftewel, zelfmoord is een algeheel maatschappelijk probleem en niet terug te brengen op slechte werkomstandigheden in 1 fabriek. puh
firefly zegt
Beetje vreemd dat je door hoge werkdruk zelfmoord pleegt. Dat mensen zich daarom ziek melden kan ik me voorstellen, maar als je het echt niet aankan neem je toch ontslag. Er zullen vast prive problemen naast spelen.
MurcieBoy zegt
ik zou ook zelfmoord plegen als ik verantwoordelijk was voor zulke lelijke auto’s :P
m5 zegt
De productiviteit per werknemer is in Frankrijk erg hoog
nou heb je de bouwvakkers wel eens bezig gezien in frankrijk die zijn zo sloom daar word je gewoon akelig van
Jan zegt
Ik meende dat per hoofd van de bevolking de meeste auto’s in België geproduceerd werden. Dat was in ieder geval jarenlang zo. Terug naar zelfmoorden: Zoek een stok om een… de rest van het gezegde kennen we wel.
Peter zegt
Ben nooit gek geweest van die Fransen en vooral het land niet , vooral de politie is zeer aardig . Dus niet , ze willen je het liefste de hele vakantie verpesten .
Maarten zegt
Nou ja, mooie auto’s maken ze in ieder geval wel bij PSA. Maar dit is erg triest, waarom niet meer werknemers inhuren dan? Dan stijgt je afzet ook automatisch
Roy zegt
Peter, ik gok dat de kans 1 op 100 is dat je uberhaupt al weet waar Frankrijk ligt. De politie daar is zwaar relaxt, ik heb 2 dagen lang niet betaald voor een parkeerplaats midden in Parijs, krijg ik een bekeuring van 11 euro! Moet je eens doen midden in Amsterdam, zie je auto nooit meer terug.
Hubert zegt
Beetje kortzichtig om maar te roepen dat er meer personeel bij moet komen. Dan worden de europese auto’s nog duurder en rennen er nog meer mensen naar de aziatische dealers om nog meer chinese en koreaanse rotzooi te kopen.
Guido zegt
Mijn medeleven aan de getroffen familieleden van de ex-PSA medewerkers!
Al denk ik dat er meer gespeeld heeft (gokschulden, relatieproblemen).
Maar hetzelfde zie je ook in Japan! Echt, een heleboel mannetjes-in-pak en zelfs schoolkinderen die zelfmoord plegen vanwege de hoge prestatie-verwachtingen!!!
Triest… :(
binkie zegt
Volgens het artikel was de oorzaak een combinatie van factoren: Ils avaient des problèmes d’argent ou de santé, qui s’ajoutaient à la pression au travail.
Geld- en gezondheidsproblemen die samen met de werkdruk te veel zijn geworden.
Het werk is dus niet de directe oorzaak maar een van meerdere oorzaken.
Mark zegt
Film China Blue laat ook zien – ookal in een heel andere branche: textiel – dat wij hier het heel zo slecht nog niet hebben. En wat er in Frankrijk gebeurt is natuurlijk ook vreselijk. Inderdaad, rol van de media is ook aanzienlijk.
Zoef zegt
2-de productiefst?
Ik wed dat Vlaanderen de eerste in het rijtje is.